|
|
Kompakt krank?
|
Re: Kompakt krank?
[Re: EpicRide]
#693886
12/03/2009 20:11
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766 |
Kompakt er helt konge! 50-36 forran og 11-26 bak gjør at du kan kjøre alt fra heftige klatringer til lange flate etapper i bra tempo.
Enig med Erling i at spennet fra 50-34 er litt mye, så 50-36 er nok det beste valget... Hva med 50/34 forann og 12-27 bak, ville det være en god kombinasjon? Viking Tour 2006 ble vunnet med en slik kombinasjon. (Ikke av meg, men jeg snakket med han som vant.)
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: Lektoren]
#693899
12/03/2009 20:37
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463
MagneU
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463 |
Viss en er litt trent så ville eg heller anbefalt 11-26. Men kommer også litt an på bruken. Skal du kun sykle tur og trene, og ikke kjøre ritt, så kan en jo bruke 12-27 for å ha det lille ekstra å gå på i bratte bakker.
Eg brukte 50-34 og 12-27 første gong eg kjørte Lysebotn-Bryne som har en ganske bra stigning dei første 15. Gjekk greit opp, og da var eg rimelig utrent og tung.
Nærbø SK Image is everything. Screw the rest
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: dagfink]
#696539
18/03/2009 11:47
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424 |
Konklusjonen? Det ein har, er som oftast brukande. hør hør
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: Dexter]
#696560
18/03/2009 12:24
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
Veteran
|
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Jeg har vært i Dolomittene, Alpene og Pyreneene... og tror aldri jeg hadde sittet her uten compact. Men det er nok som noen sier - er bakkene korte nok, kommer man over på et vis - uansett c",)
Dog med mellom 15 og 20% stigning i snitt over lange distanser - da hjeper det ikke å være tøff i kjeften lenger. Jeg har sett de også - det hender de blir ganske stille utpå dagen c",)
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: Igniten]
#696566
18/03/2009 12:35
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
en sånn liten husk på greie...
med mindre klinger blir giringen tettere, så en typisk landeveiskassett blir dårlig utnyttet....
Nå har det dog kommet egne "kompakt kassetter"
Selv kjøpte jeg køstom til CX, men nå går'e da altså ann å kjøpe rett over disk
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: Fast gjest]
#696669
18/03/2009 14:49
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
"Kompakt kassetter" er ikke nytt. Min første racer fra 80 tallet hadde 12-21. Alle de tøffe gutta i proffsikrukset brukte 11-21 på alt unntatt de aller bratteste klatringene før 10 delt slo igjennom for et par år siden. Nå er det vaskelig å lage kassetter som er "kompakte nok" med 10 og 11 delt.  Det er nok slik at de fleste foretrekker de mindre sprangene mellom girene enn at kassetten blir "dårlig utnyttet" Det er heller klatrekassetter for dødelige mosjonister med opp til 27 tenner som er nytt i den store sammenhengen. LarsB
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: larsb]
#696674
18/03/2009 14:56
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
Å...missfortå meg rett....Kassetter mer egnet til kompakt klinger En 12-27 har en uheldig fordeling.....Det er jo ikke bare 12 og 27 som er interessant, selv om alle kompakt diskusjoner kun dreier seg om maks og min
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: Fast gjest]
#696690
18/03/2009 15:11
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Jeg synes jo akkurat muligheten til å kjøre 11-23 er en av fordelen med kompakt. Kort avstand mellom girene på kransen, men likevel både lett nok og tungt nok i hver ende.
Til norsk sykling på Østlandet tenker jeg at 11-21 er supert med 34/50 foran.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: Fast gjest]
#696693
18/03/2009 15:13
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Misforstå? Jeg skjønner ikke hva du mener. Hvilke kassetter er det du mener passer til kompakt giring. Du sier med mindre klinger blir giringen tettere, så en typisk landeveiskassett blir dårlig utnyttet.... 12-27 har en uheldig fordeling Hvis du mener at det er en ulempe med tette trinn på kassetten, og samtidig mener at det er uheldig med den mest spredte kassetten, hva er det igjen da? Hva mener du er en Hva har du på din egen sykkel som er LarsB
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: ]
#696733
18/03/2009 16:44
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
....ene bak, dvs. at forskjellen mellom f.eks. 15 og 16 tenner bak er 6,67% uansett hva du har foran. Derimot vil en kompaktkrank medføre at man velger ca......
mellom 15 og 16 er 6.67, men kun mellom 15 og 16.... Girer du fremme (eller bytter klinge) vil du ikke lenger holde deg til 15 og 16 for samme fart
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: Fast gjest]
#696743
18/03/2009 16:56
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Prøver du å si at spranget mellom 50 og 34 er for stort? Jeg skjønner ikke det pøkka grann ... 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: Hæ?]
#696749
18/03/2009 17:23
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
spranget er nødvendigvis ikke for stort, men overlappet rundt det som for mange er typisk kjørehastighet er for lite.
Veldig (!) mange hadde helt klart kommet langt bedre ut med trippel.
Og WWs...Ikke kom med noe vektargument...Kommer'u ikke opp bakka, så er det ikke pga 150g på kranken!!
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: Fast gjest]
#697996
20/03/2009 18:46
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
.......re bak ved samme fart, dvs. at man velger 50/15 der man ellers ville brukt 53/16. Med en gjennomgående mindre kassett bak blir sprangene mellom girene større, altså det motsatte av hva du sier. Nei, ikke helt riktig Nick, da de fleste ikke kjører 11-21 crosschaining vil rundt 30kmh ikke tillate å bruke småklinga og ved bruk av 50 klinga er det da ikke 1 tann mellom hvert skift...så problemet er ikke 50 klinga, men 34 klinga
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: Fast gjest]
#698017
20/03/2009 19:20
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Diablito
Veteran
|
Veteran
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284 |
Og konklusjonen er? Hva anbefaler dere egentlig? Compact eller ikke, og hvilken kasett bak? Hvis man har to hjulsett, dvs. ulik klinge bak på egne "klatrehjul"... hvilken krank bør man da velge? For å gjøre forvirringen total, liksom 
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: Diablito]
#698039
20/03/2009 19:58
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463
MagneU
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463 |
Kjøp kompakt! 50-34 viss du skal opp mye bakker / eller er ganske fersk. 50-36 viss du har noen km i føttene. Bak kan du bruke alt fra 11-23 til 11-25/26 eller 11-28 (DuraAce 2009).
Husk du kan også sette på drev opptil 52-38 på en kompakt krank.
53-39 er for tempo og proffer som cruiser i 50-60 på flate veien og veier rundt 60kg!
Er så mange som kunne fått en mye bedre landeveis opplevelse med å kjøre kompakt kontra 53-39!
Nærbø SK Image is everything. Screw the rest
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: ]
#698081
20/03/2009 20:56
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
hele poenget mitt er at klingestørrelsene 34, ja ikke såå mye 50, gir uheldige seksjoner
ved ca 90 rpm og 12-25 kassett får en ca 16-28 på 34 klinga og fra en 28-50 på 50 klinga. Kryssgiring tatt vekk, men gjør ikke mye fra eller till..
Uansett. i hastighetsintervallet 28-35 får en venstrehåndsgiring samt stor avtand mellom gira
Alt for mange tenker totlkapasitet i sine kunstige behov og anbefalinger. Dem som trenger 34 hadde i de langt fleste tilfeller kommet bedre ut med 34/46 eller trippel.
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: Fast gjest]
#698095
20/03/2009 21:39
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Med fare for å mate trollet  - hvor ofte ligger du i 28-35km/t på 34-klinga? Og nei, jeg forstår enda ikke et pøkk av hva du mener heller for den saks skyld.
Redigert av Hæ?; 20/03/2009 21:40.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: Hæ?]
#698112
20/03/2009 22:20
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
poenget mitt, som veldig få poengterer, er at det å få en større totalkapasitet går på bekostning av noe.
I dette tilfellet mer crosschaining (kjede i uheldig vinkel mot kassett) og større avstand mellom girene samt venstrehåndsgiring i et hastighetsintervall som for mange er mye brukt.
Hvis dette betyr lite og ingenting, så er kompakt helt greit....
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: Fast gjest]
#698122
20/03/2009 23:02
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463
MagneU
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463 |
ok, crosschaining hvor stort er dette problemet? eg vil seie dette ikkje betyr så veldig mye. Litt ekstra slitasje på drivverket (faktisk ganske minimalt, jf egne erfaringer). Større avstand mellom gira, ja men er dette noe problem da? Vi bruker da 10 delt og eg har aldri opplevd problem med å finne gir som hele tiden passer bra.
Litt usikker på hva du mener med "venstrehåndsgiring i et hastighetsintervall som for mange er mye brukt"? Hvilket hastighetsintervall er det du mener? Viss du tenker på hastigheter rundt 30km/t så kan eg ikkje forstå at du i slike hastigheter girer opp/ned på klingene framme?? Ut fra egen erfaring brukes så og sei kun 50 klinga ved vanlig vei og småkupert. Minsteklinga blir kun brukt på ganske så bratte stigninger.
Har du prøvd å kjøre med kompakt?
Nærbø SK Image is everything. Screw the rest
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: Fast gjest]
#698154
21/03/2009 07:28
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 110
TAHL
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 110 |
Har du prøvd kompakt krank. Jeg har og finner ikke at disse teoretiske "ulempene" som du påpeker eksisterer. Har sett veldig få på dette forumet som har skiftet til kompakt og savner 53/39 (forutsatt at de også har skiftet til en tyngre kassett bak).
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: TAHL]
#698159
21/03/2009 08:00
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
har prøvd kompakt, ja haha, og trippel
det beste var trippel..Ikke grunnet 30 klinga, men 42 klinga. Har også kjørt (og setter opp igjen) enkel 42 freme, samt fixie
Når det gjelder hastigheter i felt, for all del, men jeg ligger mer alene ann i felt.
Venstrehånds giring -> Å skifte med vestrehånga (skifte klinge)
For dem som finner kompakt bedre, da er jo saken grei, poenget mitt er så mange forumryttere gjør en ting til det eneste saliggjørende...... Det finnes faktisk ulemper med kompakt. Deriblandt at en bruker 10 (9) gir stort sett kun til klatring
Kunne jeg noen ganger tenkt meg lettere gir? ja, men så kunne en nok med kompakt...
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: larsb]
#698164
21/03/2009 08:08
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 560
EpicRide
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 560 |
"Kompakt kassetter" er ikke nytt... Hva skiller en "kompakt kassett" fra den ordinære kassetten? Er det at kompakt kassetten har et jevnere/mindre sprang mellom girene? Får man ikke et like godt vekslingsutbytte med en ordinær 9 delts landeveiskassett som med en kompakt kassett (hvis de begge kombineres med kompakt krank)?
|
|
|
Re: Kompakt krank?
[Re: EpicRide]
#698178
21/03/2009 09:10
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637 |
Ikke så fryktelig mye, men bedre spredning på cogsa eks.: 11-25 11/12/13/14/15/17/19/21/23/25
Kan gire tyngre på minsteklinga, men vil jo fremdeles få større avstand mellom gira når en går opp på 50 klinga (ikke at det betyr all verden). Å gire 'en tyngre' ved klingeskift, innebeærer det 3 skift på kassett, i motsetning til 2 ved 39/53
Ikke at det heller betyr så mye, jeg er mer opptatt av at klingene representerer uheldige hastighets intervaller.
Så... for meg passer det dårlig....for mange andre med meg passer det også dårlig, mens for andre er kompakt helt riktig.
|
|
|
|
|