Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 25 av 27 1 2 23 24 25 26 27

Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen?

Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: opperud] #1413823 02/06/2012 19:43
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da gjør du ikke noe feil i hvert fall! Hverken når det kommer til funksjon eller sjel....stil... ICON_WINK

Redigert av Raymond; 02/06/2012 19:43.
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: Raymond] #1413851 02/06/2012 20:09
O
opperud Offline
Fersking
Fersking
O
Også dette med slangeløst da... Er det så køddete som jeg ser for meg å få tett og bra, eller er det en grei sak? ser det er en tråd på ca 25 sider om det også... ICON_TONGUE Og ikke minst, er det så mye "bedre" enn en good'ol slange? Ser lizzom for meg at det med å bytte dekk blir noe griseri man gruer seg til?

Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: opperud] #1413864 02/06/2012 20:26
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kommer mye an på hvilke hjul, hvilke dekk og hvilken guffe man bruker.. Med mine Easton Haven hjul, Hans Dampf dekk og Notubes guffe, samt en vanlig gulvpumpe, så har det vært null kliss eller griseri i det hele tatt!! Kunne stått i findressen og gjort det! Det hender at det blir litt klin når man skal bytte dekk, iom at guffa da er fordelt i hele dekket, samt at det ligger en liten "dam" igjen som man bør prøve å få ut, men det er ikke noe stress!

Slangeløst kontra slange gir jo mindre sannsynlighet for at en må stå i lynga med sykkelen på hodet og slanger og dekk og søle og f***skap på stitur da.... og det gir bedre grep og rulleegenskaper... Alt i alt stort sett bare fordeler! Eneste jeg kan se for meg som grunn til å ikke kjøre slangeløst, er om jeg av en eller annen grunn skulle byttet dekk "daglig" eller om hjula mine var skikkelig kronglete å sette opp slangeløst/umulig å få tette.. En jeg sykler mye med har det problemet, og ender med punktering neeeesten hver tur....og må da bytte slange.. skull

Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1418946 08/06/2012 12:11
T
Therminator Offline
Entusiast
Entusiast
T
Kjører selv Enduro og på dagens tørre føre går det bra med slangeløst og ingen grunn til å kjøre myk gummi med stive kanter nå. Specialized Purgatory ( S-Work i front og Controll ) bak går helt fint over åsen. Også Ground Controll funker bra. Har aldri punga med slangeløst, så slangen i sekkken ble i fjor bare brukt en gang når jeg punga med Maxxis Super Tacky med slange ned fra Grønnliåsen ICON_SMILE

Stifinner
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1419325 08/06/2012 23:38
Bugge Offline
Avhengig
Avhengig
Nå føler jeg meg litt som en ungdomsskoleelev som har rota seg inn på matte på universitetet. Herregud... Jeg har prøvd å komme til en konklusjon etter å ha lest gjennom de siste sidene i denne tråden, men bortsett fra de store merkene (Conti, Schwalbe, Maxxis osv.), så har jeg ikke vært borti noen av de som det snakkes om! Jeg surfer på de nå, og prøver å finne ut av hva, hvor og pris.

Men for å trekke det litt ned på jorda (Med andre ord: dumbing it down), jeg har nylig bestemt meg for å ta syklinga mi opp på et nytt nivå ved å trene systematisk og delta på ritt. Jeg har en hardtail 29er og først og fremst på jakt etter et allround-dekk til trening, og kunne tenke meg å prøve ut slangeløst. Siden jeg er fersk, og muligens har litt dårlig fantasi så var det jo selvfølgelig Schwalbe som kom først opp. Jeg så for meg at RaRa (for det er Racing Ralph dere snakker om?...) skulle være midt i blinken, men så var det noen som kommenterte tykkelsen på sideveggene og slitestyrke.

Jeg sykler ikke på så helsikes grov sti, for dere som er kjent i Tromsø, så går det på lysløypa, Tromsdalen, opp Svarthammarn og innover Fløya. Målet for denne sesongen er Lavka, men jeg kjenner ikke løypa i detalj. Jeg kan være brutal på sti, men det er mer fordi viljen er større enn evnene!

Men kanskje viktigest av alt: jeg jobber i butikk og får Schwalbe billig. Har ikke ve-eldig mye imot å bruke noen ekstra hundringser i året på nye dekk (Jeg søler jo bort forumer på fluorglider på alle frikjøringsskiene mine!!). Men selvfølgelig vil jeg jo ikke at de skal ryke midt i et ritt!

Men altså... Er det noen relativt lette, duganes allround-dekk som man kan få over disk stort sett overalt? Jeg må bare melde pass når det gjelder meninger om mønster, forskjellige blandinger osv.

Nå sitter det noe så kjedelig som Conti X-King med slang på 29ern min.

Redigert av Bugge; 08/06/2012 23:40.
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: Bugge] #1419334 09/06/2012 05:52
J
J.L Offline
Medlem
Medlem
J
Du gjør nok ikke noe feil med å gå for Racing Ralph.

RaRa med snakeskin (tykkere sidevegger) ble testvinner for 29" maratondekk: http://bernhansen.com/wordpress/wp-conte...t-29tommer.pdf.

Dersom disse blir for glatte/spinkle for stiene du refererer til og du ønsker et allround stidekk i tillegg, utvid samlingen med et par Schwable Hans Dampf Trailstar som du bruker utenom ritt: http://www.sykkelkomponenter.no/products/schwalbe-hans-dampf-ss-evo-tlready-trailstar-29-x-235.

-Jørgen
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1419341 09/06/2012 06:03
MHH Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg skal sykle Raumerrittet i dag med jobben(huffameg) og satt RaRa 26 x 2.25 Snakeskin i Gatestargummi bak. Det betyr den raske Pacestargummien i midten og den MYKE Vertstar helt ytterst.De er lagd for 4-cross som jeg tror er en form for BMW hvor de dundrer ned en løype og trenger gode rulleegenskaper samtifig som de trenger godt grep i svingene. Jeg tipper at med relativ lavt dekktrykk vil de myke sideknastene hjelpe meg over hindringer på sti pga dekket blir komprimert. Samtidig får jeg bedre feste på skrått glatt fjell. Spørsmålet er om de myke knastene reduserer rulleegenskapene ved sykling med feks 35 psi(74kg) på grus.
Tilbakemelding kommer

Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1419343 09/06/2012 06:19
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Kom nå på at jeg glemte å svare på site mailen ditt, MHH.

4x går bæng bæng dritfort, og de pleier å ha ganske mye i dekkene sine for å ikke vrenge dekk av felgen når de presser gjennom svingen. Jeg vil tippe du får en del grus kastet opp fra sideknastene på grus, men svinger i vått terreng er jo bra.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: Raymond] #1419361 09/06/2012 07:07
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:

Hvor fant du 2.4 Hansemann dekk? ICON_SMILE

Var 2.35 ja ICON_SMILE

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: MHH] #1419364 09/06/2012 07:16
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: MHH
Jeg skal sykle Raumerrittet i dag med jobben(huffameg) og satt RaRa 26 x 2.25 Snakeskin i Gatestargummi bak. Det betyr den raske Pacestargummien i midten og den MYKE Vertstar helt ytterst.De er lagd for 4-cross som jeg tror er en form for BMW hvor de dundrer ned en løype og trenger gode rulleegenskaper samtifig som de trenger godt grep i svingene. Jeg tipper at med relativ lavt dekktrykk vil de myke sideknastene hjelpe meg over hindringer på sti pga dekket blir komprimert. Samtidig får jeg bedre feste på skrått glatt fjell. Spørsmålet er om de myke knastene reduserer rulleegenskapene ved sykling med feks 35 psi(74kg) på grus.
Tilbakemelding kommer

Med 35 psi og medium fluevekt på rytteren blir det ikke mye dekk-komprimering. Jeg ville gått vesentlig ned på trykket, det gir mindre rullemotstand og bedre feste. Gatestar-versjonen høres ellers lovende ut.

Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1419554 09/06/2012 15:14
MHH Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg mente 25PSI, skriveleif..
Vi hadde som avtale at dersom regn så avlyste vi. Resultet ble 1,4mil asfaltsykling før deilig og varm bil. En ting er å sykle lenge på grus i godt vær - noe helt annet i øs pøs. Syklet med 45 på asfalten og dæven som det trillet. Fikk jo ikke testet grep i skogen, men kommer tilbake til det ved en senere anledning.
Runermm: ved 25 blir det vel kanskje litt deformering?

Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: Bugge] #1421427 11/06/2012 19:41
Tomas Offline
Kaffe?
Kaffe?
Sitat: Bugge

Jeg sykler ikke på så helsikes grov sti, for dere som er kjent i Tromsø, så går det på lysløypa, Tromsdalen, opp Svarthammarn og innover Fløya. Målet for denne sesongen er Lavka, men jeg kjenner ikke løypa i detalj. Jeg kan være brutal på sti, men det er mer fordi viljen er større enn evnene!

Nå sitter det noe så kjedelig som Conti X-King med slang på 29ern min.

I Lavkarittet er all teknisk sti hvor det kan være kjekt med gode dekk samlet i én forjævlig lang oppoverbakke: http://lavkarittet.no/l%C3%B8ypebeskrivelse/

Med tanke på at det er mange kilometer med grusvei og asfalt er det X-King som leder dekk-kampen hos meg. Da kommer jeg meg antagelig opp hele bakken med sykkelen mellom beina, men har fremdeles ikke for mye rullemotstand. Mens jeg sitter og skriver dukker det også opp en idé om å bruke Crossmark foran (da selvfølgelig uten de runde sideknastene) for å ha bedre grep med framhjulet i stor fart på grov grus/pukk.

Vil du ha det gøy på tekniske Tromsø stier er det bare å sette på noe stort ( > 2.2) med myk gummi.

Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1428567 20/06/2012 20:37
T
Therminator Offline
Entusiast
Entusiast
T
Ad lufttrykk:

Kjører Enduro med Specialized Pergutory 2,2. Grove stier / sva går bra med 20 - 22 psi. Og det er lov / smart å variere trykket avhengig av graden av fukt.

Stifinner
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1428733 21/06/2012 07:00
josse Offline
Hva tror folket om det nye On-One Smörgåsbord. Litt mere info på Shedfire og et teknisk dokument. Kommer i 26" og 29" og i Enduro og Trail Extreme gummi.

Litt tungt for å være 2.25" tommer med sine 750g (i 26"), men prisen er det jo ikke noe å si på. Det er laget for engelsk gjørme, så det bør vel funke bra som høstdekk her også.

Sitat: Fra On-One sin side

Created with UK and Pacific Northwest riding in mind the Smorgasbord offers performance in a wide range of conditions world wide.

Unique tread elements for drive and braking grip, directional stability, control, and cornering, and positioned for optimal negative space, work together to create a tire that can take you almost anywhere.

Drive/braking: A central paddle block gives superior straight line grip for forward drive and braking. More stable over roots and square edged rocks.

Directional stability: Three tread element form an arrow pointing in the direction of rotation. A "point" block keeps the tire on center and rolling well, followed by a pair of offset blocks forming a middle channel and stable footprint. Leading and trailing edges and generous spacing keep the drive/braking grip high and latch onto square edges.

Cornering: Large well supported edge blocks form a squirm free cornering platform. Spaced far enough apart to clear mud and close enough for dry conditions. Small transition blocks provide feedback to the rider when leaning into the turns.

Negative space: This is where the grip happens on soft and loose surfaces. The tread needs to penetrate the surface, then trap and control the ground between the blocks. Great care was given to how the Smorgasbord tread flows between the knobs to hold the ground.

Working edges: The outer edges of the knobs do the work on soft surfaces. On harder surfaces the face of the blocks come into play. Broad blocks are more stable but can slide on roots and loose over hardpack. Adding sipes and raised curbs add working edges for better traction. The deeper sipes make the block more flexible, adding to its ability to grip in various conditions. Also allows the use of a longer wearing 60a rubber compound in the center with little compromise in traction on the Enduro model, whilst those well supported edge blocks allow a soft 42a compound, for the Trail Extreme version, without squirm of chunking.

Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: josse] #1428739 21/06/2012 07:05
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: josse
Hva tror folket om det nye On-One Smörgåsbord. Litt mere info på Shedfire og et teknisk dokument. Kommer i 26" og 29" og i Enduro og Trail Extreme gummi.

Litt tungt for å være 2.25" tommer med sine 750g (i 26"), men prisen er det jo ikke noe å si på. Det er laget for engelsk gjørme, så det bør vel funke bra som høstdekk her også.

Er jo like stort som f.eks. Minion DHF, så vekten er jo ikke halvgal ift. Minion. Kan bli et ok dekk, tror jeg. Nå er det jo så billig at ett og ett dekk går gjennom fortollingen med stående applaus og mannen hos Posten sender videre uten ekstra kostnader.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1576150 27/03/2013 17:48
Stig Olav Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hei hei:-)
Planlegger å bruke Maxxis Ardent 2.4" både foran og bak på min Specialized XC Comp FSR til våren. Prøvde dem først på felgene som fulgte med sykkelen, Alex Rims SL Stout, gikk helt fint det:-) De dekkene som fulgte med sykkelen var Specialized The Captain, 2.2 foran og 2.0 bak ( dirt!) Byttet ut felgene med nye Alex Rims Supra FXR, og det ble helt supert. Har brukt Schwalbe Ice Spiker Pro 2.35 og du får litt fatbikefølelse hvis du skjønner. Funker helt supert på snødekte stier og flyter veldig godt. Når det gjelder bredden på dekkene, var jeg lenge usikker på om dekkene passet bak. Da jeg fikk testet, oppdaget jeg at jeg kan øke til 2.5 uten problemer... GOD PÅSKE OG LYKKE TIL MED NY SESONG SYKLING:-):-):-):-)

Mvh Stig Olav i Bodø:-)

De sier at man ikke skal elske materielle ting, men må innrømme at jeg elsker terrengsykkelen min<3
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1576493 28/03/2013 16:38
Mr.potatoguy Offline
Medlem
Medlem
Continental Rubber Queen black chilli sitter som hånd i hanske. Steinbra gummiblanding og bra mønster, men må ikke forveksles med enten folding eller wire tyre.:)

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=29789

-Markus
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1576737 29/03/2013 09:54
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Spm! Selger på min lbs solgte meg et conti Baron til stibakdekk. Lurte han meg, eller vil det fungere? Grovt som juling, men det er stiene her også.

Det blir nok mest sti, til grus blir det maxxis icon.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1576738 29/03/2013 09:56
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Baron er helt king kong dekk når det er litt vått og sånn.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1576758 29/03/2013 10:46
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Årets sesong blir på Maxxis High Roller 2.35. Litt spent.

Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1576764 29/03/2013 11:01
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Jeg har bestilt Vredestein Black Panther 2.35". Noen som har erfaring med dem?

Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1587369 15/04/2013 20:24
H
Hightower Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
H
Kjørt en sesong på HD trailstar foran og HD pacestar bak, har funket fett som smør uten noen punkteringer eller andre uhell som kan relateres til dekkvalg... Føler dette har funket bra på både tørre og våte stier.

Så jeg tenkte å eksperimentere litt kommende sesong (why change a winning team, bla bla bla...) for å sjekke om det er andre kombinasjoner som kan gjøre ting enda bedre.. Bakdekket begynner å bli noe slitt, så det må nok byttes i løpet av våren uansett..

Noen som har erfaring med variasjoner med Fat Albert/Hans Dampf/Nobby Nic?? Eller er det bare å kjøpe et nytt HD pace som bakdekk??

(Sikkert et tema som har vært omhandlet tidligere i tråden, men jeg er så lat at jeg ikke gadd å lese alt.....) ICON_SMILE

Redigert av Hightower; 15/04/2013 20:24.
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1587380 15/04/2013 20:43
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
HD Trail foran og NN Pacestar bak likte jeg godt i fjor.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1587431 15/04/2013 22:12
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg prøver NN Trailstar både foran og bak, håpet er at det skal funke til alt.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1587492 16/04/2013 07:02
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Tror jammen jeg skal herme etter der altså og gi det et forsøk i år.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: hbakken] #1587494 16/04/2013 07:04
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: hbakken
Kommer vel bare i PaceStar på 29", Håkon.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1587517 16/04/2013 07:21
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Vet det ICON_WINK

#NBNL -

Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1588024 16/04/2013 20:29
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Sitat: hbakken
Kommer vel bare i PaceStar på 29", Håkon.

Med sååååå innmari mye gummi-mot-underlag som de schvææææææææææææære rare hjula gir, så holder vel grepet i PS gummi i hauger vel!?!??!?! thinking

Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: Stig Olav] #1588502 17/04/2013 13:23
Østerhus Offline
Avhengig
Avhengig
Forsøker å spare HD Trailstar frem til høsten (satser på en tørr sommer i sør...). Har nå satt på ITS AM Edge 2.35. Like brede dog ikke så mye volum som HD. Prøvde dem igår. Ruller ok på transportetappen. På sti vet jeg ikke helt, var litt for mye snø i skogen dessverre. Glad jeg hadde ullsokker!

Redigert av Østerhus; 17/04/2013 13:23. Rediger grunn: Skrivefeil for pokker!

Tynn i håret, men tjukk i hodet!
Re: Hva er trendy på stidekkfronten denne sesongen? [Re: baronKanon] #1588552 17/04/2013 15:00
G
Gabs88 Offline
Fersking
Fersking
G
Racing Ralph 2.25 ett OK allround dekk?

Side 25 av 27 1 2 23 24 25 26 27

Moderator  support