Downhill / Freeride orientert stier i Tr.heim ?
|
Re: Downhill / Freeride orientert stier i Tr.heim
[Re: Juen]
01/06/2009 15:51
|
Helle_G
Fersking
|
Fersking
Beklager for at jeg tar opp en halvgammel tråd, ikke skyt meg.
Jeg lurer bare på hvorfor det er så hat mot helhjelmer i Bymarka? Går man skikkelig på trynet ned noen av de bratteste partiene som er kun stein og røtter, tror jeg det beskytter mer med en helhjelm enn med en vanlig sykkelhjelm eller pottehjelm.
Det er helt sikkert ingen av dere som har trynet ned slike partier og slått ansiktet, selv om dere har syklet der fra tidlig 70-tall og til i dag, men poenget er at det _kan_ skje. Ser jo at helhjelm og goggles ser litt i overkant brutalt ut på koslige turstier i marka, men det er jo ikke for å se skumle ut at vi bruker det. Og igjen, jeg forstår at de som bruker vanlig sykkelhjelm har overlevd i alle disse år med å bruke det, men det er vel snakk om smak og behag?
Når det kommer til all drittkastingen ang. hvilke sykler som er best og som "hører hjemme" i Bymarka.. Hvorfor gidder man å bry seg så mye om hva andre har under kroppen når de sykler ned? Dere med XC-sykler sier jo at dere lett sykler minst like fort som de på DH-sykler, og dere sier også at DH-syklistene sykler alt for fort, og at det blir helt feil på en tursti. Jeg ser ikke poenget her. En ting til, hvorfor er det galt å bruke en DH-sykkel om man trives med det?
Og jeg drar heller ikke alle under en kam her, og jeg sikter heller ikke til enkeltpersoner.
- Helle G
<3 Kona Coilair 09 - WTP Lofi - DBS Intruder 0305
|
|
|
[Re: Helle_G]
01/06/2009 16:00
|
Bigboned
Ringrev
|
Ringrev
Vi er i gang igjen! #Sette seg godt til rette i sofaen# Kjør debatt!
Ola.
|
|
|
[Re: Bigboned]
01/06/2009 16:02
|
Helle_G
Fersking
|
Fersking
Kjære deg.
Jeg kan ikke se at jeg skrev "Alle _må_ svare" i innlegget mitt, og så vidt jeg kan se har ikke du svart på noe av det jeg lurte på.
Takk for hjelpen.
- Helle G
|
|
|
01/06/2009 16:11
|
Lilletroll
Entusiast
|
Entusiast
En av grunnene til at det i utgangspunktet er upopulært å bruke helhjelm i Bymarka er alle de situasjonene hvor man møter folk. Man kan si hva man vil om hvilken hastighet man møter dem i, men det faktum at man bærer helhjelm viser til noe de fleste ikke kjenner fra før, og det er , for veldig mange turgårere, veldig ekkelt.
Assosiasjonene turgåerne har til helhjelmer er fart, uvørenhet, syklister som kommer umeldt bakfra etc. Det er ikke sikkert turgåernes skrekk bygger på egen erfaring, men turgåere snakker sammen, og ikke minst, de snakker med de som forvalter stiene. Så fort det kommer nok klager stenges marka for syklister og det blir jo utrolig trist for de det rammer.
Jeg er helt enig med deg i at det av og til skulle ha vært greit å ha helhjelmen på, men inntil ALLE som har helhjelm oppfører seg eksemplarisk overfor ALLE turgåere de møter er det ikke håp i havet for at man ikke får klager. Gå heller for MET-hjelmen med hakebeskytter, eller sett ned farta i vanskelige partier.
___________________________________ "A friend of mine had a goat!"
|
|
|
01/06/2009 16:15
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Beklager for at jeg tar opp en halvgammel tråd, ikke skyt meg.
Jeg lurer bare på hvorfor det er så hat mot helhjelmer i Bymarka? Går man skikkelig på trynet ned noen av de bratteste partiene som er kun stein og røtter, tror jeg det beskytter mer med en helhjelm enn med en vanlig sykkelhjelm eller pottehjelm.
Det er helt sikkert ingen av dere som har trynet ned slike partier og slått ansiktet, selv om dere har syklet der fra tidlig 70-tall og til i dag, men poenget er at det _kan_ skje. Ser jo at helhjelm og goggles ser litt i overkant brutalt ut på koslige turstier i marka, men det er jo ikke for å se skumle ut at vi bruker det. Og igjen, jeg forstår at de som bruker vanlig sykkelhjelm har overlevd i alle disse år med å bruke det, men det er vel snakk om smak og behag?
Når det kommer til all drittkastingen ang. hvilke sykler som er best og som "hører hjemme" i Bymarka.. Hvorfor gidder man å bry seg så mye om hva andre har under kroppen når de sykler ned? Dere med XC-sykler sier jo at dere lett sykler minst like fort som de på DH-sykler, og dere sier også at DH-syklistene sykler alt for fort, og at det blir helt feil på en tursti. Jeg ser ikke poenget her. En ting til, hvorfor er det galt å bruke en DH-sykkel om man trives med det?
Og jeg drar heller ikke alle under en kam her, og jeg sikter heller ikke til enkeltpersoner. Heisann og velkommen til oss! Det å dra med seg en DH-rigg sammen med fullt utstyrt kropp og hode er litt som å legge seg til i en hvilken som helst skrent med fullt jegerutstyr og øve på å skyte. Det er skremmende for de som møter deg - et argument som er lett og avfeie, men det er faktisk svært viktig at vi ferdes på samme vilkår som alle andre siden vi er heldige som får bruke marka til sykling. Jo flere skremte turgåere, jo større fare for at kommunen henger seg opp i det og setter opp forbud. (Grøss!) Det blir litt som å argumentere med at bikkja di går løs under båndtvangperioden uansett hvor mye kontroll og disiplin man har på den. Det er skremmende. For øvrig finnes det sikkert stier og snutter i marka der man kan bombe ned med helhjelm og rustning uten fare for å treffe noen andre enn deg selv. Men da synes jeg man skal feste hjelmen pent på sekken, trille sykkelen opp og så bombe ned . Jeg kjøper for øvrig ikke argumenet med beskyttelse. Klart man er mer beskyttet med helhjelm. Med ishockey-keeperutstyr også, trolig. For ikke å snakke om med polstrede trær og steiner. Men marka er ikke en idrettsarena. Hvis man vil ha trygg og ordentlig nedoversykling, finnes det egnede, avlukkede steder til dette. Åre og Oppdal, for eksempel. Ha fine dager i marka! 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
01/06/2009 16:29
|
Helle_G
Fersking
|
Fersking
Jeg ser hva du sier, "Hæ?", men jeg "vil" ikke forstå det. Hvorfor skal et rykte om at alle som bruker helhjelm er farlige få gå? Hvorfor får man ikke bevist det motsatt? Jeg sykler i Bymarka med respekt både for turgåere og terreng. Og jeg bruker helhjelm. Møter jeg folk ved eller på stien, slakker jeg ned farten betraktelig. Og jeg tror at ved å gjøre det, gir man et ut et positivt bilde av syklister med helhjelm. Det med ishockeygreiene dine synes jeg blir for dumt, dessverre. Her er det snakk om helhjelm vs. vanlig hjelm, ikke rustning. Jeg tviler på at noen bruker full rustning i Bymarka, kun hjelm og kne/leggbeskyttere. Uansett hvor fort man sykler, kan man ned bratte bakker med mye skarp stein gå over styret og falle stygt på haka. Da vil nok en helhjelm beskytte deg mere enn en vanlig hjelm. Ishockeyutstyret blir å sette det her på kanten. Jeg vil ikke kreve polstrede trær og madrasser langs stien bare fordi at jeg synes det er rart det ikke er godtatt å beskytte hodet i litt større grad enn vanlig sykkelhjelm. Jeg forstår det du sier med jakting i grøfta, jeg forstår alt du sier, men jeg er bare ikke helt enig med deg Det er ikke for sent å rette opp inntrykket folk har når det gjelder utforsykler eller helhjelmer. Skjønner at det ser mindre hyggelig ut å maskere hele fjeset, altså. Men å nekte/frabe folk å bruke ønsket mengde beskyttelse blir vel litt i overkant? Takk for velkomsthilsen. 
- Helle G
|
|
|
01/06/2009 16:46
|
Lilletroll
Entusiast
|
Entusiast
Det er ikke for sent å rette opp inntrykket folk har når det gjelder utforsykler eller helhjelmer. Skjønner at det ser mindre hyggelig ut å maskere hele fjeset, altså. Men å nekte/frabe folk å bruke ønsket mengde beskyttelse blir vel litt i overkant? Hvis du tar en prat med GeirK på forumet ang hvor nært man har vært å få stiene stengt pga syklister , så håper jeg at du kan forstå at de fleste av oss helst ser at man ikke lager mer ut av seg enn nødvendig. Norske turgåere er en del av en stolt og tradisjonell kultur som gjerne skulle sett oss dit peppern gror. Jeg passerer alltid turgåere i gangfart, passer på at de vet jeg kommer, hilser til hjelmen og ønsker dem en fortsatt god tur med et smil. Allikevel er det enkelte turgåere som ser meg rett inn i øyene og ber meg dra til helvete. Det er disse som hater helhjelmer....
___________________________________ "A friend of mine had a goat!"
|
|
|
[Re: Lilletroll]
01/06/2009 16:51
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Men å nekte/frabe folk å bruke ønsket mengde beskyttelse blir vel litt i overkant? Nei, det synes jeg faktisk ikke. Det er jaggu meg et under at vi får sykle i marka her oppe. Som jeg sa tidligere - er du ikke trygg, velg andre stier. Eller dra til en egnet arena. Så får vi kanskje lov til å sykle i marka i fremtiden også. Jeg vil ikke ha sykkelforbud i marka, og jeg ser ikke grunn til å provosere det fram heller. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
01/06/2009 20:33
|
jaronsen
Entusiast
|
Entusiast
Helle_G,
kom til Oslo - her er marka stor, og den rommer alle. Jeg synes du fører en skarp penn, som hadde fortjent bedre svar. Jeg sykler selv sti med helhjelm, passerer (som det vises til her) i gangfart, og sier "hei, god tur videre" (og gjerne mer hvis turgåerne inviterer til det).
Helhjelm el ikke helhjelm er ikke debatten her. Den burde heller gått på hvilken framferd man viser. Jeg kan ikke forstå hvordan det kan være negativt å bruke helhjelm - så lenge det den beskytter gir opphav til sympatisk ferdsel på turstier.
Fortsatt god sesong alle sammen, helhjelm el ikke!
-J
|
|
|
[Re: jaronsen]
01/06/2009 20:59
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Da jeg var i åre sist, så møtte jeg en svenske med en gul badeand limt fast på helhjelmen. Vanskelig å se skummel ut da, så det kan jo være veien å gå.
Bonusnerdepoeng dersom man later som at man ikke vet at man går rundt med en and på hodet.
|
|
|
01/06/2009 21:31
|
Jonas Tilseth
Ivrig
|
Ivrig
Nå igjen...
Syns du virkelig at det er et under at syklister får lov å benytte seg av Bymarka?
- På forbanna lik linje med turgåere har både syklister, ski-folket, hest-folket and you name it, lov til å være aktiv i marka. Det står ikke nedskrevet noen unntak i loven hvor beskyttelsesutstyr eller uansett tråsykkel skal finne seg en annen plass. Men uten å faktisk ha lest den feite boka, så vil jeg tro at å ta hensyn til alle rundt seg er nummer 1.
- Derfor; kjør hvilken tråsykkel du vil, med hvor mye beskyttelsesutstyr du orker å drasse deg med, men ha alltid en ting helt klart i pappen; ta alltid hensyn til alle andre bevegelige skapninger på turstiene. Dette innebærer å kjøre i et tempo hvor man har kontroll på hastighet i alle partier da det ikke skal forekomme ulykker mellom syklister-turgåere. Såfremt alle og en hver bremser betrakterlig ned før turgåere kommer, stopper opp, hilser og deretter dreiser på videre - hva er problemet?
- Problemet er de idiotene som ikke tar hensyn, uavhengig av type sykkel etc. Jeg går ikke rundt grøten, men ikke tro at det er folk på over-do-it sykler og over-do-it utstyr som er slaktemålet i denne saken. Som alle sikkert har gått gjennom fra skolen; "Når èn først ødelegger, så ødelegger man for resten." Samme greia innen miljøproblematikken hvor alle må gjøre sitt ytterste.
- Folk her inne må ha en ting helt klart i forbindelse med over-do-it stuff i Bymarka. Det er kun før og evnt. etter at anlegg som Åre, Oppdal og Hafjell ikke har åpent, at man går opp og så sykler ned igjen. Folk flest har ikke alltid bestemt selv å bosette seg i selveste Trondheim, derfor finner jeg (og flere) det naturlig å benytte seg av det man har. Og uten heis blir det også trening.
- Ellers, de siste dagene før Drammen ruslet jeg og et par flere opp og ned Våttakammen hvor vi spurte ca 10 turgåere til sammen (både unge og eldre) om hva de mente om sykling i Bymarka, og det var ingen av dem som ikke likte det. "Gjør det dere gjør best, marka er for alle, flott at dere unge beveger dere og er ute i naturen, at dere tørr å dra på ned disse bakkene and so on.
- Men så lenge det positive var i fokus, nå til alle de hissige turgåerne som så og si alle her inne bruker som argumenter. Kan enkelte personer (som er så skrudd i pappen at de tror at det kun er turgåere som eier hele Bymarka) be kommunen, fylkeskommunen eller hvem pokker det er som styrer, formidle følgende beskjed til hele Trondheim og omegn; "Sykkelforbud i Bymarka" Overbevis meg! For jeg klarer ikke å se hvorfor det er så mye oppstyr rundt det.
Når det er sagt, så burde det heller vært bilforbud! Slaske tjukkaser, forurensing, riving av skog pga bygging... Det tar seg rett og slett ikke ut med sykkelforbud.
Drammen var forresten fett i helga. Åpningshelg i Hafjell førstkommende helg, ses da! Ikke lenge til Scott Cup der heller...
|
|
|
01/06/2009 21:54
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
disclaimer; jeg har verken lest hele tråden eller syklet på nevnte sted, så vet ikke helt hva det går i her. Jeg antar dog at ting ikke er veldig forskjellig fra for eksempel her i Bergen. Hvis du tar en prat med GeirK på forumet ang hvor nært man har vært å få stiene stengt pga syklister , så håper jeg at du kan forstå at de fleste av oss helst ser at man ikke lager mer ut av seg enn nødvendig. Norske turgåere er en del av en stolt og tradisjonell kultur som gjerne skulle sett oss dit peppern gror.
Jeg passerer alltid turgåere i gangfart, passer på at de vet jeg kommer, hilser til hjelmen og ønsker dem en fortsatt god tur med et smil. Allikevel er det enkelte turgåere som ser meg rett inn i øyene og ber meg dra til helvete. Det er disse som hater helhjelmer....
helhjelmshat eller ei. Den eneste måten en kan forandre på disse fordommene er å sykle med helhjelm og faktisk oppføre seg. Jeg tar sistnevnte som om selvfølge så har litt problemer med denne problemstillingen. At noen i det hele tatt kan se på beskyttelse som en diskvalifiserende faktor for å bruke et området virker for meg som svært underlig. Litt på samme måte som det å bruke en met parachute hjelm. Hva er vitsen? Går en seriøst på tryne kan umulig den "helhjelmen" være noe mer enn pynt som en må plukke ut av huden i etterkant. Heisann og velkommen til oss! Det å dra med seg en DH-rigg sammen med fullt utstyrt kropp og hode er litt som å legge seg til i en hvilken som helst skrent med fullt jegerutstyr og øve på å skyte. Det er skremmende for de som møter deg - et argument som er lett og avfeie, men det er faktisk svært viktig at vi ferdes på samme vilkår som alle andre siden vi er heldige som får bruke marka til sykling. Jo flere skremte turgåere, jo større fare for at kommunen henger seg opp i det og setter opp forbud. (Grøss!) Det blir litt som å argumentere med at bikkja di går løs under båndtvangperioden uansett hvor mye kontroll og disiplin man har på den. Det er skremmende. For øvrig finnes det sikkert stier og snutter i marka der man kan bombe ned med helhjelm og rustning uten fare for å treffe noen andre enn deg selv. Men da synes jeg man skal feste hjelmen pent på sekken, trille sykkelen opp og så bombe ned . Jeg kjøper for øvrig ikke argumenet med beskyttelse. Klart man er mer beskyttet med helhjelm. Med ishockey-keeperutstyr også, trolig. For ikke å snakke om med polstrede trær og steiner. Men marka er ikke en idrettsarena. Hvis man vil ha trygg og ordentlig nedoversykling, finnes det egnede, avlukkede steder til dette. Åre og Oppdal, for eksempel. Ha fine dager i marka! gratulerer. Dette er i særklasse et av de tåpeligste eller minst opplyste innleggene jeg har lest på terrengsykkel.no noen sinne. Sammenligningene dine er i særklasse håpløse og mangler totalt sammenheng med problemstillingen. Hvordan i alle dager kom du i hele tatt på å skrive ned den jaktsammenligningen? Den er helt fullstendig håpløs. Det samme kan sies om at helhjelm og dhutstyr kun skal brukes på avlukkede områder. Det er rett og slett vrøvl. Vi har og partier i Bergen hvor enkelte tradisjonelle brukere rynker på nesen for at vi sykler. Ved at vi bruker området, viser normal folkeskikk og ved at man tar felles hensyn til andre brukere går dette dog som regel bra. På sikt vil vi i større og større grad oppleves som naturlig brukere av disse områdene. Beskyttelsesnivå trenger ikke si noe som helst om tiltenkt bruk, ei heller om ferdighetsnivået. Det kan heller ikke være slik at valgt beskyttelsesnivå kan stå som kriterie for bruk av et område, ei heller utstyr en skal bruke. Enten skal en kunne sykle der, hvor det er en selvfølge at en skal ta hensyn til andre brukere på samme måte som det er en selvfølge at de både viser hensyn igjen samt aksepterer nye brukere i naturen, eller så får en heller la det være. Jeg fikk ihvertfall veldig lyst til å ta med meg helhjelmen når jeg skal besøke min bror der oppe i høst eller neste vår. Ikke på pur faen, men for å vise at man fremdeles kan oppføre seg skikkelig selv om en tar sikkerheten på alvor. Kanskje jeg skal ta med meg leatten og.  jaja, beklager rantet, men ble bare litt opgitt over det jeg leste - som noen sikkert blir av det jeg skriver og. happy trails.
|
|
|
[Re: Jonas Tilseth]
01/06/2009 21:54
|
AOÅ
Avhengig
|
Avhengig
Når det er sagt, så burde det heller vært bilforbud! Slaske tjukkaser, forurensing, riving av skog pga bygging... Det tar seg rett og slett ikke ut med sykkelforbud.
Hehe, så enig så enig. En ting som mangler i denne tråden er valg av tid på døgnet en kan sykle i Bymarka. Hint "Snaken kl0600....eller som vi har gjort de siste 10-15 åra midtnattsykling og lyktesykling på høsten! Faren en kan møte på stien da er kun elg eller sure "hobby-fiskere" som drar hjem tidlig grunnet null fangst.... Downhillsykling med lykt bør vel gi god trening?
Don't leave me here to crawl through the mire...
|
|
|
[Re: AOÅ]
01/06/2009 22:23
|
maikdaman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Spennende dette her. jeg bare reagerer på hvordan folk klikker på hverandre. kan man ikke bare argumentere for og i mot, og kommentere andres innlegg uten å klikke på dem? blir jo mye triveligere da... så tør flere si hva de mener og.
når det er sagt har heinrich et poeng med at det eneste som kan forandre fordommene er om helhjelmbrukere (i tillegg til alle andre syklister i marka) oppfører seg eksemplarisk overfor "møtende trafikk".
peace love and... helhjelm???
. Mikael
|
|
|
[Re: maikdaman]
01/06/2009 22:39
|
Hiphoppotamus
OP
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
[Re: Hiphoppotamus]
02/06/2009 06:42
|
jaronsen
Entusiast
|
Entusiast
Det var litt det jeg prøvde å formidle, litt skadet av alt for mange år på univ...
Jeg har en ide om pleksiglassbasert hakebøyle (eller annet egnet materiale), da kan turgåere se smilet mitt. Og jeg smiler hele veien.
-J
|
|
|
[Re: heinrich]
02/06/2009 07:18
|
Thorst
Veteran
|
Veteran
Bergen og Trondheim er veldig forskjellig. Jeg har syklet nok begge plasser, og Oslo, til å ha en kvalifisert mening, og ikke bare synsing.
Konflikten i Trondheim kan kanskje best illustreres med et tenkt case. Se for deg at Hardbakkadalen var en av Bergens mest populære gangstier, og at du traff folk der nesten hver gang. Da hadde det vært forbudt å sykle i byfjell med den innstillingen bergen kommune har til sykling.
Oslo er også mye heldigere stilt enn Trondheim. Markene rundt Oslo er uendelig mye større enn Bymarka. I tillegg er det veldig mange stier, og mange av disse brukes nesten utelukkende av syklister.
Bymarka i Trondheim er ekstra sårbar for konflikten på grunn av at både syklister og fotgjengere i stor grad bruker de samme stiene. Derfor har alle som til sykle i marka et ekstra ansvar for å ta hensyn, for det blir ikke syklistene som vinner hvis konflikten skal avgjøres av kommunen eller fylkesmann...
- Espen -
"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
|
|
|
[Re: Thorst]
02/06/2009 07:23
|
jaronsen
Entusiast
|
Entusiast
Er nok litt biased siden jeg holder til i storstua (les: Oslo). Godt poeng.
-J
|
|
|
02/06/2009 08:26
|
bjarne
Veteran
|
Veteran
Når det kommer til all drittkastingen ang. hvilke sykler som er best og som "hører hjemme" i Bymarka.. Hvorfor gidder man å bry seg så mye om hva andre har under kroppen når de sykler ned? Dere med XC-sykler sier jo at dere lett sykler minst like fort som de på DH-sykler, og dere sier også at DH-syklistene sykler alt for fort, og at det blir helt feil på en tursti. Jeg ser ikke poenget her. En ting til, hvorfor er det galt å bruke en DH-sykkel om man trives med det? Hvorfor har mange inntrykk av at det er to båser her, en xc og en dh. Ikke ment som pepper til deg, Helle. Jeg synes innlegget ditt er bra og du skal absolutt ikke beklage deg for å plukke opp denne tråden. Det er bare litt for dumt at vi skal gå rundt og tro av vi er to isolerte grupper som ikke har noen ting med hverandre å gjøre, bortsett fra at vi alle bruker marka og ikke liker trynet til hverandre. Verden er ikke så svart/hvitt. Så dette er en oppfordring til alle om å ikke bruke slike "segregasjonsuttrykk". Dette bør som flere nevner ikke være en diskusjon om hvor mye beskyttelse man kan bruke i marka. Så lenge man oppfører seg som folk, tar hensyn, bruker marka på de "rette" tidspunktene og holder seg unna de stiene turgåerne er mest ivrige på bør vi kunne unngå en god del potensielle konflikter. Vi må bare ikke glemme at vi er den harde trafikanten i marka, uansett hvilken hjelm vi velger å tre ned på huet. Jeg tviler på at noen bruker full rustning i Bymarka, kun hjelm og kne/leggbeskyttere. Jeg må nok la deg ha tvilen til gode. Uten å nevne navn vet jeg av personer som sykler med full utrustning i Bymarka, men det er meg et fett så lenge de viser god folkeskikk, holder seg på mest mulig folketomme stier og ikke minst vurderer sterkt hvilke tidspunkt de er ute i marka på. Jeg tror de fleste merker en trend til at sykling i marka har tatt seg kraftig opp de to siste årene, fra xc-sykling til utfor. En holdningskampanje er kanskje på sin plass? - Men så lenge det positive var i fokus, nå til alle de hissige turgåerne som så og si alle her inne bruker som argumenter. Kan enkelte personer (som er så skrudd i pappen at de tror at det kun er turgåere som eier hele Bymarka) be kommunen, fylkeskommunen eller hvem pokker det er som styrer, formidle følgende beskjed til hele Trondheim og omegn; "Sykkelforbud i Bymarka" Overbevis meg! For jeg klarer ikke å se hvorfor det er så mye oppstyr rundt det. Innlegget er bra skrevet forøvrig, men jeg henger meg opp i dette. Det er skrevet flere ganger i tråden om arbeidet NOTS har gjort og fortsatt gjør for å holde et mulig sykkelforbud unna. Det var kanskje før din tid på forumet, for jeg husker en periode for to/tre(?) år siden der et forbud i Bymarka var ganske overhengende. Det trenger nødvendigvis ikke være mer enn en som klager, det er bare om å provosere den rette personen. Takk for i helga og vi sees igjen på Kongsberg, Jonas! Jeg håper virkelig du får sykla masse til da, for det var en imponerende tid du fikk i Drammen og du har absolutt potensiale til å bli enda raskere! Lykke til på Chainless!
|
|
|
[Re: bjarne]
02/06/2009 08:50
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Problemet er ikke de 30 man møter som tar hensyn, men den ene som kommer susende så turgåere må hoppe til skogs.. Og jeg har ved noen få anledninger opplevd akkurat det opp og ned våttakammen som jo er en av de travleste stiene i marka.. Heldigvis oppveier de som stopper, smiler og prater veldig mye av det negative ved en enkeltperson som egentlig bare driter seg fullstendig ut 
Take Care!
|
|
|
[Re: bjarne]
02/06/2009 09:16
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Innlegget er bra skrevet forøvrig, men jeg henger meg opp i dette. Det er skrevet flere ganger i tråden om arbeidet NOTS har gjort og fortsatt gjør for å holde et mulig sykkelforbud unna. Det var kanskje før din tid på forumet, for jeg husker en periode for to/tre(?) år siden der et forbud i Bymarka var ganske overhengende. Det trenger nødvendigvis ikke være mer en som klager, det er bare om å provosere den rette personen
Det var i 2005 at høringsprosessen rundt sti- og løypeplanen for Trondheim kommune også ble diskutert på forumet: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...&Main=24542Les gjerne tråden - den gir et inntrykk av hvilket arbeid (hovedsakelig fra Geir Kjosavik) som faktisk ligger bak vår mulighet til fortsatt å kunne sykle bl.a. i Bymarka. Martin, styremedlem i NOTS
|
|
|
[Re: M@rtin]
02/06/2009 09:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Martin, vad er det egentligen som gjelder i bymarka idag? Er det stigar som man egentligen ikke får sykla på? Det er lett at finne en kart fra 2005 med stigar som er førbjudna men på den jeg tror er den nyaste (2006) er det inga førbjud.
|
|
|
[Re: fredriks]
02/06/2009 12:10
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Jeg vet per dags dato ikke om noen stier, der det er offisielt forbudt å sykle i Bymarka. Mener å huske at sti- og løypeplanen ble vedtatt den gang i september 2006 uten noen spesifikke forbud - som uansett måtte i så fall behandles og evt. godkjennes av fylkesmannen i Sør-Trøndelag først. (Kanskje G. Kjosavik kan bekrefte at slikt er tilfelle?) Her er et utdrag av den vedtatte og gjeldende sti- og løypeplanen der det likevel åpnes for mulige, sti-spesifikke forbud: Friluftsloven hjemler sykling på stier og veger i marka forutsatt at dette foregår med varsomhet og nødvendig hensyn til eierens innretninger. Sykling utenfor stier og veger i utmark er forbudt. Sykling i markaområdene kan deles i tre kategorier: - tursykling, i turtempo, gjerne familien på tur etter veger og grusete stier - konkurransesykling, for det meste i skiløypene i Granåsen, Gamle Bynesveg og Bergskarvegen - terrengsykling, foregår etter stier i ulendt terreng
Terrengsyklingen har økt de siste 10-15 år, det selges årlig rundt 10 000 terrengsykler i Trondheim og det er utvilsomt konflikter mellom syklisten og fotgjengeren. Det finnes ingen undersøkelser i Norge som viser at slitasjen på stier og veger etter sykling er større enn etter annen fotferdsel. Konflikten går på forholdet mellom den store og farlige syklisten, i stor fart, og fotgjengeren som føler at roen og freden trues av syklisten. Møtet mellom syklisten og fotgjengeren ender som oftest med at fotgjengeren blir redd og skvetter ut av stien for å slippe syklisten fram. Konflikten er den samme vi ser mellom rytteren og fotgjengeren og den trikotkledde skiløperen som kommer i stor fart og enkelte ganger roper løype til turløperen.
Gunneieren og kommunen kan foreslå sykkelforbud på enkelte spesifiserte strekninger på stier og veger. Forbudet skal godkjennes av fylkesmannen. Det er ikke anledning til å forby sykling i områder av marka, bare etter spesifikt nevnte stier eller veger. Et sykkelforbud etter en bestemt strekning rammer ikke bare terrengsyklisten, men også tursyklisten. Opplysninger fra Akuttlegevakta på St. Olavs hospital viser at det årlig skades ca 20 syklister i marka. Alle skadete er syklister, det har ikke vært skadde fotgjengere på grunn av kollisjon med syklister. Sør-Trøndelag politidistrikt har ikke mottatt anmeldelser på råsykling i marka.
Markaforvaltningen ønsker i første omgang å peke ut anbefalte sykkelruter i marka. De anbefalte sykkelrutene vil i hovedsak være grusete veger eller stier som tåler stor trafikk. Det vil for enkelte stier bli anbefalt ikke å sykle lør- og søndager i tidsrommet kl 1000-1500. Disse stiene vil bli merket. I tillegg til dette, og for å minske konfliktene, vil markaforvaltningen, i samarbeid med terrengsykkelorganisasjonene, utarbeide anbefalte sykkelvettregler for all sykling i marka. I hørings utkastet var det forslag om forbud mot sykling på de nevnte stiene. Dette ble ikke vedtatt. [...] Terrengsyklingen sliter på turstiene og representerer en stadig forstyrrelse og til tider en fare for vanlige turgjengere. Det vil være formålstjenlig å anbefale sykling der tursyklistene benytter grusveger og terrengsyklistene bruker anbefalte stier. Vi vil anbefale sykkelruter i marka og foreslå sykkelforbud på noen få, navngitte strekninger der barnefamilier skal kunne føle seg trygge.[...]
Det informeres om
- at det på følgende veger/stier ikke er tillatt å sykle: Naturstien i Estenstadmarka, kulturstien i Bymarka, stien Grønlia-Marka. Disse traseene vil bli merket med sykling forbudt [...]
5.4.1.11 Grønlia-Marka (vest for Skjellbreia) Fiskestien er utslitt, sykling forbys inntil den er satt i stand, merket med rødt strek på kartet 5.4.1.12 Kulturstien Kulturstien fra Gramskaert via Sommerseter/Lavollen, rundt Geitfjellet, Strandlinja tilbake til Gramskaret, sykling forbys, merket med rødt strek Martin, styremedlem i NOTS
|
|
|
02/06/2009 12:45
|
Helle_G
Fersking
|
Fersking
Takker for gode svar!  Men å nekte/frabe folk å bruke ønsket mengde beskyttelse blir vel litt i overkant? Nei, det synes jeg faktisk ikke. Det er jaggu meg et under at vi får sykle i marka her oppe. Som jeg sa tidligere - er du ikke trygg, velg andre stier. Eller dra til en egnet arena. Så får vi kanskje lov til å sykle i marka i fremtiden også. Jeg vil ikke ha sykkelforbud i marka, og jeg ser ikke grunn til å provosere det fram heller. Synes det der blir alt for dumt. Man skal vel få sykle i marka uansett hvilken hjelm man bruker. Vil ikke gå inn i ny diskusjon ang. hjelmbruk, synes ting ble oppklart veldig fint videre i diskusjonen.  Og jeg må si meg enig med Jonas.T ang. hvem som skal få bruke marka og ikke.. Syns du virkelig at det er et under at syklister får lov å benytte seg av Bymarka?
- På forbanna lik linje med turgåere har både syklister, ski-folket, hest-folket and you name it, lov til å være aktiv i marka. Det står ikke nedskrevet noen unntak i loven hvor beskyttelsesutstyr eller uansett tråsykkel skal finne seg en annen plass. Men uten å faktisk ha lest den feite boka, så vil jeg tro at å ta hensyn til alle rundt seg er nummer 1. Nå vet jeg ikke hvordan reglementet er, men, slik det har blitt oppsummert allerede, skal man vel få sykle med hva du vil så lenge man alltid husker gjensidig respekt. Turgåere løper ikke mot deg og dytter deg av sykkelen og ned i grøfta, på lik linje som vi på sykkel ikke må dytte turgåere ned i grøfta. Og så vidt jeg vet skjer ikke det særlig ofte, og da er det vel ikke et så stort problem at syklister og turgåere omgås i samme områder. Det er bare litt for dumt at vi skal gå rundt og tro av vi er to isolerte grupper som ikke har noen ting med hverandre å gjøre, bortsett fra at vi alle bruker marka og ikke liker trynet til hverandre. Verden er ikke så svart/hvitt. Hehe, helt enig der  Det var ikke meningen å sette xc og dh i ulik båt, men jeg ble nok litt påvirket av hvordan diskusjonen her har utvikletseg fra første post. Det var en vending diskusjon om hvilken sykkel som passet inn, og. Og takk til Martin for utdraget av den vedtatte og gjeldende sti- og løypeplanen 
- Helle G
|
|
|
03/06/2009 11:59
|
jorn_almberg
Besatt
|
Besatt
Jeg har ikke lest hele tråden, så det er mulig stivettreglene til NOTS har blitt nevnt tidligere. I såfall får det stå sin prøve; de kan ikke nevnes for ofte mener jeg. Og de gjelder uansett hva slags type hjelm og sykkel man bruker NOTS' stivettregler
|
|
|
[Re: jorn_almberg]
03/06/2009 12:24
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Med de siste dagers nedbør bør uansett våttakammen som er manges favorittsti byttes ut med en som tåler slitasje bedre.. Men, mine 5-cents meninger er overhodet ingen lov 
Take Care!
|
|
|
[Re: oysandr]
03/06/2009 12:39
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Hvilke stier i Trondheim tåler sykling i våte forhold best? Spør fordi jeg ikke kjenner området nok, og hvilket underlag som tåler nedbør best.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
03/06/2009 12:51
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Henriksåsen er forholdsvis grei. Her er underlaget stort sett grus, så det blir ikke så oppløyd ved sykling. Samme gjelder for Snaken, og disse to stiene til sammen blir jo en fin rundtur på 1-1,5 time.
Tempervollen-Geitfjellet er heller ikke veldig utsatt, og Geitfjellet-Våttakammen har etter omfattende klopping blitt ganske grei, men litt upraktisk å kjøre denne da det som sagt ikke er veldig gunstig fra Våttakammen og videre nedover ved våte forhold.
Stien til Storheia er også blitt ganske bra, men helt i starten og helt oppe på toppen er det noen gjørmehull man kanskje bør gå rundt. Gjennom myrene midtveis er det lagt en del klopper.
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
03/06/2009 13:05
|
bjarne
Veteran
|
Veteran
...Geitfjellet-Våttakammen har etter omfattende klopping blitt ganske grei, men litt upraktisk å kjøre denne da det som sagt ikke er veldig gunstig fra Våttakammen og videre nedover ved våte forhold. Om man drar inn til høyre (og opp) like nedenfor bekkepasseringen ved Våttakammen kommer man over til Geita og Langedalskollen og man unngår de gjørmete partiene lengre nede. Herfra kan man sykle både Geita og Lillegeita(?) som fører over til Rotmo/Bringebær eller bare dra over til Langedalen. Gjørmebadet man treffer på nedenfor Våttakammen bør unngås, spesielt under nedbørsperioder. Stien til Storheia er også blitt ganske bra, men helt i starten og helt oppe på toppen er det noen gjørmehull man kanskje bør gå rundt. Gjennom myrene midtveis er det lagt en del klopper. Så bra, for dit har jeg planer om å komme meg på søndag!
|
|
|
[Re: AOÅ]
03/06/2009 13:21
|
karlsons
Entusiast
|
Entusiast
En ting som mangler i denne tråden er valg av tid på døgnet en kan sykle i Bymarka. Hint "Snaken kl0600... Jeg sykla snaken kl 07.00 forrige lørdag. Da traff jeg på en turgår som ikke hørte (eller ville høre) at jeg kom bakfra. jeg bremset ned til sakte gangfart og sa "Unnskyld" for å slippe forbi. Makan til skyllebøtte jeg fikk da hadde jeg ikke forventet. Vedkommende var en de som engasjerer seg i vedlikeholdet av stiene der oppe, og han var mildt sagt ikke særlig glad for å treffe på syklister i marka. Han kunne ikke skjønne hvorfor vi absolutt måtte sykle på stiene når det var fine asfalterte veier å ta seg frem på. Etter at jeg hadde unskyldt meg på vegne av uvørne syklister og sagt meg hjertens enig i at det er unødvendig å låse bakhjulet når en bremser etc. ble jeg ønsket god tur videre. Jeg tror turgåere lettere kan akseptere stisyklister dersom vi stopper og slår av en prat en gang i blant. Dersom jeg bare hadde presset meg forbi ville iallefall han turgåeren fått enda mer grunn til å ønske oss dit pepper'n gror, noe jeg forstår veldig godt.
|
|
|
|
|