Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dårlig søvn etter hard trening/ritt

Dårlig søvn etter hard trening/ritt #693499 12/03/2009 08:45
Sportine Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hvorfor er det noen som sover som et barn natten etter ritt mens mange innkludert meg sover dårlig ?
Har man (jeg)og slett bare for dårlig form ??? thinking

Er det noe man kan gjøre for å unngå dette ?
Tenker da på i verste fall soverpiller eller andre tabletter man kan ta. Noen anbefaler jo magnesium vel for å unngå krampe - finnes det noe tilsvarende for dette tilfellet?

Jeg skal en uke på Mallorca for å sykle og en uke med dårlig søvn blir litt slitsomt - dvs. jeg vil tror jeg får bedre treningsutbytte med bedre søvn.

Noen med erfaringer /tips ?

Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: Sportine] #693513 12/03/2009 09:04
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sykle deg godt ned etter hver hardøkt, ikke tren hardt for sent på dagen og spis/drikk godt i god tid før du legger deg.

Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: KenR] #693522 12/03/2009 09:21
Sportine Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: maxminus
Sykle deg godt ned etter hver hardøkt, ikke tren hardt for sent på dagen og spis/drikk godt i god tid før du legger deg.

På Mallorca tuen så er det jo ikke kjempeharde økter men det blir jo noen times sykling hver dag. Alltid nedover bakke på slutten så det blir litt nedtrapping.
Men det blir jo plutselig mye belastning på kroppen etter 'vinterdvale' med 4-5 timers trening hver dag en uke i strekk.

Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: Sportine] #693524 12/03/2009 09:22
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
En god middag med et stort glass rødvin er en sikker vinner etter en kraftanstrengelse for min del...

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: Sportine] #693525 12/03/2009 09:23
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal du ned med Frøy eller Rye uke 14?

I såfall kan du ta en øl sammen med meg og roe helt ned. Man sover ekstra godt på en øl. Er vi heldig blir det pappegøyeshow også. :-)

Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: erling] #693558 12/03/2009 09:58
Sportine Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: erling
Skal du ned med Frøy eller Rye uke 14?

I såfall kan du ta en øl sammen med meg og roe helt ned. Man sover ekstra godt på en øl. Er vi heldig blir det pappegøyeshow også. :-)

Ikke før uke 17 ! :-)

En pils eller to pleier vi å ta med en gang vi kommer hjem - å passe på å få i seg litt annen næring og vann da med en gang er sikkert ikke dumt heller. Middag blir det jo ikke før på kvelden.

Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: Sportine] #693571 12/03/2009 10:16
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Pils er selvsagt. Masse gode karbohydrater som reduserer restituasjonstiden og god nattesøvn som bonus. Men med måte da, ellers så ggår jo vinningen opp i spiningen ICON_SMILE

Som en liten kurositet: Et tysk senter for utholdenhetsidretter (ala Toppidrettseneter /idrettshøyskolen) testet forskjellige drikkers effekt på restitusjon for noen år siden og resultatet ville vekket oppsikt i Norge; Den drikken som ga desidert best restitusjon var weissbier av den ufiltrerte typen (hefe = gjær). men det ble påpekt at etter to halvlitere begynte de negative effektene av alkoholen å overskygge de positive. Skål!

Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: KenR] #693717 12/03/2009 13:15
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Min "resept" etter en hardøkt (oftest ferdig i 21.00 tiden på kvelden)er som følger:
- Vanlig kveldsmat, samt en proteinshake blandet i skummetmelk.
- Shot-glass med UDO`s choise, samt cal/mag kosttilskudd.
- En lang varm dusj/bad, mener da så varmt som overhodet mulig før det "brenner" og deretter rett i seng.
- Om nødvendig, så smører jeg inn beina, nakke etc med en muskelavslappende krem feks: Nutrilenk.

Dette fungerer iallefall for meg ICON_SMILE

Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: ] #693822 12/03/2009 17:38
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Etter terrengsykkelrittet ifor, sovnet jeg på kaffè da vi ventet på maten.

#Pedalenkrs
Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: RobG] #693971 12/03/2009 23:30
Sportine Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Er jo gaske merksnodig at man reagerer så totalt forskjellig - noen som har en medisinsk forklaring på det ????

Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: Sportine] #693987 13/03/2009 05:53
bullet Offline
Besatt
Besatt
Ja det er merkelig. Kjørte hardt på søndag og tirsdag, sov som en stein om natta. Kjørte hardt igår og sov dårlig i natt. Gjør stort sett de samme tinga etter endt økt.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: Sportine] #694376 13/03/2009 21:25
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: Sportine
Hvorfor er det noen som sover som et barn natten etter ritt mens mange innkludert meg sover dårlig ?
Har man (jeg)og slett bare for dårlig form ??? thinking

Er det noe man kan gjøre for å unngå dette ?
Tenker da på i verste fall soverpiller eller andre tabletter man kan ta. Noen anbefaler jo magnesium vel for å unngå krampe - finnes det noe tilsvarende for dette tilfellet?
Noen med erfaringer /tips ?

Jeg er ikke den til rette til å gi råd i denne saken. Jeg vil bare si at jeg kjenner meg igjen. Mitt forhold til trening har vært labert. Jeg er ikke redd for å se det røde skjæret og kjenne smerten av piggtrådsurra lår.

For første gang har har latt ei Polar 400RS med optimizer program fått ta styringen. Sikkert mange som synes dette er tullballs. For en som ikke kjenner sin egen begrensning ble det en opplevelse. Og det er den fremdeles positiv.

I noen uker nå har jeg fulgt klokka. Jeg kjenner energien og overskuddet kommer, jeg har mindre smerter i ledd. Men med en erfaring som tilsier at kroppen trenger tid til å roe seg etter å ha blitt brukt og med oppfordring til å øke mengden og heve intensiviteten gjorde jeg så.

Etter lang tid øker jeg intensiteten over tid (3,5t i sone 4 og 5) og blir straffet med en svært vanskelig natt. Nå skal det sies at en heftig tinitus ofte kommer ut av kontroll når kroppen er sliten. Det som imidlertid merkes er en urolig kropp som er vanskelig å roe.

Så til de som vet. Ved enkle timer (50min) med intensitet rundt 90% av max går det greit med tanke på nattesøvn, men over tid (180min) blir det noe annet med lavere intensitet. Er det sånn at man sliter mer på moderat intensitet over tid enn hva mann gjør på høy i kort tid?

For min del føler jeg at jeg ikke er i god nok form enda til å kunne sove natta igjennom etter ei hard og lang økt. Jeg håper min teori er riktig og at det endrer seg etterhvert.

Om man har slitt inn mot maks, eller mann har slitt over maks så tror jeg er to forskjellige saker.

Lykke til.

Dropp tanken på kjemikalier for å forbedre søvnen, det vil ikke føre noe godt med seg det kan jeg ihvertfall bekrefte etter snart 30 år med helkontinuerlig skiftarbeid og trening.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: StigB] #695446 16/03/2009 13:17
Sportine Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for svar og kommentarer alle :-)

For de som er kjent på Mallorca så skal jeg bo i porto de Soller så uansett så starter og slutter dagen med en 'liten' bakketopp.

En liten forbedring jeg kom på er å drikke skikkelig energidrikk. Jeg har pleide å blande vann og gatorade men er sikkert noen stoffer i energidrikken som er bedre.

Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: Sportine] #695457 16/03/2009 13:45
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Tror det er viktig å prøve å kjenne etter hvorfor du ikke får sove når du er sliten.

Er det uroligheter i kroppen og ubehag i beina? Eller er det eventuelle andre plager som skaper søvnløshet?

Jeg tror du kan ha mye å tjene på riktig kost og drikke så snart som mulig etter endt treningsøkt. Dersom du er typen som svetter mye trenger du antagelig tilførsel av magnesium og kalsium, muligens også andre stoffer. Mangel på magnesium kan gjøre at beina føles urolige og man kan få kramper mens man sover.

Dette kan tilføres med kosttilskudd eller sportsdrikker eller recovery-drikker. Muligens ville jeg også prøvd meg på noen typer elktrolytt-drikker. Selv svetter jeg spesiellt lite, så jeg har ikke så mye erfaring med det. Imidlertid spiser jeg alltid magnesiumtilskudd etter at kroppens veskebalanse har blitt satt på prøve enten det er magesjau eller en lang hard treningsøkt. Føler at det hjelper.

Det er også viktig med tilførsel av raske karbo rett etter trening, på lengre økter bør du også spise litt underveis.

Om du sover dårlig hver natt i en uke etter trening er det også mulig at du trener litt for hardt. Dette er det vanskelig å si, men dårlig nattesøvn kan være et resultat av overtrening.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: yoeddy] #695601 16/03/2009 18:40
Arne Inge Offline
Medlem
Medlem
Etter en hard treningsøkt på kvelden sovner jeg fort og sover som en stein, men våker et par ganger i løpet av natten og er dønn bløt av svette. Da er det bare å snu puta og sove videre, men det blir jo en del sengetøy vask.

Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: Arne Inge] #695915 17/03/2009 11:35
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Magnesium er nevnt som et middel mot kramper. Ta en dagsdose(1500mg?) før du legger deg og merkelig nok hjelper det for god søvn
også! Magnesium skilles ut ved for mye. Blir løs i magen...

Redigert av jan erik; 17/03/2009 11:36.
Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: jan erik] #696192 17/03/2009 20:06
Sportine Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: jan erik
Magnesium er nevnt som et middel mot kramper. Ta en dagsdose(1500mg?) før du legger deg og merkelig nok hjelper det for god søvn
også! Magnesium skilles ut ved for mye. Blir løs i magen...

Kan prøve ut det litt på forhånd kanskje - har ikke så lyst til å bli løs i magen med 5-6 timers sykkelturer daglig ..... :-P

Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: Sportine] #696197 17/03/2009 20:10
bullet Offline
Besatt
Besatt
1500mg er dobbel dose, 300-600mg er anbefalt daglig inntak..

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: Sportine] #696200 17/03/2009 20:13
SnorreL Offline
Ivrig
Ivrig
Til gravide anbefales av jordmor 200mg morgen og 200mg kveld mot kramper. Vannløselig og ikke fare for overdosering. Ingen fare for mageproblemer med den dosen. Folk som løfter vekter som tar ZMA (zink + magnesium)ligger gjerne på 450mg om kvelden. Ikke hørt at de heller har magetrøbbel av dette.

1500mg er på trynet.

Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: SnorreL] #699299 24/03/2009 07:22
tons Offline
underyter
underyter
Slenger meg på her med lingnende problemstilling. Jeg får hodepine etter harde økter. Dersom jeg befinner meg i sone 4 og 5 under treninga ender det med hodepine et par timer etter økta. Den vedvarer gjerne til neste morgen. Sover derimot bra. Lange økter/ turer i sone 1-2-3 (eks. Tr.h-Oslo, Bodø-Mo)gir ikke samme problemer. Noen velmenende råd eller tips?

Just do it later
Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: tons] #699319 24/03/2009 08:09
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Har hatt samme problemet selv.
Men tror kanskje at det hjelper litt å drikke og spise nok, samt å bruke lue hvis det er kaldt eller blåser mye

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: KenR] #700497 26/03/2009 09:01
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: maxminus
Som en liten kurositet: Et tysk senter for utholdenhetsidretter (ala Toppidrettseneter /idrettshøyskolen) testet forskjellige drikkers effekt på restitusjon for noen år siden og resultatet ville vekket oppsikt i Norge; Den drikken som ga desidert best restitusjon var weissbier av den ufiltrerte typen (hefe = gjær). men det ble påpekt at etter to halvlitere begynte de negative effektene av alkoholen å overskygge de positive. Skål!

Dette måtte jo selvsagt testes. Hadde tilfeldigvis en boks hefe weissbier i kjøleskapet, og den gikk ned på høykant etter en joggetur i dag tidlig. Og saken er at jeg føler meg uforskammet pigg etterpå. Men hvor mye av dette som skal tilskrives placeboeffekten og/eller alkoholen (det var ikke akkurat noe lett-øl), vet jeg ikke. Litt småuggen i magen, da; å starte dagen med å bøtte nedpå en halvliter øl, er ikke akkurat noe jeg har for vane ICON_SMILE

Redigert av Flex; 26/03/2009 09:03.
Re: Dårlig søvn etter hard trening/ritt [Re: Flex] #700502 26/03/2009 09:05
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Du vet, tyskere leker ikke butikk. Når de sier noe funker, så funker det!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå