Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Enda en ferskings treningslogg.

Enda en ferskings treningslogg. #675208 03/02/2009 23:04
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Da gjør jeg som min likesinnede Aktiviteten, og oppretter en treningslogg her på terrengsykkel også. Kunnskapsnivået er litt labert hva sykling angår på treningsforum i forhold til her, kan man si.

Litt om meg:

Gutt på 19 år fra Trondheim, født tidlig på 90. En liten valp i forhold til majoriteten her inne, hva alder angår. Måler 187 cm, og tipper over mannegrensa på 100 kg med en margin på 3 - 4 kg. Har trent veldig liten kondisjon siden jeg sluttet med ballspill, og stort sett all annen fysisk aktivitet, for godt og vel 5 år siden. Begynte så smått med styrketrening rundt 16 fylte år, med kosthold og treningsrutiner deretter. Ganske dårlige, med andre ord. Har vært ganske av og på med styrketreningen siden den tid, men kommet tilbake i den siste tiden. Kunnskapen om trening og kosthold er større enn før, og gir derfor resultater som inspirerer til fortsettelse.

Jeg begynte med spinn rundt nyttår for å forbedre kondisjon først og fremst, men etterhvert som timene på spinnsykkelen har passert har interessen for sykling vokst seg større enn noen gang før, jeg tror jeg holder på å bli bitt.

Har i et par år tidligere hatt meget lyst på landeveisracer, og den lysten er større enn før nå. Om jeg sykkelkrepsen på armen min fortsetter å bite, skal jeg kjøpe sykkel til våren. Først og fremst racer, men det blir nok helt sikkert en HT i boden også iløpet av våren / sommeren.

Kom gjerne med tips og innspill som hjelper meg i riktig retning, for kondisjonstrening og sykling har jeg generelt veldig lite peiling på. Mine mål er dog ikke annet enn å overleve som mosjonist, så blodseriøst blir det ikke på en god stund enda.

Gjør det like lett som Rørosingen også, og sakser rett fra min nåværende logg på det andre forumet.

-------

Dagens lille cardio, 06.01.09

1 time jogg på gangvei med 20 cm nysnø

-------

Fredag 09.01.09, PulsSpinn

For dere som ikke vet hva PulsSpinn er, er det 4x4 intervaller på 85 - 95% av maks, med 4x3 aktive pauser på ~70%. Vanskelig å få til 70% på de aktive pausene, men det er iallefall teorien bak det. 10 min oppvarming og nedtrapping etter dragene og aktive pausene. Timen varer i totalt 45 - 50 min.

----

Søndag, 11.01.09, B60 spinn.
Første gangen jeg har vært med på det. B er hardeste vanskelighetsgrad (A og B), 60 er minuttene. Ble ikke så sliten som jeg skulle ha blitt, da det er beina som holder meg igjen, får liksom ikke kommet skikkelig opp i puls. Men det reiv godt uansett.

----

Tirsdag 13.01.09, PulsSpinn.

----

Onsdag 14.01.09

1 1/2 t jogg i moderat tempo, rask gange innimellom når det ble for ille i korsryggen.

----

Torsdag 15.01.09, PulsSpinn.

----

Søndag 18.01.09, PulsSpinn.

Første gang med pulsklokke.

Maxpuls - 186
Snittpuls - 148

----

Tirsdag 20.01.09, PulsSpinn.

Snittspuls: 154
Maxpuls: 190

----

Onsdag 21.01.09

1 1/2 time på spinnsykkel

Snittpuls: 150
Maxpuls: 170

----

Fredag 23.01.09, PulsSpinn.

Maxpuls: 190
Snittpuls: 156

----

Søndag 25.01.09, PulsSpinn.

Snittpuls: 166
Maxpuls: 187

----

Tirsdag 27.01.09, Pulsspinn med kjedelig instruktør og tam musikk.

Snittpuls: 160
Maxpuls: 192

----

Onsdag 28.01.09

2 timer på spinnsykkel

Snittpuls: 145
Maxpuls: 181

----

Fredag 30.01.09, PulsSpinn.

Snittpuls: 152
Maxpuls: 187

Hadde glemt å nulle ut klokka siden langkjøringa på Onsdag, så snittpulsen ble ganske feil. (lavere enn den i realiteten var) Grei økt uansett. Hadde en kar på sikkert 65 år til instruktør, men det er tydlig at alder ikke er en hindring for enkelte! En av de bedre instruktørene jeg har vært hos så langt.

----

Jajajaja, idag var det altså klart for spinnmaraton i 3 timer. Stod opp ganske tidlig for å gjøre noen ærend, og for å få i meg nok mat iløpet av dagen.
Var ganske spent på hvordan det hele skulle gå for seg da informasjonen var heller skral i forkant av maratonet, men vi hadde vel sånn nogenlunde peiling på det alle mann.

Tirsdag 03.02.09, SpinnMaraton!

Første 50 - 60 min: Her ble det kjørt en relativt rolig time med ganske lang og grundig oppvarming som et skikkelig reisverk for huset som skulle bygges iløpet av disse 3 timene. Alt gikk smertefritt så langt

Snittpuls: 134
Makspuls: 167

Påfølgende 45 min: Da ble det kjørt en standard pulsspinn (4x4 intervaller på 85 - 95% av makspuls, med 4x3 aktive pauser på ~70% av maks. Vanskelig å komme ned på 70 iløpet av 3 minutt når man har vært oppe i 95% i 1 - 2 min, men.) med endel kortere og hardere oppvarming i og med at vi hadde kjørt ganske greit før det.

Snittpuls: 167
Makspuls: 187

Så var det klart for den spennende biten: Denne timen kalles da B60 om den skulle vært holdt som enkelt-time, men med noe annet innhold da denne var mer tilpasset maratonet. Bestod av litt forskjellig, som bakkedrag vekselvis sittende/stående, små spurter på flate, klatring både sittende og stående mm.

Etter 60 min med det var det klart for "sykkelritt" som gikk over ca 30. min. Mye stående på relativt høy puls (jeg lå vel på rundt 90% av max iløpet av disse), etterfulgt av 15 sek med rykk, FULL spinn. Etter rykkene var det et lite minutt eller så stående, etterfulgt av ~3 min med mye tempo på beina sittende for å drive ut mest mulig melkesyre før neste stående drag og rykk. Totalt 6 rykk.

Glemte å notere og nullstille klokka etter den B60'en, så snitt og max er iløpet av både de 60 og det "rittet" på ~30 min.

Snittpuls: 163
Makspuls: 196

Godt fornøyd med dagen innsats! Om noen andre trøndere her på forumet var på denne maratonet på 3T-Saupstad idag, og / eller spinner på 3T-Rosten / Saupstad til vanlig, gi gjerne lyd fra deg!

----

Det var vel alt så langt. Kommer såklart nye innlegg etterhvert som syklingen fortsetter. Logger ikke styrketreningene her for å gjøre det så enkelt som mulig. Men det er ikke så voldsomt, så å ødelegge mosjoneringssyklinga mi gjør de nok ikke i så veldig høy grad.

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #675261 04/02/2009 07:54
thue Offline
Besatt
Besatt
Du har nå ihvartfall kommet godt i gang:) Du bør kanskje ta det litt rolig med alle de intervall øktene, og heller kjøre litt lengre rolige (sone 1) økter.

Redigert av thue; 04/02/2009 07:55.
Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #675277 04/02/2009 08:18
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spinningtimer er som regel lapskaus+hummer&kanari-økter uten mål og mening treningsmessig. Men synes du det er gøy, er jo det viktig for å få kroppen i bevegelse noen timer hver uke.
Hvis du ønsker å bedre kondisjonen, bør du nok bruke mer av treningstiden på rolige ( dvs sone 1, mellom ca 60 og 72% av maxpuls)langøkter ( gjerne opp mot/over 2 timer). En intervalløkt i uka tror jeg vil være nok for deg på denne tiden av året.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: thue] #675459 04/02/2009 13:44
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: thue
Du har nå ihvartfall kommet godt i gang:) Du bør kanskje ta det litt rolig med alle de intervall øktene, og heller kjøre litt lengre rolige (sone 1) økter.

Takk for det! Ja, det kan bli litt mye intervall, og jeg kommer nok sikkert til å begrense det til 2 timer i uka, og kanskje prøve å få til langkjøringer i sone 1. Litt vanskelig å få 2 - 3 timer til å passe inn iløpet av dagen når man må være avhengig av at det ikke er noen som bruker spinnsalen iløpet av den tiden. Hadde vært mye enklere med egen sykkel og rulle.

Quote:
Spinningtimer er som regel lapskaus+hummer&kanari-økter uten mål og mening treningsmessig. Men synes du det er gøy, er jo det viktig for å få kroppen i bevegelse noen timer hver uke.
Hvis du ønsker å bedre kondisjonen, bør du nok bruke mer av treningstiden på rolige ( dvs sone 1, mellom ca 60 og 72% av maxpuls)langøkter ( gjerne opp mot/over 2 timer). En intervalløkt i uka tror jeg vil være nok for deg på denne tiden av året.

Det finnes nok langt bedre treningsmetoder enn spinntimer sånn sett, men for øyeblikket er det det eneste treningsalternativet jeg har hva sykling angår. Gøy er det også. :-)
Som jeg sa istad, langkjøringer er litt vanskelig å få til, men jeg prøver! Må prøve å få med meg noen også, er ikke dagens høydepunkt med innendørssvettingpåenspinnsykkel helt alene.

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #675485 04/02/2009 14:07
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Spinn B90 på Rosten (onsdager) er fint (hvis du får plass). Der er det akseptert å kjøre sitt eget løp også. Eller du følger "dagens" fra instruktøren.

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Øyvind V] #675496 04/02/2009 14:18
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Øyvind V
Spinn B90 på Rosten (onsdager) er fint (hvis du får plass). Der er det akseptert å kjøre sitt eget løp også. Eller du følger "dagens" fra instruktøren.

Ja, jeg har tenkt litt på den. Mulig jeg prøver å booke til neste Onsdag, om jeg rekker det. Er jo helt vilt hvor fort den blir fullbooket. :-)

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #675507 04/02/2009 14:28
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Christer-R
Ja, jeg har tenkt litt på den. Mulig jeg prøver å booke til neste Onsdag, om jeg rekker det. Er jo helt vilt hvor fort den blir fullbooket. :-)

Neste onsdag er det visst maraton, og jeg håper at noen av landeveisfolket som okkuperer B90 ikke gidder å spinne i 3 timer slik at jeg kanskje kan få en plass.

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Øyvind V] #675520 04/02/2009 14:42
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Øyvind V

Neste onsdag er det visst maraton, og jeg håper at noen av landeveisfolket som okkuperer B90 ikke gidder å spinne i 3 timer slik at jeg kanskje kan få en plass.

Åja, men det er jo enda bedre! Var på maraton på Saupstad i går, og en til frister så absolutt! Maraton blir lagt ut for booking på samme måte som ordinære timer, så det skal vel ikke være noe problem å få plass om du er ute tidlig. :-) Det var dog ganske mange landeveissyklister på Saupstad i går, så det ut for.

Eidt: sjekka onlinebooking nå, maraton er allerede fullbooket. Faen.

Redigert av Christer-R; 04/02/2009 16:09.
Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #675941 05/02/2009 08:39
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Eidt: sjekka onlinebooking nå, maraton er allerede fullbooket. Faen.

Blir litt oppgitt over 3T nå altså. De sier at påmelding til maraton er mulig i resepsjonen og på online booking. På nett står det at man kan booke inntil 6 dager før, noe jeg trodde innebar at booking til onsdag kl 19.10 strengt tatt betyr at man kan booke fra torsdagen uka før (altså i dag). Når jeg spurte i resepsjonen fikk jeg til svar at påmeldingen ikke hadde åpnet. Kjipe folk assa.

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Øyvind V] #676069 05/02/2009 12:15
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ja, det systemet der er litt vanskelig å forstå seg på. Jeg meldte meg på den på Saupstad 2 uker før den begynte, i resepsjonen, og trodde derfor resepsjonen skulle være eneste mulighet til å melde seg på, noe det ikke er. Det blir helt feil å ha muligheten for onlinebooking av noe så populært, når det er fullbooket mange dager før onlinebookingen blir tilgjengelig.

Eneste rettferdige måten å gjøre slikt i fremtiden på må være å booke enten på de skjermene som står på senteret, eller via onlinebooking, 6 dager i forveien. Da stiller alle likt, og alt er greit. :-)

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #676340 05/02/2009 20:34
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Dagens lille;

Torsdag 05.02.09, Pulsspinn

Snittpuls: 165
Makspuls: 181

Ok fornøyd med dagens økt, forholdene tatt i betraktning; la meg 23:30 i gårkveld, og sovnet relativt fort. Bråvåknet så klokken 01:45, og da var hele den natta ødelagt. Sovna ikke igjen før klokken ringte 06:30.

Ellers er det ganske gøy å se at jeg snart har 20 slag mer i snitt nå, enn jeg hadde første gang med pulsklokke. (18. jan) :-)

Heretter tror jeg forresten disse intervalltimene skal legges til Søndag og Onsdag, eller Mandag og Fredag. Skal prøve å få til 2 langkjøringer iløpet av uka også, det bør gå relativt greit. :-)

Redigert av Christer-R; 05/02/2009 20:43.
Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #676358 05/02/2009 20:54
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Hvorfor er du opptatt av snittpulsen? Den sier vel ikke så mye? Jeg ville heller lagt vekt på tidsfordelingen i de ulike sonene.

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: ØyNe] #676359 05/02/2009 20:57
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Det står jo en slags forklaring på teorien oppover her, men snittpuls er eneste måten jeg kan måle fremgang på med den pulsklokka jeg har, så sånn er det. :-)

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #676411 05/02/2009 22:09
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Hvor pålitelig er snittpuls for å måle framgang?

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: tommygutt] #676417 05/02/2009 22:14
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: tommygutt

Det har jeg ikke peiling på. Jeg er i det store og hele ganske blank hva kondisjonstrening angår. Men når pulsklokke er det eneste verktøyet mitt må man benytte seg av det som er. Det gir iallefall motivasjon når man ser at formen bedrer seg.

Grunnen til at jeg oppretter en treningslogg her er jo for å få tilbakemeldinger og eventuelle tips til forbedring. :-)

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: tommygutt] #676419 05/02/2009 22:15
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
På vårt bookingsystem så er alt linket sammen på det samme systemet uavhengig av om man gjør det på senterets bookingsentral eller om man gjør det på onlinebooking hjemmefra. Hvorfor må dere gå via resepsjon?
Er det ett bookingsystem der dere må få ut bilett før timen starter, altså bekrefte at dere har kommet?

40årskrisesylist
Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: aktiviteten] #676424 05/02/2009 22:20
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: aktiviteten
På vårt bookingsystem så er alt linket sammen på det samme systemet uavhengig av om man gjør det på senterets bookingsentral eller om man gjør det på onlinebooking hjemmefra. Hvorfor må dere gå via resepsjon?
Er det ett bookingsystem der dere må få ut bilett før timen starter, altså bekrefte at dere har kommet?

Det er vel samme greia hos oss også, men man har også (utrolig nok) muligheten til å booke via resepsjon lenge før det blir åpnet for booking på stasjonene på senteret / online hjemmefra når det gjelder slike ting som ikke er vanlige gruppetimer.

Jepp, løser billett ved fremmøte.

Redigert av Christer-R; 05/02/2009 22:20.
Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #676428 05/02/2009 22:26
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva

Det har jeg ikke peiling på. Jeg er i det store og hele ganske blank hva kondisjonstrening angår. Men når pulsklokke er det eneste verktøyet mitt må man benytte seg av det som er. Det gir iallefall motivasjon når man ser at formen bedrer seg.

Grunnen til at jeg oppretter en treningslogg her er jo for å få tilbakemeldinger og eventuelle tips til forbedring. :-)

Vet ikke hvor nøyaktig det kan bli, mange faktorer som spiller inn. Hadde du trent eksakt likt, lik tid, kadens, drag, belastning osv, f.eks en gang hver måned, så kanskje du kunne lest noe ut av det, men tror det blir vanskelig. Dagsformen og psyken spiller jo også inn.

Lettere å måle framgang når snøen er borte, ved å finne en formtest-løype :-)

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: tommygutt] #676433 05/02/2009 22:33
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Vet ikke hvor nøyaktig det kan bli, mange faktorer som spiller inn. Hadde du trent eksakt likt, lik tid, kadens, drag, belastning osv, f.eks en gang hver måned, så kanskje du kunne lest noe ut av det, men tror det blir vanskelig. Dagsformen og psyken spiller jo også inn.

Lettere å måle framgang når snøen er borte, ved å finne en formtest-løype :-)

Ja, det er nok liten tvil om at det finnes et hav av bedre muligheter å måle fremgang på, men nå i oppstartsfasen er alt som viser at det går fremover verdt å ta med seg, mener jeg. Det blir noe helt annet til våren, så absolutt. :-)

Blir vel rulle og slikt også med tid og stunder om den tidligere omtalte sykkelkrepsen setter seg for godt. :-)

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #676438 05/02/2009 22:37
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Kjenner følelsen. Satt her for ett år siden og gledet meg litt til våren, med kun en sykkel i kjellern. Sitter her nå, lyst ut å måke fram favorittstien med spade og hårføner, med tre sykler i kjellern og en på rulla. Bare å glede seg :-)

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #676498 06/02/2009 07:48
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ja, det er nok liten tvil om at det finnes et hav av bedre muligheter å måle fremgang på, men nå i oppstartsfasen er alt som viser at det går fremover verdt å ta med seg, mener jeg.

Hvis pulsklokke er det du har mulighet til å måle fremgang med akkurat nå, tror jeg at hvilepulsen er den (eneste?) faktoren som kan gi en faktisk indikasjon på fremgangen.

Som andre skriver over her, vil dagsformen, psyken etc spille veldig stor rolle på hvor høyt du kommer i puls. Jeg opplever stor forskjell på hvor lett/tungt det er å komme opp i f.eks. 95% av maks ift hvor mye trening jeg har i beina før intervalløkta. På en tung dag er det vanskeligere å komme opp i puls, noe som medfører lavere snittpuls, men jeg tror ikke det nødvendigvis betyr at jeg er blitt i dårligere form.

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Øyvind V] #676559 06/02/2009 09:22
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Helt enig med de andre her, snittpuls og maxpuls (alene) på en trening Ex spinningtime) sier absolutt ingenting om formutvikling.
Hvis du kjører en gitt distanse på rulle med samme belastning og hastighet, kan kanskje snittpuls være en indikator på formutviklingen.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: HeavyDude] #678016 09/02/2009 20:28
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Neivel da, snittpuls sier ikke noe om fremgang. Takk for at dere er så positive! :-D

Mandag 09.01.09, Alt mulig-dag

Begynte først med rolig svetting i sone 1. Etter 1 ½ time kom det folk inn i salen som skulle ha pulsspinn, så jeg slang meg med på den:

Snittpuls: 170
Maxpuls: 192

Etter 45 min med pulsspinn var det en halv time til neste time skulle begynne, som var en B45. Lå i sone 1 den halvtimen mellom timene, og ble med på 45 min B-spinn. Mye forskjellig i denne timen. "Styrketråkk", berg- og dalbane, spurter og rykk, klatring mm.

Sammenlagtpuls for 30 min sone 1 og 45 min B-spinn

Snittpuls: 145
Maxpuls: 189

Totalt ca. 3 ½ effektiv sykling. Godt fornøyd med det etter ei rolig helg! :-)

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #678045 09/02/2009 21:32
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Litt av ei økt gitt. Like mye sykkel som jeg har gjort den siste uka....

40årskrisesylist
Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: aktiviteten] #678050 09/02/2009 21:41
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Joda, det ble da ei godkjent økt idag ;-) Hadde jo lyst til å være med på spinnmaraton førstkommende Onsdag, men den var jo fullbooket lenge før jeg fikk vite om den, så da ble det en slags maraton idag! :-)

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: Christer-R] #678232 10/02/2009 10:08
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Du etterspør tips for kondisjonstrening:
Tips : se på fordelingen din av treninsgtid i de ulike pulssonene (bruk gjerne Olympiatoppen sin), nå på vinteren kan gjerne 60-70% av tiden ligge i sone 1.
Du kan godt kjøre ditt eget opplegg i spinningstimene ( det gjør jeg, etter min egen treningsplan), feks to timer rolig i sone 1 med et par korte spurter for avvekslingens skyld, eller en 4*4 -økt i sone 3 og 4, eller en "distanseøkt" med 25 min i sone 3. Å følge spinninginstruktørens opplegg er etter min erfaring lettere meningsløst treningsmessig. men det kan være gøyere enn å følge et strikt treningsopplegg :-)

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: HeavyDude] #678240 10/02/2009 10:22
Christer-R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for tipsene! :-)
Nå i begynnelsen blir det nok endel mer spinning med instruktør enn nødvendig sånn rent treningsmessig, men det er mest for å øke interessen for sykling, ha det gøy, bli kjent med hva kroppen tåler og hva jeg er i stand til, og i tillegg bli litt kjent med forskjellige måter å trene på når jeg vil ha litt avveksling av sone 1 treninga alene. Kommer også til å kutte ned på intervallspinningen, og heller være med på et par B60, eller kanskje B90 også, innimellom trampinga i sone 1. :-)

Men jeg tar med meg alt av tips og råd jeg får, så det er bare å komme med det!

Redigert av Christer-R; 10/02/2009 10:30.
Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: HeavyDude] #678350 10/02/2009 12:52
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: HeavyDude

Du etterspør tips for kondisjonstrening:
Tips : se på fordelingen din av treninsgtid i de ulike pulssonene (bruk gjerne Olympiatoppen sin), nå på vinteren kan gjerne 60-70% av tiden ligge i sone 1.
Du kan godt kjøre ditt eget opplegg i spinningstimene ( det gjør jeg, etter min egen treningsplan), feks to timer rolig i sone 1 med et par korte spurter for avvekslingens skyld, eller en 4*4 -økt i sone 3 og 4, eller en "distanseøkt" med 25 min i sone 3. Å følge spinninginstruktørens opplegg er etter min erfaring lettere meningsløst treningsmessig. men det kan være gøyere enn å følge et strikt treningsopplegg :-)

Etter min mening er det akkurat dette en amatør IKKE skal gjøre. Olympiatoppens fordeling av treningstid i de forskjellige sonene er laget for toppidrettsutøvere som trener pluss/minus 1000 timer i året, et timeantall det er umulig å nå uten om å legge inn mye sone 1/2. Trener man 5-6timer i uka, så bør disse være av den harde typen (sone 4/5). Se på Sigmund sitt opplegg, les bloggen hans og lær. Hans opplegg er mye bedre for en glad amatør enn olympiatoppens.

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: KenR] #678357 10/02/2009 13:04
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med god oppvarming og nedsykling, vil man ha store deler sone 1, selv med en intensiv 5-7timers treningsuke.

Re: Enda en ferskings treningslogg. [Re: KenR] #678360 10/02/2009 13:06
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[quote=maxminus
Trener man 5-6timer i uka, så bør disse være av den harde typen (sone 4/5). Se på Sigmund sitt opplegg, les bloggen hans og lær. Hans opplegg er mye bedre for en glad amatør enn olympiatoppens.[/quote]

Hvilke bevis har du for den påstanden ?

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support