Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skifte av dempegaffel - Vrient ?

Skifte av dempegaffel - Vrient ? #678398 10/02/2009 14:03
T
TrondIvan Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei.

Jeg har en Klein Attitude Comp hvor det er påmontert en etterhvert svært sliten Manitou SX-R.

Etter å ha vært innom utallige nettsider så ser jeg at det er mulig å få tak i en bra dempegaffel til en grei pris både i inn- og utland. Men, så er spørsmålet om jeg klarer å montere gaffelen korrekt for egen hånd ? Er det vrient ? Jeg er ikke spesielt teknisk av meg... Risikerer jeg å måtte dra ned til den lokale sykkelreperatøren med masse deler og pent be om assistanse... thinking

Hva må jeg vite av tekniske specs før jeg eventuelt trår til og bestiller en gaffel ? Noen klassiske tabber jeg kan forsøke å unngå ?

Takker for etthvert innspill.

TrondIvan

Re: Skifte av dempegaffel - Vrient ? [Re: TrondIvan] #678400 10/02/2009 14:07
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg var i samme båt her i høst, men det gikk veldig greit. Sørg for å kutte røret i lik lengde som den gamle og få av alle lager/spacere, samt husk hvilken rekkefølge disse er satt på før du monterer ny. Den stjerna inni røret som toppskruen sitter fast i, kan du gjerne bytte kanskje når du først er i gang? Vet ikke hvor nødvendig dette er, men sikkert andre som vet bedre.

Kjøper du brukt, så husk å få en med minst like langt rør som den gamle som sitter på sykkelen din i dag.

Tut og kjør!

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Skifte av dempegaffel - Vrient ? [Re: tommygutt] #678404 10/02/2009 14:17
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det er ikke spesielt vrient. Den nederste ringen som skal på plass på gaffelen (crown race?) kan det være en fordel å smelle nedpå med egnet verktøy, men det bør en sykkelsjappe kunne gjøre for veldig lite penger, det tar maks 30 sekunder. Justering av styrelageret er ikke vanskelig, men må gjøres rett. Se guide her.

Når det gjelder kjøp av gaffel, så må du passe på at kronerøret er av samme tykkelse (og type?) som den du har.

Pass på at den nye dempegaffelen har ca samme axle-to-crown-lengde som den du har. Dette måles fra rett på undersiden av styrerøret på ramma til der du fester hjulet. Helst skal de maks avvike med 10-20 mm, men det avhenger av hva ramma er laget for. Dersom ny gaffel har samme vandring som den gamle pleier de å stemme sånn noenlunde, men det kan bli et vesentlig avvik. Kjøper du en gaffel med mer vandring kan det gi problemer.

Re: Skifte av dempegaffel - Vrient ? [Re: tommygutt] #678405 10/02/2009 14:18
Sebastian Offline
Besatt
Besatt
den stjerna (starnuten) ville jeg byttet når jeg satte på ny gaffel. denne får du sikkert for 30-40 kroner hos den lokale sjappa. Husk å presse denne rett nedi. Jeg bruker et langt gjengestag fra under gaffelkrona til å sette dem i, men finnes eget verktøy for det.

Sebastian Pedersen
Re: Skifte av dempegaffel - Vrient ? [Re: Sebastian] #678413 10/02/2009 14:36
T
TrondIvan Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Takk for gode svar.

Vandringen på den jeg har i dag er 80 mm. Så i praksis vil jeg anta at jeg kan gå opp til 100 mm uten at jeg vil merke en negativ forskjell.

Tykkelsen på kronrøret på den jeg har vet jeg ikke... Finnes det standardstørrelser ? Eventuelt kan jeg vel selv måle diameteren ?

Nå er det slik at den gaffelen jeg har er for v-brems. Er det noen som har erfaring med bruk av disc foran og v-brems bak ? Skal vel ikke by på støre utfordringer eller ?

Re: Skifte av dempegaffel - Vrient ? [Re: TrondIvan] #678415 10/02/2009 14:40
Sebastian Offline
Besatt
Besatt
kronerøret du har er 1 1/8" (dette er standard)
å gå opp til 100mm er sikkert ikke noe problem, men kanskje heller ikke noe vits dersom du er fornøyd med geometrien du har i dag. Jeg har sett noen billige DBS kommet med mekanisk skivebrems foran og V-brems bak, så det finnes jo, men tror det er ytterst få som har denne kombinasjonen.

Redigert av Sebastian; 10/02/2009 14:41.

Sebastian Pedersen
Re: Skifte av dempegaffel - Vrient ? [Re: TrondIvan] #678416 10/02/2009 14:41
Arne_And Offline
More than words
More than words
Vandring: jeg kjenner ikke ramma di, men jeg har registrert at folk mer mer peiling enn meg ofte mener at rammer laget for 80 mm vandring godt klarer normale 100 mm-gafler, de får litt slækkere geometri noe som bare er en fordel (i de fleste tilfeller). Om det gjelder din ramme vet jeg ikke.

Hvis du blar et stykke ned her finner du en oversikt ("Headset Sizing Standards"). 1 1/8" er vel det vanligste for terrengsykler i dag.

Re: Skifte av dempegaffel - Vrient ? [Re: Arne_And] #678426 10/02/2009 14:53
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Når det gjelder skive foran og v-brems bak, er vel ikke det så uvanlig. Mener at Geir Anders kjørte det i mange år mens han hadde Klein. Siden det er foran du trenger mest bremsekraft, vil jeg si at skive foran er en meget bra oppgradering. Sebastian nevner mekanisk, men gå for hydraulisk om du skal ha, er mitt råd.

Ellers har vel det meste som er viktig å passe på kommet fram her allerede.

btm
Re: Skifte av dempegaffel - Vrient ? [Re: Sebastian] #678429 10/02/2009 14:58
T
TrondIvan Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Ser poenget med å beholde 80 mm ettersom dette funker utmerket i dag. Men har også hørt at opp til 100mm som hovedregel ikke endrer geometrien... Men det kan som sagt være greit å beholde et konsept som funker.

Fordelen med å kunne bruke hyd.skivebrems foran isteden for v-brems er at jeg får flere gafler å velge mellom. Har sett at de fleste gafler i dag selges med innfesting for skivebrems.

Re: Skifte av dempegaffel - Vrient ? [Re: TrondIvan] #678439 10/02/2009 15:14
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: TrondIvan
Ser poenget med å beholde 80 mm ettersom dette funker utmerket i dag. Men har også hørt at opp til 100mm som hovedregel ikke endrer geometrien... Men det kan som sagt være greit å beholde et konsept som funker.

Vel, som geometrien endres bestandig når man bytter fra en gaffel med 80mm til en med 100mm. Det er lengden på gaffelen fra aksel (senter nav) til topp krone ("A-K", ofte kalt "AC" blant dem som på død og liv skal bruke engelske benevnelser) som bestemmer hvor mye geometrien endres. De fleste gafler med lik vandring har omtrent samme A-K.

Ved 20mm ekstra vandring øker også A-K med tilsvarende. Dette betyr i hovedregel én grad slakkere styrevinkel. Men det er ikke dermed sagt at det vil merkes på noen negativ måte, men forskjellen innebærer gjerne en til sammenligning litt understyrt følelse i motbakkene og en litt lettere kontrollerbar (mindre nervøs) sykkel i utforkjøringene.

Bytting av gaffel fra 80 til 100mm vil i ifølge de fleste kunne stemples som "OK", mens en endring fra 80 til 120 eller sågar 140mm vil få et "nei, nei".

Gaute

Moderator  support