Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelrens ved vintersykling

Sykkelrens ved vintersykling #682580 18/02/2009 21:10
S
svas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hallo.

Jeg sykler hver dag til og fra jobb inne i Oslo sentrum hvor veiene er godt saltet. Med salt- og snøsørpe på kjedet både til og fra jobb og hvor snøen smelter i mellomtiden har kjedet nå fått overflaterust.

Jeg skyller kjedet og sykkelen annen hver uke i kaldt vann og smører kjedet etter at jeg har skyllet sykkelen.

Har lest i andre tråder at å vaske kjedet i diesel kan løse mye. Noen som har konkrete tips til hva jeg burde gjøre så syklen ikke er utslutt før vintersesongen er over?

Re: Sykkelrens ved vintersykling [Re: svas] #682619 18/02/2009 22:16
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Det er ikke enkelt å unngå at drivverket blir slitt når du sykler i saltslaps, men et kjede, en kassett og kanskje et nytt boss koster ikke all verden, så det er kanskje så farlig, egentlig?

Jeg tviler på at diesel-rens vil gjøre kjedet ditt noe godt, siden varmt såpevann sannsynligvis fjerner saltet like godt, uten å fjerne for mye av olja. Mitt tips er å kjøpe en pakke engangs bilsvamper på Clas Ohlson. Litt varmt vann, en skvett grønnsåpe og en slik svamp, er fint til vask av sykkelen generelt og drivverket spesielt. Bare brett svampen rundt kjedet og dra det rundt noen ganger, så blir det reint nok i massevis. Gni løs på kasseten, også. Det blir forbausende fort reint. Skyll med lunkent vann, og smør godt med olje for våte forhold når kjedet har tørket. Det burde være nok til at kjedet ikke ruster i stykker.

Moderator  support