Jeg har sykla noen lengre turer, sjekk
www.reisesakte.info. Kan hende du finner noe inspirasjon der.
På disse turene har jeg brukt en hardtail terrengsykkel med bagasjebrett framme og bak, 1.75" dekk med lite mønster og skjermer. Har brukt fem Ortlieb sykkelvesker som har fungert strålende (sykkelbutikken og SLF selger slike). Ikke bruk ryggsekk. Mekaniske problemer har stort sett vært i forhold til hjul. Har hatt eikebrudd og mer eller mindre total kollaps av bakhjul. Anbefaler at du skaffer deg skikkelig solide hjul, gjerne 36 eiker (jeg bruker DT double butted 2.0 / 1.8 / 2.0) og en solid felg. Kan være lurt å ha med en del verktøy, særlig spesialverktøy som ikke er lett å få låne.
Jeg driver og vurderer å skaffe meg en ny sykkel særlig for turbruk disse har gjerne stålramme, gode fester for bagasjestativ, skjermer og flaskeholdere (3). De er bygd for å være stødige og gode selv med 30 kilo bagasje. Sittestilling blir også gjerne bedre enn på en terrengsykkel som du lett kan merke etter mange dager.
Type sykkel avhenger mest av hva slags tursyklist du er, hvis du skal ha med telt, sovepose, kokkeutstyr, etc trenger du en som takler mye last. Har du med mindre kan du ha en lettere og raskere sykkel. Personlig har jeg med alt jeg trenger så jeg fokuserer på en sykkel som håndterer last godt når jeg kommer så langt at jeg kjøper ny. For min del virker syklene fra Thorn, Surly LHT, Roberts, Bruce Gordon ut som aktuelle kandidater.
Kan også sjekke diverse sider som:
www.bicycletouring101.comhttp://www.kenkifer.com/bikepages/www.crazyguyonabike.com/Erling