Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skirelatert: canting

Skirelatert: canting #682052 17/02/2009 21:01
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hvordan sjekker man behovet for cantingjustering?
Hvordan går man fram når man skal justere? Må man ta med støvlene til noen proffer?

Re: Skirelatert: canting [Re: tron] #682364 18/02/2009 13:29
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Bump! Hektisk aktivitet i andre skitråder her, og folk har åpenbart peiling på ski. Er det virkelig ingen som har noen tips ang. canting?

Re: Skirelatert: canting [Re: tron] #682373 18/02/2009 13:41
StigB Offline
Señor
Señor

Det er forskjellige måter å måle ut dette på. Det beste er å finne en som har det rette utstyret til å måle det ut. Vel så viktig (synes nå jeg) er å få en som kan til å vekte ut trykket på skiene. Slik at du står på skiene med lik vekt på hvert bein. Jeg hadde ca. 6 kg trykkforskjel som i mine sko er nullet ut, det og gir en litt annen følelse.

Nuvel, canting. Han jeg brukte tror jeg nå bare jobber med aktive løpere. Om det har noen hensikt ja i aller høyeste grad. Fra å ha en sånn passe grei oppsatt støvel til å få en helt perfekt er som natt og dag. Litt smak og behag om du vil ha skiene helt plane eller om du vil ha litt større "trykk" på innersiden. Helt plane kan være litt ubehagelig til å begynne med men det gir deg en annen kjørepollevelse.

Jeg kan sjekke opp, men som sagt tror han jobber mye med aktive.

Å så koster det noen kroner men det er du sikkert villig til å betale.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Skirelatert: canting [Re: StigB] #682388 18/02/2009 14:07
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Hvis du har støvler med cantingskrue kan du jo prøve deg frem selv også, prøve 2 knepp pluss og neste gang 2 knepp minus og kjenne hva som gir deg best mulig kantgrep og følelse, og deretter prøve mer +/-. Husk at det kan være forskjell på hvordan du står over venstre og høyre ski.
En god skiinstruktør vil kunne se på hvordan du står på ski og gi deg input på hvordan cantingen bør justeres.

Aron SK, NBNL
Re: Skirelatert: canting [Re: ToHee] #682400 18/02/2009 14:31
StigB Offline
Señor
Señor

Quote:
En god skiinstruktør vil kunne se på hvordan du står på ski og gi deg input på hvordan cantingen bør justeres.

Skiklubben jeg er medlem av har en del svært gode trenere, de kunne ikke hjelpe meg, men henviste meg videre til karen de brukte og som jeg også fikk audiens hos.

Vel slik jeg fikk justert støvlene mine tviler jeg på om en skiinstruktør kan og har med seg riktig utstyr eller kan se med det blotte øyet for så å justere dette.

Nå er det vel ikke kantgrepet men heller det at skiene er plane med underlaget som er greia med riktig canting.

Jeg hadde selv justert mine sko og var i utgangspunktet svært fornøyd, men lå langt unna når støvler og bein var satt på plass i apparatet der innsiden på kneet i normal kjørestilling var ytterste målepunkt.

Men det kan jo hende en får det til, ikke vet jeg.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Skirelatert: canting [Re: StigB] #682405 18/02/2009 14:36
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takker for gode svar. Jeg tenker ikke all verden over dette når jeg kjører, men jeg føler beinstillingen er litt unaturlig når jeg står i heisen med skiene plant mot underlaget, og det fikk meg til å tenke på cantingskruen på støvlene.

Re: Skirelatert: canting [Re: StigB] #682409 18/02/2009 14:54
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Sitat: StigB
Nå er det vel ikke kantgrepet men heller det at skiene er plane med underlaget som er greia med riktig canting.

Ja, men hvordan du står over skia påvirker hvordan du setter svingen høyre/venstre. Jeg opplevde at jeg hadde bedre grep i venstre- enn høyresvinger med de forrige støvlene mine, et par knepp på ytterskruen gjorde at det satt som et skudd.
Prøv hvertfall å justere selv før du satser tusenlappen på en spesialist Tron.

Aron SK, NBNL
Re: Skirelatert: canting [Re: tron] #682412 18/02/2009 14:56
K
krank Offline
Fersking
Fersking
K
En sportsforretning har kanskje dette apparatet liggende.
Du spenner på deg støvlene og stiller deg med bena på to flater og vinkelen på flatene indikeres. Støvlene kan da justeres til du får et utslag tilsvarende det du ønsker.Jeg har sett dem både med lys indikering og med viser.

For ordens skyld skal jeg si at dette apparatet har jeg ikke sett hos de "store" kjedene men man kan jo aldri vite.

Re: Skirelatert: canting [Re: ToHee] #682414 18/02/2009 14:59
StigB Offline
Señor
Señor

Når skiene er plane til underlaget har du de beste forutsettinger for riktig og godt kantgrep.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Skirelatert: canting [Re: krank] #682415 18/02/2009 15:04
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: krank
En sportsforretning har kanskje dette apparatet liggende.
Du spenner på deg støvlene og stiller deg med bena på to flater og vinkelen på flatene indikeres. Støvlene kan da justeres til du får et utslag tilsvarende det du ønsker.Jeg har sett dem både med lys indikering og med viser.

For ordens skyld skal jeg si at dette apparatet har jeg ikke sett hos de "store" kjedene men man kan jo aldri vite.

Riktig det er flere varianter og flere teorier om dette. Det er dessverre de færreste som ser vitsen i å ta seg den tiden når salget er gjort.

Når cantingen er riktig justert merker du det omtrent med en gang du setter på deg skia å begynner å kjøre :-)

Stisykling.no

< TOC >

Re: Skirelatert: canting [Re: krank] #682417 18/02/2009 15:06
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
" To be a masterful skier, in command of yourself, your skis, your boots and the mountain, you must be balanced from a neutral skiing stance on each ski. When you make a turn you want to be able to get equal edge from the right ski as well as the left.

Her er hele artikkelen:Canting

Aron SK, NBNL
Re: Skirelatert: canting [Re: ToHee] #682420 18/02/2009 15:13
StigB Offline
Señor
Señor

Javel, hva er det jeg nettopp har skrevet. nøytral eller plant er det samme.

Stisykling.no

< TOC >

Re: Skirelatert: canting [Re: StigB] #682432 18/02/2009 15:42
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
StigB; innlegget over var ikke postet for å underminere det du sa, men å poengtere sammenhengen mellom om stå plant/nøytralt over skia og at dette påvirker hvordan du setter sving. Vi er enige! Hurra!

Aron SK, NBNL
Re: Skirelatert: canting [Re: tron] #682487 18/02/2009 18:31
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: tron
Takker for gode svar. Jeg tenker ikke all verden over dette når jeg kjører, men jeg føler beinstillingen er litt unaturlig når jeg står i heisen med skiene plant mot underlaget, og det fikk meg til å tenke på cantingskruen på støvlene.

Nå skal du se, og alle andre som har problemer med føttene sine enten det er alpint eller sykkel. Lager en egen tråd ikke sikkert så mange er interesserte i canting.

Stisykling.no

< TOC >

Moderator  support