Jeg har en iPhone, som jeg gjerne bruker mens jeg sykler. Men den har også en GPS-bit som jeg kunne tenkt meg å utnytte mer. Er det noen som har gode tips om software for å bruke det som en sykkelcomputer? Både for å sjekke fart og distanse, men også for å legge turer inn på pc'en etterpå, via GoogleMaps fx.
jeg har lastet ned motion-x GPS. Har ikke fått testet det i skogen ennå, men ser veldig bra ut, og fungerer til det du nevner. Bruker en del batteri, da...
Eyverytrail er gratis. Det har jeg bare testet utenfor huset. Trails koster 17 kr og fungerer bra.
Begge har mulighet for å laste tracks direkte opp til everytrail.com hvor det ligger mange tracks fra hele verden. Man kan legge inn beskrivelse av runden. Med Everytrail kan man også laste opp bilder samtidig. Begge lar deg ta bilder underveis.
Ha iPhonen i øverste lomme på Camelbaken. Det har jeg, og jeg tror ikke mottak av GPS-signaler blir så veldig mye dårligere. Vil tro at denne lomma er den mest beskyttede.
En mobiltelefon ville jeg aldri plassert på styret, og foreløpig har jeg til gode å se en mobiltelefon som gir like stor mening i navigasjon i skævvn som en dedikert og robust GPS med topografiske kart installert.
Telefoner med GPS og fotomulighet er imidlertid glimrende når man kommer hjem og vil se hvor turen har gått.
Jeg bruker trailguru. Laster både bilder og track opp til trailguru.com Telefonen putter jeg i brystlomma. Fungerer ypperlig. Bortsett fra i tett skog, under tette skyer eller dypt i en dal..
If a thing was bound never to happen, then that thing would resolutely refuse not to happen as soon as possible. - Hitchikers Guide to the Galaxy
Den var jo fix! Hva skjer når/hvis du går på snørra. Et stykk knust iPhone;(
Har lastet ned programmet skal teste når sykkelen er klar for sesongen.
I saw you on thursday, I couldnt see your eyes riding your bike in that, summer-dress so nice just when I thought you would fade from my sight, you smiled at me,yeah,you smiled at me
Hm, testa Motion-X med telefonen liggende i shortslomma i dag, men når jeg ser på sporet så ser det ut som jeg har tatt en ganske rar runde på Ladestien
Mistenker dette er nok en spiker i kista som får meg til å vurdere investering i en Garmin 705.
Jeg for min del har testa The Bike Computer, GPSies, Trails og Trailguru. Alle bruker enormt med batteri, og en fullt lada iPhone holder i tre timer med wifi og 3G avskrudd, og lavest lysstyrke. Er det noen som vet noe om MotionX-GPS er bedre på dette, eller er det bare å handle Garmin 705 først som sist? Kan man forresten låse skjermen på MotionX?
Testet Motion-X endel, og det ser ut til at det fungerte endel bedre enn den første turen min, da de rare resultatene kom av at jeg leste av dataene feil. Jeg la hvertfall ikke merke til at batteri forsvant i rasende tempo.
Men iom at jeg var mest interessert i å se data i sanntid, og ikke plukke opp telefonen av lommen etter turen, endte det opp med at jeg handlet meg en ny dings med Garminlogo og er storfornøyd med den.
Akkurat. Hvilken dings endte du opp med? Jeg har sett på Garmin Edge 705, og diverse varianter av Forerunner. Nå sist Forerunner 310. Jeg greier ikke helt å bestemme meg for om jeg er hypp på å se kartet på styret, men det viktigste er batterikapasitet, og muligheten til å logge puls, løype og kanskje, med tiden, tråkkfrekvens.
Jeg endte opp med 705, simpelthen fordi jeg synes det er givende å kunne navigere og se sporingsloggen på styret, samt ha muligheten til å ha oversikt over de viktigste parametrene i sanntid.