Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Strikk som "ryker" låret

Strikk som "ryker" låret #683755 21/02/2009 21:39
[
[gbz]doc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
[
Jeg har i det siste blitt plaget av en merkelig form for smerte i det ene låret. Det kan sammenliknes enten med en strikk som ryker, eller f.eks. følelsen du får om du tar en strikk mellom tommel og pekefinger, holder den mot låret, strekker ut stikken med den andre hånden og slipper... Denne smerten kommer i låret, rett over kneet, og merkes særdels godt ved aktiv skigåing. (Gir jeg på litt kjenner jeg det i hvert fraspark.) Syklet til jobben en dag denne uka, og da kjente jeg det ikke under sykkelturen, men derimot kom den da jeg gikk litt fort til dusjen fra kontoret. Merker det også av og til ved løping på ulendt underlag. Merker ikke noe når jeg går ellers eller løper ellers.

Når den virkelig smeller til er det jævlig vondt, og andre ganger er det bare meget ubehagelig.

Lurer litt på hva dette er, og om fastlegen er rette veien å gå. Og er det noen andre som har opplevd noe tilsvarende?

Mvh.
Christopher

Re: Strikk som "ryker" låret [Re: [gbz]doc] #683800 22/02/2009 10:10
F
freeair Offline
Ringrev
Ringrev
F
Merkelig. Får du hevelse eller fargeforandring i huden? Gjør det vondt hvis du trykker over der det smeller?

Fastlegen er vel uansett løsningen, ettersom han er den som kan henvise deg videre dersom han ikke har sett lignende før.

lars

[Linket bilde fra iloapp.rockgarden.no]

Cove Bikes
Nuke Proof
Re: Strikk som "ryker" låret [Re: [gbz]doc] #683850 22/02/2009 15:33
gare Offline
More than words
More than words
Du bør selvsagt gå til fastlegen din, det er lettere for han/hun å si noe mer etter litt kjenning og taing i lår/kneavdeling.
Jeg er henvist til e-spekulering og synes det kan høres ut som en sene som blir dradd litt "over noe" selv om det primært er noe jeg kjenner til fra andre enden av låret.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Strikk som "ryker" låret [Re: gare] #683916 22/02/2009 18:44
[
[gbz]doc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
[
Blir vel en tur til fastlegen, for det virker heller som det blir verre enn bedre.

Det er ingen synlige tegn på huden hverken før eller etter, og smerten er borte kort tid etter. Muskelen er heller ikke øm på noen måte hvis jeg klemmer der smerten var.

Det er forøvrig fryktelig ubehagelig å gå på ski med liten hobbit som smeller en strikk i låret ditt hver gang du sparker fra.

Min misstanke går mot nerver eller noe som blir klemt e.l. når muskelen jobber på en spesiell måte. Men jeg har jo over hodet ikke peiling på anatomi, så jeg får vel prøve å bli henvist til noen som kan noe om slikt.

E-spekulering er forøvrig noe jeg er tilhenger av siden det gir en viss mulighet til, om ikke annet, å stille flere og mer kvalifiserte spørsmål til fastlegen. De kan ofte mye om forkjølelse, men ikke så mye om spesialist-emner. Derav tittelen "allmennpraktiserende" og ikke "spesialist".

Mvh.
Christopher

Re: Strikk som "ryker" låret [Re: [gbz]doc] #684121 23/02/2009 10:59
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: [gbz
doc]
E-spekulering er forøvrig noe jeg er tilhenger av siden det gir en viss mulighet til, om ikke annet, å stille flere og mer kvalifiserte spørsmål til fastlegen. De kan ofte mye om forkjølelse, men ikke så mye om spesialist-emner. Derav tittelen "allmennpraktiserende" og ikke "spesialist".
Mvh.
Christopher

Hehe, men om man har et ønske om å bli henvist til en spesialist, så er allmenpraktikeren veien å gå(det er forresten mulig å bli spesialist i allmen-medisin, noe som forsåvidt er forståelig, men som jeg alltid humrer litt av.

Nuvel, dra til din fastlege, fortell om symptomer og at du gjerne vil bli vurdert av spesialist, gjerne en idrettsmedisiner/ortoped i første omgang.

Re: Strikk som "ryker" låret [Re: gare] #684556 24/02/2009 06:40
F
freeair Offline
Ringrev
Ringrev
F
Du kan godt være heldig å få hjelp av en allmennpraktiker!

Det betyr bare at man driver med det allmenne. Dvs tar ansvar for hele helsen til pasientene sine og har god greie på det meste. Det han ikke har peiling på sender han videre. Bare for informasjonen, og ikke spesielt relevant for tråden forøvrig: For å bli spesialist i allmennmedisin trenger man 4 år i full jobb, 1 år på sykshus, jobbe legevakt, være med i veiledningsgruppe og et utall kurs. Det er også den eneste spesialiteten der man må resertifisere seg hvert 5 år, dvs gå på kurs til stadighet for å beholde spesialiteten sin. Sånn sett er det ikke noen tullespesialitet akkurat...

Så gå til fastlegen din i god tro du!

[Linket bilde fra iloapp.rockgarden.no]

Cove Bikes
Nuke Proof
Re: Strikk som "ryker" låret [Re: freeair] #684705 24/02/2009 11:14
gare Offline
More than words
More than words
Jeg vet da at det ikke er tullespesialitet, det er nok bare barnslige jeg som humrer litt over at går an å være spesialist i noe allment.

Moderator  support