Ski og sånt?!
|
Re: Ski og sånt?!
[Re: tmork]
11/02/2009 17:28
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
Terje: kjøp deg først et par støvler som passer foten din godt. Her er det bare å kle seg med tålmodighet. For du skal prøve mange støvler før du bestemmer deg!
Deretter prøver du demoski av flere forskjellige kategorier hos hyggelige skibutikker, slik at du kan danne deg en mening om hva du egentlig liker før du kjøper skiene! EOM
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
11/02/2009 17:31
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Det finnes forskjeller på støvler beregnet på bakke vs løssnø, men jeg ville ikke brydd meg mye om akkurat det. Selv har jeg brukt en såkalt freeride modell til carving i årevis og det har funket helt fett. Det viktigste er at du finner en støvel som passer din fot og som har en stivhet som passer deg. Når det gjelder topptur så krever vel det i utgangspunktet en litt annen type utstyr. Lettere ski, støvler med et festepunkt i front som tillater rotasjon og bindinger som er konstruerte for dette.
Jens
|
|
|
[Re: jeth]
11/02/2009 18:41
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Jeg må absolutt ikke oppfattes som noe sanhetsvitne i denne sammenheng, men greier ikke helt holde kjeft heller.
Etter 15 år på brett, investerte jeg i ski Blizzard Titan Cronus (125-88-111 - R19m), som Blizzard selv definerer som 40% bakke og 60% utenfor (hva nå det egentlig vil si..) med Marker Duke Randonee-binding, som skal være blandt de stivere og tightere i klassen. Hele greia som følge av at jeg fant disse for en fornuftig penge på finn og fordi ToHee påsto at ski i senere år har utviklet seg så mye at en bra ski i dette segmentet nå duger både i bakke og til fjells.
Været i helgen gjorde det mulig å teste i bynære områder, og skiene imponerer. I bakke med blanding av alt fra 30cm løssnø til relativt isete kunstsnøsåle satt skia spikra, og dønn stabilt til underlaget, men krever som nevnt litt lenger opp at du kliner til skikkelig, og kjører litt hardt. Minner i så måte litt mer om brett -du må være med hele tida for at det skal være gøy.
Investerte også i Rando-støvler, og ble tilslutt venner med Dynafit zzero, som også imponerer med tight fit og sammen med Duke-bindingene en stiv og fin kobling mot skiene.
Så jeg istemmer grupperingen så påstår at samme ski kan nytes både i og utenfor bakke (det vil si eksakt der jeg befinner meg), selv om det sikkert finnes mer optimale ski hvis du skal rendyrke en enkelt gren. Men ski der du i bakrus kan cruise ned slalombakken uten egeninnsats er definitivt helt ut!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
11/02/2009 19:06
|
tmork
OP
Lilloman
|
OP
Lilloman
Investerte også i Rando-støvler, og ble tilslutt venner med Dynafit zzero, som også imponerer med tight fit og sammen med Duke-bindingene en stiv og fin kobling mot skiene.
Dynafitene (faktisk var mine 198-et eller annet Dynafit) som du nevner er bare for rando, eller kan de også brukes til sånn "kjedelig" ned preppa løype? Trysil var et nydelig sted med greie bo-muligheter, men da jeg var der var de upreppa områdene like beinharde som de som var forsøkt preparert.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
11/02/2009 19:13
|
tron
Besatt
|
Besatt
Slenger meg på anbefalingene om Oslo Sportslager. Selv en travel lørdags formiddag tok ekspeditøren seg svært god tid til å svare på spørsmål og løpe på lageret etter stadig nye støvelpar. Imponerende service som han selvsagt fikk et salg på.
|
|
|
11/02/2009 19:13
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Men ski der du i bakrus kan cruise ned slalombakken uten egeninnsats er definitivt helt ut!
Noe uenig der, med lettkjørt carvingski og fint føre, går det mer eller mindre av seg sjøl. Carvingsvinger krever mindre bevegelse enn gammeldagse sladdsvinger. Men dersom man vil kjøre med bælstiv bredski som må vippes på kant og tynes ned i snøen, så for all del...
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
11/02/2009 19:55
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Dynafitene (faktisk var mine 198-et eller annet Dynafit) som du nevner er bare for rando, eller kan de også brukes til sånn "kjedelig" ned preppa løype? Nå er jeg som sagt feil mann å spørre, men min ringe erfaring, og det jeg har lest meg til, er at de (og andre gode rando-støvler) skal være fine i bakke også. De har to låsbare vinkler (hvor mye de er bikket forover), og oppleves da tighte som en ren alpinstøvel. PS: Hadde nok ikke gått for rando (visste liksom ikke helt hvordan det funket) hvis det ikke tilfeldigvis var det som satt på skia jeg kjøpte, men i ettertid er jeg glad det ble slik -for det funker, og dessuten gir det enda en frihetsgrad ved valg av terreng (fikk til og med feller på kjøpet). Men ski der du i bakrus kan cruise ned slalombakken uten egeninnsats er definitivt helt ut!
Noe uenig der, med lettkjørt carvingski og fint føre, går det mer eller mindre av seg sjøl. Carvingsvinger krever mindre bevegelse enn gammeldagse sladdsvinger. Men dersom man vil kjøre med bælstiv bredski som må vippes på kant og tynes ned i snøen, så for all del... Funker å kruse med plankene også, bare at disse liksom ber om å bli tynt litt -får liksom ikke den slappe 80-tallsfølelsen på disse, - den jeg flyktet fra da jeg begynte på brett...
Redigert av KTL; 11/02/2009 20:02. Rediger grunn: PS lagt til
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: jeth]
12/02/2009 01:18
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Skjønner ikke helt at folk fortsetter å anbefale pudderplanker når Terje selv sier at det i utgangspunktet er bakke som gjelder? At en 100mm bred vil være det riktige valget kan hvertfall ikke jeg helt skjønne. Idag mener jeg en carving ski med mulighet til å dra ut av løypa godt kan være opp mot 100 under foten, selv med primært bruk i bakken. Völkl Mantra er ett godt eksempel på dette, ulempene er at den ikke har ekstremt godt grep på is, tåler ikke utforhastighet og er kanskje ikke førstevalget om korte carving svinger er målet. Til bakke kjøring med storslalom dimensjon på svinger derimot er det en overraskende god ski på tross av sin størrelse. Skal vi holde oss mer bakkevennlig er Rossignol B3 som den het for noen sesonger siden en kanon ski. Jeg er ikke helt sikker på hva dagens modell av denne heter... Forøvrig er det vel mye personlige preferanser ute og går blant skifolket....også hos meg
|
|
|
[Re: Christian M.]
12/02/2009 05:36
|
laowai
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg vil heller snu på det å si at en ski med 75-80 mm under foten fungerer bra utenfor løypene for de fleste. Skal du ha en ski primært til bakke er det tull å kjøpe en med opp mot 100 mm midtbredde. Finn en "allmountain carver" med ca. 75 mm bredde så har du en ski som fungerer veldig bra i bakke og ok utenfor. Lengde 0-10 cm kortere enn deg.
|
|
|
[Re: laowai]
12/02/2009 06:41
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
For ordens skyld: Jeg har ikke kjørt med 100mm ski i bakke selv, så jeg uttaler meg utifra magefølelse og delvis også hva produsentene selv sier om bruksområde. Er vel i prinsippet enig m laowai; det er kanskje bedre å gå for en bredere "bakkski" enn en smalere "pudderplanke" hvis primærbruken fremdeles er bakke. Da tenker jeg at feks. AC serien til Völkl kan være et alternativ slik som denne. Eller kanskje en Dynastar Contact 4x4?
Redigert av jeth; 12/02/2009 06:45.
Jens
|
|
|
[Re: SiljeKH]
12/02/2009 07:01
|
Dr. Jones
Medlem
|
Medlem
Rolig nå folkens, hører dere ikke tmorks rop om hjelp? Han er i ferd med å skli ut på skråplanet med carvingski, Phenix-klær med litt for korte bukser, barhodet med vindtunneltestet eurocarving-hår og solbriller....
Foreslår vi utstyrer mannen med Dynastar Pro rider XXL, Deadboldtbindinger skrudd i bånn, Sweet crusader one piece suit,ABS skredsekk med spade og søkestang, beeper, surefoot Racingsko, fete goggles og en Troy Lee carbon helhjelm... Da har vi ihvertfall gjort vårt...
|
|
|
[Re: Dr. Jones]
12/02/2009 07:11
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Enig Jones, stakkars tmork'n er jo ikke akkurat noen landeveissyklist -klart han skal ha utstyr for skikkelig frikjøring! Og for oss som liker å se litt nerdete på ting: http://www.rasc.ru/gear/pdf/SFI_2008.pdf
|
|
|
12/02/2009 07:28
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rolig nå folkens, hører dere ikke tmorks rop om hjelp? Han er i ferd med å skli ut på skråplanet med carvingski, Phenix-klær med litt for korte bukser, barhodet med vindtunneltestet eurocarving-hår og solbriller.... Nei vet du hva, hvis tmork klarer å stille med eurocarving-hår, så synes jeg vi skal la ham gå hele løpet ut her!
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: Christian M.]
12/02/2009 07:44
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Idag mener jeg en carving ski med mulighet til å dra ut av løypa godt kan være opp mot 100 under foten, selv med primært bruk i bakken.
Dette er bare tull, rett og slett. Jeg har flere par ski. Løssnøskia er Fischer BigStix 106, som er 106mm på midten. Når det er normalt hardt i bakken er ikke disse god og kjøre på. At andre ski med tilsvarende bredde skulle være anderledes tviler jeg sterkt på. Derimot fungerer bakkeski mine rimelig greit i løssnø. Dette skyldes at dagens bakkeski har mye innsving som betyr store bredde foran og bak på skia.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
12/02/2009 08:10
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Her må du gå i deg selv tmork. Med andre ord, det er greit å ha noe som kan brukes både utenfor og i bakke, men først må du bestemme deg for hva du har lyst til, så må du velge skitype -hva ser morsomst ut/hvilken type er du? Bakke?  Eller uttafor?  Så velger du utstyr for det du har mest lyst til. (Bildene er tilfeldig rappa etter første-og-beste-metoden på nett)
|
|
|
[Re: Loki]
12/02/2009 08:48
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
Idag mener jeg en carving ski med mulighet til å dra ut av løypa godt kan være opp mot 100 under foten, selv med primært bruk i bakken.
Dette er bare tull, rett og slett. Jeg har flere par ski. Løssnøskia er Fischer BigStix 106, som er 106mm på midten. Når det er normalt hardt i bakken er ikke disse god og kjøre på. At andre ski med tilsvarende bredde skulle være anderledes tviler jeg sterkt på. Derimot fungerer bakkeski mine rimelig greit i løssnø. Dette skyldes at dagens bakkeski har mye innsving som betyr store bredde foran og bak på skia. Dette er bare tull, rett og slett. ;-) Bigstix 106 var riktignok en helt ekstrem pudderski da den kom på markedet for noen år siden, og har (helt riktig) ikke gode bakkeegenskaper. Grunnen til de lunkne egenskapene i bakke er ikke bare pga midtbredden til skia dine. Det har mye mer å gjøre med oppbyggingen av skia, slikt som påvirker torsjonstivhet og innsving. I dag har man plenty av eksempler på ski med nærmere 130mm midtbredde som har langt bedre bakkeegenskaper enn bigstix'en. En ski med riktig bruk av materialer og med riktig form kan fint ha meget kapable bakkeegenskaper selv om de har over 100mm på midten. Men det er ganske gjennomgående for disse skiene at de liker seg best i relativt høy hastighet. Men for å spore tilbake. Terje jeg mener fortsatt at du bør kjøpe deg gode støvler, og så teste ski i mange forskjellige kategorier før du bestemmer deg for om du vil holde deg i bakken, eller om du vil smake litt på det gode liv!
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
12/02/2009 08:53
|
StigB
Señor
|
Señor
Nei dette er ikke lett, det er helt umulig å fortelle Terje hva og hvilke type ski. Helt enig en god ski som fungerer godt i preppa løyper som har et godt is grep. Når teknikken blir bedre går det fint å karre seg ut i løs snø. Da kan man begynne å vurdere om en vil dra med seg en bunt med ski, eller holde seg til et par.
En ski er ikke en ski, det er store variasjoner i egenskaper, og det er således helt umulig å si hva han skal ha. Ser dere nevner bredder under støvelen som jeg ikke er i nærheten av. Til tross for det 107-63-93 i 182cm er for meg den perfekte alt mulig skia. Sitter som et skudd på is, roer seg ned med stor fart, og er helt grei i løs snø.
En kompis av meg prøvde mine Nordica K 10 RC i Østerike men syntes de var pyton, en annen lånte de med til Hurdal og kjøpte makan tvert. Dette blir smak og behag, stil, kjøreferdighet, forhold, svingradius, det er bare å ramse opp.
En dårlig støvel kan også påvirke egenskapene og kjøringen og kanskje det viktigste gleden ved å stå en hel dag uten vondt. Kjørte en stund med en Surefoot tilpassa Lange støvel og det ble en merkelig opplevelse. Gikk tilbake til Tecnica støvlene og kosta på en ny inv. såle, litt mer justering på skallet og innerstøvel så nå er det å håpe at den holder i de neste 15 år.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
12/02/2009 09:30
|
klean
Besatt
|
Besatt
Støtter de som sier sko først, deretter ski. Ikke randosko, om du ikke skal gå på tur! Idag mener jeg en carving ski med mulighet til å dra ut av løypa godt kan være opp mot 100 under foten, selv med primært bruk i bakken. Völkl Mantra er ett godt eksempel på dette, ulempene er at den ikke har ekstremt godt grep på is, tåler ikke utforhastighet og er kanskje ikke førstevalget om korte carving svinger er målet. Til bakke kjøring med storslalom dimensjon på svinger derimot er det en overraskende god ski på tross av sin størrelse. Nå skal jeg synse litt her. Jeg har 10 år som aktiv alpinist på baken. Siste sessong i 1990!!1, da kunne jeg ski. Nå kan jeg lite om dagens utstyr, men jeg har en viss forståelse og mener det lile jeg har kjørt av nyere ski har gitt meg et vist innblikk til å synse littegranne. Om ikke annet for å lære mer selv. Storslalom svinger, i allefall i konkurransesammenheng, snakker vi radius på 14-17m. Her mener jeg de fleste som koser seg en dag i bakken, og har kjørt litt før, bør ligge. Da snakker vi hastigheter med en passe myk ski på rene skjær, opp mot 40-50kmt, høres ikke mye ut kanskje, men på ski er det fort for de som ikke er godt vant til sånt! Mantraen på 18-22m radius, kjørt på rent skjær kommer kjapt opp mot det dobble av de hastihetene. (Gestimat ut fra Seth`ne mine som er litt like.) I bakker der andre folk ferdes, bør de fleste holde seg langt unna slike hastigheter. 80-90kmt høres kanskje fortsatt ikke så fort ut, men for de fleste vil det være både ubehagelig og ikke minst farlig å kjøre så fort. For folk med masse erfaring er det ikke noe stort problem, men selv da skal en være temmelig våken. Midttykkelse er en ting. Ulempene med brei ski kan de fleste leve med, men å anbefale 13-100-120-ski med 20m svingradius til "hobbybruk" i bakke mener jeg godt kan sammenlignes med å anbefale utforsykkel til Birken ;-)
Andreas.
|
|
|
[Re: klean]
12/02/2009 09:42
|
StigB
Señor
|
Señor
Da snakker vi hastigheter med en passe myk ski på rene skjær, opp mot 40-50kmt, høres ikke mye ut kanskje, men på ski er det fort for de som ikke er godt vant til sånt! Ja det er mer enn fort med folk i bakken, som skiftarbeider i mange år med fri på ukedager. Har det vært utrulig digg å være spik alene i bakken (Hurdal). Bare tråkke til uten å behøve å ta hensyn til andre, uten å være redd for at det skulle stå eller ligge noen under hengkanten. Helt enig med resten av det du skriver, jeg synes dette med bredder på ski har tatt litt av. Det må da heller være bedre å få det riktige tekniske grunnlaget.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
12/02/2009 09:58
|
Lyn-Peder
Toppturist
|
Toppturist
Arrestasjon! Mantraene duger på hele fjellet, i alle hastigheter! Alt fra leking med ungene til blasting av nypreppa, oppkjørt, is og til goddagene med pudder til pungen. Skal du ha én ski er Mantra en sterk anbefaling - og ca like kontroversielt/ekslusivt som å kjøpe en Canyon Nerve ES/AM som do-it-all stisykkel. Er det bling? - Nei Funker det? - JA! Mer lesestoff om emnet her
|
|
|
12/02/2009 10:13
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Storslalom svinger, i allefall i konkurransesammenheng, snakker vi radius på 14-17m. Her mener jeg de fleste som koser seg en dag i bakken, og har kjørt litt før, bør ligge. Da snakker vi hastigheter med en passe myk ski på rene skjær, opp mot 40-50kmt, høres ikke mye ut kanskje, men på ski er det fort for de som ikke er godt vant til sånt! Mantraen på 18-22m radius, kjørt på rent skjær kommer kjapt opp mot det dobble av de hastihetene. At man KAN kjøre fort på ei ski betyr vel ikke at den automatisk går så fort? Man kan vel kose seg i bakken med Mantra også?
|
|
|
[Re: Lyn-Peder]
12/02/2009 10:20
|
klean
Besatt
|
Besatt
Arrestasjon!
Mantraene duger på hele fjellet, i alle hastigheter! Duger, jada alt duger. Det er også mange som koser seg i bakkene med å kjøre en sereie med avbrutte stopp-skrenser. (Skrense til farten er liten nok til at en tør å vri seg over til andre siden) Mantraen er en kanon ski! Jeg vurderte den og ente opp med en som er nesten lik. Den kommer ned alle bakker, den kan brukes til alt. Den er god på store raske svinger og i løssnø. Det den IKKE kan er å kjøre store OG små svinger på rent skjær. Den kan IKKE kjøre størelsen svinger folk flest (ca.13-17m, er min påstand uten annen begrunnelse enn at jeg tror det) på rent skjær. Rent skjær er også kalt carvingsvinger, og vil si svinge uten at skiene skrenser på tvers av fartsretningen.
Andreas.
|
|
|
12/02/2009 10:58
|
Lyn-Peder
Toppturist
|
Toppturist
Det den IKKE kan er å kjøre store OG små svinger på rent skjær. Den kan IKKE kjøre størelsen svinger folk flest (ca.13-17m, er min påstand uten annen begrunnelse enn at jeg tror det) på rent skjær.
Ikke hør på'n! :-D Mantraen er rene folkeskien, legger du trykket (på skjær) mere på framskia, svinger'e hur snaut som helst. Går'e for fort for småsvinger? Legg trykket litt lenger bak. Skrense? slapp litt av i ankelen, og vips har du kjørt halve henget ned, på tvers. No problema! Trådstarter har vel fått smaken på fart på sykkel, nekter å tro at sunnmøringen i exil kommer til å nøye seg med skrensing og vrikking på rumpa i 45km/t. Hva er det de sier? Buy nice, or by twice.... Lykke til!
|
|
|
12/02/2009 11:34
|
klean
Besatt
|
Besatt
Hehe... jeg skal gi meg med maset mitt. Mantraen er flott til mye, men den har ikke primærfunksjonen sin der trådstarter beskriver tiltenkt bruksområde. Pis :-)
Andreas.
|
|
|
12/02/2009 11:57
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tipper trådstarter raskt er ute av primærområdet som blir beskrevet i første innlegg, han har jo skaffa seg dånnhillsykkel. Skal han være freerider på sykkel og bakkerotte på ski? WEIRD!!
Hvorfor skal alle som kjører bakkeski på død og liv "forsvare" disse fyrstikkeskiene mot nye og moderne frikjøringsski med allroundegenskaper? Jeg har selv et par relativt feite ski som jeg bruker til alt, og det eneste de ikke duger til er blåis, men det er uansett ikke et føre jeg trakter etter.
Og ski med midje på 70mm funker vel i løssnøen, men de funker ikke halvparten så bra som en breiere ski laget for det formålet, og er ikke en tredjedel så gøy...
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
12/02/2009 12:01
|
StigB
Señor
|
Señor
Hva er det de sier? Buy nice, or by twice.... Det der kaller jeg store ord. Klarer du med dine råd å få Terje til å kjøpe ett par ski og støvler han kommer til å kjøre med de nærmeste 15 årene må du være en shaman eller trollmann. :-) Kan hende det bare går å kjøper et ski par og et støvel par og er ferdig med det. Jeg trenger en sesong med ski, og to på støvler, og når det gjelder støvler er det da 3 til fire par som testes før jeg har vært fornøyd. Så lykkelige er dere som vet hva dere skal ha, jeg trenger egen testing og vurdering for å få det jeg trenger.
|
|
|
[Re: StigB]
12/02/2009 12:06
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Med mindre man kjører hver eneste helg, tror jeg man kan komme greit gjennom en sesong på lånte demoski også. Butikker og importører er etter mine erfaringer ganske rause med å låne ut ski.
På den måten kan man få prøvd litt forskjellig, og kun det absolutt vanskeligste gjenstår: Sko :-)
|
|
|
12/02/2009 12:09
|
Lyn-Peder
Toppturist
|
Toppturist
Dette fungerte flottiflott, og full fart ned de sorte løypene var langt over middels dritgøy!
Hehe... jeg skal gi meg med maset mitt. Mantraen er flott til mye, men den har ikke primærfunksjonen sin der trådstarter beskriver tiltenkt bruksområde. Pis :-)
Hehe, skal slutte å mase selv ;-) Poeng: Det finnes en del ski i midfat-klassen (Bsquad, Corvus/Navis, Mantra m.fl) som funker som fjell i pisten, og som gir muligheter til å vokse ut av preppa-landskapet. Få blir misfornøyd med denne typen ski! Om lengde: De fleste ski har samme tverrmål i de ulike lengdene - lengden bestemmer da svingradius, og har stor innvirkning på stabilitet i stor fart vs svingvillighet/lekenhet i moderate hastigheter - dessuten flyter lengre ski bedre i løssnø. Om invitasjonen til fred: Kom til sunnmøre på Nedtur (r), eller invitér til BBB, så skal vi altids få begravet stridsøks under ei rot vi kan hoppe over ;-) Håvard
Redigert av Lyn-Peder; 12/02/2009 12:16.
|
|
|
12/02/2009 12:22
|
tmork
OP
Lilloman
|
OP
Lilloman
Foreslår vi utstyrer mannen med Dynastar Pro rider XXL, Deadboldtbindinger skrudd i bånn, Sweet crusader one piece suit,ABS skredsekk med spade og søkestang, beeper, surefoot Racingsko, fete goggles og en Troy Lee carbon helhjelm... Da har vi ihvertfall gjort vårt...
Hmm, hva hvis jeg sier at jeg allerede har googles samt denne? 
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
|
|