Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Natteravn på 60 år banket opp

Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: oysteinrolf] #697004 18/03/2009 22:41
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Men strengere straff er første bud når det kommer til voldsaker.

Fordi...?

Du synes jeg er trangsynt når det gjelder FRPere...javel.

Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne. Jeg synes det er mye lettvint tankegods fra FRPs politikere, som spiller på folks intuitive, men ofte mindre gjennomtenkte tanker.

Det finnes selvsagt fornuftige saker som FRP profilerer seg på også, men jeg synes det er mye breking og lite ull.

Det er også mye sprøyt ala lavere polpriser og såkalt personlig frihet.

Det er totalen av retorikk, saker og skruppeløs appelering til egoistisk tankegang som gjør at jeg ikke liker dette partiet.

Espen

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: oysteinrolf] #697006 18/03/2009 22:44
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Av dei nettstadene og foruma eg frekventerer, så synest eg det er terrengsykkel.no som har har den beste tonen folk i mellom, og eg har eit ønske om at det held seg slik i framtida òg. Alle her inne er stort sett einige om ein ting; at sykling er gøy. Ellers ser det ut for at det alltid er nokon som er ueinige med kvarandre uansett sak. Det er noko av det eg liker så godt med dette forumet, ei større samanblanding av ulike folk er vanskeleg å finna. Men desse debattane og meiningsytringane er totalt verdilause dersom dei synk ned på barnehagenivå der argumenta for eksempel dreier seg om anntakelsar om korleis personar ser ut.

Andreas Tveit
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Espen] #697032 18/03/2009 23:50
O
oysteinrolf Offline
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
O
Espen: første bud på strengere straffer for voldssaker fordi at de er så sinnsykt tragisk latterlig milde. Derfor!

Urinbot er nermest verre, enn å sparke en mann i hodet.

http://www.iphonereparasjon.net Salg og reparasjon av iphone i Stavanger
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Espen] #697036 19/03/2009 00:23
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Sitat: Espen
Quote:

Fordi...?

Fordi å drepe andre pga blind vold eller utøve vold i så grov form at det kan medføre døden IKKE bør kunne straffes med ett års tid eller 55 timer med loking. Det partiet som har baller nok til å innføre like strenge straffer for vold som man har for økonomisk kriminalitet skal få min stemme. I grove voldsaker som vi ser mer og mer av mener jeg det burde være juridisk dekning for å definere volden som drapsforsøk og dertil mye høyere straff og sikkerhet under soning.

Slike saker vi har hatt med personen som ble drept på åpen gate etter å ha dulta borti en bil eller saken som var nylig med 55timer samfunnstraff gagner tanken om gamledager med selvjustis. For å formulere meg på en annen måte, steinaldermennesket i meg; Skulle noe likende skje med familie eller venner er det mest mest nærliggende å straffe vedkommende på egen hånd, eller å få andre til å ta seg av det. Det er resultatet av at vi i Norge idag har politikere som ikke ønsker å ta voldsproblematikken på alvor.

Selvfølgelig er det ikke spesielt passende eller politisk korrekt og heller ikke riktig. Men det er LIKE ILLE at man har en gjeng utdannede dommere og aktorer som er så fjerne fra den vanlige manns rettsoppfatning at dem kan finne på å håne voldsofre på denne måten! Jeg stiller spørsmålstegn ved om personer i rettsvesenet er skikket til å ha de jobbene man angivelig har, dette er GROV uaktsomhet på jobb og bør på lik linje med vold kunne få reaksjoner.

Og den tullete diskusjonen om rasist eller ikke, jeg driter i om personen er hvit som ett lik, svart, gul eller kanskje lilla? Det som provoserer mest når personer med ikke vestlig utseende utøver spesiellt vold er at de ødelegger for majoriteten som faktisk oppfører seg som alle andre. De ødelegger for bilselgern jeg kjøpte bil av, Falck installatøren hjemme som var pakistaner eller eiendomsmegleren som var på tv nylig og ble møtt av folk som ikke ville ha han til å taksere en leilighet.

Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Christian M.] #697037 19/03/2009 01:11
O
oysteinrolf Offline
O
Dette svaret var så godt at jeg tror selveste Espen gjorde i buksa si.

Men det er sandt som det siest, veldig trist av vold ikke blir tatt seriøst.

Jeg for min del har ikke helt sitt behov for å anmelde saker som at jeg ble skamslått av en gjeng folk, sparket i skallet og knust skinnbein eller når en annen fining som kappet øret i 2 med å knuse en glassflaske i hodet mitt.

FORDI du ender opp med å bli enda mer deprimert når siktede løper gladere ut fra rettsaken enn deg.

Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: oysteinrolf] #697083 19/03/2009 08:11
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:

Hahahah!

Har du bæsjet i buksa forran skjermen i det siste?

Ellers ble det vel en slags gentlemens agreement om å kutte ut begrepet, "politisk korrekt"
Det er betyr ingenting, og er kun med på å tåkelegge debatten.

Chma:

Du illustrerer godt at folk har sviktende respekt for systemet.
Jeg blir selv provosert av at straffene kan synes veldig lave i mange alvorlige saker.

Jeg er likevel sterkt kritisk til måten feks FRP fronter også denne saken på. Det skrikes entydig ut om mer straff, for å appelere til folks ønske og behov for hevn.
Ikke om hva slags straff, eller om straffen fører til mindre vold.

Skal man løse voldsproblemene i samfunnet, er det en stor og sammensatt sak.

I et stort antall vold og drapsaker er det alkohol innvolvert.
Jeg synes det da blir litt vel dobbeltmoralsk å hevde at vi bør legge opp til friere flyt av alkohol.

Så vidt jeg vet, er vold mot kvinner i sine egne hjem, en av de største voldsproblemene i samfunnet.

Dette har jeg aldri hørt FRP snakke om.

Vold mot barn, snakkes det heller ikke om.

Er folk som utøver blind vold, ved sine fulle fem? Har mange av disse personene følelsessmessige problemer?

Jeg frykter at mange voldmenn kan ble enda farligere voldsmenn, hvis ikke straffen har et innhold som i en eller annen grad rehabiliterer disse personene.

Her er det et skille mellom ytre høyre og sentrum/venstre i norsk politikk.

Da jeg selv engang ble utsatt for umotivert vold, gikk det sterkt inn på meg. Ønsket om hevn og gjengjeldelse var sterkt i starten og jeg hadde mange utspekulerete planer for hvordan dette burde gjøres.

Jeg fikk anledning til å tenke mye på disse sakene.
Etterhvert som prosessen gikk fram, og etter å ha tenkt meg om mer, ble det viktigste for meg å håpe straffen ville føre til at ferre ble utsatt for vold.

Hvis mitt ønske om hevn kunne føre til at denne personen ble en enda farligere trussel for andre, ville det være helt galt.

Det er mye som tyder på at ingen av dagen politikere har oppskriften på å få redusert vold i samfunnet generellt, men disse sakene setter følelsene i sving, og er dermed godt egner som valgflek.

e

post@espenwettre.no
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Christian M.] #697105 19/03/2009 08:58
Laxeluz Offline
Sitat: Christian M.
Og den tullete diskusjonen om rasist eller ikke, jeg driter i om personen er hvit som ett lik, svart, gul eller kanskje lilla? Det som provoserer mest når personer med ikke vestlig utseende utøver spesiellt vold er at de ødelegger for majoriteten som faktisk oppfører seg som alle andre. De ødelegger for bilselgern jeg kjøpte bil av, Falck installatøren hjemme som var pakistaner eller eiendomsmegleren som var på tv nylig og ble møtt av folk som ikke ville ha han til å taksere en leilighet.

Er ikkje dette ein sjølvmotsigelse? Du drit i kva hudfarge folk har, men synest ikkje vestlege kriminelle øydelegg for andre ikkje vestlege innvandrerar?
Kvifor vil ikkje då ein svensk krimilell øydelegga for alle dei andre svenskane me har her i landet?

Andreas Tveit
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Laxeluz] #697300 19/03/2009 13:38
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Sitat: Laxeluz

Er ikkje dette ein sjølvmotsigelse? Du drit i kva hudfarge folk har, men synest ikkje vestlege kriminelle øydelegg for andre ikkje vestlege innvandrerar?
Kvifor vil ikkje då ein svensk krimilell øydelegga for alle dei andre svenskane me har her i landet?

Egentlig ikke...

Det er ett stort problem at folk med ikke vestlig bakgrunn blir uglesett av "noen". Dette skyldes i stor grad noen få sine handlinger, det er lettere å mistenkeliggjøre noen som ikke er lik en selv. 11 september og muslimer verden rundt er jo ett eksempel på det.

Espen:

Jeg skrev ikke at Frp er løsningen på noe som helst. Min sånn generelle oppfatning av hvordan straff skal fungere er at den skal være streng og inneholde utdanning eller behandling. Hvis det er snakk om folk som driver med grov vinningskriminalitet, utdanning ved tvang slik at dem har en mulighet til å få seg en jobb, behandling i saker som krever det. Er det nødvendig å idømme folk ett år ekstra for å få gjennomført feks. utdanning eller behandling så bør man gjøre det.

De siste grove voldsakene, inneholder både folk som handler i påvirket tilstand og som angivelig er edru. Jeg ser ingen formildende, snarere tvert imot, skjerpende omstendigheter om man går ut drikker og lager kvalm.

Samfunnstraff og bøter burde aldri kunne i dømmes i voldsaker, det svekker den almenne oppfatning av rettstaten. Jeg vender stadig tilbake til bekjente av familien som ble dømt til 4år for grov økonomisk kriminalitet, argumentet for å ta fra 2 barn faren i 4 fengsels år var at han visste hva han gjorde. Greit nok at det trolig gikk tapt totalt mange titalls millioner eller mer, men penger er kun tall og papir, menneskeliv og å påføre andre skader for livet er da verdt mer? Eller? Draps, voldtekts og voldsmenn hadde bedre vilkår for permisjon enn hva han hadde, det sender jo ett signal som er helt feil.

Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Christian M.] #697334 19/03/2009 14:31
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Penger er ikke tall og papir. 30 unnalurte skattemillioner er utdanning for 300 skoleelever i et år, eller ganske mange som kunne hatt en verdig avslutning på livet på sykehjemmet istedenfor å ligge på gangen til spott og spe. Eller så kunne noen gråsonebarn fått hjelp til å holde seg på den smale sti istedenfor å la dem seile sin egen sjø. Da havner de fort i rusmiljøer og vi vet godt hva som skjer da. Konsekvensene av hvitsnippkriminalitet er ikke nødvendigvis mindre enn konsekvensene av annen kriminalitet. Man må bare se litt lenger.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: OveR] #697338 19/03/2009 14:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Godt poeng, men de unnalurte skattekronene forsvinner ikke fullstendig. De pumpes inn i systemet igjen der god andel ender opp som merverdiavgift, arbeidsgiveravgift, personskatt og bedriftsskatt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: GeirK] #697342 19/03/2009 14:45
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Det skjønner jeg, men mange penger pumpes inn i utenlandske sykkelbutikker eller andre fristelser over grensa til det store utland. Det hadde vært artig å sett en beregning av hvor mye penger som unndras beskatning og hvor de havner. Noen som har sett en slik?

mvh OveR

Redigert av OveR; 19/03/2009 14:45.

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: OveR] #697373 19/03/2009 15:56
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Sitat: OveR
Penger er ikke tall og papir. 30 unnalurte skattemillioner er utdanning for 300 skoleelever i et år, eller ganske mange som kunne hatt en verdig avslutning på livet på sykehjemmet istedenfor å ligge på gangen til spott og spe. Eller så kunne noen gråsonebarn fått hjelp til å holde seg på den smale sti istedenfor å la dem seile sin egen sjø. Da havner de fort i rusmiljøer og vi vet godt hva som skjer da. Konsekvensene av hvitsnippkriminalitet er ikke nødvendigvis mindre enn konsekvensene av annen kriminalitet. Man må bare se litt lenger.

Flere av bedragerisakene de siste årene så har ikke staten nødvendigvis vært den store taperen, ja flere har omfattet juks som har påført staten tap i millionklassen, men det er de som er blitt utsatt for det av private investorer som har sittet med tapene i titallsmillion klassen. Når man har undratt moms og skatt vil dette i mange tilfeller måtte betales tilbake uansett og i så måte uansett komme tilbake over tid, dermed blir ikke tapene til staten stort større enn hva som trolig rotes bort pga ineffektivitet.

Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Christian M.] #697395 19/03/2009 17:35
Espen Offline
More than words
More than words
...så overlagt økonomisk kriminalitet er ok?

E

post@espenwettre.no
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Christian M.] #697400 19/03/2009 17:45
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
.....Når man har undratt moms og skatt vil dette i mange tilfeller måtte betales tilbake uansett og i så måte uansett komme tilbake over tid, dermed blir ikke tapene til staten stort større enn hva som trolig rotes bort pga ineffektivitet.

Ha ha....think again ,)

De fleste...og langt fler! kommer unna med ø-krim.
Et av problemene er at lovbryterene ikke engang anser
det som 'skikkelig lovbrudd'.

Tallene min venn, er nok LANGT større enn du har kunnet
forestille deg.....Og for inneffektivitet.....Mye
resurser må jo anvendes nettopp grunnet ø-krim

Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Fast gjest] #697503 19/03/2009 21:26
Espen Offline
More than words
More than words
Folk snakker om at innvandrere undergraver det norske velferdsystemet, og ikke har respekt for norske lover, men økonomisk kriminalitet i millionklassen er småplukk.

Espen

post@espenwettre.no
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Espen] #697890 20/03/2009 14:44
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
...så overlagt økonomisk kriminalitet er ok?

E

Tja hvis det er sånn du leser mine ord, greit for meg. Poenget mitt er at man ikke burde kunne i dømme grov vold samfunnstraff når man strafferammene for økonomisk kriminalitet blir praktisert strengere.

Jeg mener at både saken med natteravneren og denne på karl johan som tv2 filmet burde utløse en langt strengere reaksjon enn hva man idag får for økonomisk kriminalitet. Men da kanskje en streng straff med innhold og ikke bare bak lås og slå i 3-5år.
Sitat: Fast gjest

Tallene min venn, er nok LANGT større enn du har kunnet
forestille deg.....Og for inneffektivitet.....Mye
resurser må jo anvendes nettopp grunnet ø-krim

Med både venner av familie som har gjort sitt og bekjente i utelivs/event bransjen som driver/drev på kanten så har jeg en formening om at det nok er mye vi aldri hører om ja. Det er mye kreativ bokføring i min bransje og....

Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Christian M.] #697911 20/03/2009 15:27
bullet Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
nå er den ene av dem løslatt.

Moss Avis

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Christian M.] #697921 20/03/2009 15:51
Espen Offline
More than words
More than words
Helt enig i at voldkriminalitet burde taes mer på alvor. Hvem er vel ikke det?

At du tydeligvis synes økonomisk kriminalitet er greit, synes jeg er ganske utrolig.

Andre typer kriminaltiet du synes er greit?

Espen

post@espenwettre.no
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Espen] #697944 20/03/2009 16:41
O
oysteinrolf Offline
O
At man syns vold bør bli tatt strengere enn økonomisk kriminalitet betyr ikke at det er greit med øko-krim. Er det virkelig så vanskelig å fatte det? Christian får jo bra frem at han ikke syns det er greit med økonomisk kriminalitet.

Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: oysteinrolf] #698137 20/03/2009 23:59
erikv Offline
Ringrev
Ringrev
"
så var det bare oppskrytt at innvandrere var overrepresentert i kriminalstatistikken. "

Innvandrere og kriminalitet

En undersøkelse utført av Statistisk sentralbyrå i 1999 viste at 48% av den voksne befolkningen i Norge mente at innvandrere var mer kriminelle enn nordmenn, noe som var en økning fra året før på 5%.Hvordan er det så i virkeligheten, er innvandrere mer kriminelle enn nordmenn? Kriminalstatistikken for Oslo i 1998 viste at antall antatte gjerningspersoner i innvandrerbefolkningen var 41 pr 1000, mens det for den norske befolkningen var 27 pr 1000.Når det gjaldt ikke-vestlig innvandrere var antallet opp i 55 pr 1000.

Oops?

Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Espen] #698139 21/03/2009 00:05
erikv Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:

Fordi...?

Du synes jeg er trangsynt når det gjelder FRPere...javel.

Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne. Jeg synes det er mye lettvint tankegods fra FRPs politikere, som spiller på folks intuitive, men ofte mindre gjennomtenkte tanker.

Det finnes selvsagt fornuftige saker som FRP profilerer seg på også, men jeg synes det er mye breking og lite ull.

Det er også mye sprøyt ala lavere polpriser og såkalt personlig frihet.

Det er totalen av retorikk, saker og skruppeløs appelering til egoistisk tankegang som gjør at jeg ikke liker dette partiet.

Espen

kan du være så snill å komme med noen eksempler (gjerne flere )når du kommer med slike innlegg. det er veldig lite nyttig for oss andre å lese når du bare flamer ivei.

Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: erikv] #698141 21/03/2009 00:12
O
oysteinrolf Offline
O
Sitat: erikv
"
så var det bare oppskrytt at innvandrere var overrepresentert i kriminalstatistikken. "

Innvandrere og kriminalitet

En undersøkelse utført av Statistisk sentralbyrå i 1999 viste at 48% av den voksne befolkningen i Norge mente at innvandrere var mer kriminelle enn nordmenn, noe som var en økning fra året før på 5%.Hvordan er det så i virkeligheten, er innvandrere mer kriminelle enn nordmenn? Kriminalstatistikken for Oslo i 1998 viste at antall antatte gjerningspersoner i innvandrerbefolkningen var 41 pr 1000, mens det for den norske befolkningen var 27 pr 1000.Når det gjaldt ikke-vestlig innvandrere var antallet opp i 55 pr 1000.

Oops?

Fordi ? Kan du utdype litt mer om dette, som for eksempel hvor ssb har kildene sine i fra?

Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Espen] #698142 21/03/2009 00:14
erikv Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:

Hahahah!

Har du bæsjet i buksa forran skjermen i det siste?

Ellers ble det vel en slags gentlemens agreement om å kutte ut begrepet, "politisk korrekt"
Det er betyr ingenting, og er kun med på å tåkelegge debatten.

Chma:

Du illustrerer godt at folk har sviktende respekt for systemet.
Jeg blir selv provosert av at straffene kan synes veldig lave i mange alvorlige saker.

Jeg er likevel sterkt kritisk til måten feks FRP fronter også denne saken på. Det skrikes entydig ut om mer straff, for å appelere til folks ønske og behov for hevn.
Ikke om hva slags straff, eller om straffen fører til mindre vold.

Skal man løse voldsproblemene i samfunnet, er det en stor og sammensatt sak.

I et stort antall vold og drapsaker er det alkohol innvolvert.
Jeg synes det da blir litt vel dobbeltmoralsk å hevde at vi bør legge opp til friere flyt av alkohol.

Så vidt jeg vet, er vold mot kvinner i sine egne hjem, en av de største voldsproblemene i samfunnet.

Dette har jeg aldri hørt FRP snakke om.

Vold mot barn, snakkes det heller ikke om.

Er folk som utøver blind vold, ved sine fulle fem? Har mange av disse personene følelsessmessige problemer?

Jeg frykter at mange voldmenn kan ble enda farligere voldsmenn, hvis ikke straffen har et innhold som i en eller annen grad rehabiliterer disse personene.

Her er det et skille mellom ytre høyre og sentrum/venstre i norsk politikk.

Da jeg selv engang ble utsatt for umotivert vold, gikk det sterkt inn på meg. Ønsket om hevn og gjengjeldelse var sterkt i starten og jeg hadde mange utspekulerete planer for hvordan dette burde gjøres.

Jeg fikk anledning til å tenke mye på disse sakene.
Etterhvert som prosessen gikk fram, og etter å ha tenkt meg om mer, ble det viktigste for meg å håpe straffen ville føre til at ferre ble utsatt for vold.

Hvis mitt ønske om hevn kunne føre til at denne personen ble en enda farligere trussel for andre, ville det være helt galt.

Det er mye som tyder på at ingen av dagen politikere har oppskriften på å få redusert vold i samfunnet generellt, men disse sakene setter følelsene i sving, og er dermed godt egner som valgflek.

e

alle vet at man gjør irrasjonelle og gjerne tåpelige valg når det eneste som står i hodet er hevn. det har du helt rett i.

har du lest partiprogrammet til FRP og sett at de spesifikt ikk nevner vold i egne hjem eller vold mot barn? dette ville isåfall vært veldig interessant. er det bare synsing derimot er det lite verdt.

bare en liten kommentar til vold i egne hjem. det har jo i det siste vært veldig fokus på dette mtp på innvandringsdebatten osv. tror nok FRP mener vold i norske hjem er akkurat like ille som i innvandrerhjem.

Tror du FRP ikke vet at man ikke er kvitt et samfunnsproblem bare man burer det inne i 20 år? det må selvfølgelig være en slags rehabilitering osv og mener du FRP ikke mener dette?

Feilen du gjør er å snakke om pariter basert på ting "de ikke har sakt" eller "ikke har gjort". dette er totalt usaklig og går ikke ann. Siden de "ikke har sakt det" blir det jo synsing hva de mener om saken. hva med å sende en mail eller lese på nettsiden deres om meningen deres viss du lurer.

erik

Redigert av erikv; 21/03/2009 00:16.
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Laxeluz] #698143 21/03/2009 00:19
erikv Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Laxeluz

det må ikke nødvendigvis være en selvmotsigelse ser du.

viss han selv ikke bryr seg om hudfarge, vet han jo at det finnes utallige idioter i norge som vil bry seg.

"80% er dummere enn gjennomsnittet." - vedder på dette stemmer xD

Redigert av erikv; 21/03/2009 00:36.
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: erikv] #698146 21/03/2009 01:24
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:

Føler du at du tilhører de siste 20%?

Du skal få svar og eksempler i bøtter og spann, i morgen.

e

post@espenwettre.no
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Espen] #698189 21/03/2009 09:48
erikv Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:

Føler du at du tilhører de siste 20%?

Du skal få svar og eksempler i bøtter og spann, i morgen.

e

jeg vil si jeg tilhører de 31% prosentene.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=302424

flott om eksemplene dine da dreier seg om ting som "har blitt sakt" og ikke motsatt. gleder meg =)

for å kick-starte det hele:

"Sist ut er SV-politiker og lege Olav Gunnar Ballo som i Dagbladet i dag sier at han tror at bønn kan stanse blødninger. "

"Hanssens uttalelser i forbindelse med at Snåsamannen hjalp ministerens sønn med kolikksmerter for elleve år siden"

er det slike folk vi skal ha til å styre et samfunn som ene og alene er basert rundt empirisk bevis og tankegang? =)

dere tenker kansje at slik uskyldig overtro ikke er noe farlig? hvis man først setter sin lit til overnaturlige hendelser til å redde oss i hverdagen, hvor skal vi trekke grensen for hva overnaturlige ting kan og ikke kan gjøre for oss. Det er NORGES HELSEMINISTER som går ut og sier dette.

når vi i fremtiden skal finne olje, skal vi sende ut folk i robåter med Y-formede pinner?

Redigert av erikv; 21/03/2009 09:56.
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: erikv] #698227 21/03/2009 12:25
Espen Offline
More than words
More than words
Så du er ikke en del av disse 21 altså?

Uttalelse fra Hansen er vridd ut av dimensjoner. Hansen gjorde det klart dagen etter denne uttalesen at dette SELVFØLGELIG ikke har noen som helst innvirking på norsk helsepolitikk.

Han sa videre at han for 11år siden, i fortvilelse ringe Snåsamannen etter at sønnen hadde store plager med kolikk. Jeg vet ikke om du har barn, men hvis du har det, vet du at man lett kan bli forvilet hvis barnet ditt har problemer og du ikke får hjelp.

Barnet ble kvitt plagene, og Hansen synes dette var påfallende og veldig gledelig.

I trekke Hansens egenskaper som minister i tvil pga dette, er relativt søkt synes jeg.

Utalelsene fra Ballo er mer ytterliggående, og jeg stiller meg på ingen måte bak de. Må man det, for å ha en mening om hvordan voldsutøvere blir straffet, eller å være kritisk til FRPs metoder?

Skal man følge dine prinsipper, er det mange FRP-politikere som definitivt burde miste jobben.

Hvis du er bekymret for samfunnsutvikling, burde det ringe en og annen bjelle når du leser FRPs partiprogram.

Jeg misliker FRPs metoder for å skaffe seg velgere. De har lett for å vinkle saker på en måte som skaper blest og røre, men som ikke kommer med noen mulige løsninger på problemene.

De støter også andre partier fra seg, slik at det blir enda mindre mulighet til å få realisert løsningene de evn måtte ha.

Det er lenge siden vi har hørt noe om FRPs økonomiske politikk.
Tilfeldig? Neppe.

De ønsker å gi folk frihet til å få enklere tilgang på alkohol.

Alkoholkonsumet er allerede alarmerende høyt, og har formidable samfunnsmessige problemer og kostnader.

Hva slags mekanismer synes DU FRP appellerer til, når de mener folk bør få drikke mer hvis de ønsker det?

Hva slags øket frihet er dette for de som lider pga andres alkoholkonsum?

De ønsker å gi fork mer valgfrihet, men vet noen hva slags nye valg man evn skal få?

Vi blir lovet nye valgmuligheter, men hvis de nye alternativene er dårligere enn de som finens i dag, er da valgfrihet et gode?

De mener jo feks at SFO bør avvikles som offentlig tjeneste og at dette skal overlates til frivillige eller private.

Det er jo fint for de som har penger til å betale, eller som har noen gode frivillige i nærheten.

Nå skal vel alle få mye mer penger mellom hendene, hvis dette partiet komemr til makten, så det løser seg vel for folk flest?

Utspillene vdr den såkalte Snikislamiseringen, er nok et eksempel på hvordan FRP hauser opp media for å skaffe seg stemmer fra den delen av befolkningen som enten ikke vet en dritt om innvandrering, eller som har negative erfaringer med det.

Fortell meg gjerne hva og hvordan dette utspillet skal redusere konfliknivået i samfunnet, og bedre integrering av innvandrere i Norge.

Innvandrergettoer ja. Hvor befinenr disse "gettoene" seg? Jo, de befinner seg der de billigste boligene befinner seg.

Tilfeldig? Neppe.

Hva ønsker FRP å gjøre med dette? Tvangsflytte folk til vestkanten av byen?

Tvinge folk til å bosette seg utenfor byen?

Det har vært innvandringstopp i Norge i flere tiår, og menneskene som komemr hit nå, er Norge langt p åvei forpliktet til å ta i mot gjennom internationale konvensjoner.

Norge har tilogmed fått refs fra EU pga streng praksis.

FRP hevder de er det eneste partiet som tar dette på alvor, men det er ikke sant.

Slik kan man fortsette i timesvis. Det er mye å ta av.

E

post@espenwettre.no
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: Espen] #698249 21/03/2009 13:47
erikv Offline
Ringrev
Ringrev
Tror du forstod at meningsmålingen var en spøk, siden jeg ikke kunne komme godt fra spørsmålet ditt enten jeg svarte ja eller nei ICON_WINK

Poenget er vell at han er HELSEMINISTER. Skriver dette med store bokstaver fordi det er hele poenget. Vi har en mann som oppsøker spåkoner og heksekunst når folk er syke.

Poenget er at han i ettertid går ut og sier at det var snåsamannen som kurrete sønnen hans.
Dette er galskap, og det vet du. Kunne en som drev med befolkningsforskning komme unna med å si at grunnen til befolkningsveksten i Europa har gått ned etter 70tallet er fordi storkebestanden har rast? Nei, jeg tror ikke det ville vært like greit.

Problemet er at vi har en sånn overdreven respekt for religion og overtro i denne verden, at det ikke skapes nok reaksjoner når en HELSEMINSTER indirekte sier han tror på overnaturlige krefter der dagens legemiddelindustri kanskje ikke strekker til. Dette er uansett hvordan du snur og vender på det å sette legevitenskapen i tvil. For oss oppegående mennesker er det sikkert ikke noe problem fordi vi vet hva som er bevist og fungerer og hva som er overtro, men som nevnt tidligere er nok ikke alle i dette landet like opplyste.

Selvfølgelig må man ikke ha en mening om nettopp dette for å kunne kritisere FRP, det var heller ikke poenget. Jeg ville bare kjøre en fin debatt her inne.

Angående kritikk av mange FRP’ere så får jo disse ”som fortjent” når de gjør idiotiske ting.
Det har vell vært en del skandaløse uttalelser fra visse personer opp igjennom tidene. Det er det ingen som benekter, men disse har vell blitt irettesatt/sparket/”fått gjennomgå hardt i pressen” etterpå. Det rare er at når det er snakk om overtro eller religion er det liksom ikke lov å kritisere. Da må man være tolerant og respektere. Bare et lite tankekors.

Så til ditt neste punkt angående FRP’s politkk. Du mener de ikke kommer med forslag til løsninger, men bare peker ut problemer. Greit nok, det får være din mening, men jeg har aldri opplevd at FRP har pekt ut et problem uten å ha sin egen løsning på det. Dette får du dokumentere litt bedre Espen.

Det skinner igjennom at du ikke er en fan av alkohol. Dette er helt ok for meg, bare hold deg unna alkohol du. Hold deg gjerne unna mennesker som nyter alkohol i samme slengen, så slipper du problemet. Viss det er slik at mennesker som drikker alkohol kommer til deg, så er det jo et stort problem som vi må ta alvorlig. Da mener jeg at mennesker som drikker osv befinner seg steder du ikke kan unngå. For eks rundt omkring i byen o.l

Jeg mener selv at det burde være et mye større fokus rundt alkoholproblemer (vold o.l), og som jeg så på 60minuttes her om dagen synes jeg et ”drikkeløyve” kunne vært noe. Lignende bilsertefikat. Man må ta en liten test/kurs for å få det, og det blir inndratt viss det viser seg du ikke takler å bruke det fornuftig.

Derimot er alkohol IKKE et problem for 99% av dem som nyter det. Jeg er sinnsykt lei av at noen få ødelegger for flertallet i dette landet. Jeg får ikke spille et av mine favorittspill (poker) fordi det er ulovlig å spille om penger i Norge. Utrolig trist at den ene promillen av mennesker som ikke takler pengespill skal ødelegge for oss andre friske oppegående mennesker som bare vil ha det litt gøy mens vi er her på jorda.

Dette med SFO løser seg jo som du sier selv. Skattelette og konkuransedyktige priser vil gjøre at mennesker selv kan betale dette. Skal man si dette om alt? Gud tenk på de som ikke har råd til mat, vi må øke skattene og dele ut gratis mat. Personlig synes jeg ikke norge skal strekke velferdstaten så langt.

Jeg er enig i at utspillet av snikislamisering kanskje ikke var så godt formulert. Men alikevell er jo mange unge innvandringskvinner veldig enig i det som var POENGET i talen, og ikke OVERSKRIFTEN. Kanskje hun formulerte seg slik for å sette det ekstra på spissen og for å få mer oppmerksomhet rundt en viktig sak?

Selve utspillet tror jeg aldri var ment for å dempe konfliktnivået, men talen var for å påminne oss om at i Norge foregår det mye skjult kriminalitet blant ikke vestlige innvandrere. Tvangsgifteskap, æresdrap, omskjæring, tvang til burka osv osv. dette er noe vi må gjøre noe med ikke sant? Jeg vet disse tingene allerede er ulovlig. Men hvem blir tatt og straffet? INGEN! ALDRI NOEN!

Derfor må sette inn en ekstra innsats på området. Forebyggende arbeid, opplæring osv.

Ja, dette er fremmed for meg. Ja, dette tramper på norske verdier og levesett. Ja, jeg frykter det. Kall det fremmedfrykt, men ikke misbruk ordet slik dere gjør hele tiden.

Du har jo tydeligvis ikke satt seg inn i FRP’s partiprogram når det gjelder innvandring og integrering siden du spør meg om hva FRP vil i alle disse sakene. Jeg anbefaler deg IGJEN til å snakke om ting basert på hva FRP har sakt, og ikke hva de ikke har sakt. Igjen driver du bare med synsing og spørsmålssetting. Sett deg inn i saken, og les deg opp på politikken deres for du vet jo tydeligvis ikke selv hva FRP vil i forskjellige saker. Hvordan kan du da kritisere?

Du vil se at FRP har mange målsettninger, planer og visjoner når det kommer til integrering og innvandring, men viss du bare velger å høre på hva andre sier om partiet istedenfor hva det sier selv, så vil du aldri bli særlig klokere.

At de andre partiene setter innvandring på dagsorden er en dårlig vits.
Ikke prøv å få meg til å le =)

Erik.

Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: erikv] #698267 21/03/2009 15:07
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Etter å ha lest de siste 10-15 innleggene i tråden synes jeg Espen har mange gode poeng.
Hva FRP angår, tror jeg det er best jeg holder meningene mine for meg selv slik at jeg ikke fornærmer noen.
Denne tråden handler vel egentlig om hvordan man best mulig kan begrense vold. Noen forslår strengere straffer, men det er ikke løsningen. Kanskje burde straffenivået justeres litt opp, men det har i seg selv ingen preventiv virkning. I land med strenger straffer, hvilket er nesten alle, har de mer vold enn vi har.
Blind vold tror jeg forkommer svært sjeldent, nesten aldri. Det man ofte kalder blind vold, er i virkeligheten vold med ukjent motiv. Voldsmannens motiv trenger ikke være spesielt godt eller fornuftig. Motivet kan være rettet mot en gruppe, hvor ofte en representant for gruppen får unngjelde.

Hvorfor har Norge mindre vold enn andre land?
Kanskje fordi vi har et samfunn som i større grad inkluderer alle?
Kanskje fordi vi har et rettssystem som alle respekter og har tiltro til og at rettssystemet gir alle forbryter en ny sjangse?

Jeg er ikke veldig god i historie, men våger likevel å påstå følgende; Det aldri eksistert et land eller storsamfunn som er fredligere en det vi har nå.

Hvor mange voldsutøvere er syklister?...ingen jeg vet om i alle fall.
Konklusjon; Voldsutøvere bør begynne å sykle...eh, kanskje litt forhastet konklusjon, men ser ikke bort i fra at det kan være en god ide..

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Natteravn på 60 år banket opp [Re: erikv] #698269 21/03/2009 15:11
Espen Offline
More than words
More than words
Du er på viddene her, du gjør akkurat det du anklager meg for. Du har ikke hørt Bjarne Håkon Hansens svar på dette, bare lest medias versjon. Sett deg inn i sakene før du kommenterer.

Jeg har lest mye av FRPs partiprogram, og det som er mange friske tilak og mulige løsninger på samfunnsproblemer. Det utelukkes fullstendig at noen av disse sakene KAN føre til uønskede bivirkninger. Hvertfall for noen. FRP er jo populistisk, og nyansering er jo ikke en slik ideologis sterkeste side.

Når jeg nevnte alkohol, dreier ikke dette seg om mitt forhold til alkohol.

Det dreier seg om alkohol som samfunnsproblem. Alkohol ER et samfunnsproblem, og enda større problem i andre land i Europa, og EU ser faktisk på Norsk restriktiv politikk fordi den faktisk fungerer.

Alkoholforbruket er for høyt i Norge, ikke for lavt. I flesteparten av alle volds og drapsaker er det i alkohol innvolvert. Fyllekjøring, sykdom, redusert arbeidsførhet og mye mye mer.

Merkelig at FRP ikke er interessert i disse problemene, de som er så opptatt av samfunnets ve og vel.

Du hevder jeg mangler dokumentasjon, men jeg vil gjerne se din dokumentasjon på at kun 1% av alle som drikker, bidrar til samfundsfroblemer.

Quote:
Dette med SFO løser seg jo som du sier selv. Skattelette og konkuransedyktige priser vil gjøre at mennesker selv kan betale dette.

Var dette ment som en spøk?

Fortell meg hvordan disse regnestykkene skal gå opp er du snill.

Jeg har lest endel om FRPs innvandringspolitikk, og det er mye krav til hva innvandrer skal gjøre, men lite om hva man skal gjøre med utfordringene og problemene vi ser tilløp til nå.

Du kan sikkert finne noen sitater fra partiprogrammet som jeg ikke har funnet.

I de fleste andre land i Europa er det mer problemer med innvandrer enn i Norge, så helt på jordet er nok ikke Norsk innvandringspolitikk.

e

post@espenwettre.no
Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support