trener jeg for hardt ?
|
Re: trener jeg for hardt ?
[Re: kjerts]
10/02/2009 21:11
|
Merkemann1965
OP
Fersking
|
OP
Fersking
tror også mange trener for mye mengde, og for lite pumpa.
jeg har full fokus på å få fart på sykkelen og holde utpekte ritt gjennom. og normalt avslutter jeg meget sterkt.
skal trene masse intervaller etterhvert (ikke bare sykkel men også litt løping) men som nevnt over kjører jeg pumpa skikkelig 2 ganger pr uke jevnlig.
Joar71 over her trener meget bra, og fart i birken fikk han også
|
|
|
[Re: Merkemann1965]
10/02/2009 21:19
|
Merkemann1965
OP
Fersking
|
OP
Fersking
styrketrening er også overvurdert. dersom en har en viss styrke i kropp og bein så holder dette. Tren heller styrketråkk, og masse bakker når våren kommer.
|
|
|
[Re: ]
11/02/2009 09:08
|
Eager
Medlem
|
Medlem
Hvis kompisene dine over tid trener det doble av deg er det kun et spørsmål om tid før du er parkert. Det er jo en skikkelig drøy påstand, med mindre du vet hvordan han og kompisene trener og hvordan de responderer på ulik trening. Har du sett noen av disse nyfrelste treningsnarkomane som trener like mye roligtrening som et pro-tour lag? Og dropper spy-øktene? Jeg har ihverfall konkurret og trent sammen med noen av disse og hittil er konklusjonen: I ritt, hvor farten er mye høyere enn de er vant til, så holder de god fart en stund, for så å klappe sammen utover i rittet. Og det er jo ikke så rart; de sykler jo på intensiteter de omtrent aldri har vært i nærheten av på trening. Man er jo nødt til å trene på å stadig klare å kjøre fortere? Trene så hardt at du ikke tror du skal klare å komme deg hjem etter økta? Forsøke å få framhjulet ditt litt raskere over bakketoppen eller ned stien enn du trodde du klarte? Lære å lytte til signalene om at nå kjører man for hardt? Du får tid og plassering av hvor fort du klarer å kjøre mellom A og B, ikke hvor mange mil du har i beina, eller hvor sakte du har klart å sykle en økt. Jeg forstår at de som trener mye hardt, eller som kjører i et lag, trenger mye tid på trening i rolig tempo pga. restitusjon og lag-trening. Men trener man 5-7 timer jevnt fordelt utover uka er det vel ikke så mye restitusjon som ikke kan taes på sofaen eller sovende i senga? Antar at kompisene også lærer av erfaring, kan bruke internett og har en god rådgiver her og der. Slik at de har et fornuftig treningsprogram med godt innslag av 2-3 (sub)terskel trening pr uke , og at de fyller opp med flere og lengre rolige langturer. Og jeg sier ikke at det vil skje i april, men at det vil skje, det tror jeg fortsatt. Merkemannen65 kan jo kanskje gi en rapport på det etterhvert.
|
|
|
[Re: Eager]
11/02/2009 09:32
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Jeg er en sånn som ikke kan dedikere livet kun til trening, men må prøve å komme i best mulig form på færrest mulig treningstimer.
En grei løsning som gjorde at jeg kjørte merkbart bedre var: (...og dette er ingen overraskelse for de som har lest mye på forumet).
1. Skille mellom harde og rolige økter. 2. Kjøre 1-2 intervalløkter i uka. 3. Ha en lang, rolig langtur i uka. 4. Periodisere litt, når det er mulig.
Kjører pulskontroll, men ikke watt. Orker ikke bruke for mye tid på å tenke rundt treninga. Noen tenker alt for mye på hva som er riktig trening, og fokuserer på marginaler. Blir bare kokko i huet av det.
Når jeg kjører samme strekning flere ganger i bakkeintervall passer jeg på at alle drag kjøres på samme tid, eventuelt at de siste er noen sekunder raskere enn de første. Noe under terskel i grunntreningsperiode, på eller noe over terskel som oppkjøring til sesong.
Med det som er beskrevet over, har jeg erfaring med at det går rimelig bra i ritt med et grunnlag på rundt 4-6 timer trening i uka. Dette er "familiefarmodellen".
|
|
|
[Re: ]
11/02/2009 09:35
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Hvis kompisene dine over tid trener det doble av deg er det kun et spørsmål om tid før du er parkert. Det er jo en skikkelig drøy påstand, med mindre du vet hvordan han og kompisene trener og hvordan de responderer på ulik trening. Har du sett noen av disse nyfrelste treningsnarkomane som trener like mye roligtrening som et pro-tour lag? Og dropper spy-øktene? Jeg har ihverfall konkurret og trent sammen med noen av disse og hittil er konklusjonen: I ritt, hvor farten er mye høyere enn de er vant til, så holder de god fart en stund, for så å klappe sammen utover i rittet. Og det er jo ikke så rart; de sykler jo på intensiteter de omtrent aldri har vært i nærheten av på trening. Man er jo nødt til å trene på å stadig klare å kjøre fortere? Trene så hardt at du ikke tror du skal klare å komme deg hjem etter økta? Forsøke å få framhjulet ditt litt raskere over bakketoppen eller ned stien enn du trodde du klarte? Lære å lytte til signalene om at nå kjører man for hardt? Du får tid og plassering av hvor fort du klarer å kjøre mellom A og B, ikke hvor mange mil du har i beina, eller hvor sakte du har klart å sykle en økt. Jeg forstår at de som trener mye hardt, eller som kjører i et lag, trenger mye tid på trening i rolig tempo pga. restitusjon og lag-trening. Men trener man 5-7 timer jevnt fordelt utover uka er det vel ikke så mye restitusjon som ikke kan taes på sofaen eller sovende i senga? Siden du påstår at hvis man ikke trener nok i ritthastighet så får man trøbbel på ritt så kan jeg vel lansere påstanden at hvis man ikke trener i "rittlengde" så vil man også få problemer på ritt. For det er vel like naturlig å tro at en som trener i 25 km/t hver dag vil få problemer med å skulle sykle i 30 km/t i et ritt som at en som sykler 1 time hver dag skulle få problemer med å sykle et ritt på 4 timer. Ved å bare kjøre harde og korte økter så får man sikkert en respektabel CP20 min, men det er vel ikke akkurat den avgjørende faktoren i et terrengritt hvor arbeidstiden er på 4 timer...?
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
11/02/2009 10:44
|
Merkemann1965
OP
Fersking
|
OP
Fersking
har ikke problemet med å svikte siste timen i offroadritta sml med gruppene underveis (heller omvendt- jeg kjører fra). tidligere mengdetrening og erfaring etter noen år på sykkelen kommer godt med etter 2,5 timer.
ifjor kjørte jeg birken på snittpuls 171 (terskel er vel ca 176/ max ca 193). tviler på at jeg klarer bedre snittpuls i år på ritta, men med bedre "motor" skal det gå fortere. jeg skal bli råere, blir det bl.a ved å trene med andre som er bedre enn meg ! Ser meg ikke tilbake..
er ganske lik i tankegangen med Joar71 - er imponert over 3.10 med ditt opplegg (timeantallet). klarer jeg 3.25 i år er det max føler jeg.
|
|
|
11/02/2009 11:47
|
Eager
Medlem
|
Medlem
Det var da en utrolig bra terskelpuls. 91,5% av max er jo helt rått. Her er det potensiale for bedre enn 3.25, uten tvil.
|
|
|
11/02/2009 11:54
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siden du påstår at hvis man ikke trener nok i ritthastighet så får man trøbbel på ritt så kan jeg vel lansere påstanden at hvis man ikke trener i "rittlengde" så vil man også få problemer på ritt.
Det må være en kjip filosofi å følge for Trondheim-Oslo-syklister..
|
|
|
11/02/2009 12:21
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Siden du påstår at hvis man ikke trener nok i ritthastighet så får man trøbbel på ritt så kan jeg vel lansere påstanden at hvis man ikke trener i "rittlengde" så vil man også få problemer på ritt.
Det må være en kjip filosofi å følge for Trondheim-Oslo-syklister.. Jeg mener å ha hørt at de mest seriøse (les: Rye-Ekspress) faktisk har noen flere turer hvor timeantallet er ganske høyt som trening til rittet. Men T-O er jo en ganske spesiell konkurranse som ikke helt underbygger poenget mitt. Men det er jo noe som heter at man blir god til det man trener på. Og det er vel ingen grunn til å tro at hvis man aldri sykler lenger enn 1,5 t så vil man være supergod til å sykle ritt på 4-5 timer
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
11/02/2009 12:38
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Til sammenligning hadde jeg snitt 169 på birken. Makspuls Birken 183. Makspuls generelt rundt 190. Terskel? - tja. Satt greit og kjørte jevnt på 177-179 opp til Skramstad, så den ligger kanskje der et sted eller kanskje litt lavere - hva vet jeg? Har ikke målt. Ser ut som vi ligger ganske likt.
Kjør på Merkemann! Tror også du greit kan forbedre deg med det opplegget du kjører ;-)
|
|
|
11/02/2009 12:43
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det må være en kjip filosofi å følge for Trondheim-Oslo-syklister.. Jeg mener å ha hørt at de mest seriøse (les: Rye-Ekspress) faktisk har noen flere turer hvor timeantallet er ganske høyt som trening til rittet. Men T-O er jo en ganske spesiell konkurranse som ikke helt underbygger poenget mitt. Men det er jo noe som heter at man blir god til det man trener på. Og det er vel ingen grunn til å tro at hvis man aldri sykler lenger enn 1,5 t så vil man være supergod til å sykle ritt på 4-5 timer Nei, men spørsmålet er vel heller om rittfart er mer relevant og nyttig trening enn rittlengde, når rittlengde trenes i et irrelevant tempo?
|
|
|
11/02/2009 12:48
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Uten at jeg har syklet DSSP, vil jeg også anta det er kjipt å sykle den med utelukkende "korte" økter også.... 
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
11/02/2009 13:03
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg trente bare 30minutters joggeturer frem til snøen forsvant, og trente aldri lenger enn 2 timer på sykkelen før T-O på 16t20m i 2004.
|
|
|
11/02/2009 13:15
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så bra ! Og det opplegget har du fulgt siden med gode resultater ? Tips Thor Hushovd om det treningsopplegget, det er jo bare pukka til å gi ham, såvel som andre , et løft 
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
11/02/2009 13:23
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Imponerende, men jeg er dog ikke overbevist om at dette nødvendigvis er veien frem for alle.
Men, det gjelder jo bare å finne en plan med treningen som man fullt ut tror på selv og som man finner ut fungerer. Min måte å trene på, er veldig forskjellig fra dine prinsipper ; ikke dermed sagt mer riktig.
|
|
|
[Re: HeavyDude]
11/02/2009 13:28
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så bra ! Og det opplegget har du fulgt siden med gode resultater ?
Nei, nå trener jeg 800t i året etter sigmund1-ish metode. Tips Thor Hushovd om det treningsopplegget, det er jo bare pukka til å gi ham, såvel som andre , et løft  Sa jeg at dette var veien til tour d france, eller var det bare et eksempel på at langturer ikke nødvendigvis er dødsviktig for å gjennomføre Trondheim-Oslo sånn noenlunde?
|
|
|
11/02/2009 13:37
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Poenget mitt er at innlegget ditt kanskje ikke har så stor overføringsverdi til andre ? Fordi: det sier ikke noe om hvilket resultat du ville ha oppnådd med et annet treningsopplegg. Har du prøvet og feilet med ulike treningsopplegg og funnet ut at dette var det som ga best resultater for deg og fortsatt med det ? Da kunne det være litt interessant for oss andre og se hva vi kunne dra ut av det som lærdom.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
11/02/2009 13:55
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med 2 timer i uka fordelt på fire økter fra august til april, mener jeg rolig sykling ville vært en dårlig erstatning, uten at jeg kan dokumentere det.
Problemet med ulike teorier er at ingen har lyst til å sløse bort en sesong på noe de ikke har trua på.
Nå prioriterer jeg annerledes, og kan trene rolige timer i tillegg til de harde øktene.
|
|
|
11/02/2009 14:04
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oki, da er jeg enig med deg :-)
|
|
|
11/02/2009 14:53
|
Merkemann1965
OP
Fersking
|
OP
Fersking
kjerts skriver ;
"spørsmålet er vel heller om rittfart er mer relevant og nyttig trening enn rittlengde, når rittlengde trenes i et irrelevant tempo? "
Jævlig bra sagt, noe å tenke på ! å trene opp rittfart er viktig, og det burde mange flere syklister ha mer fokus på.
Kutt ut trening for samvittighetens skyld, og slutt å telle timer hver gang (greit med røfflig oversikt- ikke minutter- he he)
|
|
|
11/02/2009 15:01
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Det er vel også et spørsmål om hvor mange økter i rittfart man tåler i løpet av en uke, og om verdien av såpass få økter det evt vil innebære er større enn å trene fler timer med lavere fart / intensitet ?
|
|
|
11/02/2009 16:00
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Men, det gjelder jo bare å finne en plan med treningen som man fullt ut tror på selv og som man finner ut fungerer. Min måte å trene på, er veldig forskjellig fra dine prinsipper ; ikke dermed sagt mer riktig.
Det er rett og slett feil, det er selvfølgelig individuelle forksjeller men det finne noe som er mer riktig enn annet, og noe som alt annet like ville ha gitt bedre resultater. Dette noe er ikke bare å finne en plan som du har trua på, tro kan faktisk ikke flytte fjell i alle tilfeller. For min del er det helt åpenbart at hvis du vil bli god til å sykle så må du unnagjøre hardtreninga. Det er ingen som har blitt best uten å trene hardt. Etter at du har unnagjort den biten, og du fortsatt har tid til å trene mer kan du begynne å legge inn rolig mengde. Jeg vedder hva som helst på at en som trener 15 timer i uka sone 1/2 året rundt lett blir slått av en som trener 6 timer i uka hvorav 2t - 4t er sone3/4. Det er like sikkert at en som trener 15 timer i uka hvorav 2t - 4t hardt og resten rolig slår 6 timerdmannen, og derfor slår Thor Hushovd oss mosjonister. Fordi han trener hardt og mye, ikke fordi han trener mye.
|
|
|
11/02/2009 16:01
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Det er vel også et spørsmål om hvor mange økter i rittfart man tåler i løpet av en uke, og om verdien av såpass få økter det evt vil innebære er større enn å trene fler timer med lavere fart / intensitet ? Ja det er det, men den grensen er det ikke mange mosjonister som overskrider
|
|
|
11/02/2009 16:14
|
Beles
Entusiast
|
Entusiast
Jeg lanserer herved følgende ville treningsteori(som burde tilfredstille de fleste):
Den har bakgrunn i at man blir god på det man trener på, so here we go:
1. Man trenger kun å trene en type økter, nemlig økter med rittfart, og ritt-lengde. Etter en slik økt hviler man til man er klar for en ny økt med samme type lengde og intensitet. Før og etter en slik økt kan man med fordel varme opp, og kjøre seg ned. Merk: Dette er ikke noe ny måte å trene på. "Alle" proffene trente på denne måten for ikke så lenge siden, men de fant etterhvert ut følgende:
2. For å tåle å kjøre kun harde økter med intensitet og lengde som beskrevet ovenfor trenger man (trommehvirvel) å trene i en periode med intensitet og lengde under hva som er beskrevet ovenfor. La oss kalle det grunntrening. Det er lansert en del "magiske" nummer på antall mil/timer man skal drive med slikt, 1000 miles er et fint rundt tall som er brukt. Problemet med å tallfeste slikt er at det vil passe for noen, men være for høyt/lavt for resten. Så her trengs det litt eksperimentering.
3. Man kan ikke gå rett over fra grunntrening til "ritt-trening", man må fase inn trening med høyere intensitet og lengde gradvis og over en viss periode. Kall dette gjerne periodisering.
4. Man kan ikke trene på denne måten over så veldig lang periode før man er mentalt og fysisk utbrent. Etter en slik periode er det gunstig med en periode med alternativ trening, både for et mentalt avbrekk og også for å få brukt andre muskelgrupper enn man vanlig gjør.
5. Etter en periode med alternativ og roligere trening kan man evt begynne med en ny periode med trening på rittintensitet/lengde, eller begynne på en ny periode med såkalt "grunntrening".
For å prøve å oppkonstruere noe system ut av dette "nye og eksperimentelle" programmet over foreslår jeg følgende:
1. en periode på noen måneder med grunntrening 2. en periode hvor man gradvis går over til rittspesifikk intensitet og lengde 3. en periode med ritt (som da er den eneste riktige måten å komme i form på, men som krever litt forberedelser) 4. en periode med alternativ trening for å hente seg inn igjen.
Hvis man har et par stk. av periode 3 i tillegg til resten får man nesten fyllt opp et år, og så kan man begynne på nytt igjen.
Men, det er vel ingen som ville prøvd et slikt system?
mvh, Beles
|
|
|
[Re: Beles]
11/02/2009 16:21
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Høres fornuftig ut dette Beles.
|
|
|
11/02/2009 16:35
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Kunne du ikke holdt dette hemmelig da Beles? Heller publisert endel uklare prosentsater og slikt så kunne det vært en undegrunnsbevegelse som fulgte ditt "nye og eksperimentelle" opplegg i all hemmelighet.
LarsB
|
|
|
11/02/2009 16:49
|
KnutAa
Besatt
|
Besatt
Dette må jeg få avkreftet med en gang. Mye rolig trening er den eneste veien til suksess, spesielt i sportsklassen. Sette masse inn i banken. Alle i sportsklasse 30-39 oppfordres til å ikke eksperimentere med slike idiotiske og hasardiøse opplegg. SETTE INN I BANKEN FOLKENS!!1
No added style
|
|
|
11/02/2009 17:36
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men, det er vel ingen som ville prøvd et slikt system? Er det ikke dette "alle" driver med da?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
11/02/2009 17:41
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Men, det er vel ingen som ville prøvd et slikt system? Er det ikke dette "alle" driver med da? Har du hørt om ironi? Jeg var ikke ironisk når jeg sa det....
|
|
|
[Re: frodegutt]
11/02/2009 17:50
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men, det er vel ingen som ville prøvd et slikt system? Er det ikke dette "alle" driver med da? Har du hørt om ironi? Jeg var ikke ironisk når jeg sa det.... Hadde en snikende følelse av at det var ironi ute og gikk ja... BUSTED! Ja ja... :-)
|
|
|
|
|