Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 14 1 2 7 8 9 10 11 13 14

Politidirektoratet: religiøse hodeplagg

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: Tex] #681047 16/02/2009 06:48
Mylla Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Islamsk råd i Norge tar ikke avstand:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2928690.ece
Ikke noe problem, han er sikkert egentlig en snill og grei go-nisse, så bare la han og hans venner få viljen sin m hijab...

Mer om denne helt ufarlige herr Al-Qaradawi her;
http://www.fritanke.no/KOMMENTAR/2009/Hijab_er_islamismens_kvinnedrakt/

"Don`t loose your temper, nobody wants it."
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: Tex] #681052 16/02/2009 07:21
Espen Offline
More than words
More than words
Ekstrem Islamiske er ikke noe man forbyr eller tillater. Den er et resultat av en samfunnsutvikling.

Det er jo selvsagt en mulighet for at vår overflatiske forbrukkskultur er så fordummende, at vi har mistet evnen til å videreutvikle sammfunnet i positiv retning for alle som bor der.

Er virkelige all relgion som et spill/kamp, der man deler ut, vinner eller kjemper til seg poeng, og at hijab i politiet er et gratispoeng til en av deltakerne?

Er Norge virkelig mer islamistisk enn Pakistan, om vi tillot Hijab i Politiet?

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: Espen] #681158 16/02/2009 09:45
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: Espen
Ekstrem Islamiske er ikke noe man forbyr eller tillater. Den er et resultat av en samfunnsutvikling.

Samme kan da sies om nazisme.

Det er jo selvsagt en mulighet for at vår overflatiske forbrukkskultur er så fordummende, at vi har mistet evnen til å videreutvikle sammfunnet i positiv retning for alle som bor der.

Hva mener du med positiv retning? Er det at subgrupper fra utvalgte religioner kan grine seg til hva som helst? At de andre må tilpasse seg grineungene? Grineunger som aldri bidrar og tom forsøker med klær og symbolikk å distansere seg fra resten av samfunnet.
Og hva har det med forbrukere å gjøre? Skal de forbruke mindre for ikke å støte grineungene?
Når du shopper sykkelstæsj står du i veien for grineungene sin utvikling?

Er virkelige all relgion som et spill/kamp, der man deler ut, vinner eller kjemper til seg poeng, og at hijab i politiet er et gratispoeng til en av deltakerne?

Er det sånn du ser det?
Politi og religion skal ikke kobles, uavhengig om vi tilfeldigvis har noen kors i de små metallskiltene på hattene.(av historiske årsaker) Politiet representerer ingen religion. Er det vanskelig å forstå? Så hvorfor skal de da bruke religiøs symbolikk?

hehe
keep on trolling

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: Espen] #681163 16/02/2009 09:50
perbl Offline
More than words
More than words

La meg fortsette argumentasjonsteknikken med å stille spørsmål uten svar.

Hvor stor andel av muslimer i Norge krever bruk av Hijab for kvinner? (dette vet jeg ikke svaret på sjøl engang, men det hadde vært interessant å finne ut).

Er ikke bruk av Hijab selv innen Islam en tolkningssak som er delvis ufundamentert i selve Koranen men finnes først og fremst i utvalgte tilleggskrifter?

Er det i dag tillatt å bruke Hijab i offentlige bygninger i Tyrkia?

Vil vi i et forholdsvis sekulært land stimulere til å akseptere likestillingsfiendtlige holdninger gjennom å tillate hijabbruk? En eller annen gang kommer man for meg til et absolutt der man ikke lenger har privilegiet av å kunne relativisere for å forstå, om det er misjonsforeninger som mottar statsstøtte men ikke tillater kvinnelige forkynnere eller hijjabbruk er to eksempler på dette. Jeg mener vi sender et viktig signal med hva vi her ender opp med å tillate, og man må da spørre seg hvem man vil tekkes, de moderate muslimene som faktisk ikke ser så alvorlig på dette med å dekke seg til eller de som står for en mer kvinnefiendtlig holdning.

Redigert av perbl; 16/02/2009 10:02.

Per B.
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: Espen] #681208 16/02/2009 10:49
Mylla Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

e

Skal vi se...på med nisselua og inn i den norske naive tåkeheimen, ta med en spennende eksotisk kopp grønn te... Neida ,no problem! Jatilalt!

"Don`t loose your temper, nobody wants it."
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: Mylla] #681222 16/02/2009 11:21
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt

Sykkesporten, derimot, er mer liberal. :-)

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: Sykkelbob] #681227 16/02/2009 11:24
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Sykkelbob

Sykkesporten, derimot, er mer liberal. :-)

Der var jammen denne tråden inne på et fin-fint spor. Sjekk ut den fine Wilieren også.

Gult og sort lenge før Lance, Trek og Astana:-)

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: Mylla] #681229 16/02/2009 11:26
B
bike4man Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Jäklarna anamma...Dette var en tråd som ble startet av meg, om et tema som ble satt litt på spissen. Lite ante jeg om det vepsebol jeg tråkket opp i...
Da jeg forsøkte å avslutte tråden (jeg er ikke moderator, heldigvis, men siden jeg startet tråden føler jeg et slags ansvar for den, på en måte..) ved å skrive "avsluttet" i starten av tittelen.
Men det var jo da diskusjonen tok av for alvor!

Jeg avslutter med følgende utrop:

Hijap i det offentlige norske rom? ...

Den som ikke kan arabisk kan gå inn på google, under "free translator" og finne ut hva der står skrevet ovenfor. (Nei, der har jaggu programmet forbrengt hele innlegget til det ugjenkjennelige, og kopiert inn deler av innlegget til andre avsnitt... Skal forsøke å gjøre det leselig igjen...Ser ut til at TS-teksbehandleren er like dårlig til å fordøye arabisk som meg).

Det var sluttsalven! Nå er det slutt!

SLUTT ! SLUTT ! SLUTT ! SLUTT ! SLUTT ! SLUTT !

Der Diskution ist von diesem Moment ab beendet !

"The dirthrowing has now been closed down."

C´est finis! Toutement!

Dæ skar itte talas no meir pisspreik her nå, høre ´ru !

JEG ANMODER HERVED MODERATOR OM Å LÅSE DENNE TRÅDEN.

TS-tekstbehandlingsprogrammet godtak ikke arabiske skrifttegn! Men derimot alt annet rart, av merkelige avatarer og annet "rusk".

I denne anti-diskrimineringens tid, bør man ikke kunne forlange at dette TS-forumet skal godta arabiske tegn? Mener det, jeg.
Skal vurdere å starte en ny tråd om det temaet...

Redigert av bike4man; 16/02/2009 11:50.
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: bike4man] #681231 16/02/2009 11:30
perbl Offline
More than words
More than words
Naivt å hive ut en tråd på et diskusjonsforum hvis du forventer å kunne styre tråden og avslutte den når du vil :-)

Per B.
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: perbl] #681247 16/02/2009 11:53
B
bike4man Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: perbl
Naivt å hive ut en tråd på et diskusjonsforum hvis du forventer å kunne styre tråden og avslutte den når du vil :-)

Husker enkelte fragmenter fra folkeskolen fortsatt, deriblant diktet som begynner slik:

Ser du sola du Ola, ser du månen du Per...

Det var et sidesprang.

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: perbl] #681250 16/02/2009 11:54
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
Skal vi se...på med nisselua og inn i den norske naive tåkeheimen, ta med en spennende eksotisk kopp grønn te... Neida ,no problem! Jatilalt!

Jeg synes denne typen innlegg tilfører saken utrolig lite. Fint an du er uenig med mine syn på sakene, det kan danne gunnlag for gode diskusjoner. Det kan kanskje tilogmed endre folks oppfatning av forskjellige ting.

Mer naivistisk-venstreintellektuellt-nisselue-trolling senere idag.

E

post@espenwettre.no
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: perbl] #681252 16/02/2009 11:57
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: perbl

Haram haram!!!!!!

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: FuzzyLogic] #681253 16/02/2009 11:58
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Duh-duh-dududuh...

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: FuzzyLogic] #681256 16/02/2009 12:03
B
bike4man Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: FuzzyLogic

Haram haram!!!!!!

Haram meg her, og haram meg der:

http://maps.google.no/maps?hl=no&q=h...=1&ct=image

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: bike4man] #681258 16/02/2009 12:05
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: bike4man
Sitat: FuzzyLogic

Haram haram!!!!!!

Haram meg her, og haram meg der:

http://maps.google.no/maps?hl=no&q=h...=1&ct=image

hehe
Mange forbudte bøker på Haram bibliotek.
http://www.haram.folkebibl.no/

Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: FuzzyLogic] #681267 16/02/2009 12:28
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg hører søren meg steike på hva jeg vil:

Haram!

Anonym5
Re: Avsluttet: Politidirektoratet: religiøse hodep [Re: anonym5] #681275 16/02/2009 12:37
B
bike4man Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: pontiff
Jeg hører søren meg steike på hva jeg vil:

Haram!

No issraelsk no, detta, væh? Ho, ho....

Generelle toleranseproblem? [Re: Espen] #681295 16/02/2009 12:53
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Quote:

Salaam Alaykem,
Jepp, du har rett, ja til det meste, så lenge det ikke i urimelig grad går utover hensynet til den neste.

Det tragiske med den generaliserende freppinga i denne diskusjonen her er at de samme debattantene som i en diskusjon kommer med ultraliberale utsagn, i neste diskusjon er blodig konservative. (følte jeg fikk et stikk i siden, så jeg gir et stikk i siden tilbake)
Det må være forskjell på det man ikke liker, og det man vil forby.

Hijabbruk i politiet ligger helt klart i grenselandet, men klarer ikke helt å se at dette kommer til å være en framtredende del av politiuniformen(under østerdalslua, skinnjakka, og blåskjorta), kan vel mest sammenlignes med å ha superundertøy under uniformen.

I denne diskusjonen er jeg villig til å ta prinsipphatten av og se på det pragmatiske i saken. Hvis hijabtillatelse kan bidra til å få flere kvinner fra underrepresenterte miljøer som identifiserer seg med politisk islam til å søke utdanning innen politiet er det positivt for den generelle samfunnsutviklingen.

Om folk føler seg støtt av en kvinne som dekker til håret sitt med slør under østerdalskappen med politiskilt har de et toleranseproblem, dessverre.

T (glad i grønn te)

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Generelle toleranseproblem? [Re: Ynot] #681305 16/02/2009 13:04
B
bike4man Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Sitat: Ynot

Salaam Alaykem

Jo, takk selv: "As-Salamu `Alaykum" tenker jeg vi sier. Rett skal jo være rett.
Og det eneste riktige er nei til hijab i det offentlige norske rom. For alltid.

Og "Ynot", "verden er ikke flat" (heter det ikke jorden?)

Grønn (ugjæret) te? Som vanlige finkornet te, eller som faste, små kuler (gunpowder te?).
Får ikke helt til det der? Enten blir´n for besk, eller så blir det ikke nok smak på teen.
Har du noen råd for grønn te tilberedning, "Ynot" (unote?)

Redigert av bike4man; 16/02/2009 13:20.
Re: Generelle toleranseproblem? [Re: Ynot] #681310 16/02/2009 13:07
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F

Om folk føler seg støtt av en kvinne som dekker til håret sitt med slør under østerdalskappen med politiskilt har de et toleranseproblem, dessverre.

Rart de som ikke har noe problem å se kvinner på gaten i hijab, niqab osv har et problem med det samme integrert i politiuniformen?
Tror du virkelig det er toleranse det står på?

Re: Generelle toleranseproblem? [Re: Ynot] #681321 16/02/2009 13:17
StigB Offline
Señor
Señor

Vi kan mene og synes så mye vi vil. Jeg har gitt tilkjenne mitt syn så jeg er forsåget ferdig med den.

En uniform er en uniform og bør beholdes så nøytral som mulig. Skal en åpne for fler "tilpasninger" en det som allerede er kan en glemme uniformen slik den er tenkt å være. Blir det tillatt med det ene så vil andre kreve sin rett og be om endringer ut fra kulturelt og politisk ståsted. Jeg synes det er svakt av myndighetene ikke å gå ut å si sånn er det sånn blir det.

Politi- og lensmannsetatens uniformsreglement

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Generelle toleranseproblem? [Re: Ynot] #681402 16/02/2009 15:53
B
bike4man Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B

Hvis hijabtillatelse kan bidra til å få flere kvinner fra underrepresenterte miljøer som identifiserer seg med politisk islam til å søke utdanning innen politiet er det positivt for den generelle samfunnsutviklingen.

Nei, jeg synes ikke det. Der er vi helt uenige du og jeg. Og greit er det, for meg.

"El mundo no es plano" (verden er ikke flat)

Min spansk er ikke hva den var, og det har den vel strengt tatt ikke vært heller, men kan det hete: "La tierra no es plana"? (Jorden er ikke flat).

Bare lurer, er ikke sikker.

Noen som er mer sikre?

Redigert av bike4man; 16/02/2009 15:55.
Re: Generelle toleranseproblem? [Re: StigB] #681407 16/02/2009 16:01
gare Offline
More than words
More than words
La oss for all del ALDRI lage tilpasninger. Det er jammen ille nok at det finnes et alternativ som dette, graviditetsantrekk i politiet? Hva blir det neste? Skal de ta med ungen i babybjørn også kanskje?

Og for sikkerhets skyld, jada, det er endel ironi ute og går her

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Generelle toleranseproblem? [Re: bike4man] #681409 16/02/2009 16:02
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:

Nei, jeg synes ikke det. Der er vi helt uenige du og jeg. Og greit er det, for meg.

Hvorfor er du uenig i det?

Lojalitetskonflikt?

e

post@espenwettre.no
Re: Generelle toleranseproblem? [Re: gare] #681412 16/02/2009 16:14
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
Og for sikkerhets skyld, jada, det er endel ironi ute og går her

Nei, .... nei, den tar jeg ikke ;-)

Praktiske tilpasninger kan en nok vurdere, men politiske, religiøse eller kulturelle må en styre unna.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Generelle toleranseproblem? [Re: ] #681418 16/02/2009 16:27
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anonymous13
Hvis uniformen skulle vært uten pratiske tilpasninger hadde de jo kunne brukt samme uniform vinter og sommer, under parade og til opprørskontroll. Det hadde jo vært genialt.

Pussig nok bruker politiet forskjellig folk til ulike oppgaver også, akkurat som forskjellige uniformer er det noen politier som egner seg til å gå først og hardt inn i vanskelige og voldelige situasjoner og andre som er bedre egnet til å løse og forebygge sammensatt kriminalitet i f.eks innvandrermiljøer. Trenger ikke stridsvest, heldekkende visier med oksygentilførsel, mp5 osv til det siste, men et uniformert menneske å snakke med og stole på er gull. Det er disse man trenger flere av med eller uten hijab

No added style
Re: Generelle toleranseproblem? [Re: KnutAa] #681490 16/02/2009 19:02
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article2930272.ece

Hijab meg her og hijab meg der

STRIDEN OM HIJAB har de siste ukene skapt bølger av sterke følelser både på Stortinget og blant folk flest. Det politiske bråket skal jeg la ligge, men det er ikke utenkelig at hele hijabforslaget til slutt havner i skuffen.

Sist hijab vakte sterke følelser var for 8–9 år siden. Da sto striden om forbud mot bruk av hijab i skolen slik Frankrike hadde vedtatt. Som kjent ble det ikke noe av forbudet.

I utgangspunktet er det hver enkelts personlige rett å gå med hva slags hodeplagg en vil. Sånn sett burde ikke dette spørsmålet være komplisert. Men det er altså ikke så enkelt. For Vålerenga burde det imidlertid være det. Hva er problemet med å la to dyktige «hijabdesignere» lage en «Vålerengahijab»? Så får det være opp til Vålerenga-sjappa å selge dem, og opp til hver enkelt som har interesse for slike å kjøpe dem. Negative reaksjoner er trolig grunnen til at dette ble skrinlagt.

Er det yrkesforbud?
Verre blir det med spørsmålet om hijab i politiet. Det er vanskelig å svelge argumentet om at flere muslimske kvinner vil søke til politiet hvis hijab blir tillatt. At dette alene skulle føre til økt rekruttering av minoriteter til politihøyskolen er tvilsomt. Noen vil hevde at det er yrkesforbud og diskriminering av muslimske kvinner å si nei til bruk av hijab i politiet.

Politiet skal være verdinøytralt. Derfor påpeker mange at en politikvinne, eller mann, ikke kan bære religiøse symboler sammen med uniformen. Men er det likevel nærmest en umulighet å se for seg en patruljerende politikvinne med hijab?

Like profesjonelle
For hva er et nøytralt politi? Hvem kan med hånden på hjertet si at politiet ikke er påvirket av egne holdninger, av strømninger i samfunnet og ikke minst av politiske signaler? Det er neppe grunn til å tro at muslimske kvinner, med hijab, skal være mindre profesjonelle i utøvelsen av sitt yrke enn for eksempel politifolk med et politisk verv i et kommunestyre? Å si ja til hijab vil i stor grad være et symbol på at vi innser at samfunnet er blitt mer sammensatt – både kulturelt, etnisk og religiøst – enn det var for bare noen tiår siden. Det igjen vil signalisere respekt for at minoritetsbefolkningen også har rett til fritt å velge yrke.

Fortsatt intoleranse?
Rett før helgen hadde 50000 personer registrert sin motstand på Facebook. Hva frykter de? Jo, at et «hijabpoliti» ikke vil behandle dem rettferdig eller at konfliktnivået kan øke i en gitt situasjon. Erfaringene fra England tilsier noe annet. Der er dette uproblematisk. Sverige sa ja til hijab i politiet for tre år siden. Hittil har ingen søkt om å få bruke den.

Er det slik at hijabdebatten nok en gang avslører vår fremmedfrykt? At det i bunn og grunn er dette det handler om? Er svaret ja, har vi sannelig ikke kommet langt i å flytte toleransegrensene for andre kulturer.

Re: Generelle toleranseproblem? [Re: mtbmaniac] #681499 16/02/2009 19:22
jrm Offline
Sitat: mtbmaniac

Sist hijab vakte sterke følelser var for 8–9 år siden. Da sto striden om forbud mot bruk av hijab i skolen slik Frankrike hadde vedtatt. Som kjent ble det ikke noe av forbudet.

Jo da i mars 2004, hijab har aldri blitt tiltatt i den franske skolen (kanskje tolerert av enkelte rektorer) men iallefall ikke i skolene hvor jeg gikk.

Redigert av jrm; 16/02/2009 19:24.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Generelle toleranseproblem? [Re: jrm] #681514 16/02/2009 19:37
progres Offline
Besatt
Besatt
.

Vedlegg pd.jpg
Redigert av progres; 16/02/2009 19:37.
Re: Generelle toleranseproblem? [Re: ] #681525 16/02/2009 19:52
jrm Offline

Aut regem aut fatuum nasci oportet.