Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Kompakt krank?

Re: Kompakt krank? [Re: EpicRide] #693886 12/03/2009 20:11
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
L
Lektoren Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Sitat: EpicRide
Sitat: MagneU
Kompakt er helt konge! 50-36 forran og 11-26 bak gjør at du kan kjøre alt fra heftige klatringer til lange flate etapper i bra tempo.

Enig med Erling i at spennet fra 50-34 er litt mye, så 50-36 er nok det beste valget...


Hva med 50/34 forann og 12-27 bak, ville det være en god kombinasjon?


Viking Tour 2006 ble vunnet med en slik kombinasjon. (Ikke av meg, men jeg snakket med han som vant.)

Re: Kompakt krank? [Re: Lektoren] #693899 12/03/2009 20:37
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463
MagneU Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463
Viss en er litt trent så ville eg heller anbefalt 11-26. Men kommer også litt an på bruken. Skal du kun sykle tur og trene, og ikke kjøre ritt, så kan en jo bruke 12-27 for å ha det lille ekstra å gå på i bratte bakker.

Eg brukte 50-34 og 12-27 første gong eg kjørte Lysebotn-Bryne som har en ganske bra stigning dei første 15. Gjekk greit opp, og da var eg rimelig utrent og tung.


Nærbø SK
Image is everything. Screw the rest
Re: Kompakt krank? [Re: dagfink] #696539 18/03/2009 11:47
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Sitat: dagfink
Konklusjonen? Det ein har, er som oftast brukande.


hør hør

Re: Kompakt krank? [Re: Dexter] #696560 18/03/2009 12:24
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
D
Diablito Offline
Veteran
Offline
Veteran
D
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Jeg har vært i Dolomittene, Alpene og Pyreneene... og tror aldri jeg hadde sittet her uten compact. Men det er nok som noen sier - er bakkene korte nok, kommer man over på et vis - uansett c",)

Dog med mellom 15 og 20% stigning i snitt over lange distanser - da hjeper det ikke å være tøff i kjeften lenger. Jeg har sett de også - det hender de blir ganske stille utpå dagen c",)


"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Kompakt krank? [Re: Igniten] #696566 18/03/2009 12:35
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
en sånn liten husk på greie...

med mindre klinger blir giringen tettere, så en typisk
landeveiskassett blir dårlig utnyttet....

Nå har det dog kommet egne "kompakt kassetter"

Selv kjøpte jeg køstom til CX, men nå går'e da
altså ann å kjøpe rett over disk

Re: Kompakt krank? [Re: Fast gjest] #696669 18/03/2009 14:49
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
"Kompakt kassetter" er ikke nytt. Min første racer fra 80 tallet hadde 12-21. Alle de tøffe gutta i proffsikrukset brukte 11-21 på alt unntatt de aller bratteste klatringene før 10 delt slo igjennom for et par år siden. Nå er det vaskelig å lage kassetter som er "kompakte nok" med 10 og 11 delt. ICON_WINK
Det er nok slik at de fleste foretrekker de mindre sprangene mellom girene enn at kassetten blir "dårlig utnyttet"

Det er heller klatrekassetter for dødelige mosjonister med opp til 27 tenner som er nytt i den store sammenhengen.


LarsB

Re: Kompakt krank? [Re: larsb] #696674 18/03/2009 14:56
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Å...missfortå meg rett....Kassetter mer egnet til kompakt klinger
En 12-27 har en uheldig fordeling.....Det er jo ikke bare
12 og 27 som er interessant, selv om alle kompakt diskusjoner
kun dreier seg om maks og min

Re: Kompakt krank? [Re: Fast gjest] #696690 18/03/2009 15:11
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Jeg synes jo akkurat muligheten til å kjøre 11-23 er en av fordelen med kompakt. Kort avstand mellom girene på kransen, men likevel både lett nok og tungt nok i hver ende.

Til norsk sykling på Østlandet tenker jeg at 11-21 er supert med 34/50 foran.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kompakt krank? [Re: Fast gjest] #696693 18/03/2009 15:13
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Misforstå?

Jeg skjønner ikke hva du mener.
Hvilke kassetter er det du mener passer til kompakt giring.

Du sier
Quote:
med mindre klinger blir giringen tettere, så en typisk landeveiskassett blir dårlig utnyttet....

Quote:
12-27 har en uheldig fordeling


Hvis du mener at det er en ulempe med tette trinn på kassetten, og samtidig mener at det er uheldig med den mest spredte kassetten, hva er det igjen da?

Hva mener du er en
Quote:
egne "kompakt kassetter"


Hva har du på din egen sykkel som er
Quote:
køstom



LarsB


Re: Kompakt krank? [Re: ] #696733 18/03/2009 16:44
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Sitat: Nick


....ene bak, dvs. at forskjellen mellom f.eks. 15 og 16 tenner bak er 6,67% uansett hva du har foran. Derimot vil en kompaktkrank medføre at man velger ca......

mellom 15 og 16 er 6.67, men kun mellom 15 og 16....
Girer du fremme (eller bytter klinge) vil du ikke lenger
holde deg til 15 og 16 for samme fart

Re: Kompakt krank? [Re: Fast gjest] #696743 18/03/2009 16:56
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Offline
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Prøver du å si at spranget mellom 50 og 34 er for stort? Jeg skjønner ikke det pøkka grann ... thinking


Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Kompakt krank? [Re: Hæ?] #696749 18/03/2009 17:23
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
spranget er nødvendigvis ikke for stort, men overlappet rundt det som for mange er typisk kjørehastighet er for lite.

Veldig (!) mange hadde helt klart kommet langt bedre ut
med trippel.

Og WWs...Ikke kom med noe vektargument...Kommer'u ikke
opp bakka, så er det ikke pga 150g på kranken!!

Re: Kompakt krank? [Re: Fast gjest] #697996 20/03/2009 18:46
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Sitat: Nick
.......re bak ved samme fart, dvs. at man velger 50/15 der man ellers ville brukt 53/16. Med en gjennomgående mindre kassett bak blir sprangene mellom girene større, altså det motsatte av hva du sier.

Nei, ikke helt riktig Nick, da de fleste ikke kjører 11-21
crosschaining vil rundt 30kmh ikke tillate å bruke småklinga
og ved bruk av 50 klinga er det da ikke 1 tann mellom
hvert skift...så problemet er ikke 50 klinga, men 34 klinga

Re: Kompakt krank? [Re: Fast gjest] #698017 20/03/2009 19:20
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
D
Diablito Offline
Veteran
Offline
Veteran
D
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 1,284
Og konklusjonen er? Hva anbefaler dere egentlig? Compact eller ikke, og hvilken kasett bak?

Hvis man har to hjulsett, dvs. ulik klinge bak på egne "klatrehjul"... hvilken krank bør man da velge?

For å gjøre forvirringen total, liksom ICON_SMILE


"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Kompakt krank? [Re: Diablito] #698039 20/03/2009 19:58
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463
MagneU Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463
Kjøp kompakt! 50-34 viss du skal opp mye bakker / eller er ganske fersk. 50-36 viss du har noen km i føttene. Bak kan du bruke alt fra 11-23 til 11-25/26 eller 11-28 (DuraAce 2009).

Husk du kan også sette på drev opptil 52-38 på en kompakt krank.

53-39 er for tempo og proffer som cruiser i 50-60 på flate veien og veier rundt 60kg!

Er så mange som kunne fått en mye bedre landeveis opplevelse med å kjøre kompakt kontra 53-39!


Nærbø SK
Image is everything. Screw the rest
Re: Kompakt krank? [Re: ] #698081 20/03/2009 20:56
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
hele poenget mitt er at klingestørrelsene 34, ja
ikke såå mye 50, gir uheldige seksjoner

ved ca 90 rpm og 12-25 kassett får en ca 16-28 på 34 klinga
og fra en 28-50 på 50 klinga. Kryssgiring tatt vekk, men gjør
ikke mye fra eller till..

Uansett. i hastighetsintervallet 28-35 får en venstrehåndsgiring
samt stor avtand mellom gira

Alt for mange tenker totlkapasitet i sine kunstige behov og anbefalinger.
Dem som trenger 34 hadde i de langt fleste tilfeller kommet bedre ut med 34/46 eller trippel.

Re: Kompakt krank? [Re: Fast gjest] #698095 20/03/2009 21:39
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Offline
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Med fare for å mate trollet fishwhack - hvor ofte ligger du i 28-35km/t på 34-klinga? Og nei, jeg forstår enda ikke et pøkk av hva du mener heller for den saks skyld.

Redigert av Hæ?; 20/03/2009 21:40.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Kompakt krank? [Re: Hæ?] #698112 20/03/2009 22:20
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
poenget mitt, som veldig få poengterer, er at
det å få en større totalkapasitet går på bekostning
av noe.

I dette tilfellet mer crosschaining (kjede i uheldig
vinkel mot kassett) og større avstand mellom girene
samt venstrehåndsgiring i et hastighetsintervall som
for mange er mye brukt.

Hvis dette betyr lite og ingenting, så er kompakt
helt greit....

Re: Kompakt krank? [Re: Fast gjest] #698122 20/03/2009 23:02
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463
MagneU Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463
ok, crosschaining hvor stort er dette problemet? eg vil seie dette ikkje betyr så veldig mye. Litt ekstra slitasje på drivverket (faktisk ganske minimalt, jf egne erfaringer). Større avstand mellom gira, ja men er dette noe problem da? Vi bruker da 10 delt og eg har aldri opplevd problem med å finne gir som hele tiden passer bra.

Litt usikker på hva du mener med "venstrehåndsgiring i et hastighetsintervall som for mange er mye brukt"? Hvilket hastighetsintervall er det du mener? Viss du tenker på hastigheter rundt 30km/t så kan eg ikkje forstå at du i slike hastigheter girer opp/ned på klingene framme?? Ut fra egen erfaring brukes så og sei kun 50 klinga ved vanlig vei og småkupert. Minsteklinga blir kun brukt på ganske så bratte stigninger.

Har du prøvd å kjøre med kompakt?


Nærbø SK
Image is everything. Screw the rest
Re: Kompakt krank? [Re: Fast gjest] #698154 21/03/2009 07:28
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 110
T
TAHL Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
T
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 110
Har du prøvd kompakt krank. Jeg har og finner ikke at disse teoretiske "ulempene" som du påpeker eksisterer.
Har sett veldig få på dette forumet som har skiftet til kompakt og savner 53/39 (forutsatt at de også har skiftet til en tyngre kassett bak).

Re: Kompakt krank? [Re: TAHL] #698159 21/03/2009 08:00
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
har prøvd kompakt, ja haha, og trippel

det beste var trippel..Ikke grunnet 30 klinga, men 42 klinga.
Har også kjørt (og setter opp igjen) enkel 42 freme, samt fixie

Når det gjelder hastigheter i felt, for all del, men jeg ligger mer alene ann i felt.

Venstrehånds giring -> Å skifte med vestrehånga (skifte klinge)

For dem som finner kompakt bedre, da er jo saken grei, poenget mitt er så mange
forumryttere gjør en ting til det eneste saliggjørende......
Det finnes faktisk ulemper med kompakt.
Deriblandt at en bruker 10 (9) gir stort sett kun til klatring

Kunne jeg noen ganger tenkt meg lettere gir? ja, men så kunne
en nok med kompakt...

Re: Kompakt krank? [Re: larsb] #698164 21/03/2009 08:08
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 560
EpicRide Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 560
Sitat: larsb
"Kompakt kassetter" er ikke nytt...


Hva skiller en "kompakt kassett" fra den ordinære kassetten? Er det at kompakt kassetten har et jevnere/mindre sprang mellom girene?
Får man ikke et like godt vekslingsutbytte med en ordinær 9 delts landeveiskassett som med en kompakt kassett (hvis de begge kombineres med kompakt krank)?


HandleBra - "Wait 'till you put your hands on this!"

JB Mountian Bikes
Re: Kompakt krank? [Re: EpicRide] #698178 21/03/2009 09:10
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Fast gjest Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,637
Ikke så fryktelig mye, men bedre spredning på cogsa
eks.: 11-25 11/12/13/14/15/17/19/21/23/25

Kan gire tyngre på minsteklinga, men vil jo fremdeles få større avstand mellom gira når en går opp
på 50 klinga (ikke at det betyr all verden). Å gire 'en tyngre' ved klingeskift, innebeærer det 3 skift på kassett,
i motsetning til 2 ved 39/53

Ikke at det heller betyr så mye, jeg er mer opptatt av at klingene representerer uheldige hastighets intervaller.

Så... for meg passer det dårlig....for mange andre med meg passer det også dårlig, mens for andre er kompakt helt riktig.



Re: Kompakt krank? [Re: Fast gjest] #698185 21/03/2009 09:21
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 483
beast666 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 483
Har nye Dura 11-28 kassetten og 53/39 krank det gir ikke mye anderledes utveksling på lette gir konta kompakt, men på tunge gir får man endel tyngre tråkk. Sjekk utvekslingene her

http://www.campagnolo.com/jsp/en/techmetric/index.jsp

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino