Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Enda en ferskings treningslogg.

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Øyvind V] #697177 19/03/2009 10:48
Arve05 Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg prøvde å påvirke timevalgene i fjor, dvs spurte pent om de kunne legge til noen flere B75 og B90 timer. Svaret var da at de ikke så behovet og ikke trodde at slike timer hadde noen særlig effekt i forhold til det å bli bedre syklist. Da var det bedre med fullt kjør på B45/B60/Puls timene iflg 3T, eventuelt ta flere timer etterhverandre.

Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same
- George Soros
Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Arve05] #697190 19/03/2009 11:16
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jepp, 3T har alt for mange pulstimer, absolutt. Og at det er kun Rosten som har B90 spinn er jo helt bak mål. Kanskje det er kvaliteten på instruktørene som gjør det? Det krever litt av en instruktør for å lage populære timer med hyppig deltakelse. Jeg er spent på hvordan det går med B90 nå som våren nærmer seg, og landeveis-onsdagen til TVK begynner.

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #697211 19/03/2009 11:50
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Christer-R
Kanskje det er kvaliteten på instruktørene som gjør det? Det krever litt av en instruktør for å lage populære timer med hyppig deltakelse. Jeg er spent på hvordan det går med B90 nå som våren nærmer seg, og landeveis-onsdagen til TVK begynner.

Mitt inntrykk fra B90 er at det var de som kjører "Team 3T" til Oslo som var der; og meg. Alle kjente alle, og så nær som alle kjørte med lik drakt. Når veiene blir bare forsvinner de kanskje fra timen, men om de påvirkes av TVK-treninga vet jeg ikke.

At 3T anbefaler puls-timer er jo ingen overraskelse; de hevder jo villig vekk at 3 slike timer i uka gjør underverker, og glemmer å si noe særlig om restitusjonsbehovet hvis man kjører på 90-95 % av HF max.

Jeg synes de burde høre på seriøse innspill fra folk som har litt peiling. Og da tror jeg det kan være en løsning å bedrive litt lobbyvirksomhet mot instruktører som sykler selv. Og de vil sikkert ha flere sånne timer selv også... ICON_SMILE

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Øyvind V] #697219 19/03/2009 11:58
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Øyvind V
Sitat: Christer-R
Kanskje det er kvaliteten på instruktørene som gjør det? Det krever litt av en instruktør for å lage populære timer med hyppig deltakelse. Jeg er spent på hvordan det går med B90 nå som våren nærmer seg, og landeveis-onsdagen til TVK begynner.

Mitt inntrykk fra B90 er at det var de som kjører "Team 3T" til Oslo som var der; og meg. Alle kjente alle, og så nær som alle kjørte med lik drakt. Når veiene blir bare forsvinner de kanskje fra timen, men om de påvirkes av TVK-treninga vet jeg ikke.

Ja, det er mange Team 3T-ryttere som er på denne timen. Grete, instruktøren, er jo ivrig TVK-er og landeveissyklist selv, så jeg ser for meg at enten timen forsvinner helt, eller noen andre overtar den. Det er jo synd, for Grete er en kjempeflink instruktør som faktisk vet hva hun gjør når hun setter opp timene! ICON_SMILE

Sitat: Øyvind V

At 3T anbefaler puls-timer er jo ingen overraskelse; de hevder jo villig vekk at 3 slike timer i uka gjør underverker, og glemmer å si noe særlig om restitusjonsbehovet hvis man kjører på 90-95 % av HF max.

Jeg synes de burde høre på seriøse innspill fra folk som har litt peiling. Og da tror jeg det kan være en løsning å bedrive litt lobbyvirksomhet mot instruktører som sykler selv. Og de vil sikkert ha flere sånne timer selv også... ICON_SMILE

Jepp, 3T's anbefaling av pulstimer i hytt og gevær er veldig på kanten. Jeg ser endel som kjører 2 - 3 pulsspinn i uken, og resten går det i pulsstep, hard jogging på mølla e.l - dette må vel føre til overtrening over tid?

Men, nå hører det vel med til historien at det er, av den gjennomsnittlige mosjonist på 3T, langt imellom de som faktisk yter 90 - 95% av maxpuls i det heletatt iløpet av en pulsspinn-time. Det er ikke meningen man skal klare å sette seg opp på setet for å drikke, prate med sidemann og synge med sangen rett etter endt pulsdrag, noe majoriteten faktisk gjør.

Redigert av Christer-R; 19/03/2009 12:07.
Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #697434 19/03/2009 19:12
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg ser ting fra ett treningssenters synspunkt da jeg driver ett lite senter selv.
-Folk vil bli kjapt ferdig med trening

-Den vanlige mosjonist aner ikke noe om trening og restitusjon annet enn at om man er sliten så har man trent bra!

-Det er litt for spesielt interesserte som ønsker å kjøre 90 minutters. De som kan trening ser nytten, resten ser på det som slitsomt og kjedelig. Selv om en 45 min.pulsspinntime skal være mer slitsom....

-Det er enklere å få tak i instruktører til å ta korte timer.

-Det er billigere for senteret å ha korte timer

Litt satt på spissen vil mosjonisten inn på senteret kjapt, hive seg på sykkelen, opp i puls tvert og rett i bilen for å komme hjem til sur kjerring/mann og masete unger....

40årskrisesylist
Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: aktiviteten] #697555 19/03/2009 23:03
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: aktiviteten
Jeg ser ting fra ett treningssenters synspunkt da jeg driver ett lite senter selv.
-Folk vil bli kjapt ferdig med trening

-Den vanlige mosjonist aner ikke noe om trening og restitusjon annet enn at om man er sliten så har man trent bra!

-Det er litt for spesielt interesserte som ønsker å kjøre 90 minutters. De som kan trening ser nytten, resten ser på det som slitsomt og kjedelig. Selv om en 45 min.pulsspinntime skal være mer slitsom....

-Det er enklere å få tak i instruktører til å ta korte timer.

-Det er billigere for senteret å ha korte timer

Litt satt på spissen vil mosjonisten inn på senteret kjapt, hive seg på sykkelen, opp i puls tvert og rett i bilen for å komme hjem til sur kjerring/mann og masete unger....

Joda, jeg skjønner hvor du vil- og jeg er enig med deg. Men, problemet her er ikke kundene, det er ledelsen. Disse 75 og 90-minutterne vi snakker om legges ut for booking 6 dager før timen avholdes, klokken 08:00- og de er uten unntak fullbooket iløpet av et kvarter. Da er det ledelsen på senteret som hindrer muligheten for nye timer, og ikke kundene. Det er en kamp om de få plassene på disse timene, og 2 slike timer ekstra i uken hadde helt sikkert gitt mere kunder.

Bare for å sammenligne litt: Det er alt i alt 21 pulsspinn-timer fra Mandag tom. Søndag på 3T Rosten, og mange av disse timene har et tosifret antall ledige plasser. Det er én B90, og denne er helt full hver gang. Om man hadde tatt bort 3 pulsspinn-timer, og lagt til én B90 til, er jeg ganske sikker på at antallet syklende kunder hadde vært større.

Det er såpass mange spesielt interesserte her i nærheten, at å fylle opp setene i spinnsalen ved enda en 90 minutter er nok ikke noe problem.

Redigert av Christer-R; 19/03/2009 23:03.
Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #699197 23/03/2009 20:30
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Da var det igjen Mandag, og tradisjonen tro begynner jeg uken med B75 Spinn. ICON_SMILE

Mandag 23.03.09

B75 Spinn. Korte intervaller, hhv 15/15, 30/15, 60/30 sek. sittende, og 60/30, 30/30, 15/15 sek. stående. (Tror det var sånn det var, iallefall.)

Flott økt som river godt i lår og lunger. Sliter med å komme opp i puls sittende, så jeg skal gjøre noen justeringer på sittestillinga.

Snittpuls: 160
Maxpuls: 186
Kcal: 1084

Fikk en kjip start på dagen idag. Baksmell på 1400 på skatten svir godt når man er arbeidsledig og i sparetilsykkel-modus. frown

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #713221 20/04/2009 13:34
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Nå er det jaggu lenge siden sist innlegg her. Heldigvis er det ikke lenge siden sist treningsøkt, men da det har vært påske, sykdom osv. i bildet har det vært litt mye lapskaus så langt i april.

Syklingen blir nedprioritert frem mot sommeren nå, da jeg står i kongens klær i begynnelsen av August, og må stikke meg litt ut under rekrutten. Så storparten av treninga fremover nå blir jogging med og uten sekk, noe lengre turer i fjellet med sekk, og styrkeøvelser med kroppsvekt.

Hva treningen angår har jeg gått et par turer på ski i påsken, og i går kom jeg hjem fra fjellet, hvor jeg har vært siden Onsdag på isfiske. 8 - 9 timer på ski torsdag, og fredag. 3 timer Onsdag!

Lørdag 18.04 - Søndag 19.04

3 - 4 timer sykling på en gaammel DBS damesykkel med 3 gir og fotbrems hjem fra fest. 2 flate dekk. Strekningen Lundamo - Heimdal for de som vet hvor det er. ICON_LAUGH

Redigert av Christer-R; 20/04/2009 13:34.
Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support