Vurderer å anskaffe en landeveisracer til tur/trening. Eneste problemet er at budsjettet ikke alltid tillater de helt store utskeielsene, og man må da begrense innkjøpene etter lommeboken (og ikke etter farge/utstyr/merke)
Jobber i sportsbutikk, og har mulighet til å kjøpe Diamant, Merida og Specialized for en billig penge.
Har null peiling på racer (men lysten på å lære mer!!), så lurer på om noen kan anbefale en sykkel fra en av de tidligere nevnte produsentene med en veil. pris på rundt 10.000?
Har siklet på denne , men vet ikke om økonomien strekker til (eller det er nødvendig å strekke seg hit i og med at det er første landeveisracer???)
Vurderer å anskaffe en landeveisracer til tur/trening. Eneste problemet er at budsjettet ikke alltid tillater de helt store utskeielsene, og man må da begrense innkjøpene etter lommeboken (og ikke etter farge/utstyr/merke)
Jobber i sportsbutikk, og har mulighet til å kjøpe Diamant, Merida og Specialized for en billig penge.
Har null peiling på racer (men lysten på å lære mer!!), så lurer på om noen kan anbefale en sykkel fra en av de tidligere nevnte produsentene med en veil. pris på rundt 10.000?
Har siklet på denne , men vet ikke om økonomien strekker til (eller det er nødvendig å strekke seg hit i og med at det er første landeveisracer???)
Tips og anbefalinger mottas med takk!
S
Jeg synes ikke den Diamanten til snaue 20 000 var så fin, men hva i all verden spiller min smak for deg? Jeg tror det skal godt gjøres å finne noe lettere med en bedre kombo av utstyr til den samme prisen, det ser nesten for godt ut til å være sant:) Men 27 gir har den ikke, der tror jeg nesten at noen har tastet litt i blinde.
Slik jeg har sett det har Diamant kommet tilbake som en kule de siste årene, og selv om jeg ikke har testet denne tipper jeg den er mer enn god nok for de fleste av oss, den er også ganske så prisgunstig.
Finn deg en du kan leve med økonomisk, og ikke minst en du liker utseendet på. Om det er nødvendig å strekke seg til en Archon som første racer er det egentlig bare du som kan svare på, men i og med at du har lyst på racer har du kanskje tanker om å suse rundt på asfalten, og da må det bli en avveining om du vil/kan/skal gå for noe du ser for deg du kan ha en lengre stund, eller om du vil snuse på landevei med noe relativt billig som du kan selge videre når du kjøper Archon(eller noe annet)senere i sesongen, eller neste år:) Your call!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Racer til rundt 10.000? eller Archon?
[Re: gare]
#69584717/03/200909:25
Sant nok Uansett ser det ut til å være en totalpakke som gir veldig, veldig mye for pengene på alle områder. Så får det bare være lysten, lommeboken og hva du liker som avgjør(ja ikke du da asbjorjo)om du vil ha den. Trådstarter har siklet på den, tipper vedkommende liker utseendet da. Kan man strekke seg mot den prismessig får man i hvertfall en kjempegod sykkel, at den ikke har 27 gir og v-bremser er jo ikke akkurat noen ulempe
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Racer til rundt 10.000? eller Archon?
[Re: gare]
#69585517/03/200909:42
Heisann! Morsom diskusjon i denne tråden, men det er riktig som dere sikter til at det har gått litt vel fort i svingene når varene har blitt lagt ut i nettbutikken.
Vi er på saken for å få rettet opp i dette så raskt som mulig. Og nei, sykkelen har ikke v-bremser, 27 gir eller 26" hjul...
Heisann! Morsom diskusjon i denne tråden, men det er riktig som dere sikter til at det har gått litt vel fort i svingene når varene har blitt lagt ut i nettbutikken.
Vi er på saken for å få rettet opp i dette så raskt som mulig. Og nei, sykkelen har ikke v-bremser, 27 gir eller 26" hjul...
hehe, uansett er hovedpoenget at det er en ganske så prisgunstig racer, og jeg tror det er tilnærmelsesvis umulig å finne en bedre combo av pris/utstyr/vekt.
Heisann Sprocket! Archon er en veldig lett, stiv og godt utstyrt sykkel. Syklet litt på fjorårsmodellen, og har storebroren Vulcain som jeg selv sykler på. Overbevisende priser, og har i grunn ingen ting å sette fingeren på i forhold til konkurrerende merker. Tror kort sagt at du kan få veldig mye sykkel og sykkelglede for pengene om du velger å legge litt mer i det. En vil som oftest ha sykkelen i mer enn en halv sesong, uten at alt faller fra hverandre. Lykke til! Mvh
Heisann Sprocket! Archon er en veldig lett, stiv og godt utstyrt sykkel. Syklet litt på fjorårsmodellen, og har storebroren Vulcain som jeg selv sykler på. Overbevisende priser, og har i grunn ingen ting å sette fingeren på i forhold til konkurrerende merker. Tror kort sagt at du kan få veldig mye sykkel og sykkelglede for pengene om du velger å legge litt mer i det. En vil som oftest ha sykkelen i mer enn en halv sesong, uten at alt faller fra hverandre. Lykke til! Mvh
Får bare mer og mer lyst på Archon, ja. Men har tittet litt rundt på forumet, og ser ut som om det er mange som foretrekker stål-rammer fremfor carbon? Sikkert et dumt spm, men er det andre ting en vekt som skiller disse?
Kan jo også nevne at jeg ikke skal bruke sykkelen til ritt (ihvertfall ikke i første omgang, selv om deltakelse i Lillehammer-Oslo for noen år siden frister til mer.. ).
Hva bør jeg passe på/se etter når jeg evt. velger rammestørrelse? Samme som på terrengsykkel, eller er det andre "mål"? Er 179 høy med matchvekt på ca. 90kg.
Men har tittet litt rundt på forumet, og ser ut som om det er mange som foretrekker stål-rammer fremfor carbon? Sikkert et dumt spm, men er det andre ting en vekt som skiller disse?
Hehe, du må da ikke høre på tradisjonalistiske forumnisser som har en altfor sterk hang til fortiden
Stål har endel kvaliteter i forhold til utmattelsesegenskaper i den forstand at stål ikke knekker brått og plutselig, slik som både aluminium og karbon gjør. Dette er nesten ikke et argument for stål i den forstand at det er et marginalt problem. Stål prises for sine dempende egenskaper, men min påstand er at det er rammedesignet og hvordan man bruker rammematerialet som til syvende og sist er avgjørende for komfort/demping(dessuten er det veldig mye demping i dekk/sal, og ikke minst i forhold til setepinne og dimensjon på denne).
Det er rett og slett smak og behag, stål er ikke såååå mye tyngre enn alu/karbon, og for å gjøre forvirringen komplett kan vi dra titan inn i det hele
Det er ingen grunn til å la være å velge karbon fordi jeg og noen andre gretne gamle gubber liker stål, på samme måte er ikke karbon det eneste saliggjørende i denne verden, og det er mer enn bare ren vekt som er avgjørende for hvordan en sykkel oppfører seg/oppleves.
Dette kan forøvrig diskuteres til kuene kommer hjem.
En stålramme vil veie mellom 500 og 1000 gram mer enn en moderne karbonramme. Hvis utstyret da er likt forvørig blir blir også totalvekt på sykkel en halv til en kilo høyere.
Legger du inn stålgaffel i regnestykket også er du oppe i 800-1400 gram ekstra vekt.
Ståls viktigste egenskap er at det ser fint ut og gjør det mulig med en ramme med slanke rør og høy stivhet. Stål er også veldig holdbart, mye fordi det lett lar seg reparere. Her avbildet stålramme, med stålgaffel, stålstem og stålflaskeholder. Totalvekt på 8,8 kg ink pedaler og flaskeholder. Tilsvarende utstyrt sykkel med 1200 grams karbonramme og 400 grams gaffel ville ha veid over en kilo mindre.
Det er nettopp stålets styrke som gjør at det ikke lages lettere, ironisk nok, da rør veggene ville blitt så tynne at minste uhell hadde laget en ramme-bonk.
Men lekkert er det...Og spesielt når det fremstår som en hyllest til tidenes største syklist, Eddy Merckx, hvis alltid var like nøye med det estetiske som prestasjonen.
Arnt, som produktgruppesjef sykkel hos Gresvig - jeg tror dere kunne solgt enda flere sykler hvis dere hadde lagt litt mer ressurser i fargevalg/design på syklene
Et lite innspill bare - for når det gjelder pris/vekt/kvalitet ligger dere sikkert høyt på lista for de som ikke er over normalen merkefikserte
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Hei! Takk for tilbakemeldingen! Vi jobber jo hele tiden med at syklene våre skal være så bra som mulig, både med tanke på design og utstyr vs. pris. Håper at du allerede denne sesongen ser en positiv utvikling på Diamant syklene, og uten å røpe så alt for mye, har vi ekstremt mye spennende på gang for 2010-sesongen!
Når det gjelder Archon er jo dette en sykkel vi er veldig fornøyd med, men resultatet er det jo opp til dere å bedømme! Uansett, vi setter veldig stor pris på tilbakemeldinger, og alle her inne er jo i posisjon til å påvirke hvordan syklene våre skal se ut i fremtiden!
For å komme litt tilbake til spørsmålet ditt angående karbonegenskaper: Karbon er faktisk et stivere og sterkere metall enn både aliminium og stål når det kommer til å bryte sammen. Karbon har kun ett problem, og det er at om det skulle forekomme et større sår på ramma, noe som evt. kan skade fibrene - kan dette føre til at ramma av karbon rett og slett knekker i to. Dette var på et tidlig stadium av utviklingen et problem, men stadig forskning og utvikling har gjort at man ikke skal henge seg for mye opp i problematikk rundt dette. Jeg ville for all del gått for en karbonramme, da dette er både et lett, stivt og støtabsorberende valg. For det er jo ingen hemmelighet at karbon, med sin fiberoppbygging, har en tendens til å trekke seg sammen, og så utvide seg til full størrelse igjen når det oppstår vibrasjoner i underlaget. Ikke uten grunn at en av de største prioriteringene på en racersykkel over en viss sum, er en stiv gaffel i karbon.
Lykke til, og er enig med "Arntsn" at årets Archon er en stilig sykkel full av potensiale!
Igjen.. Så spørsmålet ditt angående størrelse: Med dine 179 cm er du nok rundt og snuser på en 56cm. I Diamanten som kommer i bokstavstørrelser (S, M, L og XL) er du i mellomleiet. Du kan bli anbefalt både en M (som du muligens er akkurat for stor for) eller en L (som igjen, du muligens er for liten for). Prøv deg fram, og la dette være et viktig spørsmål for deg når du skal kjøpe sykkel. Søk hjelp av en kyndig selger, som kan vise til eksempler og konkrete krav iht. lengder og mål.
Jobber faktisk i samme kjede som arntsn, men i en butikk der vi ikke selger landeveissykler... (enda.. )
Var innom joben idag og bladde i katalogen for 2009, og har dukket opp et alternativ til. En Bianchi til 11 999.- Husker ikke helt specs på denne, men mener det var full Shimano 105-gruppe, aluramme og carbon-gaffel (men dette kan kanskje arntsn svare på..?). Seiler opp som et alternativ til Archon'en.
Ang. størrelse fant jeg også ut at jeg havner midt imellom M og L i Diamant. Men takk for tips, Riise!
Jaha, G-Sport altså? Ja, det er jo første året Bianchi blir tatt inn til Gresvig. Skal sjekke opp den Bianchien du snakker om i morgen. Sånn generelt ligger Bianchi ganske likt Specialized på pris, altså noe over Diamant, men det er jo klart at en sykkel til 11999,- er billigere enn en til 19999,- uansett. 105-utstyr er på sin side mer enn overkommelig for en begynnende entusiast også, både med tanke på utveksling, presisjon og ikke minst slitestyrke. Og, med en karbongaffel er det neppe noen ille komfort heller. Aluramma vil nok sikre en sykkel du kan ha i mange, mange år fremover, og vil nok passe vekten din greit med tanke på flabb og vibrasjon. Men som sagt, skal sjekke dette opp i morgen tidlig, og heller kommentere konkret da.
G-Sport, ja. Du og? Hvis ja, står Bianchi'en i delekatalogen for 2009.;)
Archonen ser jo helt klart kulere ut, men så var det dette med studentbudsjett igjen da... Men får se hva lommeboka sier når det nærmer seg. Hehe. Sjekker innom imorgen! Takker og bukker så langt!
Mulig jeg var litt negativ... bilder er sjelden det samme som irl, og disse zoomegreiene på nettsidene til G-Sport er ikke det samme som store, fine bilder heller... hehe.
Men det irriterer meg alltid litt når man ikke har flere farger å velge mellom...
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Jaha, G-Sport altså? Ja, det er jo første året Bianchi blir tatt inn til Gresvig.
Intersport på Madla utenfor Stavanger har jo forhandlet Bianchi i flere år nå. Min er i alle fall kjøpt der, og jeg så på Bianchier når jeg kjøpte min første Nakamura Hybrid der i 2004.
Har da sjekket litt mer om Bianchi'n. Er en C2C Nirone med Shimano 105 Nav/gir/bremser, FSA OMEGA Mega EXO Kompakt krank (50/34T) og Shimano WH-R500 hjul.
Noen innspill på denne? Hvilken størrelse bør jeg eventuelt satse på? Er 179 høy og ca. 90kg.
Hørtes ok ut, den. Med dine 179cm bør du ha en 55cm, mest sannsynlig. Hvis den ikke kommer i 55, så faller du litt mellom 54 og 56, men nærmest 56 med mindre du er unaturlig kort i overkroppen.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
http://www.gsport.no/Misc/Product/?query=true&productid=411178(BC_4) "Sykkelbremser"... snakker vi om noe annet? "Hjuldiameter 28"... Merkelig "utradisjonell" måte å si at en racer har noe annet en standard racer hjul dim. Jeg ville aldri kjøpt en racer med 28" hjul! "kompromissløse kjøreegenskapene"... hva er det?
Hmm... troverdig, nei. Typisk butikk-kjede snakk... ja!
Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Nå skal han neppe kjøpe butikken sine utsagn, men selve sykkelen. Nirone-rammene er fine, C2C er komfortabelt, 105-guppa og MegaEXO funker mer en godt nok. Dessuten har Bianchi dessverre ofte servert disse syklene med egne bremser, men her får han bunnsolide 105 i stedet. 500-hjula er fine treningshjul. Synes det høres ut som et godt kjøp hos en lokal forhandler. Sikkert mulig å finne billigere/bedre utstyrt sykkel et eller annet sted i utlandet, men det er kanskje en fordel å holde seg til Norge når man er litt ny på dette?
Om G-sport har litt uryddig fremstilling av sykkelen, så forringer da det ikke sykkelen? Det er viktig å se over enkelte detaljforhandleres (u)vitenhet.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Bianchiene leveres alle i 55cm. Og det er str du skal ha! Husker ikke om den står oppført i delekatalogen med den størrelsen.
Tror jeg ville tatt Archonen allikavell jeg da. Et bedre og noe stivere hjulsett samtidig som at det er 30mm aluprofil på den. Vekta skal man heller ikke kjimse med, 6,9 i str small er bra.
God og lett carbonramme som holder i massevis! Til den trenger du ultegrapedaler, den hvite computeren fra Cateye samt de selvpassende Elite flaskeholderne. "Elite Custom White" til 179 kr!