Jeg kjøpte meg en brukt krank (firkant) for en tid tilbake som snart skal få gjøre tjeneste på jobbsykkelen, men har klart å surre bort den venstre festeskruen til lageret.
På lageret står det BB UN-71 (det er 107 mm aksling), men finner ikke dette noe sted. Kan forsjempel BB UN-54 brukes istedet?
Un-71 er XT-kvalitet, men det er ikke noe problem å bruke et UN-54 lager. LX holder masse her (skal holde mange år). Bare å forsikre seg at det er riktig type gjenger og riktig dim på krankhuset (stortsett 68mm).
Jeg hadde en UN-51 på Zaskaren min i over 4 år, og den ble brukt i skauen og som jobbsykkel året rundt uten å bli vasket eller fettet opp en eneste gang Må også nevne at den ble byttet ut for å oppgradere til HT2. Med andre ord har den sikkert holdt ennå visst den har vært i bruk.
Ja, det skal passe til Shimano. Hvis du har 68 mm bredde på krankhuset ditt, og 107 mm er den aksellengden du skal ha, er det bare å kjøre på. Husk å kjøpe krankbolter, enten selvutdragende eller standard, hvis lageret leveres uten.