Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

gode sykle stier i/runt hønefoss???

gode sykle stier i/runt hønefoss??? #676995 06/02/2009 22:06
S
sjølvesatan Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
noen som vet av kule gode stier nær hønefoss eller??? thinking

Redigert av sjølvesatan; 06/02/2009 22:08.
Re: gode sykle stier i/runt hønefoss??? [Re: sjølvesatan] #677472 08/02/2009 19:14
espenun Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har ikke sykla mye i området, men spana en del etter gode stier mens jag har labba rundt til fots. Planlegger å sykle noen turer fra hytta til svigers i Åsa til sommeren.

Jeg har finni en del bratt og fint i skråninga fra Nordmarka (Krokskogen) ned mot Steinsfjorden. Har spesielt trua på den gamle kullkjørerstien som går på skrå ned fra Skardet (Skardtjernet) ned mot Elviktangen (i Steinsfjorden). Den er et par-tre kilometer lang og burde by på både strøkne flytpartier og noen mer tekniske innslag, åsså er den javnt passe bratt hele veien!

Et annet spørsmål er selsagt hvordan man kommer seg til toppen av stien... Det trur jeg kan komme til å by på både frutrasjoner og positive overraskelser!

Merk forøvrig at stien er ganske tett trafikert av fotturister på vei til/fra Mørkgonga på fine dager, så den bør kanskje tas på overskya hverdager, eller hverfall med stor respekt for fotgjengerne!

Forøvrig synes jeg Gamlekleiva ned fra Kleivstua til Sundvollen er verdt et besøk, jeg har sykla den noen ganger som desert etter tur over fra Lommedalen. Den er bratt og fin men åpner likevell for stor fart og moro! Merk at det mest steinete partiet på midten kan være veldig glatt på våte dager. Hvis du er lat går det også ann å kjøre opp til Kleivstua (må betale bommen på Dronningveien).

Lykke til! Keep us informed hvis du finner no moro!

E

Hilsen Espen -- NOTS OO

http://www.nots.no/blimedlem
Re: gode sykle stier i/runt hønefoss??? [Re: espenun] #677746 09/02/2009 12:04
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg var i førstegangstjeneste på Eggemoen ved Hønefoss i 1996. (Leiren er nedlagt nå.)

Det var en del skogsveier oppe på platået forbi leiren som burde egne seg for sykling. Det var iallfall en del grusveier og skogsbilveier der som kanskje kan brukes som utgangspunkt for å lete etter stier.

Re: gode sykle stier i/runt hønefoss??? [Re: mogens] #678044 09/02/2009 21:32
Anders A Offline
Avhengig
Avhengig
Hei, det er massa stier og muligheter rundt Hønefoss, men de er ikke så godt beskrevet. Jeg kan rutte med denne linken: http://www.ringerike-o-lag.no/side.asp?ID=112 De driver med sykel orientering. Hønefoss sokner til Nordmarka og Holeia, samt att det er mange moer, Eggemoen, Helgelandsmoen, Hensmoen, Hvalsmoen mm. Rett og slett veldig mye å lete seg fram i. Holeia er også rimelig rolig i forhold til Nordmarka.

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: gode sykle stier i/runt hønefoss??? [Re: Anders A] #678085 09/02/2009 22:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jøss. Jeg var også på Eggemoen i 1996. Dimmet i juni.
Mange fine sykkelrunder på platået ved Eggemoen, men også mange fine stier med utgangspunkt i Hønefoss forøvrig.
Husker noen fine turer md den lokale klubben under min halvt års tjeneste der oppe.
Stiene ned fra Ringkollen er også ganske så bra.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: gode sykle stier i/runt hønefoss??? [Re: sykkeloyvind] #678095 09/02/2009 23:48
mogens Offline
Besatt
Besatt
Da var du på kullet før meg Øyvind, jeg var der juli-desember. Den gangen var det vel begrenset adgang til deler av området pga militær aktivitet, men nå bør det vel være fritt leide, skulle en tro? Er iallfall ikke mangel på skog i de traktene.

Re: gode sykle stier i/runt hønefoss??? [Re: sykkeloyvind] #678923 11/02/2009 11:06
M
MeanEd Offline
Fersking
Fersking
M
Du verden... Hadde 6 gode mnd på Eggemoen jeg også. Men jeg var der tidligere enn dere.. Juni-Des '89

Var oppe på Eggemoen for noen år siden, med sykkel. Fikk meg noen mil fram og tilbake på platået og opp til den skytebanen på andre siden av jernbanelinja. Er nok av bakker og kneiker selv om platået er flatt!
Konklusjon: Fartsfylt morro på brede stier!!

Redigert av MeanEd; 11/02/2009 11:07.
Re: gode sykle stier i/runt hønefoss??? [Re: sjølvesatan] #691927 09/03/2009 17:51
O
old but bald Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Jeg har 3 favoritter i Hønefoss området.
Det finnes hauger og lass av skogsstier på moene som er nevnt, men ingen av dem er særlig spennende i mine øyne.

En går fra den såkalte Danseplassen ved Kilemoen (rett ved bygdeborgen, om det høres mer kjent ut), følger i store trekk skiløypa som er kjørt opp der i år. Den er teknisk krevende til tider, kjempefin avslutning med veldig mange alternative avslutninger.

Nummer to går fra Borgergrenda over til en av tunnelene i Åsa.
Den har god flyt og variasjon, begynte smått på en rydding av en alternativ sti der ifjor, fortsetter når snøen går, litt kjip avslutning på asfalt for å komme til sentrum, men verdt det!

Nummer tre er fra Aklangen ved Ask, der er det ett par gode alternative ruter.

Det er lite fotfolk på alle disse rutene, og alle har partier som man ikke klarer hver eneste tur, som jo er bra.

Gi meg gjerne en PM, jeg kan godt guide deg\dere første turen.

Jeg blir også happy om det er stier dere vet om som jeg ikke var klar over.
Ifjor ble det mye "er ikke det der borte en sti a`?", i desperat leting etter nye jaktmarker.

Re: gode sykle stier i/runt hønefoss??? [Re: old but bald] #996454 04/08/2010 12:42
O
old but bald Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Kan legge til at det går en flott nedoversti (som også er fullt mulig å sykle hele veien opp) fra Buttentjern, ender opp på en slette mellom Vågard og Eggemoen, flott flyt, kan sykles styggfort.

Re: gode sykle stier i/runt hønefoss??? [Re: sjølvesatan] #2395841 08/04/2017 15:12
G
GeirW Offline
Avhengig
Avhengig
G
Vet jeg bedriver litt tråd nekrofili her...☺ sitter på Åsa akkurat nå og lurer på om det er noen som vet om føreforhold og gode stier som man kan kjøre nå i påsken herfra til Hønefoss

Re: gode sykle stier i/runt hønefoss??? [Re: GeirW] #2396533 11/04/2017 09:02
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: GeirW
Vet jeg bedriver litt tråd nekrofili her...☺ sitter på Åsa akkurat nå og lurer på om det er noen som vet om føreforhold og gode stier som man kan kjøre nå i påsken herfra til Hønefoss

http://mtbmap.no/#13/60.1318/10.3479 gir deg noen idéer ihvertfall. Det aller meste er bart nå.
Hadde vært fint om den lokale Hønefossmafian kunne lagt inn noen av godturene sine på openstreetmap så de også dukker opp på mtbmap.

Moderator  support