Etter å ha overlevd snart en måned med stæsjsølibat har jeg begynt med den koselige hobbyen "Hva veier dette da?" Ufattelig lite intelligent å gjøre det når man er avholden fra stæsj og er sugen på lettest mulig sykkel, tenker du nå. Selvsagt. Men også ufattelig ... eh ... kjedsomhetsdempende.
Men nå er det ingen fare med meg. Jeg har innsett at det eneste som blir lettere og lettere hver gang jeg oppgraderer, er lommeboka! Og jeg har slått meg til ro med det jeg anser som en perfekt sykkelpark for mitt bruk. Og perfekt skrudd sammen. For mitt bruk. Hvorfor holder jeg på med dette da? Jeg er bare nysgjerrig. Ha!
Derfor har jeg veid drikkeflaskene mine. Jepp, du leste rett. Drikkeflaskene. Og sykkelbuksene. Sykkeltrøyer. Sko. Skosåler. Multiverktøy. Og meg selv. Litt av en hobby.
Det som slår meg er at noen sparer inn 6g på å modde bremseadapterne sine. Men tenker folk på hva tøy og tilbehør veier? Noen her som har seriøst gått inn for å finne de letteste flaskene, letteste enegibarene, den letteste trøya, de letteste sykkelcomputerne, letteste sokkene, den letteste sykkelbuksa, den letteste ... ?
Ja, du skjønner hva jeg mener. Og du skjønner sikkert hvor jeg vil hen. Ikke sant?
Kanskje du får det psykiske overtaket i MTB-styrkeprøven siden du vet du har de letteste skosålene? Kanskje du neste gang i Scott-cup diskuterer med ham forran deg på resultatlista i M40-45 hvor mye du tapte i den tekniske klatringen siden du har så tung padding i Assosen din?
Post gjerne her det sprøeste du har veid eller kommer til å veie nå etter å ha lest dette for å få lettest mulig totalvekt til neste ritt. Kjør på. Vei sokker. Drikkeflasker. Gel-pakker og enegibarer. Vær innovativ. Sykle lettere!
Med lett hilsen Hæ? lettere smårar!
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Maxim-flaskene mine har en internforskjell på 6g. Altså den letteste av flaskene er 6g lettere enn den tyngste. De er helt like ellers. Kun forskjeller i produksjonen, tipper jeg.
Her er det gram å spare, folkens. Her er det gram å spare! ;-)
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Har også tenkt slik flere ganger, men det er liksom ikke noe morro.
For meg er det en relevant forskjell mellom vekt på selve sykkelen og vekt på rytteren/det som sitter på rytteren. Selv om gram er gram så teller sykkelens vekt mest ;-)
Klart at vekt var med i beregningen når jeg ville ha ny ritthjelm og rittsko. Det er en vektforskjell på 557 gram mellom rittutstyret og dagligutstyret. Det merkes faktisk også. Særlig at hjelmen er noe over 140 gram lettere.
Jeg bare noterer at ØivindG ikke har svart her enda. Blir spennende å se HVA han har veid i kveld.
Jeg har veid Haandbryggeriets Pale Ale og funnet den tung nok!
Alle skal ha det til at jeg er vektfrik. Det er jeg forsåvidt, men kun når det gjelder Spideren. Det har vært et drømmeprosjekt, noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle få oppleve, derfor har det tatt av bortenfor staur og vegger.
I alle andre sykkelsammenhenger har jeg noe jeg mener er et avslappet forhold til vekt spesielt og utstyr generelt. Jeg har riktignok tre sykler fra før, men det er en middels reser (9.5kg), en middels ritt-HT (11kg) og en billig stisykkel som ikke engang har demping og som derfor kanskje er lett. Har ikke veid den, faktisk, men tipper den ligger på noe rundt 12kg. Det eneste jeg har unt meg av vekthysteri fram til nå er å skru av flaskestativene på Birken. Syntes det var dumt å dra rundt med ekstravekt i form av emballasje på ramma når rittreglene gjorde at jeg fikk emballasjen vektfritt med meg i sekken i form av CamelBak.
Når det gjelder påkledning, så vet jeg ikke hva skoa mine veier. Hjelmen min er sikkert lett siden det er en landeveishjelm, bukse og trøye slipper jeg å tenke på fordi de er valgt ut av klubben.
Forøvrig passer jeg på å legge på meg en kilo før lange ritt ved å kjøre en forenklet carboloading de siste tre dagene. Den kiloen synes jeg det er godt å ha med seg når klokka passerer to-tre timer.
For ikke å skuffe deg, Håkon, så har jeg prøvd å veie sykkeldelen på det vedlagte bildet i kveld. Problemet er bare det at vekta mi ikke har fin nok oppløsning med sine 0.5 gram. Bildet viser en 5mm karbonspacer som er "lettet" for å ta vekk unødig vekt. Jeg får stole på at produsenten har rett når han sier at den veier 1.2 gram. :-D
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Post gjerne her det sprøeste du har veid eller kommer til å veie nå etter å ha lest dette for å få lettest mulig totalvekt til neste ritt. Kjør på. Vei sokker. Drikkeflasker. Gel-pakker og enegibarer. Vær innovativ. Sykle lettere!
Jeg har hatt en litt skjellsettende opplevelse med motsatt fortegn: Jeg puttet klissvåte og gjørmete klær, sko og sekk oppi en søppelsekk etter et vått og skittent ritt. Det veide så mye at jeg fant ut at det var absurd å bruke tusenvis av kroner for å spare noen hundre gram.
Her tror jeg du tenker helt feil! Klubb bør velges ut fra vekten på tøyet deres... ;-)
Når du sier det, så er det jo helt opplagt. At jeg ikke har tenkt på det før? Kanskje det bør lages en tråd som viser hvor mye de forskjellige klubbdraktene veier?
En annen ting jeg kom på er at det bør være mulig å sykle uten padding på korte ritt. Kan vel spare noen gram da? :-)
Eller kanskje sykle naken? Hvis man kroppsmaler klubbdrakt så bør det vel være greit for forbundet?
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Øyvind det lønner seg voldsomt å være liten. Mindre ramme, kortere setepinne, mindre sko, knøttehjelm, liten ramme, 165 mm krankarmer. Og selvsagt mye mindre drakt. Du har tapt i utgangspunktet.
Øyvind det lønner seg voldsomt å være liten. Mindre ramme, kortere setepinne, mindre sko, knøttehjelm, liten ramme, 165 mm krankarmer. Og selvsagt mye mindre drakt. Du har tapt i utgangspunktet.
Det er jo bare bortover og oppover. I nedoverbakkene er jeg konge!
Øivind