Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

data trøbbel

data trøbbel #679636 12/02/2009 16:54
decepticon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
min stasjonære fusker litt om dagen. hvis jeg logger inn på min bruker så starter den opp.men etter ca 5 sek etter at skjermen har fått opp bakgr bilde samt ikoner så slår den seg av. hvis jeg logger inn på min samboers bruker så virker den.
er det ram brikkene som er ødelagt eller hovedkortet. eller bare no virus

Re: data trøbbel [Re: decepticon] #679640 12/02/2009 17:05
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: decepticon
min stasjonære fusker litt om dagen. hvis jeg logger inn på min bruker så starter den opp.men etter ca 5 sek etter at skjermen har fått opp bakgr bilde samt ikoner så slår den seg av. hvis jeg logger inn på min samboers bruker så virker den.
er det ram brikkene som er ødelagt eller hovedkortet. eller bare no virus

Om det bare er din bruker som kræsjer maskinen, så høres det ut som du har fått noe gruff på brukerkontoen. Enkleste vil vel være å slette brukerkontoen for så å opprette den på nytt.

Re: data trøbbel [Re: GeirEivind] #679647 12/02/2009 17:14
decepticon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
det er også grums med nedlasting av filem i gb størrelse.

Re: data trøbbel [Re: decepticon] #679648 12/02/2009 17:16
decepticon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
er det da bare å ta sikaflex i alle skjøter og hull. fylle opp med ali kaffe å la den kurere maskinen for gruff.

Re: data trøbbel [Re: decepticon] #680251 13/02/2009 20:32
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis det kun er din bruker som er treig så ville jeg laget en ny bruker på maskinen og flyttet over de filene som du har lyst til å ta vare på også slettet brukeren din.
Hvis man vil kan man jo alltids finne ut hvilke prosesser som skaper problemer, man kan også skru på coredumps slik at du får en kjernedump av det som lå i minnet når maskinen kræsjet som man da kan analysere i ettertid. Dette er imidlertid sjelden verdt tiden; ihvertfall i den konteksten du nevner.

Dersom du er usikker på tilstanden til hukommelsen i maskinen (kjipere hjemmemaskiner har ikke ECC minne slik at minnefeil kan detekteres). Stikk innom http://memtest.org/ og last ned en .iso fil som du lager CD eller DVD av og boot maskinen fra den og la den stå til den har gjort noen pass. Hvis du ikke har noen feil så er minnet flott.

Andre grunner til at maskinen går i kjelleren når du logger deg inn kan være at det er dårlige sektorer på harddisken så det vil også være en god idé å sjekke disken for dårlige blokker.

Når det gjelder Windows så er vel gjengs erfaring at det kan være lurt å re-installere maskinen fra tid til annen (vel å merke etter å ha sørget for at man har tatt en skikkelig backup; dvs. sjekket at du FAKTISK har tatt backup og at den er lesbar)

Lykke til!

Thomas

Moderator  support