|
|
|
Nok en sykkelspire som trenger tips til kjøp:)
|
Nok en sykkelspire som trenger tips til kjøp:)
09/03/2009 18:39
|
Hawk
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Heisann!
Har sett gjennom det meste av tidligere tråder om emnet, men føler ikke jeg fikk de svarene jeg trengte der, derfor starter jeg nok en tips-til-kjøp-tråd.
Jeg er da 190 høy, og veier imponerende 84 kg. Skal kjøpe meg sykkel. Har aldri hatt en skikkelig sykkel før, så har derfor og relativt liten peiling på sykkel.
Det jeg trenger er en nybegynnersykkel til trening og kanskje et par sånn ritt etterhvert når jeg blir modig og flink nok. Sånn ut-på-stien-og-sykle - sykkel er det jeg er ute etter. Av økonomiske henseender, så er jeg student og tenker på å bruke 3-4-5-6 tusen kroner på dette. Tenker og da helst på tips til sykler som kan fungere til meg, da jeg syns markedet er noe uoversiktlig for en nybegynner som nesten ikke kan noe om dette som nå skal bli min favorittaktivitet.
Er det noe info som er uklar eller rett og slett glemt, så bare si ifra:) Holder forresten til i Kristiansand.
|
|
|
Re: Nok en sykkelspire som trenger tips til kjøp:)
[Re: Hawk]
09/03/2009 19:00
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Er nok bruktmarkedet da som er din venn! Kan gjøre mange røverkjøp, hvis en følger litt med både her, og på Finn f.eks. Høyden din gjør nok at utvalget blir litt begrenset, da hvertfall jeg, syns det er myyyye medium-/large-rammer ute og går... Tittet kjapt på Finn nå, men fant ingen umiddelbart, men kommer helt sikkert noen her kjapt som har gode tips. Men du bør nok opp i den øverste delen av prisskalaen din for at det skal bli litt greie på det, men uansett så kommer oppgraderingsspøkelset og tar deg etterhvert, så like greit å kjøpe litt "ordentlig" utstyr med en gang.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: RoyE]
09/03/2009 20:57
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
full boing eller hardtail? Budsjettet er jo kanskje litt begrenset til full boing, men man vet jo aldri ;O)
|
|
|
[Re: heinrich]
09/03/2009 21:36
|
Hawk
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Er såpass realist at jeg tenkte jeg skulle starte ihvertfall med hardtail, så får jeg heller sette av en dugelig sum når jeg blir bedre, føler det er bedre at sykkelen er like dårlig som megselv i starten, så kan vi heller utvikle oss sammen til norgestoppen etterhvert:)
|
|
|
[Re: Hawk]
09/03/2009 22:12
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Som Compom nevner så er det nok mulig å kjøpe en brukbar ny sykkel fra 6000kr. Isåfall ville jeg satset på noen av de kanskje mindre hippe merkene, men som er i "value for money" segmentet. Diamant (G-sport) og Nakamura (Intersport). Hvis det ikke er tilbud så får du rabatt på G-sport om du er medlem i Skiforeningen (om du ikke er det selv kjenner du sikkert noen). Det finnes helt sikkert gode tilbud fra andre butikker også, men jeg ville holdt meg unna butikker som primært driver med andre ting enn sportsartikler (Coop og SmartClub comes to mind..)
Ellers vil jeg vil slå et slag for bruktsykkelkjøp på terrengsykkelforumet. Kanskje lurt å legge inn et innlegg under "sykkel kjøpes"? Har inntrykk av at de som selger sykkel (eller deler for den saks skyld) selger til en pris som både kjøper og selger kan være fornøyd med.
Det finnes antagligvis gode kjøp på finn.no også, men der blir selgers påstander stående uimotsagt så jeg ville vært veldig skeptisk til å ta selgers tekst for å være god fisk uten å ha sjekket opp fakta og detaljer selv. Forhør deg gjerne med noen som har peiling på sykkel dersom du kjenner noen. Gjør du ikke det er det helt sikkert noen her som kan gi deg noen innspill.
Og for all del: Prøv _mange_ sykler så finner du ut mer om hva du liker og ikke liker.
Lykke til!
|
|
|
[Re: Brumm]
10/03/2009 09:32
|
mortymtb
Entusiast
|
Entusiast
Nå kommer jeg med et forslag i øvre prisklasse. Kjøpte en slik i fjor: http://www.focus-bikes.no/product/4527799f-b6c0-4271-936d-0658811a0e02.aspxDen har fungert ypperlig for meg med mye sykling i fjor + Birken. Har ikke gjort noe annet enn smøring og vasking. Er ikke av de letteste, men den er jo helt grei for oss "nybegynnere" Ellers kan jeg jo si at Nakamura pleier å funke bra.
Carbon and nothing else!
|
|
|
[Re: mortymtb]
10/03/2009 10:07
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
For å gjøre det litt enklere for deg kan jeg komme med et konkret tips i forhold til en sykkel du kan se etter, nemlig GT Zaskar. Se etter en som har gode skivebremser og som er relativt ny/lite brukt. Det bør være mulig å finne en slik til rundt 7 tusen kroner. Jo mer penger du legger i det, jo mer får du tilbake.
Zaskar er en flott sykkel som egner seg til xc/sti. Den er kvikk, lett og stiv.
I was just riding along...
|
|
|
|
|
|
|