|
Oppgradering av RM Slayer 04 modell
|
Oppgradering av RM Slayer 04 modell
24/03/2009 22:24
|
Slayer70
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Sitter å grubler på hva jeg burde kjøpe inn av utstyr som kan gjøre sykkelen min bedre rustet til sommern.. Har en RM SLAYER 70 04 modell som er pretty much stock, når det kommer til deler som sitter på, Har i første omgang tenkt å kjøpe større skive foran(har 160mm idag tror jeg) det er greit nok å finne ny skive, men hvilket adapter er det jeg skal ha? Er det denne: SM-MA-R180S/S A-standard eller denne: SM-MA-F180S/S A-standard?
I saw you on thursday, I couldnt see your eyes riding your bike in that, summer-dress so nice just when I thought you would fade from my sight, you smiled at me,yeah,you smiled at me
|
|
|
Re: Oppgradering av RM Slayer 04 modell
[Re: Slayer70]
24/03/2009 22:30
|
Slayer70
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hadde tenkt å legge til litt til..
Sete: Selle italia SLR eller SLR XP? Noen som har noen erfaringer, eller må jeg bare teste?
Stem: Føler at sykkelen dykker litt i hårete bakker, burde jeg kjøpe et kortere og høyere stem?
Noen som har noen andre tips som ville "pimpet" opp sykkelen?
Gode råd mottas med takk!
I saw you on thursday, I couldnt see your eyes riding your bike in that, summer-dress so nice just when I thought you would fade from my sight, you smiled at me,yeah,you smiled at me
|
|
|
24/03/2009 23:16
|
Calle Kanin
Ivrig
|
Ivrig
Alle nevnte oppgraderinger er lure.
I tillegg vil jeg nevne: - Nye dekk - Ardent, System 4, Nobby N, Nevegal eller Crossmark (Dette er sikkert byttet for lenge siden) - Opp til XTR bakgir. Enkelt og forholdsvis billig. Bakgir er slitedel som ofte er mer slarkete enn man tror etter røff bruk.
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
|
|
|
[Re: Calle Kanin]
25/03/2009 05:18
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
XTR er jo forholdsvis dyrt. Et XT Shadow-gir kan også gi deg mye for en mye lavere pris. Har selv gått fra 2000-XT til shadow og er særs fornøyd 
|
|
|
[Re: baronKanon]
25/03/2009 06:04
|
freeair
Ringrev
|
Ringrev
Litt kortere stem. Nytt hjulsett med hope pro II til nesten ingen kroner på CRC? Da slipper du å kjøpe adapter og får et sett du sikkert kan bruke til din neste sykkel også. Kjedefører og droppe krankgir, evnt bashguard og 2 drev foran? Har du hatt service på dempere? Hvis ikke så er det definitivt en oppgradering. Sjekke at alle lager i linken ruller godt. Dårlige lager byttes.
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
25/03/2009 07:01
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Oi, den sykkelen bringte fram mange minner. Syklet på en slik frem til ifjor. Jeg ser ikke helt noen grunn til at du skal bytte hjul, de er håndbygd hos Rocky Mountain(du ser signaturen til hjulbyggeren på felgen). Mine er i bruk enda på en grusracer og de trenger for første gang å strammes opp i år. Dekk ville jeg byttet, siden de Mosquito Air Light dekkene ikke har så godt grep og en sklir lett i raske svinger. Ville sett på Continental Mountain King, et dekk som får mye skryt andre steder, men tydligvis får svært lite PR her inne. Nevegal er supert dekk nedover og på sti, men rullemotstanden er veldig dårlig. Et av de få dekkene jeg virkelig føler ruller dårlig på asfalt og oppover. Hva mener du med at fronten dykker? Havner du for langt foran eller er det gaffelen? Jeg opplevde at Vanilla RLC 2004 sank sammen litt fort hvis den ikke var stilt opp riktig. En service gjør den så og si god som ny. Eneste grunn for å oppgradere gaffelen at du vil ha stivere/lettere luftgaffel eller 15/20mm aksling, eller selvfølgelig at du føler for noe nytt. Hvis du føler gaffelen er stiv(ikke synker sammen under belastning), og du ender for langt fremover når det er bratt kan kanskje et litt kortere stem være bra slik at du havner lengre bak. Stem er jo egentlig en smakssak så du må egentlig tenke ut selv hva som skjer når du føler du "dykker". På min Slayer så var det Easton EA70 stem på 90mm, tipper det er likt på din. Veier du mye? Jeg føler 160skive foran fungerte/fungerer helt strålende(veier rundt 70-75), men hvis du føler bremsingen ikke er så sterk som du ønsker så er det kanskje greit å kjøpe et hakk større skive når du først skal ha ny. Gaffelen har IS feste og bremsen har Post mount feste, så du trenger en som ser slik ut , http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17390 . Kan evnt hjelpe å bleede bremsene og skifte bremseklosser hvis du føler bremsekraften har sunket litt. Klosser bør du iallefall kjøpe hvis du ikke har gjort det. Sete er som kjent smakssak, må ærlig innrømme at Titec setet aldri falt i smak. Stikk på en sykkelbutikk og prøvesitt litt. Men de du nevner er jo velbrukte, så mange som liker dem. Klarer ikke helt skjønne hvorfor du skal oppgradere bakgiret hvis du ikke har noe problemer med det. Men kanskje greit å skifte strømper og wire for å få en mer clean feeling når du girer. Skal du absolut oppgradere bakgir tror jeg at jeg ville gått for XT eller SLX Shadow long cage bakgir. Tipper du sykler sti i oslo, så da er det jo greit med den kranken du har. Eneste som er greit å skifte er drevene, kassetten og kjede HVIS det glipper endel. Du har kjørt så lenge med dem at det ikke er noen vits å bytte ut en av delene siden de er slitt likt, så hvis du først skal bytte så må du nesten bytte alt. Derfor greit å vente å bytte til det plager deg. Husker ikke helt om jeg valgt Time Z pedaler istedenfor noe annet, men de veier iallefall endel. Så jeg ville kanske byttet til Shimano XT pedaler hvis du vil spare litt vekt, evnt et annet merke. Enkelt og greit: - service på gaffel evnt bakdemper - få en hjulbygger til å stramme opp hjulene - den skiva du ønsker - sete som rumpa di liker - slitedeler når de må skiftes dvs de ikke fungerer lengre - nye dekk som er tilegnet det du sykler mest - bruk penger på blingutstyr eller noe du prioriterer mer
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
25/03/2009 09:47
|
Slayer70
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei hei hei.. Dette var kult! Masse ideer når jeg sjekker posten idag  Har eid sykkelen siden den var ny, men har bare ikke fått ut fingern på oppgraderinger. Sykkelen brukes kun til stisykling, jeg veier ca 100 kg, så det er derfor jeg vil ha større skive foran. Drivverk ble byttet før sesongen i fjor så tror dette er tipp topp ennå, nytt xt bakgir ble kjøpt inn i fjor etter en kræsj.. Slitedeler så som klosser og lignende er byttet ved behov. Demperne har vært på service, dykkinga kan jo ha noe dempern å gjøre.. Jeg føler at den nesten er litt for myk eller bånner lett, det er vel kanskje vekten som spiller inn her. Har Easton EA 70 stem, om det 90 mm vet jeg ikke. Det virker som mange på forumet her bytter stem før de til å med har prøvd sykkelen de har kjøpt, så jeg tenker vel at dette ikke gjøres uten grunn.. Har lyst til å komme litt høyere i sittestillingen, noen som har anbefalinger på stem? Har prøvd System 4 dekka, veldig fornøyd med de. Litt tunge kanskje!? Vurdere Nevegal i år, kan jeg kjøre slangeløst med de felgene jeg har og Nevegal dekk med Stans settet? Bor på Torshov i Oslo, hvor burde jeg dra for å stramme felger? Da blir det nye pedaler også, Shimano xt er vel greit?? da slipper jeg å bytte cleats på skoene. Takk for link til adapter 
|
|
|
25/03/2009 10:31
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Siden jeg har slapp dag idag, kan jeg svare igjen. Siden du er 100kg kunne kanskje 200mm skive være smart, men i manualen til 04 gaffelen står det at du ikke skal bruke over 180mm skive. En mail til Cyklon gir deg sikkert svar om du kan bruke 200mm. Du burde hatt den stiveste fjæren(gule?) i gaffelen pga vekten, mulig noen sykkelverksteder har noen ekstra liggende, Cyklon har sikkert. Du kan ta en tlf til cyklon og høre hva du kan gjøre med gaffelen for å få den stivere, eller så kan du stikke innom raske/delisk/sørensen. Anbefaler det første, men siden du sikkert har kjøpt sykkelen på raske får du kanskje en fjær der, siden de egentlig burde ordna det for deg når du kjøpte den. Snakk med Kjetil eller sjefen, de har jobbet der lenge og gir bra service syns jeg. http://www.foxracingshox.com/fox_tech_center/owners_manuals/04_32_en.pdfVent litt med å bytte stem til du har sjekka ut sittestillingen grundig. Ryggen pleier jo å avsløre om du sitter for foroverlent. Greit å tenke litt over hva som skjer når du føler fronten dykker, finner du ut hvorfor er det jo lett å løse det. Du kan kjøpe stem med høyre helning. Tror det som fulgte med Slayeren er 6grader, du kan få 20grader. Jeg tror styret er lowrise eller mid-rise, du kan med andre ord få styrer som heller litt mer opp. Dette til sammen vil gi deg en cm eller to. Syntace eco-system kunne jo kanskje være noe for deg. Tror ikke det er så stor forskjell på kvaliteten på stem så lenge de ikke er for lette, men Thomson, Syntace og Easton er såklart litt mer bling enn BBB. Du måler btw lengde fra midten av ene hullet til midten av andre hullet. Kenda anbefaler ikke at hjulene deres kjøres med guffe, men på MTBR er den store konsensusen at det funker fett. Stans pleier vel å funke på de fleste felger, men er vel bare å dobbeltsjekke litt på stans siden så finner du svaret. Joe's guffe er vel nokså likt. Det er noen dedikerte hjulbyggere som er veldig flinke. Ole Blokhus betegnes som guru, og hvis jeg ikke tar feil selger han også stans guffe. Du kan sjekke ut dogstar.no for mer info. En annen er Frode Nilsen , fn-sykkel. Ble dog litt usikker om de retter hjul. Ellers så er Kjetil på Raske flink til å rette, samt tipper mekanikerne på delisk, bikes and boards og sørensen vet hva de driver med. Shimano xt pedaler er konge, vant en test for litt siden og er som alt annet shimano: ikke så ekstremt bling, men funker som oftest veldig bra.
|
|
|
25/03/2009 11:04
|
Trym
Entusiast
|
Entusiast
Selv ville jeg vurdert å bytte gaffel. Vanilla gaffelen har en tendens til å dykke, flekser ved din vekt og gir etter min mening en noe bratt styrevinkel.
04 rammene hadde 70 grader styrevinkel med fox gafler, mens 05 fikk 69 grader styrevinkel med fox gafler. Setter du på en nyere 140 gaffel vil du få noe slakkere vinkler, mindre dykking og mindre fleks. Ble ikke venn med min slayer før jeg byttet gaffel..
|
|
|
[Re: Trym]
25/03/2009 21:43
|
Slayer70
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Sitter å bestiller deler på CRC nå. Har endt opp med ny 180 xt skive foran + adapter, Selle Italia SLR XP og XT pedaler  Noen av dere velvillige som vet hvor stor diameter det er på stem´et? Er det 31,8 mm? Vurderer Easton EA 70 på 70 mm med 20 graders vinkel. Får vurdere gaffelbytte, men har klart meg med den jeg har til nå.. Neste år kommer det forhåpentligvis ny stålhest hvis madammen ikke setter foten ned;) Så blir det mest sannsynlig å levere inn felgene til strammig + generell vårpuss sammen med de nye delene. Er det noe annet jeg burde tenke på?
|
|
|
25/03/2009 22:32
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skru løs stemet,står ofte etset/malt på metallet både på styret og på selve styrefremspringet..(easy peasy)
Edit:du trenger kanskje bare trekke av en holke eller to...
Redigert av snikkarboa; 25/03/2009 22:36.
|
|
|
[Re: SimonS]
25/03/2009 23:52
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Mitt stem/styre fra slayeren er 25.4mm. Har du store hender er kan det være greit å gå opp til 31.8mm stem og styre.
Du kan sjekke med fast-bikes, de pleier å ha rimlige priser. Så kanskje du slipper å bestille fra CRC. Bestiller du fra CRC, bruk UPS Express Saver så får du pakken på 1-2 dager.
|
|
|
26/03/2009 07:54
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Hva i all verden har håndstørrelsen med 31,8 eller 25,4 styrediameter å gjøre??
Det er ingen forskjell på tykkelsen på styret der du holder hendene.
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
26/03/2009 21:35
|
Slayer70
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Aha, så forskjellen på stem er alså ikke gaffelfeste men hvor stor diameter det er på styret.. Er det 31.8 mm det går mest i for tida når det gjelder styrer? Ettersom jeg var ivrig på bestillingsfronten i går så må jeg kanskje bestlle nytt styre også.. Dette begynner å ligne på noe! 
|
|
|
|
|