Skal brukes til FR/DH og maks bredde er 2.35. 2.40 kan også gå greit...
Da kommer du til å punktere mye. Bakdekket får mest juling og slites fortest, kjørte 2.35 Kenda en tur i fjor og stod på begge felgene etter 2 km, dette var med vanlig 2.4 FR slange. Byttet til 2.5 Highroller og punkterte en gang på resten av sesongen. For å få akseptabelt grep må du kjøre lavt trykk og da er du avhengig av at dekket ikke punkterer. Snakebites står vel for 90% av punkteringene i DH, og 2.35 og 2.4 dekk er stidekk og er ikke laget for å tåle utfor. Det er sjelden sideveggene på så smale dekk er såpass forsterket at det har noen reell funksjon når man kjører de hardt og selve gummien i dekket er mye tynnere enn på er DH dekk.
Hva du legger i sterke dekk er jeg usikker på, men ovenfor har jeg gått litt inn på punkteringssikkerhet, om du tenker slitestyrke går du for den hardeste gummiblandingen. Ulempen da er at grepet blir betraktelig dårligere...
Om du bruker en sykkel til både sti og bikepark innimellom ville jeg vurdert to sett dekk, evt to hjulsett med forskjellige dekk (et sti og et DH? Kan spare mye vekt også.) Er frustrerende å punktere hele tiden, og det kommer du til å gjøre med stidekk til DH, selv med DH slanger.
Personlig ville jeg sett på Maxxis Highroller 2.5 eller Minion 2.5, ikke spesielt lette eller smale, men de sitter bra, kommer i tre hardheter og punkterer ikke. Minion kommer også som UST vel, HR kun i 2.7 UST så vidt jeg vet. Highroller er det smaleste av disse, selv om de er oppgitt til å ha samme bredde. Ardent kommer vel i 2.4, men det er stiversjonen og du er avhengig av DH slanger på 500 g/stk for å kunne være sikker på å bare punktere 3-4 ganger på en bikeparkdag...
Pål