Jeg er ny på forumet her, håper noen kan gi meg noen gode råd. Beklager hvis jeg spør om ting som er spurt om før.
Jeg er altså 200 cm og vil ha en sykkel som hovedsakelig skal brukes på grusveier, bl.a. fredagsbirken i august. I tillegg blir det noe sti. Jeg har vurdert 29er pga størrelsen, men innser at jeg kommer til å sykle mest grus (og da forsvinner vel noe av poenget?)
Jeg har vurdert 29er pga størrelsen, men innser at jeg kommer til å sykle mest grus (og da forsvinner vel noe av poenget?)
Velkommen til forumet! Ingen dumme spørsmål, bare masse dumme svar.
Hvilket poeng? Ville helt klart vurdert en 29" var jeg deg. Litt tregere i aksen, men du vil sitte mer "mellom" hjulene, ha bedre grep, mer moment, og du med dine 2000 mm vil absolutt se bedre ut på sykkelen, er nå min mening. Og hvis budsjettet ditt er opp til 15' for ei ramme, har du en del å velge i. Cannondale F29, Felt, Specialized Stumpjumper, GF Superfly og Paragon, Kona osv.
Big wheels keep on turning
Re: 2 meter lang, hvilken sykkel?
[Re: svk]
#69760020/03/200907:25
Du er så svær at du "må" ha 29er. Jeg er selv bare 191 og har aldri hatt sykkel som passet meg før jeg køpte 29er. Langen p åforumet som er 2 meter og eh sikkert 10, har en del erfaringer her. Det går fortere på grus også, samt at når du får en 29er så kanskje du finner ut hvor morro sti er?
Jeg ville ringt litt rundt og funnet en 08-modell av gary fisher x-cal eller paragon i største størrelse.. De må du kunne få til i budsjettet..
Sørensen, foss og spinn har disse ihvertfall..
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
#69762320/03/200908:16
Jeg er ny på forumet her, håper noen kan gi meg noen gode råd. Beklager hvis jeg spør om ting som er spurt om før.
Jeg er altså 200 cm og vil ha en sykkel som hovedsakelig skal brukes på grusveier, bl.a. fredagsbirken i august. I tillegg blir det noe sti. Jeg har vurdert 29er pga størrelsen, men innser at jeg kommer til å sykle mest grus (og da forsvinner vel noe av poenget?)
Andre alternativer med store nok rammer i prisklassen 10-15 000?
Det soleklare valget er Zinn Cycles. Her får du en custom-tilpasset fulldemper som er laget for store ryttere fra grunnen av. Zinn er en spesialist på dette. En Megabike koster ca 15000 med dagens kurs før moms, men dollaren er jo på rask vei ned.
Takk for mange gode og raske svar! Har seriøst vurdert stumpjumperen, den får man i opp til 23". Jeg har prøvd ikke fått prøvesyklet Gary Fisher 29 i største størrelse, men lurte på om de er store nok. GF 29er lages visst opp til 21", er det stort nok? Sykler mye sammen med en kamerat som er knallfornøyd med sin Superfly, så han forsøker iherdig å frelse meg. Har seriøst vurdert stumpjumperen, den får man i opp til 23".
Langen er bare 205 cm. Men han fikk et nytt liv etter han byttet til 29`er. Så mitt råd er å lytte til anbefalingene på de allerede nevnte 29´er syklene. Blir det grus så gå for en hardtail. Kanskje en niner? legg penga i hjulsettet.
Jeg tolker ham dithen at han er på utkikk etter alternative sykler der rammen er stor nok OG at budsjettet på sykkelen er opptil 15 000, men det er klart at jeg kan ta feil her, og han er på utkikk etter en ramme til maks 15 lapper.
Er det snakk om sykkel i prisklassen vil jeg selvsagt lett anbefale Gary Fisher Paragon, men ta nå en titt på andre merker som leverer fin-fine 29", som f. eks. Niner.
Har jeg misforstått fullstendig kan trådstarter velge nesten hva han vil, og da tror jeg at valget mitt ville blitt en titanramme fra Eriksen eller noe slikt, ellers synes jeg LarsB har et poeng.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
[Re: gare]
#69766420/03/200909:11
Er interessert i en SYKKEL med stor nok ramme til under 15 000. Kan kanskje strekke meg hvis veldig gode grunner, men det er utgangspunktet. Er 21" GF 29er store nok?
#69770020/03/200910:03
Jeg vil tro at du kan bruke en 21" GF, men er ikke sikker på det.
Selv er jeg 188 og har en 21" Fisher. Det er fordi jeg liker en utstrukket ramme og en aggressiv sittestilling. Det er masse setepinne å gå på, i tillegg er det mulig å bruke en lengre stem enn den originale.
Om du kan bruke en 21" kan vi egentlig ikke finne ut av på nettet. Du får nesten finne en forhandler og sjekke selv, prøvesitte og trille litt rundt. Da får du i det minste ett inntrykk. For å være sikker bør du også sjekke ut Specializeds 23"
Det er dessuten ikke "nødvendig" å kjøpe Paragon, X-Cal er et like bra kjøp, men en litt tyngre sykkel og godt på plass innenfor budsjettet ditt.
Lykke til
LarsB
[Re: larsb]
#69771320/03/200910:17
En custom Zinn fulldemper når målet er en sykkel primært til grussykling og fredagsbirken.
Det er mulig, men jeg la vel mest vekt på at rammen kunne koste opp til 15000kr. En Zinn hardtail er jo billigere, men på hardtailsiden finnes det jo mye annet snacks for høye ryttere. Det er kanskje greit å gi et hint om at Zinn finnes uansett.
#69775320/03/200911:12
Og jeg er 193 cm og kjører en 19" GF 29er - som passer meg utmerket. Her må du teste og spørre i butikkene, og gå gjerne til flere butikker og spør om det samme. Str er nok en god del vaner, men det er dumt å oppdage halvveis i første tur at din nye fine sykkel skulle vært litt større.
Støtter sheriff Lars på at du bør prøve mest mulig. Det er også et poeng å prøve en sykkel som du kan fastslå er for stor - mindre å lure på underveis og etter at du har handlet.
-johan
#69786820/03/200914:12
Takk for mange gode og raske svar! Har seriøst vurdert stumpjumperen, den får man i opp til 23". Jeg har prøvd ikke fått prøvesyklet Gary Fisher 29 i største størrelse, men lurte på om de er store nok. GF 29er lages visst opp til 21", er det stort nok? Sykler mye sammen med en kamerat som er knallfornøyd med sin Superfly, så han forsøker iherdig å frelse meg. Har seriøst vurdert stumpjumperen, den får man i opp til 23". 29er er tingen altså?
Stor høyde og terrengsyklingsykling er ikke den beste kombinasjonen og det skyldes tre forhold: 1. Det gir høyt tyngdepunkt som gir litt mindre dynamikk i forhold til svinging (å legge seg kraftig over går litt seinere) 2. Du fanger mer vind (mer luftmotstand) 3. Det medfører gjerne noe større vekt (ulempe ved klatringer). De to første punktene kan kompenseres noe ved å skaffe deg en litt aggressiv sittestilling, dvs. godt framoverbøyd og ikke for høyt styre. Det bestemmes stort sett av sykkelens lengde, lengde på stemmen (framspringet) og hvordan du kapper styrerøret og vinklen på framspringet. I eliteklassene er det flere som har stemmet bøyd nedover for å få ekstra aggressiv stilling (feks Geir Lien). Setet kan også justeres noe fram og tilbake, men det er ikke så mye å hente her uten at det går ut over optimalt tråkk. Jeg kan ikke se at en 29er i seg selv hjelper på noen av disse forholdene, faktisk så heves vel tyngdepunktet noe fordi hjulens tyndepunt kommer ca 30 mm høyere. Dette har imidlertid ikke så mye å si, fordi det er tyngdepunktet til sykkel pluss rytter som teller og rytteren sitter nøyaktig like høyt på en 26er og 29er. Dette med å sitte "mellom hjulene" skønner jeg ikke har noen betydning. Fordlene og ulempene til 26ere og 29ere går på helt andre ting og er grundig diskuteret andre steder.
Ikke la deg lure av de nominelle målene som oppgis i tommer eller størrelser, XL osv. Det som teller er de virkelige geometriske målene. Det er ikke vanskelig å få høyt nok sete, det som er problemet er å få en sykkel som er lang nok, og det viktisgste målet å orientere sg etter er den horisontale avstanden fra midten av styrerørert til midten av setepinnen. Noen produsenter kaller den for "effective top tube length" andre "top tube horizontal" ol. På norsk burde det hete "effektiv overrørslende" eller "effektiv stanglende" eller noe sånt. For de fleste sykkelmerker er denne begrenset til 635-642 mm og for noen merker er det ennå kortere. Det ble nevnt ovenfor at en kan kompensere dette med lengre stem, men det blir ikke helt det samme, det påvirker styreegnenskapene. Jeg har selv en 640mm-sykkel og fant at det alt i alt var bedre å redusere stemmen fra 130 mm (som var det lengste jeg fant da jeg bygde den) til 120 mm som jeg bruker nå. Når dette er sagt, er det slik at Specialized's 29er som du har funnet, Stumpjumper Marathon 23", faktisk er lengre enn alt annet i markedet (665 mm) og når den kan kjøpes for $880 + moms så er det vel bare å si, løp og kjøp - ikke fordi det er en 29er, men fordi den er laget for rimelig voksne ryttere. Da kan du koste på deg kjøre med feks 100 eller 110 mm stem, som gir merkbart kvikkere styring enn 130 mm. Monter barends, så kan du strekke deg litt ekstra der du ikke trenger allverdens styring, feks rette grustrekninger.
Sjølv er jeg 198 cm og kjører 26er...
Redigert av egbl; 20/03/200914:16.
#69788320/03/200914:36
Du skal ha en 29er. Om ikke annet enn fordi det ser bedre ut Hvis du er noenlunde normalt proporsjonert så vil jeg tro du akkurat får plass på en standardsykkel. Jeg er 205 med ekstra lange ben og gjør ikke det..
Greit nok at du ikke tror du kommer til å sykle noe særlig sti nå, men med en sykkel som faktisk passer, blir stisykling en helt annen opplevelse. Jeg startet å lukte på stisykling med min 23" Hard Rocx (26er), men det var helt håpløst pga en neste kontinuerlig over-styre opplevelse. De store hjulene gir deg både en monstertruck-effekt, samt at de gjør at du får et lavere effektivt tyngdepunkt iom at ditt massesenter er lavere i forhold til akselen på forhjulet.
Jeg har både en fulldemper og en grussykkel du kan komme innom å prøve hvis du er i(nnom) Oslo. Disse har også 190mm krank-armer, som jeg absolutt vil anbefale deg. Ingen grunn til at du skal kjøre på samme lengde krankarmer som en på 180. Eller samme hjulstørrelse for den saks skyld.
-Magnus
[Re: egbl]
#69801120/03/200919:07
Stor høyde og terrengsyklingsykling er ikke den beste kombinasjonen og det skyldes tre forhold:
Og derfor er det så morsomt! Drit i reglene, det er så tullete å la seg begrense av banaliteter. Hvorfor f.eks. setter du ikke på en motor på sykkelen, da går det jo fortere og du blir ikke så sliten....
Quote:
ekstra aggressiv stilling (feks Geir Lien).
Hvem bryr seg. Jeg tenker mer på Tante Magda, som gjerne vil sykle i skogen og ha det gøy på hennes premisser...
Jeg er heller ikke så begeistret for høyt styrefeste, men det er meg det, og det er sikkert en tilvenningssak.
Quote:
Dette med å sitte "mellom hjulene" skønner jeg ikke har noen betydning.
Enig. Jeg har ikke skjønt det selv, men hvis noen kunne utfylle det hadde det vært fint.
Quote:
Sjølv er jeg 198 cm og kjører 26er...
Så hva er EGENTLIG grunnen til at du ikke har hoppet på 29-bølgen? En 29'er hadde passet perfekt for deg, da du er over ~180cm. Grensen går cirka der. Misforstå meg ikke, jeg har ikke 29'er selv, jeg er bare så begeistret for at langbente menn med langt hår endelig får seg et sykkel som passer dem...
Så hva er EGENTLIG grunnen til at du ikke har hoppet på 29-bølgen? En 29'er hadde passet perfekt for deg, da du er over ~180cm. Grensen går cirka der. Misforstå meg ikke, jeg har ikke 29'er selv, jeg er bare så begeistret for at langbente menn med langt hår endelig får seg et sykkel som passer dem...
Da jeg begynte med terrengsykling i 2004 brukte jeg en hybridsykkel (stiv karbongaffel, store hjul, ræserhjul Ksyrium, 28 mm dekk). Den var selvfølgelig best på grus (jeg kjørte både Fjellsykkelrittet, Birken og Markathrillern i 04 og 05 med disse tynne greiene), men jeg søkte meg etterhvert mer til terreng og stier. Etter et krafig tryn i en utforkjøring bak Gråkallen i juni 2005 (kosta meg det ene nyret) begynte jeg å tenke at jeg burde ha noe som var mer tilpasset stier og bestemte meg for å bygge terrengsykkel med dempergaffel. Jeg så også på GFs 29ere, men det var litt dårlig med utstyr til dem den gangen og jeg kjøpte meg en 640 mm 26er-ramme som jeg har hatt mye morro med. Langbeint og langhåra? Beina er lange, men det begynner å bli litt lite hår på 61 åringen... 198 cm
[Re: egbl]
#69823921/03/200913:10
Torshov Sport har såvidt jeg vet en 08-modell GF X-caliber 21" til 9500,- Tipper du kanskje får prutet enda noen hundringser, og vips har du råd til et bedre/lettere hjulsett i tillegg.
[Re: MadsL]
#69856622/03/200914:42
Blir en 29er på meg, andre sykler ser så små ut når jeg sitter på dem... Jeg stikker til Torshov sport og prøver X-cal imorgen. Veldig spent på om den er stor nok! Er det noen spesielle svakheter ved den? (spesielt med tanke på at jeg har 115 kg som skal jobbe på den sykkelen...)
Blir det den er det jo litt til overs til utstyr. Hvis jeg skulle hatt nytt hjulsett, hva ville dere anbefalt (pris)? Høres lurt ut med lengre krankarmer! Noen forslag til modeller? Er det andre deler på denne som man får mye ut av å oppgradere?
Biketech får inn en GT Zaskar 9r i XL neste uke, 18 000,- Noen som har erfaringer med denne? Er jo egentlig for dyr, men ser jo fin ut...
#69857022/03/200914:57
Det er ikke noen særlig dårlige deler på 08 X-Cal alt ligger på et jevnt nivå. Alt er slide greie saker. Bytt etter hvert som du sliter ut deler. Kranken er et sted å vurdere en oppgradering, men det blir dyrt for en betydelig vektbesparelse. Det gjelder i og for seg over hele linja.
Det beste tipset mitt er å hive ut slangene og kjøpe den bredeste tapen fra No Tubes sammen med en flaske guffe og ett sett ventiler. Det gir deg både vekstbesparelse der det teller og vesentlig bedre kjøreegenskaper. Til bruk på grus kan du evt. kjøpe Crossmark eller Nobby Nick og Michelins grønne 26" slanger. Bruk dem sammen med den samme gule tapen fra No Tubes
LarsB
#69859922/03/200916:11
noen ide om vektbesparelsen? kranken er oppgitt til 750 gram, men det er vel uten BB? eller?
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
regna på det en gang og glemte det igjen.. skal vi se..weightweenie
BB er octalink, som veier ca. 260 og 712 for kranken
xt er 635 for settet
altså spart eh regne i hodet. 330 g? for 1500 spenn...
kasetten er også ganske tung på x-cal tror jeg. men slit den ut for all del. samme med kranken kanskje?
Jeg er redd du har blitt lurt av noen vekter. Min XTR i 177,5 mm veier 715 gram + 100 gram for det tilhørende lageret. XT er oppgitt 853 gram på CRC. Hva som veier 635 for XT er uklart Vektene på Octalink kranken du oppgir høres greie ut.
Komplett XT er oppgitt til NOK 1360 på CRC akkurat nå, og 1195 + lager på Fast-Bikes. Var jeg deg ville jeg vurdert å kjøpe noe med lengre armer enn 175, 180 eller 177,5 mm FB har bare oppgitt 170 og 175 på sine sider mens CRC og sikkert andre har de lengre variantene også.
Forresten koster SLX i trippel 1100 på FB inkludert lager og er kanskje en enda bedre krank enn XT, den er i alle fall tøffere.
Men for all del, slit ut sakene først som du sier så er det ikke så mye "merpris" for å gå opp til XT på kassett og krank. Da får man super funksjon og mindre vekt til et fornuftig utlegg.
LarsB
Redigert av larsb; 23/03/200908:39. Rediger grunn: SLX
#69900323/03/200914:39
Nå har jeg fått prøvd en Paragon i 21 (på Spinn Majorstua). Første gang på en 29er i stor størrelse, innser at jeg ikke kan kjøpe en 26-tommer! Paragonen er ikke for stor i hvert fall, men var god å sykle på...
Har tenkt til å prøve Stumpjumper 29, GT Zaskar 9r og Nishiki BigFoot X29 (22") før jeg bestemmer meg. Noen som har erfaring med noen av de siste?
#69902423/03/200915:29
Er selv 205 cm lang og har også innsett at 26" er som å sykle på stylter... Så vidt meg bekjent er det ikke bare bare å få tak i en 23" Stumpjumper 29. Jeg bestilte min i oktober hos min LBS og fikk da beskjed om at den var kom i feb-mars. Nå kommer den visst ikke til landet før 18. april...