Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Girhendel som henger i kulda

Girhendel som henger i kulda #699440 24/03/2009 11:05
Opie Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg har en ny XTR girspake til framgiret som henger litt ved sykling nå (noen skarve plussgrader). Er det et kjent problem? Kan det lønne seg å åpne og smøre den?
Ganske irriterende i hvertfall. Spaken går ikke helt tilbake i nøytral etter giring, og ergo tar den ikke ved neste giring før jukking er gjennomført.
Takker for svar!

Re: Girhendel som henger i kulda [Re: Opie] #699455 24/03/2009 11:18
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Opie
Jeg har en ny XTR girspake til framgiret som henger litt ved sykling nå (noen skarve plussgrader). Er det et kjent problem? Kan det lønne seg å åpne og smøre den?
Ganske irriterende i hvertfall. Spaken går ikke helt tilbake i nøytral etter giring, og ergo tar den ikke ved neste giring før jukking er gjennomført.
Takker for svar!

Trolig er det vaier og girstrømper, eventuelt selve krankgiret. Har aldri hatt temperaturrelaterte problemer med girspaker, og ikke med nye XTR. Hvis både vaier og strømper er nye forsøk med tyntflytende teflonspray, og smør opp krankgirets svingpunkter.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Girhendel som henger i kulda [Re: Opie] #699481 24/03/2009 12:03
KTL Offline
Besatt
Besatt
Hvis jeg forstår deg riktig hadde jeg en tilsvarende feil på en bakskifter (nye Saint, men samme funksjon så vidt jeg vet) der returhendelen til slutt ikke lenger tok tak, trodde det var is jeg også, men den viste seg å være defekt -ble bytte av CC uten noen kommentar, men reklamasjonen var tidkrevende...

(Synes hele inmaten så ganske "billig" ut, sett med maskiningeniørøyne. Vil tippe det blir mer problemer med disse fremover.)

Redigert av KTL; 24/03/2009 12:04.

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Girhendel som henger i kulda [Re: KTL] #699508 24/03/2009 12:45
Opie Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takker for svar. Tror ikke det er vaier og strømpe. Det er selve returhendelen som går treigt/seigt tilbake etter giring, og tydeligvis ikke alltid helt til nøytral hvor den kan ta tak på nytt. Kan kanskje være en defekt ja.

Redigert av Opie; 24/03/2009 12:52.

Moderator  support