I det siste har han trålet glansede magasiner, det snakkes lavt i telefonen og han avsluttet samtalene når jeg kommer inn i rommet. Han tilbringer mange timer på nettet og tømmer loggen hele tiden.
Han flakker med blikket når jeg spør han om det, benekter at noe er i gjære mens han ser utilpass ut.
Så på fredag måtte han plutselig ut en tur.. Da han kom tilbake var han stille, drømmende i blikket, fraværende og tankefull. Intens internettbruk og stadige turer i kjelleren.
Etter at han hadde sovnet gikk jeg ned i kjelleren og der lå hun.. Formfull og lekker, slank som et siv. En ny karbon ramme! Jeg grøsset i kulden og iakttok henne i mørket, trodde ikke mine egne øyne. Han som hadde lovet å gi seg i fjor høst.
Hvorfor?
Hva har jeg gjort galt?
Tror du han noen gang kommer til å bli frisk?
Hva skal jeg gjøre doktor?
Dette er noe som skjer i svært mange hjem. Ja, kanskje flere enn du tror! Det er ikke rart at mange menn lar seg friste av disse mørke, slanke og formfullendte fristerinnene.
Det som du må huske er at han er en mann. Det vil si at han har sine fantasier og sine ønsker, men denne slanke fristerinnen vil i løpet av kort tid (relativt sett) bli håndtert på en måte som du nok ikke hverken ville satt pris på eller akseptert. Hennes status som fristerinne vil svinne med bruk og hun vil i løpet av høsten bli redusert til en irritasjon og kanskje også bli sendt ut av huset permanent. Deg, derimot, har han lovet troskap.
Han vil aldri utsette deg for det han kommer til å utsette henne for, og han vil komme tilbake til deg for å få alt hun ikke kan gi: Varme, kjærlighet og forutsigbare prestasjoner over tid.
Med andre ord: Det går over, men det vil sikkert skje igjen.