|
|
Enten man vil eller ikke
|
Enten man vil eller ikke
10/03/2009 16:51
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
det er sånt som gir grobunn til borgervern, ulovlig ja kanskje det. Men det er da virkelig på grensen å oppfordre folk til å tipse om mistenkelige personer på grunn av mange innbrudd. For så å si nei takk når de romsterer i et hus. Politiet gjør vel så godt de kan, men det er da noe riv rav ruskende galt et sted. Hadde man tatt seg til rette og svinebanka innbruddstyvene hadde en risikert å blitt bura inne. Mitt råd må være å ringe med beskjed om at siden dere ikke kommer skyter jeg innbruddstyvene. Skal banne på at spørsmålet fra politiet som ikke kunne la være å prioritere men dukka brennkvikt opp mannsterke ville blitt "du sa du skulle skyte innbruddstyvene" " og dere sa dere ikke hadde tid". Heia Norge
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
Re: Enten man vil eller ikke
[Re: StigB]
10/03/2009 16:58
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor ringe politiet i det hele tatt? Om man føler at man klarer dette bedre på egenhånd så kan vel polisen få fred til å sysle med viktigere ting?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
10/03/2009 18:55
|
siment
Entusiast
|
Entusiast
Hmmm... leste den der jeg også, nå bor vi i et land med lite våpen, men hvor hadde man havnet med en pistol og "nødverge/selvforsvar" Kunne blitt enspennende sak, kan jo bli "livredd" av ubudene gjester.... Bare sitter her og tenker ;-)
|
|
|
[Re: siment]
10/03/2009 19:33
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Prøvde å forestille meg en situasjon der jeg våkner av romstering i stua, står opp og møter et par ubudne gjester. Det må være innmari guffent..
Om vi da ringer politiet og får beskjed om at de ikke kommer til å rykke ut, ja hva da?
Kanskje man burde skaffe seg en stun-gun, eller et pulverapparat fyllt med pepperspray?
Det vil være en trist utvikling dersom folk skal begynne å bevæpne seg selv fordi man ikke føler at politiet stiller opp, og for mange er det uansett utenkelig å ha våpen i hus.
Selv har jeg opptil flere skytevåpen, men de er ikke beregnet på mennesker, ikke før det blir eneste alternativ for å overleve selv, da får man vel kanskje ta straffen sin og feire livet i fengsel..?
Politiet bør til enhver tid være overbemannet spør du meg.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
10/03/2009 20:08
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når sekunder teller, er politiet kun minutter unna.
Nå skal man passe seg for å si for mye slemt om politiet. De har jo begrensede ressurser og gjør vel omtrent så mye de kan gitt det de har til rådighet.
Mange av problemene er nok politisk forankret, slik som f.eks at fangetransport må gjøres av politiet. Dette er noe de kunne satt ut på anbud.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
10/03/2009 20:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det beste er å skaffe seg MAG-light el. i XXL størrelse (6 stykk store batterier). Stunguns, baltre osv. blir betraktet som våpen og da blir det fort kluss med bevisføringen. Lykta bruker man bare for å lyse opp 'gjestene' og med lykta i overhåndsposisjon (vekterstilling) er du klar til å slå til når du plutselig føler deg angripet. Rester etter feks. 'gardinstenger' kan brukes og.
|
|
|
[Re: Tange]
10/03/2009 20:27
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det finnes mange måter å organisere ting på, men viljen er ikke der i det offentlige.
Når det offentlige "sparer" penger er det som regel de svakeste og mest utsatte som får lide,så prioriteringen er tydeligvis feil.
Det hadde vært noe hvis norge strammet inn grensekontrollen som en start, det er jo fullt av historier i media om bander som kommer hit på tokt.
Har ikke de som kommer til norge enten kontaktpersoner,en adresse,reiseplan el lignende, bare snu og dra hjem!
Da vil politiet kanskje få større kontroll over våre kriminelle. Det er jo som regel de samme som går igjen i organisert kriminalitet, så hvorfor ikke stoppe dem før de får gjort for mye skade.
Jeg vil ikke ha ett samfunn der man har gunnere på soverommet i tilfelle....
Redigert av snikkarboa; 10/03/2009 20:28.
|
|
|
[Re: SimonS]
10/03/2009 22:01
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Jeg vil ikke ha ett samfunn der man har gunnere på soverommet i tilfelle.... Nei hvem ville ønske det, men om man ikke våkner snart (politikkerne) vil det kanskje bli en realitet en dag. Kanskje vi kommer så langt at det plutselig går en gjeng rundt nattestid med refleksvester det står Jessheim Hageby borgervern på. Ikke noe jeg ønsker, men det kan fort komme.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
10/03/2009 23:53
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Jeg stusset over en ting: innbruddsofferet i artikkelen hadde alarm knyttet til alarmsentral. Alarmen ble utløst, og vaktselskapet ble tydeligvis varslet, ettersom de ringte innbruddsofferet. Men er det ikke vanlig at vaktselskapet sender vektere umiddelbart hvis slike situasjoner inntreffer? Alarmen utløses, vaktselskapet ringer abonnenten og får vite at hun ikke er hjemme, er det ikke da man skal få gevinsten av å faktisk betale for å ha alarm ved at de dukker opp?
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
11/03/2009 06:57
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo, men innbruddsofferet var jo hjemme og da sier vel instruksen at de ikke skal rykke ut :-) Jeg ville ha ringt 1000-tipset først, og så 112. Avisene kan du banne på vil ha en god sak på forsiden :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
11/03/2009 07:09
|
joe628
Fersking
|
Fersking
Mitt råd må være å ringe med beskjed om at siden dere ikke kommer skyter jeg innbruddstyvene. Ellers så kan du bare ringe å si at nabo'n holder på med en trimmet moped. Da kommer de jo alltid!
|
|
|
[Re: joe628]
11/03/2009 07:17
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Mitt råd må være å ringe med beskjed om at siden dere ikke kommer skyter jeg innbruddstyvene. Ellers så kan du bare ringe å si at nabo'n holder på med en trimmet moped. Da kommer de jo alltid! Hvis du i samme slengen ringer avisa og sier du har funnet det som må være årets første hestehov, så skal du ikke se bort i fra at du får pressedekning av politiets ankomst i tillegg :-)
|
|
|
[Re: Øyvind V]
11/03/2009 08:06
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Er ikke dette den beste reklamen alarmselskap kan få? Politiet rykker ikke ut, men det gjør vi..? (vel, jeg husker jeg utløste alarmen som fersk ansatt som jobbet sent, og da kunne jeg ha tatt med meg alt av verdi og dratt før noen kom uansett. Og dette var i sentrum av sandnes.)
Jeg synes uansett politiet kunne få ringt opp noen ansatte som sover for å møte opp på slike saker de kan ta gjerningsmannen. Sikkert kjipt å måtte stå opp midt på natten, men tenk for en jobb de sparer ved å ta bandittene på fersken. Noe relasjon til å ønske om å opprette lov og orden må vel politiet fortsatt ha?
|
|
|
[Re: Knirkekne]
11/03/2009 08:17
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Jo, men innbruddsofferet var jo hjemme og da sier vel instruksen at de ikke skal rykke ut :-) Jeg ville ha ringt 1000-tipset først, og så 112. Avisene kan du banne på vil ha en god sak på forsiden :-) Ifølge artikkelen var hun ikke hjemme... hun var ute på handletur med sin sønn.
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
11/03/2009 08:30
|
StigB
OP
Señor
|
OP
Señor
Alarmen utløses, vaktselskapet ringer abonnenten og får vite at hun ikke er hjemme, er det ikke da man skal få gevinsten av å faktisk betale for å ha alarm ved at de dukker opp? Forsåget riktig det, men det er jo avhengig at selskapet har en mann i nærheten. Vår avtale en gang i tiden var at de garanterte å ha en mann på plass innenfor 60 minutter. En liten avsporing. Rett etter av vi flytta til Sand oppdaga jeg en katt som satt øverst i en diger furu. Vi hørte jamringen fra kl 0300 om morgenen, jeg titta på'n før jeg reiste på vakt kl 0730. Hjemme igjen kl 2000 så satt katte å skreik fremdeles. Jeg ringte allarmsentralen for å få brannvesenet ut for å ta den ned, katter ordner dette selv men med sovromsvinduet en varm sommer kveld 5-6 meter unna var det uaktuelt. Allarmsentralen avfeide meg lynkjapt. Men helvete heller, så ringte jeg dem en gang til og ba de verifisere at de ikke sendte ut noen, "nei det gjør vi ikke". Jeg bråtente svarte kort og greit "det er i orden katten skal ned så jeg henter hagla og skyter den ned nå" så la jeg på. Vi har ikke hatt skytevåpen i huset og skal ikke ha det så strofen var for det meste i frustrasjon og bråsinne. 10 min det er kjøreveien fra Jessheim, og der var brannvesenet gitt, "lever katten" var det første de spurte om å så ordnet det seg gitt. Kake og blomster til vaktlaget ble litt etterpå også, selvfølgelig. Det er synd at politiet ikke får det de trenger for å gjøre en god jobb. Det må være frustrerende å sitte i en sånn jobb å se at de ikke får muligheten til yte det der er satt til. De snakker om effektivisering å det kan da ikke være å transportere fanger. Skal det bli sånn at de gjør det mens vektere reiser rundt å holder på inbruddstyver, merkelig.
|
|
|
11/03/2009 08:41
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
Fra gårsdagens tips & triks i Radioresepsjonen:
Når du ringer politet og du ønsker at de skal komme øyeblikkelig, si at det er i ferd med å bli begått et drap i din leilighet. Politiet kommer øyeblikkelig, og ingen nedside.(iflg tipsgiveren).
|
|
|
[Re: Skikongen]
11/03/2009 08:58
|
alfen
Ivrig
|
Ivrig
Noen som husker Peter og ulven?
Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
|
|
|
[Re: alfen]
11/03/2009 11:38
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
Hva kommer du til å gjøre, Peter Alfen, når du vokner opp natt til i morgen kl 0300 med to skumle typer tuslende rundt i huset ditt?
|
|
|
11/03/2009 11:41
|
ktodnem
Ringrev
|
Ringrev
Kanskje man burde skaffe seg en stun-gun, eller et pulverapparat fyllt med pepperspray?
Du trenger selvsagt en sten-gun. -KT
|
|
|
[Re: Skikongen]
11/03/2009 11:54
|
alfen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vet ikke hva jeg vil gjøre. Panikk, kanskje? Men hvis jeg for eksempel tidligere har varslet politiet om fare for liv, og så har det vist seg at det handlet om stjeling, tror jeg kanskje ikke politiet tar det for god fisk hvis jeg forteller dem at jeg frykter for liv denne gangen. De sparer på informasjonen de får, og ser nye meldinger i lys av tidligere meldinger.
Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
|
|
|
[Re: ktodnem]
11/03/2009 11:56
|
taggen
Entusiast
|
Entusiast
Har en slektning som er politi hos ett lensmannskontor. Han bodde så å si nabo med stedets gullsmed.
En lørdagsnatt gikk alarmen hvorpå han ringer inn til sentralen og sier i fra. Han får da beskjed om å holde seg inne for de har ikke råd til å betale han overtid.
Innen kollegaene hans kommer fram er gjerningsmennene borte for lenge siden.
Skal man le eller gråte?
---------------------------------------------------- Scott Spark Expert 29`2012 GT Pantera med ymse utstyr Scott speedster 30
|
|
|
11/03/2009 12:10
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Når en leser denne tråden skjønner en at ting har forandret seg i samfunnet...
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
11/03/2009 12:20
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
- Vi pågrep fire stykker med to tjenestemenn. De tre andre som var på jobb drev med fangetransport, forteller operasjonslederen. Operasjonsleder Andersen påpeker at det er 170.000 innbyggere i Follo, og sier til VG Nett at politiet ikke har mulighet til «å være overalt». 5 politimenn på vakt hvorav 3 stykker pasifisert, i et område på 170 000 mennesker. Det er jo bare tragisk.
|
|
|
[Re: Lapavoni]
11/03/2009 12:50
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Dette handler om dårlige økonomiske prioitering av politikere. Men mer Politi betyr i prinsippet høyere skatt. Vil vi betale mer?
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
[Re: sykkelfantometJF]
11/03/2009 13:10
|
Santacruz
Besatt
|
Besatt
Eller lavere lønn og pensjon til politikere.
|
|
|
11/03/2009 14:40
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Dette handler om dårlige økonomiske prioitering av politikere. Men mer Politi betyr i prinsippet høyere skatt. Vil vi betale mer? Det går jo en del tusen kroner til alarmabonnement i året. Disse kunne jeg heller ha donert til politiet.
|
|
|
[Re: siment]
11/03/2009 14:44
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Hmmm... leste den der jeg også, nå bor vi i et land med lite våpen, men hvor hadde man havnet med en pistol og "nødverge/selvforsvar"
Ettersom Norge er ett av landene i verden med flest våpen pr. innbygger etter bla. usa er det vel da grunn til bekymring...
|
|
|
11/03/2009 17:38
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Dette handler om dårlige økonomiske prioitering av politikere. Men mer Politi betyr i prinsippet høyere skatt. Vil vi betale mer? Siden skatten ikke blir økt til mer politi, så blir det jo forsikringsselskapene som må betale. Så de av oss med forsikring (de fleste?) ender jo opp med regningen uansett. Hva blir dyrest?
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
[Re: Knut L]
11/03/2009 19:07
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vil påstå at å styrke politiet, ikke trenger å bety økt skatt. Det kan være på tide at man innen forvaltninger begynner å ta de grep som kan effektivisere driften. Ett dårlig politi,helsevesen,psykitri osv, fører bare til at samfunnet taper penger på sikt. Det finnes mange måter å forbedre ting på. Det hadde også vært en ide med at andre enn fotsoldatene i politiet tok seg av fangetransport.Da blir ressurser frigjort til å få tak i kriminelle. Det vil føre til mindre kriminalitet og kanskje mindre rekruttering inn i miljøene også. Det finnes mange måter å gjøre ting på,men hvorfor skal man holde på med ting man ser er feil? Hvis man begynte å se på det store bildet av samfunnet, ville man kanskje sett at 1 milliard ekstra her= 3milliarder mindre der. Dessverre gjør man alt for lite av dette idag, man henger seg opp i små enkelt saker og blåser de opp. Det er ikke bra for noen. Penger er ikke problemet, men manglende evne til å se at man ofte må øke resursene på ett område for å kunne minske bruken ett på annet område. Hva er viktigst, å forebygge en brann eller å slukke den  ?
|
|
|
[Re: SimonS]
14/03/2009 21:42
|
TBS
Fersking
|
Fersking
Hvordan man får politiet til å komme når man trenger dem..........
Bjørn fra Hosle i Bærum var på vei for å legge seg da hans kone sa han hadde glemt å slå av lyset I garasjen. Garasjen lå i tilknytning til huset og Bjørn åpnet bakdøren for å gå og slukke, men oppdaget plutselig at det var folk der inne som holdt på å forsyne seg av noen av hans ting. Han ringte politiet, som spurte om noen hadde kommet seg inn i huset. Han sa nei. Politiet svarte at alle politibilene var opptatt og rådet ham derfor til å låse alle dører, så skulle de sende en bil når det ble noen ledig. OK, sa Bjørn, la på røret og telte til tretti. Da ringte han politiet igjen. "hei, jeg ringte nettopp om at det var noen som stjeler fra min garasje. Nå behøver dere ikke komme, for jeg har skutt dem" Så la han på.
I løpet av få minutter var 6 politibiler, et helikopter, en brannbil og to ambulanser på plass. De tok tyvene på fersk gjerning. En av politimennene gikk bort til Bjørn og sa, "jeg synes du sa at du hadde skutt dem...?" Bjørn svarte: "- og jeg synes du sa at dere ikke hadde noen ledige biler..."
DET GÅR SOM REGEL BRA  STØTTER NOTS
|
|
|
|
|