Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ski-kit til Chariot sykkelvogn?

Ski-kit til Chariot sykkelvogn? #682136 18/02/2009 07:37
S
SSdude Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Hei!

Er det noen som har erfaring med bruk av ski-kit på Chariot sine sykkelvogner? Jeg vurderer dette veldig ift. pulk og er svært interessert i erfaringer.

Steinar

Re: Ski-kit til Chariot sykkelvogn? [Re: SSdude] #682242 18/02/2009 10:26
D
Dole Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Hei,
jeg har ikke prøvd en sykkelvogn med ski selv, men jeg har en kamerat som har en Rocky-vogn.
Den har ganske korte ski som ga en liten glideflate. Det at de var korte, og at barnet sitter høyere over bakken gjør også at det vinglet mer enn en vanlig pulk gjør.

På bakgrunn av hans erfaringer kjøpte jeg en vanlig pulk til bruk på ski.

Re: Ski-kit til Chariot sykkelvogn? [Re: Dole] #682910 19/02/2009 17:23
S
SSdude Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Noen andre som har erfaring med dette? Jeg er ingen racer på joggepinnene og har igjen ambisjoner om noe mer enn rolig turtempo.

Re: Ski-kit til Chariot sykkelvogn? [Re: SSdude] #683001 19/02/2009 20:14
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Har personlig ingen erfaring med ski på sykkelvogn.

Dog har jeg sett noen som drar varianten Nordic cab. På meg virker det som om vogna kommer altfor tett på løperen til å være komfortabel, du får ikke noe fraspark. Jeg er usikker på hvordan den er å dra i smale spor/upreppet spor.

Husk at du trenger drag og sele også. Du bør få et slikt ski-sett med drag og sele ganske så billig for å forsvare å ikke kjøpe pulk på xxl (som vi gjorde).

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Ski-kit til Chariot sykkelvogn? [Re: daktari] #683031 19/02/2009 21:25
S
SSdude Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Drag og sele er en del av pakka..... Billig er det dessverre ikke - alt det står Chariot på koster flesk her hjemme... Deler tar 3599,- for ski-kit men jeg har ikke tenkt å handle her. Tipper det kommer på ca 2000 fra Danmark. Uansett blir det billigere enn en pulk, og det tar mindre plass i garasjen.

Sykkelvogna er utrolig fet og jeg vil tro den er vel så god å sitte i som en pulk, og man sitter enda bedre skjermet mot vær og vind. Men tyngdepuntet er jo en annen sak, likeså det med glideflate og spor.

Her er en liten snutt som viser vogna i bruk.
http://www.youtube.com/watch?v=_ZBrVGs6hZc&feature=related
Er stagene lange nok? Med de korte skiene og dertmed elendig bæreevne så er jeg fullstendig klar over at den ikke duger til "offpiste".

Re: Ski-kit til Chariot sykkelvogn? [Re: SSdude] #683187 20/02/2009 10:23
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Det så bedre ut enn Nordic cab. http://www.nordiccab.no/vis_stort_bilde.aspx?BildeId=336

Mener det er en stor fordel å ha bevegelig link både på sleden og på hofta.

Ad vær og vind så kan begge de vanlige pulkene dra vindtrekket over skjermen. Skjermen er ganske sterkt tonet mtp påskesol. I fjellpulken er det thermo-underlag i bunn, og nedleggbar rygg - ungen kan ligge nesten helt flatt. Skjermen kan justeres ned også. Får plass i skiboksen (Thule Spirit).

Hvor i Danmark handler du?

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Ski-kit til Chariot sykkelvogn? [Re: daktari] #683450 20/02/2009 20:16
S
SSdude Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
www.abc-kids.dk - de har beste priser i Europa på Chariot og de selger også Nordic cab.

Jeg vil tro det er bevegelig link ved oftebelte og vogn. Ser det ikke slik ut?

Hmmm.... Jeg er veldig i tvil her. Ski-kit blir jo billigere enn en pulk og tar definitivt mindre plass i garasjen. Samtidig så skal det jo fungere bra, noe en pulk utvilsomt gjør.

Re: Ski-kit til Chariot sykkelvogn? [Re: SSdude] #684055 23/02/2009 08:42
W
wesmor Offline
Medlem
Medlem
W
Hei,

vi har både fjellpulken + skisett til vår chariot cx2. Har foreløpig gode erfaringer med ski på sykkelvogna, barna har mer utsyn og bedre plass, fungerer også overraskende bra utenfor preparerte løyper(åpenbart ikke like bra som en pulk, men slett ikke håpløst). Draget er etter min mening langt nok, kan justeres i tre forskjellige lengder, vi bruker det midterste. Hovedfordelen for vår del er imidlertid at det er plass til begge barna, pulk med plass til to fra Fjellpulken er dyrt. Det negative er at Charioten føles noe mer tungvind å håndtere i løypa(og utenfor), samt at den også medfører ubegrensede mengder av lange blikk...(hvis man ikke liker denslags da :)).

Re: Ski-kit til Chariot sykkelvogn? [Re: wesmor] #685982 25/02/2009 08:23
S
SSdude Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Takk for responsen!!!

Svaret fra wesmor var spiker'n i kista - nå blir det ski til CX'en yes

Re: Ski-kit til Chariot sykkelvogn? [Re: SSdude] #1694541 05/10/2013 20:45
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Hei, hvordan er din erfaring med skisettet?

Re: Ski-kit til Chariot sykkelvogn? [Re: SSdude] #1694629 06/10/2013 07:00
?
åneidu Offline
Entusiast
Entusiast
?
Vi valgte chariot cx2 med alt tilbehør da vi skulle ha pulk, rett og slett pga plassbesparelse osv. Min erfaring med fjellpulk fra tidligere er at pulken til tider er endel tyngre å dra etter seg. Vi har da den brede varianten cx2 og er strålende fornøyd med den på ski. Ungen sitter høyt, den er avfjæret og derfor blir turen mer behagelig og egenskapene i preppet løype er upåklagelige. Den er stabil i svinger og i nedoverbakke og ikke så ille å dra med seg i oppoverbakke. På flatene gir den ingen motstand slik pulken gir. Isoleringsmessig er det bare å bygge opp med saueskinne,ullpledd osv. Veldig fornøyd med vårt valg

Re: Ski-kit til Chariot sykkelvogn? [Re: SSdude] #1694965 06/10/2013 19:37
J
JanHelge. Offline
Fersking
Fersking
J
Har ein Chariot CX 2 med skikit. Det har sålangt fungert veldig bra. God gli, og dempingen ser ut til å gi ein litt meir behagelig tur.

Det er bra stabil, men sidan det er ski og ikkje meier på vogna dreg den seg litt nedover hvis det ser sideskrått. Skal mykje til å velte.

Her er ein liten video frå ein liten tur utanfor løypa. Det fungerar overaskande bra sjølv om skia er smale: http://www.youtube.com/watch?v=aYMk3QZA1_o

Moderator  support