Flere, bl.a. Specialized og Pro, lager holker med én låsering, som sitter godt fast på styret uten at det blir like klumpete som ODI. Jeg liker disse godt, og vekta er pene 70-80 g for paret.
ESI og de Gaute linket til. Selv kjører jeg med ESI. De er verre å demontere, men ettersom jeg kjører SRAM med matchmaker er ikke dette lenger et problem.
ODI kjørte jeg med lenge, men syntes at den ytterste låseringen var ubehagelig for hånden.
Ellers er det mange som sverger til Ergon sine holker. Veldig fine de også.
Jeg ville vært skeptisk til Pro og andre med tilsvarende lock on-ringer. Disse baserer seg på en stoppskrue heller enn klemme og kan lage spor i karbonen.
Men disse "skumgummi" holkene uten låsring vil de sitte godt nok?
Med en god dose hårspray så sitter de godt nok. Jeg kjører skumgummi på carbonstyre og synes det fungerer fint. Prøvde ESI en periode, men som Trond sa så er de omtrent umulige å få av uten at de revner.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Selv bruker jeg Bontrager Race X Lite skumholker som veier 28 gram. Veldig gode å holde i, veier lite og ikke minst OK pris (rundt en hundrelapp tror jeg).
Kjøpte slike med låsering til mitt karbonstyre, men fikk helt angst da ringen og setskruen skrapet mot karbonen. Dårlige greier, og de føltes bare "så där" så det ble et par skumgummi, Ritchey WCS-greier. Veldig gode å holde i. De var trange som juling, så jeg brukte litt zalo for å få dem på. Når det tørker sitter det nok greit.(Helt til regnet kommer..?) Barends er et alternativ jeg vurderer, men føler at stilpolitiet kommer til å ta grep før eller senere, så jeg er skeptisk.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Men disse "skumgummi" holkene uten låsring vil de sitte godt nok?
Det er ikke skum, men en form for silikonblanding. De sitter skikkelig godt. Jeg monterer de for hånd, og har bare litt vann inne i holken før jeg monterer. Krever en sterk hånd, men det har da du.
Jeg demonterer de ved å dra de rett av, men det krever litt det også.
De har aldri sluppet for meg. Brukt 3-4 par på 3-4 forskjellige styrer de siste to årene. Og jeg har vært ute i skikkelig grisete vær.
Jeg ville vært skeptisk til Pro og andre med tilsvarende lock on-ringer. Disse baserer seg på en stoppskrue heller enn klemme og kan lage spor i karbonen.
Specialized- og Pro-holkene har bare én låsering, ja, men ringen strammer rundt en "kjerne" i holken, som er av hardplast, med den myke holkegmmien kledd utenpå denne kjernen (sånn som ODI, egentlig).
Jeg har brukt sånne på flere sykler med karbonstyrer i over et år, og har ingen betenkeligheter. Veldig fort gjort å få av og på, dessuten, og de er ikke på langt nær like trange som flere ODI-er jeg har vært borti.
Hva med å prøve Ergon for All Mountain? Skal være ekstra comfy, sies det. Festes med èn aluklemme. Ergonomi er viktig vettu. Jeg har kjøpt inn DH-varianten som skal testes til sommeren. Ergon.
Ellers har jeg god erfaring med Ritchey WCS skumgrep til ca 70,- fra CC. Festes med rødsprit, Jif Universal, blåsprit etc.
Jeg slår også et slag for ESI. Tykk eller tynn blir en smakssak. De er lette å montere og lette å ta av. Dynk dem innvendig med blåsprit, og ta en dæsj med spriten på styret også. Jobb fort og de glir lett på som bare det. Å ta de av er heller ikke noe problem. Litt teknikk og de "smetter" av. Men det kan vi komme tilbake til når de skal av.
Hva med å prøve Ergon for All Mountain? Skal være ekstra comfy, sies det. Festes med èn aluklemme. Ergonomi er viktig vettu. Jeg har kjøpt inn DH-varianten som skal testes til sommeren. Ergon.
Ellers har jeg god erfaring med Ritchey WCS skumgrep til ca 70,- fra CC. Festes med rødsprit, Jif Universal, blåsprit etc.
Jeg bruker endurogrepene til Ergon og er egentlig meget fornøyd, men sliter litt med at de veier 100 gram mer enn ESI.