Både jeg og Linn vil takke så mye for gratulasjonene, det var gøy med full klaff i VM.

Må si oss enig i at det er stor variasjon rundt når en hund er moden for å trekke:
Sitat: NjalVM
Ja, eg tar nok feil der.

Eg ser på sleddog.no at reglane tillet at ein stiller til barmarksløp med hundar som er 12 månadar gamle (18 ved sykkel/sparkesykkel). Tvilar då på at ein må vente til dei er to år før ein byrjar, då reglane er til for å beskytte dyra.. ICON_SMILE

Kor eg har 2 år frå veit eg ikkje, men er blitt så fortalt.. :/

Til tross for at det er klare regler for når man kan konkurrere med hundene varierer det som tidligere nevnt veldig veldig fra rase til rase og fra hund til hund når de egentlig er klare. En stor hund vil bruke lengere tid på å vokse seg ferdig og er også avhengig av å vente lengre ettersom belastningen på muskler og ledd blir større enn hos små hunder.
Livet som trekkhund er hardt og skader på en unghund vil kunne følge den gjennom hele livet.

Vi pleier å starte med å tilvenne våre hunder (rundt 30 kg når de er voksne) sela fra de er ca 7-9 mnd ved å gå og løpe korte drag. Fra de er 9-10 trekker vi litt på ski/ sykkel, men da bare korte drag med lett belastning og lav fart nedover. Det er først fra de er ca 15-18 mnd vi kan si at vi trener dem og 18-24 mnd før vi tørr å kjøre dem i konkurransefart. Sledehunder starter dog ofte tidligere.

Andre viktige vi legger vekt på:
- Ikke sykle med dem når det er mer enn 15c i luften. Er det for varmt kan gå varme
- Gir dem mye vann i maten
- Tar det rolig i nedoverbakene
- Kun korte drag, det skal være GØY.
- Ikke kjøre dem for hardt når de er unge.
- Passe på potene,de blir fort slitt på barmark
Det kan kreve litt tålmodighet i begynnelsen, men når man får det til er det kjempegøy for både hund og eier:)