Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny førstegangsracer. Brukt Kona?

Ny førstegangsracer. Brukt Kona? #688009 01/03/2009 18:06
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Som tittelen på tråden sier er jeg ute etter min første landeveissykkel. Har sett mye på forskjellige sykler på nett, vært rundt i butikker osv, så jeg vet litt hva som finnes og hva jeg har lyst på. Av utstyr legger jeg meg på 105. Hjulsett er viktig, i og med at jeg er en tung (0,1 tonn) rytter som ikke gidder å rette eiker etter hver treningstur.

I går var jeg hos en kompis som er hjemme på perm, og han har en Kona Deluxe '03 som stort sett står og støver ned i kjelleren, så han er kanskje interessert i å selge den. Det passer meg ganske flott, da vi er så godt som jevnlange. Jeg er 186,5, ramma er 58 cm. Den er utstyrt med komplett 105 gruppe. "Problemet" er at den har trippelkrank, og etter hva jeg har lest og forstått "bør" vel kranken være kompakt? Om så er, hvor vanskelig vil det være å bytte ut trippelkranken som står på nå, i forhold til hvilke andre deler som må byttes ut? Shiftere, framgir, kranklager?
Det står Lookpedaler på den nå, men passer dagens cleats på pedaler lagd 6 - 7 år tilbake i tid?
Hjulsettet er Shimano WH-R540 (var iallefall det som stod på framnavet) - Bra? Tåler det en trøkk?

Hva har folket her å si om denne sykkelen? Noen erfaringer? Virker jo som en fin førstegangsracer for meg som utrent nybegynner, og utstyret er jo mer enn godt nok. Om det blir aktuelt med kjøp kommer jeg til å levere den for full service iallefall.

Redigert av Christer-R; 01/03/2009 18:08.
Re: Ny førstegangsracer. Brukt Kona? [Re: Christer-R] #688044 01/03/2009 19:36
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Er prisen grei så er ikke en Kona med 105 noe dumt kjøp. Glem dette med kranken. Det er noe du kan tenke på å fikle med når du blir bitt av basillen. I mellomtiden kan du skru av det innerste drevet om det betyr noe for deg at noen synes det er teit med lette gir til bratte bakker.

Skal du bytte kranken trenger du ikke mer enn en ny krank og lager. resten kan fortsette i drift. Du bare skrur til justeringsstoppene på forgiret og det var det. Er du fin på det bør du ka nytt kort bakgir også, men det er altså ikke nødvendig.

Lykke til
LarsB

Re: Ny førstegangsracer. Brukt Kona? [Re: larsb] #688068 01/03/2009 20:18
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Som Lars sier - kranken er ikke noe problem. Kjelt å ha litt ekstra lette gir nå til å begynne med. Pedalene som trolig er de "gamle" Look med Delta-klosser kan du skaffe klosser til enda, bl.a. har Cyclecomponents dem til en ok penge. Jeg tror probikekit også fører dem.

Hjulene skal tåle mye. Få en flink hjulmann til å gå over eikespenningen for deg, så er alt hunky dory.

Høres ut som en fin førstegangsracer dette her. Fornuftig og litt utenom det vanlige. Det er alt for få Kona-racere her oppe i Barteland.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Ny førstegangsracer. Brukt Kona? [Re: larsb] #688117 01/03/2009 21:29
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: larsb
Er prisen grei så er ikke en Kona med 105 noe dumt kjøp. Glem dette med kranken. Det er noe du kan tenke på å fikle med når du blir bitt av basillen. I mellomtiden kan du skru av det innerste drevet om det betyr noe for deg at noen synes det er teit med lette gir til bratte bakker.

Skal du bytte kranken trenger du ikke mer enn en ny krank og lager. resten kan fortsette i drift. Du bare skrur til justeringsstoppene på forgiret og det var det. Er du fin på det bør du ka nytt kort bakgir også, men det er altså ikke nødvendig.

Lykke til
LarsB

Okei, da slår jeg fra meg den tanken til å begynne med. Om det baller på seg er det positivt at det ikke er kjempejobb å bytte til kompakt! Takk for fint svar. ICON_SMILE

Sitat: Hæ?
Som Lars sier - kranken er ikke noe problem. Kjelt å ha litt ekstra lette gir nå til å begynne med. Pedalene som trolig er de "gamle" Look med Delta-klosser kan du skaffe klosser til enda, bl.a. har Cyclecomponents dem til en ok penge. Jeg tror probikekit også fører dem.

Hjulene skal tåle mye. Få en flink hjulmann til å gå over eikespenningen for deg, så er alt hunky dory.

Høres ut som en fin førstegangsracer dette her. Fornuftig og litt utenom det vanlige. Det er alt for få Kona-racere her oppe i Barteland.

Flott! Da er nok et grublepunkt strøket fra grublelista. :-)

Bra, bra. Vet du noen gode hjulmenn her i byen? Noen på Hank f.eks?

Ja, var det jeg tenkte når jeg inspiserte i går også. Ingen skrammer, ingen problemer med noe som helst, bortsett fra flate dekk. Dekk og slanger blir uansett byttet ut før den triller en meter. Sete må byttes, muligens også setepinne. Stem må snus for å gjøre sykkelen mer stilpolitisk riktig.

Det ble bare kødd når jeg prøve å skalere bildet, så jeg legger ved link heller.

Redigert av Christer-R; 01/03/2009 21:44.
Re: Ny førstegangsracer. Brukt Kona? [Re: Christer-R] #688137 01/03/2009 22:08
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg har brukt 540-hjulene og veier noenognitti. Var ikke noe behov for å rette på dem, de holdt seg greit. Men verdens letteste hjul er det ikke snakk om. Ville startet med dem, og sett om det dukket opp noen gode tilbud på litt lettere hjulsett. Er mye å hente på sykkelopplevelsen på å bli kvitt vekt i hjulsettene. Bruker selv Dura-Ace 7801 hjulene nå, som jeg kjøpte på salg for en grei pris.

Om det er en '03-modell så er det vel 9-delt kassett (eller 8-delt)? Det finnes enkelte hjul/boss som kun tar 10-delt (deriblant 7801-settet) men såvidt jeg har forstått er dette unntaket heller enn regelen (korriger meg, somebody, om jeg tar feil.) Men greit å ha i bakhodet om du skal skifte hjulsett.

Forøvrig så er 105-delene både meget bra funksjonelt og slitesterke, har jeg erfart.

Kan jo være greit å spandere på seg nye bremse- og girstrømper/wire før du tar den i bruk.

Re: Ny førstegangsracer. Brukt Kona? [Re: mogens] #688153 01/03/2009 22:50
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: mogens
Jeg har brukt 540-hjulene og veier noenognitti. Var ikke noe behov for å rette på dem, de holdt seg greit. Men verdens letteste hjul er det ikke snakk om. Ville startet med dem, og sett om det dukket opp noen gode tilbud på litt lettere hjulsett. Er mye å hente på sykkelopplevelsen på å bli kvitt vekt i hjulsettene. Bruker selv Dura-Ace 7801 hjulene nå, som jeg kjøpte på salg for en grei pris.

Om det er en '03-modell så er det vel 9-delt kassett (eller 8-delt)? Det finnes enkelte hjul/boss som kun tar 10-delt (deriblant 7801-settet) men såvidt jeg har forstått er dette unntaket heller enn regelen (korriger meg, somebody, om jeg tar feil.) Men greit å ha i bakhodet om du skal skifte hjulsett.

Forøvrig så er 105-delene både meget bra funksjonelt og slitesterke, har jeg erfart.

Kan jo være greit å spandere på seg nye bremse- og girstrømper/wire før du tar den i bruk.

Flott. Nei, jeg vil ikke tro de er verdens letteste hjulsett, men vekt kommer lengre ned på lista i forhold til hva de tåler. Blir det såpass artig at jeg vil handle lettere hjul, oppgradere utstyr o.l blir jeg nok å investere i ny sykkel uansett.

Ja, det er den oppfatningen jeg er av og, selv om jeg har null erfaring med det. Bra å få ting bekreftet uansett. :-)

Ja, det blir en runde med utskifting av div. før sessongen setter igang om jeg blir å kjøpe Konaen! :-) strømper og wirer er satt på lista.

Takk for innspill, gutter! :-)

Re: Ny førstegangsracer. Brukt Kona? [Re: Christer-R] #688190 02/03/2009 08:08
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Gode hjulmenn i Barteby er nok først og fremst Jostein W hos Sykkelsenteret og Bjørn V hos Sportsbua. Jeg har brukt Hank noen ganger, men har ikke lyst å uttale meg om dem ...

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Ny førstegangsracer. Giant med full Ultegra [Re: Hæ?] #699726 24/03/2009 20:19
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Det ser ut som Konaen ikke er et alternativ lengre, så jeg har begynt å tenke i andre baner. Ser rundt om på nett etter sykler ofte. Finn, syklingensverden og bruktforumet her inne blir trålet daglig.

XXL har nå i den siste tiden fått inn noen Scott og Giant sykler, og den ene av Giant modellene virker veldig godt utstyrt mtp. prisen. 10 000 for en sykkel med full Ultegra (SL? Fargen på gruppen er mørk grå, og det er SL også såvidt jeg ser.) må da være grisebillig? At jeg i tillegg har butikken 10 minutter unna meg er jo heller ingen uting mtp. service og evt. reklamasjon. Har ikke gjort mer enn å sparke dekk og trillet bakjulet på den enda, så om den passer meg vil vise seg. Noen som har noe å si om denne?

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=80600

Redigert av Christer-R; 25/03/2009 00:08.
Re: Ny førstegangsracer. Brukt Kona? [Re: Christer-R] #699746 24/03/2009 20:51
rene-iden Offline
Entusiast
Entusiast
(med hensyn tilservice)Før du kjøper så spør fjortissen på verkstedet om og få låne Hollowtech 2, Kranklagerverktø et øyeblikk.

Veien til startstreken er den lengste.
Re: Førstegangsracer. Giant med full Ultegra? [Re: rene-iden] #699841 25/03/2009 00:04
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: rene-iden
(med hensyn tilservice)Før du kjøper så spør fjortissen på verkstedet om og få låne Hollowtech 2, Kranklagerverktø et øyeblikk.

Hvorfor? For å forsikre meg om at ting sitter? Jeg er helt blank hva nykjøp angår, så alt dere har å komme med er bra. ICON_SMILE

Re: Førstegangsracer. Giant med full Ultegra? [Re: Christer-R] #699959 25/03/2009 09:45
rene-iden Offline
Entusiast
Entusiast
Det gikk mer på, om han vet hva det er , så er det mulig han også vet hvordan det skal brukes.

Jeg har sikkert bare hvert uheldig med servicen hos XXL i Drammen.
Det er greit og handle billige slanger , men jeg hadde ikke levert sykklen til 25.000.- til repp.

Så står vi der og syter når 3 rene sykkelbutikker har lukket.
Det blir som den lokale matbutikken som forsvant

Redigert av rene-iden; 25/03/2009 09:45.

Veien til startstreken er den lengste.
Re: Førstegangsracer. Giant med full Ultegra? [Re: rene-iden] #700386 25/03/2009 22:48
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: rene-iden
Det gikk mer på, om han vet hva det er , så er det mulig han også vet hvordan det skal brukes.

Jeg har sikkert bare hvert uheldig med servicen hos XXL i Drammen.
Det er greit og handle billige slanger , men jeg hadde ikke levert sykklen til 25.000.- til repp.

Så står vi der og syter når 3 rene sykkelbutikker har lukket.
Det blir som den lokale matbutikken som forsvant

Aha, sånn ja!
Joda, det er klart at servicen i slike butikker kan være av litt ymse slag da de muligens setter andre krav til kvalifikasjoner og slikt enn rene sykkelbutikker gjerne gjør. Men man kan godt finne på å møte noen med peiling i butikker som XXL, intersport o.l også vil jeg tro.

Noen andre som har noe å si om denne Gianten? Ser jo ut ifra bildene at geometrien på denne er noe annen enn de "vanlige" racerne, blandt annet mtp. "Bakhjulstriangelet" og slopingen i rammen f.eks. Trenger dette å være negativt? Ser ut som den er bygd for lange og behagelige treningsturer fremfor agressive, korte ritt, noe som igrunn passer meg godt.

Moderator  support, Valentino