Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 14 1 2 10 11 12 13 14

hva er det Siv røyker?

Re: hva er det Siv røyker? [Re: perbl] #691586 08/03/2009 23:41
Espen Offline
More than words
More than words
Helt enig!

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #691612 09/03/2009 07:49
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous13
Du mener altså seriøst at saksbehandlere som tar stilling til uførhet har fått instruks om at de kan se gjennom fingrene med endel ting fordi "vi har råd til det"?

Nei

Quote:
Og at de nye, strengere regelene for å få uføretrygd bare er jug?

Nei

Quote:
Og at arbeidsføre folk frivillig velger seg trygd i stor skala?

Nei

Re: hva er det Siv røyker? [Re: Andreas83] #691621 09/03/2009 07:57
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Andreas83
EgilS, jeg trodde du jobbet med feltet. Hvis du ser på alle SSB/Econ prognoser så er "kassa" tom etter noen få år etter eldrebølgen starter for fullt. Hvorfor tror du de har endret pensjonssystemet slik at det skal lønne seg å jobbe lengre? Pensjonsystemet ble jo endret fordi, slik systemet var, så var det ikke bærekraftig.

Med det nye systemet så vil det å gå av med AFP eller uføretrygd gjøre at pensjonen til et individ blir merkbart lavere. De store taperne er de som faktisk er uføretrygda pga helseproblemer og ikke kan jobbe. De blir straffet av at systemet har gått skeis, hovedsakelig fordi på 80tallet var det særdeles lett å få uføretrygd og at flere og flere har utnyttet systemet.

Norge vil fremdeles være et land hvor vi har råd til å ha langt flere utenfor arbeidslivet enn stort sett alle andre land. Det vil nok fremdeles være mange som kan gå av tidligere enn 67 år. Vi har så god råd mens vi jobber at private ordninger vil ta over for mye av det offentlige. At det må komme innskjerpinger er klart, vi har jo slutta og føde unger.

Og jeg jobber ikke med dette.

Re: hva er det Siv røyker? [Re: perbl] #691652 09/03/2009 08:56
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: perbl
Nå er vel spørsmålet om mottak av arbeidsuføretrygd automatisk tilsier at du er fullstendig arbeidsufør. Etter hva jeg har sett med egne øyne av hvilke holdninger og aktivitetsnivå mange som mottar denne type trygd har utvist, må jeg si at jeg er varm tilhenger av ikke bare noe mer krav, men også nytenkning i form av alternative attførings/tilretteleggingsopplegg for de som i dag faller utenfor.

Jeg har hvertfall personlig store problemer med å se gevinstene både samfunnet og den uføretrygdede oppnår i tilfeller der man kunne ha tilrettelagt for et mer aktivt yrkesliv, men i stedet ender opp med inaktivitet og kostnadskrevende trygdetilværelse.

Som en digresjon har jeg også vært borti folk som har jobbet livskiten ut av seg, og burde ha hatt et opphold med uføretrygd og forsiktig attføring før de brente livsgnisten ut av seg...

Kloke ord, Mange firmaer har i dag mulighet til å søke midler for å legge til rette, såkalte IA-bedrifter. Noen er flinke andre er ikke. Jeg er også ening at det finnes de som utnytter systemet, men det skal sies at det blir ikke en fet hverdag med mindre du har 30 års opptjening i kassa, selv ikke da blir det så spenstig som mange tror. Kan tenke meg at de fleste med full opptjening sitter igjen brutto en god del under det de i dag har utbetalt om en tar utgangspunktet i en årslønn på et sted rundt 450 - 500000.-

Det er for tidlig å si så mye enda men jeg har selv vært igjennom et svært tøft 07 og 08 år som fortsetter. Hvor det ender er det pr. dags dato er det ingen som vet, forhåpentligvis og med stort ønske går jeg og av med normal pensjon.

Jeg har bare lyst til å si til dere som nå synes det er stas og tjene litt ekstra. Det er stas å kjøre på å få det litt "romsligere", eller rettere sagt godt med kronasj å kose seg med. Vær forsiktige, lyset slukker ikke i den ene enden når det synes interessant og inspirerende, det brenne bare fortere. Å jeg kan si at en runde der nede i det dype mørket leger seg ikke på ett år, man blir heller ikke den en var om en kommer seg opp igjen.

Åkkesom det hviler et ansvar på arbeidsgiver og arbeidstaker. Med god planlegging og tilrettelegging kan mange og jeg tror til og med det er svært mange firmaer som kan benytte seg av kompetanse som dessverre forsvinner ut i intet i form av UFP om man ikke er villig til å tenke litt anderledes.

Det gjøres mye for å få folk på beina, for å folk ut av langtidssykemeldinger og tilbake igjen i arbeidslivet. AiR, Attføringssenteret i Rauland er muligens den tyngste aktøren her i landet som også har svært god anerkjennelse uten for landets grenser. For de som sitter langtidssykemeldt, eller sliter søk igjennom fastlegen om et opphold. Det er tøft, ikke bare fysisk, man skal igjennom en del selverkjennelser. Mer om dette senere.

Det er mulig om en vil og at det legges til rette.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: hva er det Siv røyker? [Re: EgilS] #691885 09/03/2009 16:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: EgilS
Sitat: Tange
Ja og nei. Det er slettes ikke sikkert at vi hadde hatt det bedre med bred eksportindustri, men mye verre hadde det nok heller ikke vært. Og jeg liker i hvertfall tanken på å ha flere bein å stå på. Og ikke umulig ville den ha gitt flere en mulighet til å karre seg i mål på en industriarbeiderinntekt.
På den andre siden er det muligens pga. høy sysselsetting i offentlig sektor (sikre arbeidsplasser) at Norge kanske ikke kommer til å bli rammet så sterkt av finanskrisen.

Vi hadde nok hadde det mye verre rent materialistisk. For å kunne opprettholdt en mye større eksportindustri måtte vi hatt et mye lavere lønnsnivå. Jeg tipper enhver kan tenke seg hva det ville betydd for prisen på varene vi importerer (eller rettere sagt da ikke ville hatt råd til å importere).

Hadde det vært enten eller, ikke umulig du har rett. Men mere eksportindustri i tillegg til dagens hadde ikke gjort tilstanden mye verre tenker nå jeg, og tenker jeg litt til, tilbake til begynnelsen av nittitallet så hadde vi det ikke så dårlig heller da. Det var slettes ikke så ille uten spindelvev og baretelefon.

Har heller ikke sett ulempen av å betale litt mer for en vare som jeg vett holder lenge, noe som ikke alltid kan sises om de fantastiske varene vi importer i hytt og pine fra all verdens steder.

Re: hva er det Siv røyker? [Re: EgilS] #691887 09/03/2009 16:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
...... vi har jo slutta og føde unger.

Og jeg jobber ikke med dette.

Huh, har jeg gått glipp av noe?

Re: hva er det Siv røyker? [Re: StigB] #691914 09/03/2009 17:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: StigB
Sitat: perbl
Nå er vel spørsmålet om mottak av arbeidsuføretrygd automatisk tilsier at du er fullstendig arbeidsufør. Etter hva jeg har sett med egne øyne av hvilke holdninger og aktivitetsnivå mange som mottar denne type trygd har utvist, må jeg si at jeg er varm tilhenger av ikke bare noe mer krav, men også nytenkning i form av alternative attførings/tilretteleggingsopplegg for de som i dag faller utenfor.

Jeg har hvertfall personlig store problemer med å se gevinstene både samfunnet og den uføretrygdede oppnår i tilfeller der man kunne ha tilrettelagt for et mer aktivt yrkesliv, men i stedet ender opp med inaktivitet og kostnadskrevende trygdetilværelse.

Som en digresjon har jeg også vært borti folk som har jobbet livskiten ut av seg, og burde ha hatt et opphold med uføretrygd og forsiktig attføring før de brente livsgnisten ut av seg...

Kloke ord, Mange firmaer har i dag mulighet til å søke midler for å legge til rette, såkalte IA-bedrifter. Noen er flinke andre er ikke. Jeg er også ening at det finnes de som utnytter systemet, men det skal sies at det blir ikke en fet hverdag med mindre du har 30 års opptjening i kassa, selv ikke da blir det så spenstig som mange tror. Kan tenke meg at de fleste med full opptjening sitter igjen brutto en god del under det de i dag har utbetalt om en tar utgangspunktet i en årslønn på et sted rundt 450 - 500000.-

Det er kanskje ikke denne gruppen som er et problem (prøv å lese 'problem' nøytralt), men en voksende gruppe uføre som rett og slett starter sin karriere som uføretrygd. Sist jeg jobbet gjennom et vikarburå var årslønna mi ca. 200k. Det blir vel ca. 11,5-13k i måneden, hvor mye får du som UFT som har forsørgeransvar for en familie?

Er disse tall å stole på?

Sørgelig utvikling?

Quote:
Det er for tidlig å si så mye enda men jeg har selv vært igjennom et svært tøft 07 og 08 år som fortsetter. Hvor det ender er det pr. dags dato er det ingen som vet, forhåpentligvis og med stort ønske går jeg og av med normal pensjon.

Jeg har bare lyst til å si til dere som nå synes det er stas og tjene litt ekstra. Det er stas å kjøre på å få det litt "romsligere", eller rettere sagt godt med kronasj å kose seg med. Vær forsiktige, lyset slukker ikke i den ene enden når det synes interessant og inspirerende, det brenne bare fortere. Å jeg kan si at en runde der nede i det dype mørket leger seg ikke på ett år, man blir heller ikke den en var om en kommer seg opp igjen.

Ønsker deg all styrke du trenger å komme på livets pedaler igjen Stig.

Redigert av Tange; 09/03/2009 17:23.
Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #692040 09/03/2009 20:14
EgilS Offline
More than words
More than words

Nei

Nei

Nei

Diskusjonsteknikken er på topp ja.

Fint at du bidrar med nyttige argumenter i diskusjonen.

Jeg synes svarene står i stil med spørsmålene/påstandene.
Dessuten begynner jeg å bli lei av denne tråden. Vi må finne noe nytt å diskutere. ICON_SMILE

Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #692080 09/03/2009 20:59
Espen Offline
More than words
More than words
Alle tråder som når ~400 poster roer seg ned.

Men, man lærer nye ting, og får ytret sine meninger, småkrangling løses opp på gentlemens vis, og vi kan bare glede oss til neste tunge tråd.

Det er jo valg snart, og jeg er superdrittlei politikere allerede.

Boka til Ingunn Yssen har vel mange ventet på tenker jeg!

For ikke å snakke om Karita Bekkemellems memoarer.

...og jeg er dessuten glad jeg ikke er i skoene til Anne Kats exmann!

Han kan vel ringe Per Danielsen med en gang.

e

post@espenwettre.no
Re: hva er det Siv røyker? [Re: Espen] #692088 09/03/2009 21:06
StigB Offline
Señor
Señor

Nei fyr deg en rev eller røyk sokka dine, finn ut hvilke dag som passer, nå endelig har jeg fått et lass med plastposer med litt av hvert oppi.

Onsdag, onsdag kveld?

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: hva er det Siv røyker? [Re: StigB] #692091 09/03/2009 21:08
Espen Offline
More than words
More than words
Oi, så bra! Dette hadde jeg glemt!
Jeg skal en tur til Hamburg på Onsdag, men er tilbake på fredag kveld.

Ring på, så lager vi en deal!

E

post@espenwettre.no
Re: hva er det Siv røyker? [Re: Espen] #692123 09/03/2009 21:34
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Espen
Boka til Ingunn Yssen har vel mange ventet på tenker jeg!

For ikke å snakke om Karita Bekkemellems memoarer.

...og jeg er dessuten glad jeg ikke er i skoene til Anne Kats exmann!

Han kan vel ringe Per Danielsen med en gang.

*knegg* det her var faktisk ikke langt unna mine egne tanker ...

Quote:
Jeg skal en tur til Hamburg på Onsdag,

Ny M102?

Martin

Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #692150 09/03/2009 22:03
Espen Offline
More than words
More than words
Vi snakker Chris King her!

Det er jo dop for sykkelfreaks!

Martin.

Ikke ny maskin enda. har kommet i kontakt med en kar i Trondheim, som hjelper meg etterhvert, men da blir det flere sylindre!

Bilen min er fremdeles i H-burg, og nå gleder jeg meg til å få den hjem.

e

post@espenwettre.no
Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #692219 10/03/2009 07:16
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg synes nå jeg har gjort mitt for å basere diskusjonen på fakta og ikke bare synsing, og hadde satt pris på det samme fra de som hadde andre standpunkt.

Du har drevet med fint mye synsing selv, som påstar at ingen familie med en årsinntekt på 340K kan overleve, samt å fullt ut støtte SIFOs påstand om at en "mann, 1 år" bruker 5600 kr på mat i måneden...

Redigert av anonymous5; 10/03/2009 07:17.

Anonym5
Re: hva er det Siv røyker? [Re: anonym5] #692232 10/03/2009 07:54
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: pontiff
"mann, 1 år" bruker 5600 kr på mat i måneden...

Vi som er 5 bruker ikke så mye på mat en gang. Begynner du å regne med sjokolade og annen godis nærmer det seg kanskje? ICON_WINK

Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #692267 10/03/2009 08:47
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Det tallene var nok bare pontiff som hadde misforstått

Da er jeg med, selv om eksemplet nok ble missforstått av flere. Kanskje trenger å jobbe med presentasjon?

Anonym5
Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #692273 10/03/2009 08:55
EgilS Offline
More than words
More than words

2 brød av 15,- = 30
1.5 liter melk = 20
1 liter biola = 25
1 boks leverpostei = 20
1 pakke med osteskiver = 20
1 pakke med kjøttdeig = 60
1 pakke spagetti = 15
2 bokser tomater = 15
-------------------------------
Totalt = 205,-

Nå vet ikke jeg hvor de som har satt opp regnestykket handler, men en pakke kjøttdeig koster IKKE 60,-. Handler du på OBS! og følger med litt får du da nesten en kilo laks til den prisen. Dessuten kjøper du ost i blokk og skjærer den selv, billigere og du slipper tørr ost.

Re: hva er det Siv røyker? [Re: EgilS] #692278 10/03/2009 09:01
gare Offline
More than words
More than words

2 brød av 15,- = 30
1.5 liter melk = 20
1 liter biola = 25
1 boks leverpostei = 20
1 pakke spagetti = 15
2 bokser tomater = 15
Totalt = 205,-

Nå vet ikke jeg hvor de som har satt opp regnestykket handler, men en pakke kjøttdeig koster IKKE 60,-. Handler du på OBS! og følger med litt får du da nesten en kilo laks til den prisen. Dessuten kjøper du ost i blokk og skjærer den selv, billigere og du slipper tørr ost.

Dessuten baker man brød selv, leverpostei koster halvparten på Kiwi(om man velger First Price), spagetti er også halv pris i forhold til det, kjøper man ost i skiver og klager over at mat er dyrt er man også en av de som kjøper strimlet svinekjøtt og synes det er dyrt. Man kjøper da svinekoteletter på tilbud og skjærer opp selv og har i fryseboksen?

Jeg aner ikke hvor vi ligger i forhold til standardbudsjettet, men jeg nekter å tro at vi bruker over 5 000 kroner i måneden på mat.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: hva er det Siv røyker? [Re: EgilS] #692281 10/03/2009 09:03
perbl Offline
More than words
More than words
Vil man ha en pakke rent kvernet kjøtt (dvs karbonadedeig) og ikke kjip utvannet kjøttdeig er nok ikke 60kr en urealistisk pris, tror det er noe sånt en pakke koster på nærbutikken min hvertfall. Rimeligste jeg har sett tror jeg er ICA som selger 500g karbonadedeig til under 40kr.

Oppskåret og ferdigrevet ost, samt ferdigstrimlet kjøtt av ymse slag har jeg ikke mye fint å si om, så det skal jeg la være å uttale meg om ICON_SMILE

Redigert av perbl; 10/03/2009 09:05.

Per B.
Re: hva er det Siv røyker? [Re: EgilS] #692570 10/03/2009 17:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

2 brød av 15,- = 30
1.5 liter melk = 20
1 liter biola = 25
1 boks leverpostei = 20
1 pakke spagetti = 15
2 bokser tomater = 15
Totalt = 205,-

Sånt sett like meningsløs tabell som den SIFO hånterer. Det er mulighet for alt for store variasjoner avhengig hva man prioriterer.

SIFO har et telemediabudsjett på 1600,-. Telefon+adsl koster oss ca. 600,- i måneden div. annet tviler jeg koster mere enn 500,-. Sitter vi igjen med 500,-. Kollektiv? Hva er dette? Trur ikke vi bruker en tusenlapp på dette......i året.
6000,- på telemedia og 19000 på kollektiv spart. Det blir en fin ferie det. Lek og fritid og klær og sko koster oss nok heller ikke ca. 4000,- i måneden.
Tabellen suger!

Åh, da var det dette med maten. Den ligger mellom 5500,- og 6000,- i måneden for 5 stykker, voksne + mellomstore barn. Og da går det med en del økomat (skal vist vare dyrere en vanlig mat) og helgekos. Kjøttdeg får du lett for under 30,- pakka. 2 brød klarer vi ikke selv om 4 av 5 trener 2-3 dager i uka.
Men hvor vi sparer? Brus, går det 10 liter av den for året hos oss så er det mye. Her går det i melk og fruktjuice.....huh, hva, koster det mer en brus? Så dumt da.

Side 12 av 14 1 2 10 11 12 13 14

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå