Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge inn LCD TV?

Bygge inn LCD TV? #689605 04/03/2009 18:07
tons Offline OP
underyter
OP Offline
underyter
Planlegger å få bygd hylleseksjon hvor LCD TV står i midten. Hvor mange cm. luft trenger jeg rundt skjermen? Er dette et brannfarlig prosjekt?

Ørjan

Just do it later
Re: Bygge inn LCD TV? [Re: tons] #689643 04/03/2009 19:15
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Kommer an på TVen din om den kvitter seg med varmluft på toppen eller bak. Forskjellige TVer har ulik varmeutvikling så det som er ok for en modell er ikke nødvendigvis greit på en annen.

Bak hylleseksjonen er det da åpent eller plate bak? Hvis det ikke er plate bak og det er en åpning på noen centimeter som varm luft kan slippe ut via, gjerne med mulighet for kald luft nedenfra slik at man får litt sirkulasjon så burde det være mulig.

En idé kan kanskje være å kjøpe en driitbillig ute&inne termometer også sette "ute" delen oppe bak på TVen og sjekke temperaturutviklingen ved bruk.

Husk å måle temperaturen _før_ du setter den inn i hylleseksjonen også så har du en "normal" referanse.

Uten at jeg har sett hylleseksjonen eller huset ditt så husk å tenk på om den står i solsteika (kanskje ikke så aktuelt i Mo i Rana?) plassering rett ved vedkamin etc etc.

Så lenge du har et bevisst forhold til hva du holder på med og følger med på temperaturen bak såpass lenge at du har nok erfaring til å tilsi hva som er normal innbyggingstemperatur så se jeg ingen problemer med det. Får man en god skorsteinseffekt bak der så kan det jo tilogmed bli bedre kjøling enn ellers..

Re: Bygge inn LCD TV? [Re: Brumm] #689823 05/03/2009 08:20
skibum Offline
Besatt
Besatt
Om det nå skulle bli et problem, kan man jo alltids kjøpe to vifter til PC-bruk og installere de i bakkant av TV'en slik at man får lufting ICON_SMILE

Espen

NOTS!
Re: Bygge inn LCD TV? [Re: tons] #690852 07/03/2009 09:45
joe628 Offline
Fersking
Fersking
Det viktigste i mine øyne er nok å fjerne ryggen bak tv'n i seksjonen ( helt eller delvis). Har i forbindelse med jobben laget til mange forskjellige tv-benker, å har som uvikelig prinsipp at der det står en elektrisk komponent skal det vere plass for lufting. Med rygg/ bakplate risikerer du at varmlufta fra tv'n blir stående i ro inne der å det vil vi vel ikke, vil vi vel.

Re: Bygge inn LCD TV? [Re: tons] #690944 07/03/2009 15:50
StigB Offline
Señor
Señor

Legger ut noen bilder fra vårt lille prosjekt. Vi kjøpte en seksjon på Ikea, forsterka bakveggen, og skrudde opp en saksearm som gjør det mulig å trekke ut TV'n 40 cm og vri den intill 45* hver vei.

Vanligvis står den inne i seksjonen men når vi setter oss i Lazeboyene trekker vi den ut og vrir den i riktig posisjon.

Fungerer glimrende her i huset.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Bygge inn LCD TV? [Re: StigB] #691638 09/03/2009 08:33
tons Offline OP
underyter
OP Offline
underyter
Takk for veldig gode innspill, folkens. Løsningen jeg ser for meg er ikke så ulik din, Stig B. Jeg tar sjansen på litt mindre luft rundt, men har mer lufting over og under (dvs. hull i seksjonen). Skal kjøpe lcd, blue-ray spiller og veggfeste. Står mellom komplett.no og mpx.no. Noen med gode eller dårlige erfaringer derfra?

Ørjan

Just do it later
Re: Bygge inn LCD TV? [Re: tons] #691645 09/03/2009 08:47
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tons
Takk for veldig gode innspill, folkens. Løsningen jeg ser for meg er ikke så ulik din, Stig B. Jeg tar sjansen på litt mindre luft rundt, men har mer lufting over og under (dvs. hull i seksjonen). Skal kjøpe lcd, blue-ray spiller og veggfeste. Står mellom komplett.no og mpx.no. Noen med gode eller dårlige erfaringer derfra?

Ørjan

Butikkene er fysisk et steinkast fra hverandre, og jeg har veldig god erfaring fra begge to. Så kjøp der det er billigst. ICON_WINK

Moderator  support