Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva trenger man for å fikse sykkelen for sesongen?

Hva trenger man for å fikse sykkelen for sesongen? #699493 24/03/2009 12:21
T
tore_v1 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Hei

Jeg skal snart begynne på vårens "service" av sykkelen, men jeg har meget begrenset med erfaring ift mekking på sykkel, dog en del erfaring med bil etc..

Sykkelen er en Diamant Silver Cape, standard utrustning, altså ingen nye deler som ikke ble levert med sykkelen.

Jeg har også syndet ift oppbevaring av sykkelen, så det stiller nok noen krav ift vedlikehold etc..

Men - som en start - hva trenger jeg for å gjøre sykkelen vårklar? Jeg bruker den til lett skogsykling, og generelt som fremkomstmiddel i Trondheim, altså litt grus og asfalt.

Om dere da tar forutsetning i at jeg ikke har noe sykkelverktøy fra før, jeg har kun litt basic, et sett fra Kamasa som dekker det meste av nøkler og slikt.

Hva trenger jeg av smøremidler, rensemidler, "spesialverktøy"?
Har tittet litt på www.deler.no, er dette en billig og kurant butikk å bestille fra? Jeg er student, så jeg vil gjerne minimere hva jeg kjøper av utstyr. Hva er forskjell på smøremiddel for tørt eller vått føre?

Dekkene ser fine ut, da jeg ikke fikk brukt sykkelen så mye i fjor, så de holder, det samme gjør setet, holkene kan det hende jeg bytter, men dette har jeg skjønt stort sett er en smakssak.

Her er utstyrslisten, fritt sakset fra en annonse:

Quote:

Trenings- og konkurransesykkel som benyttes av flere av Norges beste terrengsyklister. Sykkelen er meget lett (9,3 kg) og har en trippelbutted ramme på kun 1320 gr. som er utstyrt med; SRAM X0 gir, Formula ORO hydrauliske skivebremser, Manitou R7 S gaffel, Eggbeater-pedaler og en stiv Truvativ Stylo krank. Felgene og Kevlardekkene fra NoTubes er superlette, raske og har et stort volum som gir god flyt. Et sete med titanium rails holder vekten ytterligere nede. Utstyrspakken matcher den lette rammen perfekt, og til sammen utgjør dette en rendyrket konkurransemaskin som var testfavoritt i bladet "Terrengsykkel" (3/06).

Ramme: Trippelbuttet Kinesis K6
Gaffel: Manitou R7 Elite
Navgir/krankgir: SRAM XO/ Shimano XT
Girskiftere: SRAM XO Bremser: Formula Oro
Krank: Truvativ Stylo SL
Felger: Stan's ZTR Olympic Disc

Takker på forhånd for alle tips!

Re: Hva trenger man for å fikse sykkelen for seson [Re: tore_v1] #699541 24/03/2009 13:32
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Det er alltid lurt å bytte girvaier og strømper. Har du i tillegg "synda" med oppbevaringen gjennom vinteren (les: stått ute), er dette nok veldig viktig for god girfunksjon. Sjekk også bremseklosser, og bytt eventuelt kjedet hvis du sykler mye (jeg bytter kjeder ca tre ganger i året). Trøbler og bråker kjedet etter at nytt kjede er satt på, så kommer dette mest trolig av at midtklingen på krank også er utslitt og bør byttes.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hva trenger man for å fikse sykkelen for sesongen? [Re: tore_v1] #699546 24/03/2009 13:41
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du fikk (som du påpeker selv) ikke brukt sykkelen så mye i fjor. Da tipper jeg at du kommer langt med en enkel, overflatisk vasking og oppsmøring av bevegelige deler for å få sykkelen vårklar.

Med mindre du skal plukke fra hverandre hele sykkelen i enkeltdeler (noe som høres unødvendig ut, så lenge ting ikke sitter fast), klarer du deg med vanlige skrutrekkere og sekskantnøkler i ulike størrelser. Kranken er vel omtrent det eneste som muligens kan trenge spesialutstyr (eller holder det med 8 og 12 (16?)mm sekskantnøkkel på din?), i tillegg til kjedekutter dersom du skal bytte kjedet.

Tynn olje egner seg til finværsbruk, og tiltrekker seg mindre dritt, men krever oftere smøring. Tykk olje (gjerne kalt "wet lube") motsatt, men blir ofte veldig sausete og vanskelig å rense. Til gjengjeld holder tykkere olje bedre stand i vått/sølete vær.

Gaute
Re: Hva trenger man for å fikse sykkelen for sesongen? [Re: tore_v1] #699632 24/03/2009 16:57
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Ang billig sted å kjøpe:

www.cyclecomponents.com

er et svensk nettsted som har veldig gode priser. Velger du NOK som valuta er prisene som vises det du faktisk betaler, du må kun legge til frakt (som var 109,- sist jeg handlet der)

-Magnus
Re: Hva trenger man for å fikse sykkelen for sesongen? [Re: langen] #699651 24/03/2009 17:48
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Ville gjort som Gaute forslår.
Tror ikke du kan bestille fra deler.no med mindre du er forhandler...

"Wyrd bid ful aræd"

Moderator  support