Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppvarming før rittet

Oppvarming før rittet #698402 21/03/2009 20:01
aksel2 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg leste en reportasje i siste Sykkelmagasinet om hvor viktig det er å å varme opp lenge nok før rittet. Jeg kjenner meg godt igjen i dette, og har gått på smeller flere ganger pga det.
Men som en gjennomsnittssyklist blant massene, må jeg kjempe for en god startposisjon i puljene, og dvs å stille seg opp så tidlig som mulig. Er det noen formeninger hvor lenge oppvarmingen holder seg i kroppen? eller er kanskje noen gode tips. det er litt valget mellom pest og kolera. Det er ikke mye vits å varme opp en halvtime, hvis den neste halvtimen går med på og gå med sykkelen.

Stumpjumper S-Works
eBay build Scott Spark Custom Comfort
Isak Impulse
Re: Oppvarming før rittet [Re: aksel2] #698425 21/03/2009 21:36
Hansi Offline
Entusiast
Entusiast
Svaret du spør etter i andre avsnitt, finner du i første avsnitt (i din egen tekst)... ICON_SMILE

Oppvarming er viktig uansett hvordan rittet utvikler seg etter start.

Re: Oppvarming før rittet [Re: Hansi] #698496 22/03/2009 09:43
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Det som skjer når du varmer opp er at blodet flyter bedre i musklene. Alle sener og muskler jobber lettere og den indre kroppstemperaturen øker med 1 grad. Noe som også er viktig å huske på er den psykiske delen med oppvarming. Man får trua på det man skal gjøre. Man blir forberedt på stor påkjenning.

Hvor lenge oppvarminga sitter i er vanskelig å si. Om du har kjørt noe lignende som dette:

20 min generell oppvarming.
40 spesiell oppvarming

også stiller deg å venter på opprop vil være god og varm idet skuddet går. Selv om du stopper opp vil kroppen fortsette. Men jeg tror nokk at det kan være bedre på feks birken å kjøre knallhard oppvarming, i feks 1 time også heller komme litt bak i rekka for så å smekke forbi oppover på asfalten. Om du skal stå fremst så blir du vel hvertfall stående i 30 min. Da tror jeg nok du er nokså kald etterpå. Har du mulighet for å ha på deg MYE klær rett før start når du står på streken som du kan kaste ifra deg hjelper jo dette MYE!

Lykke til!

Re: Oppvarming før rittet [Re: K1neth] #698530 22/03/2009 11:18
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har egentlig ikke så mye peiling på dette, men har gjort meg noen erfaringer gjennom noen år.

Det eneste som er HELT sikkert er at å droppe oppvarminga er det dummeste du kan gjøre. Hvorvidt det er nødvendig å varme opp så mye som 1 time er jeg usikker på, men at oppvarming er (veldig) viktig er det ingen tvil om.

Hvis man bruker Birken som et eksempel så er det jo innmari lett å gå på en smell der. "Alle" som har starta der har vel prøvd å kjøre rolig fra start, for så å oppdage rett oppi bakken der at "jeg får kjøre det jeg orker til Skramstad, så ser vi åssen det går..."
Har du ikke varma opp da, så går du rett på en kjempesmell, det har jeg prøvd flere ganger.

Jeg pleier å sykle noen ganger opp til porten i Rena leir i rolig tempo. Steller meg like gjerne bak i feltet, hvis jeg absolutt må klarer jeg å kjempe meg framover, men det er sjelden noen aktuell problemstilling. De færreste ritt blir vel vunnet rett fra start.

Re Sykkelklubb
Re: Oppvarming før rittet [Re: NilsRegin] #698539 22/03/2009 11:52
aksel2 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takker for svar.
På Nordsjørittet i fjor begynte jeg oppvarmingen med den planen at jeg skulle holde på en halvtime, hvor jeg etter 10 min ser at puljen min allerede var over halvfull. Og når jeg da stilte meg opp, tok det hvertfall en halvtime før startskuddet gikk.
Det ble fiasko:
-10 min oppvarming.
-30-40 min stå i ro.
-Panikksykling mens mens følgebilen ledet an.
-Ufin sykling i starten.
-Springe med sykkelen i de første "Terreng" partiene.
-Full av syre resten av løpet.
-Bli syklet forbi i siste halvdel av løpet.
Men, Ny bestetid:)
Ikke så lett å finne en middelvei på hva som er best for en. Ja, oppvarming er viktig, men det er faktisk litt av en risikosport å komme seg framover etter startskuddet har gått.

Stumpjumper S-Works
eBay build Scott Spark Custom Comfort
Isak Impulse

Moderator  support