Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kneproblemer pga. for mye "float" i pedalen

Kneproblemer pga. for mye "float" i pedalen #693399 11/03/2009 22:33
Beles Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei,

jeg sliter litt med et knirkete kne og har kommet frem til at det kan komme av for mye float på pedalen. Leste boka til Andy Pruit og han mener at problemet kan komme av at foten må jobbe unødvendig mye for å stabilisere foten for at den skal peke i "riktig retning".

Så, hvordan var det nå igjen med flyt på shimano-pedaler? Jeg har på pendlersykkelen shimanopedaler av billigste(?) sort. Høyre fot har egentlig mer float enn venstre så kanskje jeg kan fikse litt av problemet med å stramme til utløsermekanismen, men jeg trodde egentlig ikke det hadde noe å si bortsett fra hvor hard utløsermekanismen er.

Så, er det mulig å kjøpe cleats med mindre float/flyt? Jeg mener å huske noe slik men er ikke sikker. Problemet slik jeg ser det er at det er absolutt null motstand i flyten, det er som å ha foten på våt is og det er ikke noe motstand før jeg "treffer" ytterpunktet hvor da pedalen begynner å løse ut.

Anyone?

mvh,
Beles
Re: Kneproblemer pga. for mye "float" i pedalen [Re: Beles] #693409 11/03/2009 22:44
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Jeg er veldig bevisst på flyten i pedalene og benytter dette aktivt til å endre litt på trokket underveis. Jeg for min del har blitt kvitt kneproblemet ved å ha flyt (ca 15.grader)i pedalene. På landeveissykkelen er de helt fastlåste og da stivner jeg raskere i kreregionen enn ved flyten i shimano-spd pedalen.....

Re: Kneproblemer pga. for mye "float" i pedalen [Re: Torlog] #693432 12/03/2009 05:55
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Jeg tro selv at jeg ville har slitt noe voldsomt med knær om jeg ikke hadde noe float. Her blir det (etter min oppfatning) enda viktigere med instilling av cleaten hvis man kjøre uten.

Jeg føler også at float er viktig i skogen for å oppretholder balansen i tekniske partier.

#Pedalenkrs
Re: Kneproblemer pga. for mye "float" i pedalen [Re: Torlog] #693433 12/03/2009 05:57
Thomaz Offline
Medlem
Medlem
Hei.
Har samme problemet med for mye flyt. I følge Ben Clarson er det visse typer kneproblemer som ikke skal ha for mye flyt. Tror Shimano er blant dem som har minst flyt, så sånn sett er det ikke så mye å hente. Prøvde å bytte til DX-pedaler i håp om at den store plattformen skulle være gunstig, men de føles relativt like. Ha nye cleats i allefall. På commutern kan du jo alltids bytte til landeveispedaler.

Re: Kneproblemer pga. for mye "float" i pedalen [Re: Thomaz] #694568 14/03/2009 16:12
Beles Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg strammet til skruene på pedalene og litt av floaten forsvant. Samtidig vasket jeg flatene som møtes (pedal og cleat) så isbane-følelsen forsvant. Jeg har dusjet pedalene i 5-56 gjennom vinteren så de ikke skulle råtne helt på rot, men bakdelen er at det blir null friksjon mellom pedalen og cleat'sa.

Etter dette har jeg syklet turer på 1:30, 2:00 og 3:00 og kneproblemet er blitt mindre. Om det er placebo eller noe annet veit jeg ikke, men det er ikke så nøye :-)

mvh,
Beles
Re: Kneproblemer pga. for mye "float" i pedalen [Re: Beles] #732002 17/05/2009 20:55
Anders A Offline
Avhengig
Avhengig
Samme problemet her. Merket meg hvordan jeg tråkker feil med venstre beinet i dag og att smerten kommer i kneet som følge av dette. Jeg vrir hælen inn mot sykkelen. Har kjøpt meg landeveissystem også og der er det problemfritt. Når jeg konsentrerer meg om å trå riktig går det bedre, men det hadde vært enklere med mindre flyt. Hvordan justerer jeg cleats riktig egentlig? Er det noen terrengpedaler man kan juster flyt på?

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: Kneproblemer pga. for mye "float" i pedalen [Re: Anders A] #732066 18/05/2009 03:09
Arne_And Offline
More than words
More than words
Du kan vri cleat-ene i forhold til skoen. Hvis du får vridd dem nok kan de antakelig hindre innovervridningen av foten (men om du har pedaler med mye float blir det kanskje vel langt å vri foten utover før du løser ut).

Re: Kneproblemer pga. for mye "float" i pedalen [Re: Arne_And] #1231094 09/08/2011 11:01
kebr Offline
Avhengig
Avhengig
hva menes egentlig med float? er det vandringen skoen har på pedalen før den klikker ut? Sliter fælt med kneproblemer og mistenker at det er feilinnstilte cleats som er årsaken. Sykler med Crankbrothers candy pedaler som det ikke er justering på.

Re: Kneproblemer pga. for mye "float" i pedalen [Re: Beles] #1233035 11/08/2011 09:53
H
Han Solo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Hvis du vil prøve en annen type pedal kan jeg anbefale Look Quartz. Her justerer du flyt ved å legge avstandsskiver mellom sko og kloss til du finner noe som passer deg.

Moderator  support