Hei
Jeg skal snart begynne på vårens "service" av sykkelen, men jeg har meget begrenset med erfaring ift mekking på sykkel, dog en del erfaring med bil etc..
Sykkelen er en Diamant Silver Cape, standard utrustning, altså ingen nye deler som ikke ble levert med sykkelen.
Jeg har også syndet ift oppbevaring av sykkelen, så det stiller nok noen krav ift vedlikehold etc..
Men - som en start - hva trenger jeg for å gjøre sykkelen vårklar? Jeg bruker den til lett skogsykling, og generelt som fremkomstmiddel i Trondheim, altså litt grus og asfalt.
Om dere da tar forutsetning i at jeg ikke har noe sykkelverktøy fra før, jeg har kun litt basic, et sett fra Kamasa som dekker det meste av nøkler og slikt.
Hva trenger jeg av smøremidler, rensemidler, "spesialverktøy"?
Har tittet litt på
www.deler.no, er dette en billig og kurant butikk å bestille fra? Jeg er student, så jeg vil gjerne minimere hva jeg kjøper av utstyr. Hva er forskjell på smøremiddel for tørt eller vått føre?
Dekkene ser fine ut, da jeg ikke fikk brukt sykkelen så mye i fjor, så de holder, det samme gjør setet, holkene kan det hende jeg bytter, men dette har jeg skjønt stort sett er en smakssak.
Her er utstyrslisten, fritt sakset fra en annonse:
Trenings- og konkurransesykkel som benyttes av flere av Norges beste terrengsyklister. Sykkelen er meget lett (9,3 kg) og har en trippelbutted ramme på kun 1320 gr. som er utstyrt med; SRAM X0 gir, Formula ORO hydrauliske skivebremser, Manitou R7 S gaffel, Eggbeater-pedaler og en stiv Truvativ Stylo krank. Felgene og Kevlardekkene fra NoTubes er superlette, raske og har et stort volum som gir god flyt. Et sete med titanium rails holder vekten ytterligere nede. Utstyrspakken matcher den lette rammen perfekt, og til sammen utgjør dette en rendyrket konkurransemaskin som var testfavoritt i bladet "Terrengsykkel" (3/06).
Ramme: Trippelbuttet Kinesis K6
Gaffel: Manitou R7 Elite
Navgir/krankgir: SRAM XO/ Shimano XT
Girskiftere: SRAM XO Bremser: Formula Oro
Krank: Truvativ Stylo SL
Felger: Stan's ZTR Olympic Disc
Takker på forhånd for alle tips!