|
Solbriller med styrke i Trondheim
|
Solbriller med styrke i Trondheim
11/03/2009 07:48
|
nesten
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ærede forum Finnes det noen optikere i Trondheim / nettbutikker med et godt utvalg av solbriller med styrke som egner seg til sykkel og ski? Det vil si litt mer aktiv bruk enn å bare sitte i ro. Var rundt og kikket i fjor vår, men fant ingen butikker som hadde noe annet enn vanlige briller med mørke glass, pluss noe Rodenstock (?). Har også prøvd kontaktlinser og solbriller uten styrke, men det funker ikke. - E
|
|
|
Re: Solbriller med styrke i Trondheim
[Re: nesten]
11/03/2009 08:04
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Ærede forum jeanclaude
Finnes det noen optikere i Trondheim / nettbutikker med et godt utvalg av solbriller med styrke som egner seg til sykkel og ski? Det vil si litt mer aktiv bruk enn å bare sitte i ro.
Var rundt og kikket i fjor vår, men fant ingen butikker som hadde noe annet enn vanlige briller med mørke glass, pluss noe Rodenstock (?).
Har også prøvd kontaktlinser og solbriller uten styrke, men det funker ikke.
Heisann Kan jeg spørre om hvorfor du ikke syns kontaktlinser og vanlige solbriller ikke funker? Dette har vært redningen for meg, da jeg har veldig dårlig syn, og lenge har måttet sykle med "vanlige" briller. Ett hav av Oakley-briller kan bestilles med styrkeglass, har en bekjent som har brukt dette og stort sett er fornøyd. Ulempen er at dette som oftest er bestillingsvare, men brillen er jo den samme, så du får prøvd den i butikk. Jeg ville tatt turen til H. Iversen optikk, toppen av nordre gate, og pratet med de. De har vært min faste optiker i 15-16 år, og er veldig dyktige. Men som sagt, jeg ville gitt kontaktlinser og solbriller ett forsøk... K
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: KKippernes]
11/03/2009 09:35
|
nesten
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Heisann
Kan jeg spørre om hvorfor du ikke syns kontaktlinser og vanlige solbriller ikke funker? Dette har vært redningen for meg, da jeg har veldig dårlig syn, og lenge har måttet sykle med "vanlige" briller. Ett hav av Oakley-briller kan bestilles med styrkeglass, har en bekjent som har brukt dette og stort sett er fornøyd. Ulempen er at dette som oftest er bestillingsvare, men brillen er jo den samme, så du får prøvd den i butikk. Jeg ville tatt turen til H. Iversen optikk, toppen av nordre gate, og pratet med de. De har vært min faste optiker i 15-16 år, og er veldig dyktige. Men som sagt, jeg ville gitt kontaktlinser og solbriller ett forsøk...
K
Klart det. Brukte kontaktlinser i ca. fem for 10-15 år siden, og ble plaget med blodkar som kom frem i øyet på grunn av lite oksygen - samt at jeg blir ekstremt tørr på øya. Jeg har dagslinser nå som jeg prøver å bruke en gang i blant til ski og ballspill, men jeg holder ikke ut mer enn et par timer. (Det er ingentin skadelig ifølge optiker, men jeg er visst litt følsom for dette). Skal ta meg en tur på H.Iversen, har ikke vært der enda. Det som er litt skummelt er steinsprut på slike briller, noe som kan bli dyrt. Men det blir det uansettt dyrt om det er de vanlige brillene eller solbrillene som ryker...
|
|
|
11/03/2009 09:53
|
gare
More than words
|
More than words
jeg har en lang pause fra linser siden jeg ble så tørr i øynene av de, så jeg gikk rett og slett til optiker, og siden jeg var sterkt påvirket av LarsB så ble det er par Rodenstock sportsbriller, ikke så billig, kanskje ikke så fænsy som Okley, men veldig, veldig bra(og veldig, veldig dyrt i og for seg). Jeg er knallfornøyd med mine.
Har valgt glass som er gule og fotokromatiske. Det gjør at det er mulig å sykle/bruke dem i skumring, eller for eksempel på sykkelritt som starter omkring midnatt midt på sommeren.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
11/03/2009 10:16
|
chalshus
More than words
|
More than words
Jeg bruker Oakley Half Jacket.
Koster drøye 3000,-
|
|
|
[Re: chalshus]
11/03/2009 10:27
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Optikkeren min snakket veldig varmt om adidas sine sportsbriller. Han slet veldig med linser selv så han brukte noe tilsvarende dette: http://www.lauvland.no/sider/tekst.asp?side=87 Det som er fint er at styrkebrillen sitter på innsiden så han kunne bytte glass (på solebrillene) etter forholdene. Jeg som fint kan bruke linser sverger til mine Oakley Radar, beste brillene jeg noen gang har hatt...
|
|
|
[Re: kjasmas]
11/03/2009 10:30
|
chalshus
More than words
|
More than words
Kjenner andre om er fornoyd med Adidas brillene.
PÅ Oakley er det selve glasset, med eller uten farge som har styrke.
Har en vag følelse om at det dugger mindre da.
|
|
|
11/03/2009 10:32
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har også problem med at jeg lett blir tørr på øynene, pga skjeve hornhinner og kompensering for dette i linsene, men har fått prøvd litt forskjellige typer, og funnet en jeg syns er bra, i tillegg tar jeg også komfort-dråper hvis nødvendig, og syns dette funker bra. Jeg er forøvrig helt enig i argumentet ditt om glassene, det blir jo svindyrt hvis man får en sprekk eller riper de opp, så sånn sett er linser+vanlige solbriller en bedre kombo... K Klart det.
Brukte kontaktlinser i ca. fem for 10-15 år siden, og ble plaget med blodkar som kom frem i øyet på grunn av lite oksygen - samt at jeg blir ekstremt tørr på øya.
Jeg har dagslinser nå som jeg prøver å bruke en gang i blant til ski og ballspill, men jeg holder ikke ut mer enn et par timer. (Det er ingentin skadelig ifølge optiker, men jeg er visst litt følsom for dette).
Skal ta meg en tur på H.Iversen, har ikke vært der enda.
Det som er litt skummelt er steinsprut på slike briller, noe som kan bli dyrt. Men det blir det uansettt dyrt om det er de vanlige brillene eller solbrillene som ryker...
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: gare]
11/03/2009 14:12
|
nesten
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
jeg har en lang pause fra linser siden jeg ble så tørr i øynene av de, så jeg gikk rett og slett til optiker, og siden jeg var sterkt påvirket av LarsB så ble det er par Rodenstock sportsbriller, ikke så billig, kanskje ikke så fænsy som Okley, men veldig, veldig bra(og veldig, veldig dyrt i og for seg). Jeg er knallfornøyd med mine. Jeg var ikke klar over at Rodenstock hadde sportsbriller. De så ganske bra ut. Hos "min" optiker hadde de bare ordinære solbriller fra R. I den grad jeg har stil, tror jeg R. sine briller passer meg bedre enn Oakley. Optikkeren min snakket veldig varmt om adidas sine sportsbriller. Han slet veldig med linser selv så han brukte noe tilsvarende dette: http://www.lauvland.no/sider/tekst.asp?side=87 Det som er fint er at styrkebrillen sitter på innsiden så han kunne bytte glass (på solebrillene) etter forholdene. Jeg som fint kan bruke linser sverger til mine Oakley Radar, beste brillene jeg noen gang har hatt... Utskiftbare glass er ikke dumt. Har Oakley, Rodenstock og Adidas på lista!
|
|
|
11/03/2009 14:20
|
klean
Besatt
|
Besatt
Adidas, Rodenstock og Oakley er alle blandt de beste i klassen. Fordelen med Adidasene, er som påpekt flere ganger her, steinsprut og borttørking av gjørme gjør lite godt for brilleglass. Fargeglassene er billige å bytte, mens styrkeglassene sitter godt beskyttet bakom. I tilleg kommer de med utskiftbare glass. Blanke til kvelds/natt-sykling, gule til det meste osv.
Andreas.
|
|
|
11/03/2009 22:46
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Selv om det står Rodenstock på døra til optikeren er det visstnok ikke alltid barebare å skaffe sportsbrillene fra merket.. Men optikeren som ligger på nordsida av Leütenhaven tilbød seg å skaffe for meg en gang jeg var i nærheten og spørte. Men det kokte bort i kålen med bruk av gryn på andre ting og så har jeg iofs. klart meg greit uten slikt..
Recovery-mode
|
|
|
[Re: Pete]
12/03/2009 07:55
|
ohels
Entusiast
|
Entusiast
Tag Heuer har også solbriller man kan få med styrke. Selges hos Brandtzæg i Søndregate.
|
|
|
[Re: ohels]
12/03/2009 13:06
|
nesten
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Da har jeg vært en tur og kikket. En ting er sikkert, billig blir det ikke!
Adidas-briller med styrkeinsert er svært interessant siden jeg kan bytte ut det fargede glasset ved behov, men samtidig er nok briller med bare et enkelt farget glass mer komfortabelt.
Da er det bare å gå i tenkeboksen...
|
|
|
12/03/2009 13:17
|
KTL
Besatt
|
Besatt
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
12/03/2009 19:35
|
nesten
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
He he, ser poenget. Leste i studentavisa "Under Dusken" for et par år siden at bortsett fra trøndere var det kun nordlendinger som kunne trives i Bartebyen. Husk at både nordlendinger og trøndere trenger ferie, og ofte drar til varmere strøk med innslag av sol. Forøvrig var det strålende sol i Trondheim et par dager i forrige uke!
|
|
|
12/03/2009 20:31
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var ikke Rudy Project-forslaget mitt interessant nok?
Jeg kan sjekke opp for deg, hvis du vil.
LJ
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
13/03/2009 08:14
|
nesten
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
LJ Du har fått en PM!
|
|
|
13/03/2009 11:24
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så den nå. Det hjelper å mase  LJ
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
09/05/2011 13:47
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Tar opp denne igjen...
På grunn av en solid rift i hornhinna på det ene øyet har jeg fått absolutt linseforbud ut juni av øyelegen. Kjenner at jeg er lei av å gå rundt som en mysende tulling i alt dette finværet vi har her oppe for tida, så nå skal jeg kjøpe solbriller med styrke. Har lyst på Oakley. Spørsmål:
- Hvilke Oakley-briller er gode til sykling? Bør også funke av sykkelen, men jeg er ikke på jakt etter noen coole kafeteriabriller. - Hvilken farge på glasset dekker flest forhold? Vil helst ha noe som også funker selv om det ikke er knallsol. - Omtrentelig pris for noe sånt? Sist jeg kjøpte vanlige briller kostet det 6-7000,- kroner. Er det omtrent samme nivå på solbrillene, eller snakker vi mye dyrere?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
09/05/2011 13:52
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Oakley "active" og sports-briller koster i alle fall med min styrke rundt 4000 +/- 500 for de fleste innfatningene.
Skal du sykle i skogen er det viktig å ikke ha for mørke glass. jeg har Persimmon i Radar sykkelbrillene mine, og det fungerer flott. det blir nok litt lyst som "solbriller", dog.
|
|
|
09/05/2011 14:06
|
StigB
Señor
|
Señor
LJ Du har fått en PM! Det var da enda godt, Rudy Project har vel kanskje det aller største utvalget av briller med korrigerte utskiftbare linser, løsninger der en setter inn en ramme med klare korrigerte linser bak de farga linsene finnes i mange varianter, fotokromatiske, polariserte løsninger i sammen med dette. Pris? svært overkommelig. En annen ting med Rudy, skulle du ødelegge noe på ramma, fås hver minste bit som reservedel. Jeg kan også bistå om ikke Vanilla Ninja fikser dette.Det de ikke har er ei røddig web side He he he, "#694135 - 13/03/2009 12:24 " er det mulig, ja det er det. Litt sent men godt ment 
Redigert av StigB; 09/05/2011 14:08. Rediger grunn: Gæmlisser ass
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
|
|