Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Linn Beate Hansen

Linn Beate Hansen #690535 06/03/2009 12:58
R
RobG Offline OP
(Formerly Fux)
OP Offline
(Formerly Fux)
R
Dette er ei tøff dame!

Dette form for terrengsykkel har jeg lyst til å se nærmere på.

Er det noen som vet hvordan Basso (hunden) er bunnet fast til sykkelen? Finnes det mange slik ritt her til lands?

Det er mulig min hund er litt for vimsete til å konkurere slik, men jeg tro nok det kunne vert et fet måte å slå 2 flue i ett smekk med tanken på hundetur og sykkeltur.

Kunne tenke meg å prøve meg på dette, sånn smått...

Redigert av Fux; 06/03/2009 12:58.

#Pedalenkrs
Re: Linn Beate Hansen [Re: RobG] #690536 06/03/2009 13:00
gare Offline
More than words
More than words
Hmmmmm, skal hente valp om en uke ... kanskje det går an å trene denne opp til å være med på noe sånt.

Hunden vi har er jo redd for barnevogner som triller av seg selv, går jeg med ham for å hente søppelkassen går han lange omveier for å komme unna de skumle greiene som beveger seg av seg selv ...

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Linn Beate Hansen [Re: RobG] #690537 06/03/2009 13:00
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bånd fra styre til bikkje, ja (foto fra Linn-Beates egen nettside):

Vedlegg Linn-Beate-Basso.jpg

Gaute
Re: Linn Beate Hansen [Re: gauter] #690544 06/03/2009 13:10
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Vi har hatt noe tilsvarende i Mjøndalsskauen, dog (sic) med lokale modifikasjoner.
Tommy hadde frittgående bikkje med seg som sørget for å presse enhver som hadde større fart enn Tommy ut av stien. Trenger ikke startnummer for å få go'følelse av å ligge i tet hos oss....

Re: Linn Beate Hansen [Re: gauter] #690545 06/03/2009 13:11
R
RobG Offline OP
(Formerly Fux)
OP Offline
(Formerly Fux)
R
Du har ikke tilfeldighvis lenk til siden hennes?

Det ser ut som det er strikk på båndet. Sele har jeg fra før, jeg må finne ut av hvor man kan kjøpe sånn.

Jeg tro nok ett stem som veier mer en 96g er tingen her!

#Pedalenkrs
Re: Linn Beate Hansen [Re: RobG] #690558 06/03/2009 13:26
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Ta kontakt med Norsk Kennelklubb, de kan garantert vise dere videre til klubber etc.

Har ikke kjørt sånn, da mi bikkje vil lukte på alt, men har det i aksjon.

Ja, de fleste hunder kan trenes til sånn, selv om de er redd vogn som valp. De må vennes til alt, og få masse masse skryt underveis. Et tips er å bruke en fast sele og bånd for det, slik at hunden kjenner igjen "redskapen" for når han skal løpe tulling foran sykkelen :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Linn Beate Hansen [Re: RazeFaze] #690567 06/03/2009 13:42
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze

Ja, de fleste hunder kan trenes til sånn, selv om de er redd vogn som valp. De må vennes til alt, og få masse masse skryt underveis. Et tips er å bruke en fast sele og bånd for det, slik at hunden kjenner igjen "redskapen" for når han skal løpe tulling foran sykkelen :-D

Tipper det skal endel trening og tilvenning til ja, jeg kom plutselig på at min søster gjorde noe omtrent tilsvarende med en Airdale vi hadde for en god del år siden(men uten så veldig mye trening og tilvenning), og det gikk helt fint til en katt krysset veien ...

Re: Linn Beate Hansen [Re: RazeFaze] #690577 06/03/2009 13:59
E
ErlendB Offline
Fersking
Fersking
E
Sjekk ut sidene til Norges hundekjørerforbund om barmarkskjøring:

http://www.sleddog.no/t2.asp?p=58518

Det må brukes strikk, feks denne typen:

http://www.hundeutstyr.no/mr-kobbel-ergonomisk-kobbel-p-351.html

Det er en fordel med mye trekklyst og at du kan styre hunden med enkle kommandoer.
Lykke til!

Re: Linn Beate Hansen [Re: RazeFaze] #690579 06/03/2009 14:00
Raven Offline
Entusiast
Entusiast
Ta kontakt til en trekkhunde klubb.
Det arrangeres masse løp for de forskjellige kategorier, hvorav sykkel/ hund(e) er en av de.
På barmark er det mange løp ut over høsten. Søk på trekkhund i ditt område og du får helt sikkert treff.
Mht trekkline er det 1) Viktig med en line med innbygget strikk og 2) hensiktsmessig en anordning i for av et plastrør fra styre og ca 60cm frem for å redusere tryne-risiko grunn strikk i hjul! Finne mange patenter på dette men kan lages enkelt selv.
Viktigst av alt er det å finne en sele som passer hunden og som er laget spesifikkt til formålet (finnes mange typer) Seleverkstedet i Harrestua er stedet å gå: Jan lager seler som passer din hund.
Og så husk at når du først begynner på dette nye livet for din hund må den trenes langsom opp / farten holdes nede.
Dette er gøy!

Re: Linn Beate Hansen [Re: Raven] #690584 06/03/2009 14:14
krok Offline
Avhengig
Avhengig
Dette er må vel være juks ICON_WINK

Re: Linn Beate Hansen [Re: gare] #690600 06/03/2009 15:23
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: gare
Sitat: RazeFaze

Tipper det skal endel trening og tilvenning til ja, jeg kom plutselig på at min søster gjorde noe omtrent tilsvarende med en Airdale vi hadde for en god del år siden(men uten så veldig mye trening og tilvenning), og det gikk helt fint til en katt krysset veien ...

Nja kommer ann på rasen tror jeg. Jo mer hunden er i å springe jo greiere går det. Har vokst opp med 2 irsk settere og eneste problemet vi har hatt med de og sykling er:

1: Springe inn i hjulet gjør vondt! Bikkja bruker som regel bare ett forsøk på å finne ut av det. Ett tips for egen helse ved å ha hunden på siden av syklen er å ikke ha så lang strikk at bikkja klarer å komme forran forhjulet. Kan få fattern til å fortelle hvordan det føles.....

2: At den bør gi noen tegn til syklisten om at det er noe som MÅ ut av kroppen og ikke bare slenge ned rumpa. Kan bli litt sår rumpe og poter, innen man får syklen i fra full fart til stille stående.

Når dette er innlært så har det stort sett bare vært å ta på selen, prøve og holde en hyper hund i ro til man kommer i gang. Med en stein gal setter så er det stort sett bare å tråkke det man orker og litt til til tider og passe på når den vil stoppe. Og sørge for at den får i seg vann og ikke sprenger seg.

Den siste bikkja til fattern begynte å bite etter beine mine når det ikke gikk fort nok. Den hadde noen rier som var helt vannvittige. Plutselig skulle den finne ut av hvem som var raskest. Den bare begynte å dra noe helt vilt og holdt du ikke følge så begynte den å bite. Det var full pes i tyngste tilgjengelige gir i minst 1km (flatt langs elva). Hvis den merka at han ikke klarte å holde strikken stram, dvs du holdt følge. Begynte den å slappe av slik at farten droppa nok til at giret ble litt vell tungt. Får så å slå inn full akselerasjon igjen når han merka at du ikke fulgte helt med. Og dermed kom litt i bakkant i hele påfølgende sprint...

Var klin gæren den bikkja når det gjalt sykling. Heldigvis roet seg noe de siste årene ICON_SMILE. Ikke like kult å se mann med hjåen i enden av langstrekk de første sykkelturene med bikkja hver vår, inntil sykkelformen kom seg.

NB! Til sykling langs trafikkert vei egner det seg ikke å ha bikkja bundet i styret som på bildene. Da du ikke har noen kontroll over eventuelle utslag som bikkja kan gjøre ut i veien. Noe som fort kan ende i splætt.... Så da er det best å la strikken gå fra toppen av setepinnen eller kjøpe en Springer (hvis de lages ennå?) Men husk da punkt nr 1 ovenfor!

PerPedal - Med maaange mil med sykkel og bikkje i strikk bak seg

Re: Linn Beate Hansen [Re: RobG] #690627 06/03/2009 16:53
jegern Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Fux

Er det noen som vet hvordan Basso (hunden) er bunnet fast til sykkelen? Finnes det mange slik ritt her til lands?

Jeg har sendt deg en PM...
(Veit ikke om man får varsel om PM så derfor denne beskjeden)

Erik

Re: Linn Beate Hansen [Re: jegern] #690698 06/03/2009 20:20
R
RobG Offline OP
(Formerly Fux)
OP Offline
(Formerly Fux)
R
Takk for pm`en.

Jeg har sele og trekksnor jeg kan prøve dette med, men det er ikke så lett å finne en bilde av hva de bruker til å feste dette på styret med.

35kg rå kraft på styret, må da være både morsomt, og ikke minst skummelt.

Gare, hva slags hund er det du har?

#Pedalenkrs
Re: Linn Beate Hansen [Re: RobG] #690701 06/03/2009 20:26
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Var det ikke en sånn Gare har?

Re: Linn Beate Hansen [Re: RobG] #690897 07/03/2009 13:06
gare Offline
More than words
More than words

Gare, hva slags hund er det du har?

Vi har en Irsk Ulvehund-hann som snart er åtte år, om en uke henter jeg en tispe av samme slaget som ble født 1. januar. Spennende og travelt tenker jeg det blir. Tipper det blir et stk. ørlite stresset "gamling" når den nye valpen kommer tassende.

Re: Linn Beate Hansen [Re: gare] #690907 07/03/2009 13:29
R
RobG Offline OP
(Formerly Fux)
OP Offline
(Formerly Fux)
R
Oh, en bitte lite hund da....

#Pedalenkrs
Re: Linn Beate Hansen [Re: RobG] #690922 07/03/2009 14:43
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Snørekøyring med hund er galmorro!

Eg har ein seks år gamal Greyster (Vorsteh/Pointer/Greyhoud-blanding), som tidligare har hevda seg i verdstoppen i nordisk stil.

Ved køyring har bikkja på seg ein kroppssele, med trekkpunkt som ligg ganske langt bak, og ein strikk på kring 2 meter, som er festa i headtube eller stem. (Kjem an på kor tøff du er, og kor god kontroll du har på bikkja.)

Med Victor (som vovven min heiter) køyrer eg turar på inntil 60min, og opp til 40km/h. (Den farten er absolutt i verdsklasse. -ikkje håp på den hastigheita/uthaldenheita med ei utrent bikkje, eller "feil" rase.)

Årsaken til at han vanskeleg kan nyttas i konkurranse er (som de og er inne på) er at han slit med fokus, og mister heilt fokus om han ser fugl. (Difor omplassert.)

Frårådar forresten på det sterkaste å feste hunden i setepinne. Om bikkja endrar retning rykker endå kraftigare enn om du har festa den i headtube, og i tillegg risikerar du at strikken hektar i foten din, eller rykker den ut av pedalen. Og då går du på trynet.. ^_^

Om du er usikker, og til ein vert vand med det, så fest den i headtube, og senk setet ditt langt ned, sånn at du har lågare tyngdepunkt.

..og for å nemne det: _ikkje_ tren trekking med hunden før den er to år! Du risikerar å øydelegge skjelettet og muskulaturen på hunden. Dei som driv profesjonelt har ofte ein formtopp på bikkjene kring fire til seks år.

Om det er nokre i Bergen som ynskjer prøve seg, eller sjå det i aksjon så er eg med! ICON_SMILE Hadde vore utruleg morro å kunne køyrt mot/med noko. Trur bikkja mi hadde sett pris på det også. Han er veldig sosial av seg..

Når det gjeldt kjøp av utstyr er Seleverkstedet i Harestua eit godt tips. Prisen på ein sele er god i forhold til sele kjøpt på zoo-butikk, men er betre tilpassa din hund (lengde, bredde).

Toppoppdrettar og -utøvar i Noreg er blant anna Lena B. Hillestad (http://no.wikipedia.org/wiki/Lena_Boysen_Hillestad), og Yngve Hoel (http://yngvehoel.com).

Redigert av 0x002b; 07/03/2009 16:55. Rediger grunn: Stoor redigering. Lese kva andre har skrive før meg? Hæ?

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Linn Beate Hansen [Re: NjalVM] #690924 07/03/2009 15:00
Arne Inge Offline
Medlem
Medlem

Re: Linn Beate Hansen [Re: RobG] #691008 07/03/2009 18:39
gare Offline
More than words
More than words
Oh, en bitte lite hund da....

Hehe, han er helt passelig:)

Re: Linn Beate Hansen [Re: perpedal] #691020 07/03/2009 19:18
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: perpedal

Hvis den merka at han ikke klarte å holde strikken stram, dvs du holdt følge. Begynte den å slappe av slik at farten droppa nok til at giret ble litt vell tungt. Får så å slå inn full akselerasjon igjen når han merka at du ikke fulgte helt med.

OK; jeg har ikke så mye peiling på hunder men det høres ut som
om at den blir irritert, og er ikke slikt et feil atferd å ha?

Den har blitt tilvent til å ha en stram tau, og insinktet forteller (blitt tillært?) til å trekke, og klarer du å henge med slakker den av da den blir forvirra(?) og bestemmer seg å slakke av for å få det stramt igjen så du sliter litt mer, og jeg tror at den biter deg for den forstår ikke hva som skjer - en signal?

Re: Linn Beate Hansen [Re: atlekristensen] #691123 07/03/2009 23:00
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: atlekristensen
Sitat: perpedal

Hvis den merka at han ikke klarte å holde strikken stram, dvs du holdt følge. Begynte den å slappe av slik at farten droppa nok til at giret ble litt vell tungt. Får så å slå inn full akselerasjon igjen når han merka at du ikke fulgte helt med.

OK; jeg har ikke så mye peiling på hunder men det høres ut som
om at den blir irritert, og er ikke slikt et feil atferd å ha?

Den har blitt tilvent til å ha en stram tau, og insinktet forteller (blitt tillært?) til å trekke, og klarer du å henge med slakker den av da den blir forvirra(?) og bestemmer seg å slakke av for å få det stramt igjen så du sliter litt mer, og jeg tror at den biter deg for den forstår ikke hva som skjer - en signal?

Tror ikke det ikke det. Den bitingen skjer når du springer/sykler om kapp med den og ikke klarer å holde samme fart som den. Det er ikke biting som i BITING, mer at den tar tak i beina på deg med munnen. Tror det hele er mer ett signal til deg om å; "Sjå tell Helv... te å få opp farten da!". Så stramt bånd under disse sprintene = den er kjappere og sprekere enn deg, Gøy. Slakt bånd = Du er sprekere og kjappere enn den, ikke gøy. Dette skjer kun under de sprintene som han legger opp til. Hunder liker å leke. Dette skjer kun når han vil og så lenge han gidder. Vil han ikke springe, så springer han ikke!

Tror ikke den er forvirret, bare utspekulert. Dette er en av de smarteste bikkjene je har vært borti. Den er ikke vant med å fly rundt med båndet som ett spett. Det er bare når den er i "Konkuranse" eller jakt modus. Da er det frammover i full fart som gjelder.

Når vi er på skitur med den så gidder den ikke å dra opp bakkene hvis den som står bak ikke er med på tempoet. Luffer du bak og forventer å bli dratt, så kommer du til kort med denne bikkja. Da ser den bare dumt på deg og luffer i bedagelig tempo forran/ved siden av deg. Men hvis han vil springe og du vil det også. Så er det ingenting som bremser den gutten. Så den oppførere seg helt forskjellig på tur med meg og f.eks fattern som begynner å komme opp i åra og ikke har så mye futt lengre. Så går ting mer bedagelig for seg. Men når den lukter tur med meg så forventer den full guffe fra første stavtak/tråkk!

Det er bikkja som bestemmer tempoet! Dra den på, følger du etter etter beste evne. Slår den av farten, bremser du! Noe som ikke alltid er like kult da bikkja te fattern har en lei evne til å bremse helt opp når han merker at turen er snart over/vi er på tur hemat. Da er det bare å finne fram de lette girene...

Du må huske dette er en setter. En rase som hvis du ikke klarer å begrense bikkja, eller den ved ett under klarer det selv. Kan springe hele dagen til de bare ligger der og du må bære den hemat. Den forrige bikkja til fattern var slik. Det er jo ikke uten grunn at de har avlet inn setterblod i sledehunder. De eier ikke begrensning når det kommer til springing. Og det ser du på settere.

Ta og se på når en setter blir sluppet løs. Det første den gjør er å sette av sted som om den hadde gammel Erik i hæla. Før den kommer tilbake for å sjekke hvor du er, med ett stort smil, får den stikker av igjen i samme farten.... Hvis du ikke lar en setter få springe fra seg så tar du livs lysten fra den.

King i fri fart

Her i standard tigge possisjon og eneste gangen den er helt i ro på tur. Når matpakka er framme og så lenge det er noe igjen i den.

Resten av tiden tilbringes med nesen mot vinden for lokalisering av eventuelle ryper i nærheten. Og konstant masing om skal vi videre nå? Skal vi videre NÅ? Skal vi gå snart? Skal vi gå nå??????????? Gleder meg til King blir en gammel og roligere hund ICON_SMILE

Til slutt ett stk meget ulykkelig hund under hyttebygging. Mat og verktøy i bagasjerommet, hund foran. Med gitter i mellom, da King ikke har skjønt prinsippet med at turmat skal deles på alle som er med på turen. Han liker bedre prinsippet at all medbrakt mat tilfaller den som først kommer til matboksen. Så lenge det er han ICON_SMILE Har skjedd ved ett par uoppmerksomme øyeblikk. Som all julepølsa, untatt 3 biter julekvelden, eller 4 fylte kylling fileer en lørdagskveld, som skulle være lettvindt søndagsmiddag....

Re: Linn Beate Hansen [Re: Tange] #691133 07/03/2009 23:39
Sebastian Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Var det ikke en sånn Gare har?

evt denne?

Sebastian Pedersen
Re: Linn Beate Hansen [Re: gauter] #861225 08/12/2009 09:34
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Både Linn Beate og samboeren hennes, Victor Sinding-Larsen (også han ivrig terrengsyklist i BOC) tok nylig gull på barmark (sykkel, en hund) i VM i Canada.

Verdensmestre, altså! yes
Grattis til begge!

Gaute
Re: Linn Beate Hansen [Re: gauter] #861266 08/12/2009 10:31
progres Offline
Besatt
Besatt
yes grattis til begge.
Men det overrasker meg at de fester strikken på stemet. kanskje lavt på head-tube men personlig så foretrekker jeg et magebelte. Synes det gir bedre kontroll ift fangrykk mv. ( men nå er jeg bare å regne som mosjonist da)
Det viktige er at man opprettholder balansen og at man har en løsning som hindrer at tauet kommer inn i kranken / bakhjulskasetten hvis hunden skulle finne på å slakke opp.
Fin måte å mosjonere både :self og hunden på.

Flott irsk lenger opp i tråden forresten

Re: Linn Beate Hansen [Re: gauter] #861277 08/12/2009 10:47
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gauter
Både Linn Beate og samboeren hennes, Victor Sinding-Larsen (også han ivrig terrengsyklist i BOC) tok nylig gull på barmark (sykkel, en hund) i VM i Canada.

Verdensmestre, altså! yes
Grattis til begge!

Gratulerer med VM gull til begge to yes

Det er ikke hver dag nordmenn tar gull i VM i sin sportsgren så jeg regner med at dette har vært på sportsrevyen og dekket av sportsredaksjonene i avisene...eller tar jeg så feil... ICON_SMILE

Ååå...det var ikke ballspill eller langrenn de drev med,nei da så no

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: Linn Beate Hansen [Re: jonnykast] #861286 08/12/2009 11:00
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Først av alt: Gratulerer med gullet!
For økt mediadekning er det jo bare å hinte frempå noe om Northug fishwhack

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Linn Beate Hansen [Re: SimonS] #861290 08/12/2009 11:06
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Sitat: snikkarboa
Først av alt: Gratulerer med gullet!
For økt mediadekning er det jo bare å hinte frempå noe om Northug fishwhack

Ja kanskje de som driver med annen idrett enn ballspill og langrenn må bashe Northug for å komme på tv når de tar gull i VM ICON_LAUGH

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: Linn Beate Hansen [Re: gauter] #861318 08/12/2009 11:46
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kult visir. Er det bare i hundemiljøer man får tak i slike? Det må jo være en god løsning for oss andre syklister mot greiner og all mulig faenskap som har tenkt til å fly inn i øynene. Da slipper man jo all denne duggingen. Jeg ser noen har prøvd selvmekk, men det er kanskje ikke tingen. Jeg skulle gjerne prøvd ut dette (uten hund). Har noen info om dette visiret.
(PS, jeg håper stipolitiet får hjerteinnfarkt)

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Linn Beate Hansen [Re: jonnykast] #861323 08/12/2009 11:51
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Seleverkstedet selger også en stang (sjekk under andre produkter) til å montere på sykkelen for å få bikkja godt foran sykkelen. Monteres den som vist på bildet gir det også et ganske trygt feste for syklisten. Det ser litt dumt ut, men jeg vet fler som er fornøyd med den.

Og til NjalVM: Å si at en hund ikke kan trekke før den er to år er altfor generelt - dette er helt avhengig av hunderase.

Vi fikk anbefalt å vente til ca. 6 mnd (siberian husky) før den fikk trekke - fysisk er de da robuste nok til å jobbe, men mentalt er de ikke det. Så faren med å begynne for tidlig er like mye at man brenner ut hunden mentalt. Den er fremdeles valp og da skal alt involvere en god porsjon lek og moro.

Re: Linn Beate Hansen [Re: Kakachka] #861401 08/12/2009 15:52
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Ja, eg tar nok feil der.

Eg ser på sleddog.no at reglane tillet at ein stiller til barmarksløp med hundar som er 12 månadar gamle (18 ved sykkel/sparkesykkel). Tvilar då på at ein må vente til dei er to år før ein byrjar, då reglane er til for å beskytte dyra.. ICON_SMILE

Kor eg har 2 år frå veit eg ikkje, men er blitt så fortalt.. :/

Vaskar kleda mine sjølv...
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support