Når jeg startet med stisykling så var det for å sykle sti. Jeg skulle absolutt ikke drive med DH. Det virket dritskummelt. Masse fart og hopp og drops og alt mulig rart. Ting som tar livet av deg etter 2 sekunder. Men så kom Tmork og overtalte meg om å bli med til Hafjell en tur.
Fan ta Tmork. Det er aldri bra å bli introdusert for nye, dyre interesser for nå MÅ jeg ekspandere stallen min og kjøpe ny sykkel! Og det er nå jeg trenger hjelp fordi jeg ikke kan og ikke gidder å lære meg noe om dempere, gafler, bremser, ditt, datt og dutt. Jeg har prøvd noen ganger men det fastner rett og slett ikke i hodet mitt. Muligens er det noe genetisk, men runkepelling er ikke min greie.
Krav: 1. Den bør helst ikke koste over 30 000.- 2. Den må være pen å se på (etter alt for mange sykkelgoogletimer har jeg konkludert med att dette er vanskelig å få til) 3. Den ska være en ren nedoversykkel. Ikke den-kan-brukes-til-nedover-bortover-å-alt-mulig-og-dermed-ikke-helt-optimal-til-noenting-sykkel. Jeg liker stisykkeln min. Den brukes til alt som ikke er nedover-kombinert-med-heis-opp-igjen.
Jeg har fastnet litt for Commencal Supreme DH (29 000.-) Passe pen (mye penere ”på riktig” enn på bilden) og innenfor budsjetten min. Men finnes det andre interessante og kanskje bedre sykler innom den prisklassen? Hmmm. Ja, jeg vet ikke.
For å fortsette å snakke om sykler langt utenfor budsjett så synes jeg storebroren 303DH er den nest peneste utforsykkelen på markedet. Slått på streken av Morewood Izumu. Akk så rene linjer!
Redigert av jens fredrik; 29/01/200918:02. Rediger grunn: Brainfart!
Hvis du er i medium-segmentet, så finner du flere flotte DH-sykler i bruktforumet. Jeg kjøpte min nesten nye feinschmecker-rigg til vanlig-sykkel-i-butikk-pris nå i sommer, og er en tilnærming som kan anbefales. Om du ikke er så teknisk anlagt, så kan du jo forhøre deg med kjentfolk om hva de synes om de enkelte tilbudene.
Syntes Commencalen er fin, ellers så er det jo mye å kjøpe brukt, slik Jon Are sier. Gjorde det selv i høst.
Sett på Norco? Det er fine sykler- men du må ha dobbelkronet gaffel helt klart. Fordi det ser tøft ut og er mest mulig lengst unna stisykker'n. Jeg går i annen modus når jeg sitter på en sykkel med dobbelkronet.
Søren klype at jeg ikke kan sykle i Aron til helgen- klør etter å trille litt.
Sunn Radical EXO er litt dyrere enn hva du har nevnt, men det går sikkert an å få tak i en brukt innenfor budsjettet ditt. Men denne synes jeg er pen.
Den litt enklere og kanskje mindre pene modellen heter Sunn Radical EVO og selges ny til 28.500,-SEK hos Sportson på Södermalm. Jeg tror ikke det er forhandlere av Sunn her i Norge.
For opptil 30k ville jeg veldig vurdert noe brukt. Du får fint en nesten ikke kjørt, et år gammel utforsak med superspec til under 30. Nye sykler til 30 er det ikke så mange av med mindre du får noe raaabatt :-)
Rett brukt sykkel kjøpt av rett mann gir deg av og til bedre sykkel enn om du kjøpte nytt(ferdig tjunede dempere, bytta ut de dårlige delene etc).
Eg har en Norco Atomic 08 modell (hvist det kunne vert noe for deg)som kun er brukt 2 turer i Hafjell (i pysetempo) som eg vurderer å selge da eg trenger tid å penger til andre prosjekt. Størelse M/L (eg er 176 på strømpelesten, å den passer fint til meg) Ny pris 21000,-, men selger den for 16000,-
Jeg har fastnet litt for Commencal Supreme DH (29 000.-) Passe pen (mye penere ”på riktig” enn på bilden) og innenfor budsjetten min. Men finnes det andre interessante og kanskje bedre sykler innom den prisklassen? Hmmm. Ja, jeg vet ikke.
Jepp den er fin, den er lav, den har justerbar styrevinkel og justerbar lengde på chainstayene. Ergo lett å tilpasse hver enkelt rytter. Ikke verdens mest spennende gaffel og demper, kjip kjedefører osv, så en kresen stæsjsyklist vil umiddelbart begynne å oppgradere. Men altså, rammen er et supert utgangspunkt.
Yup! Gå for brukt sykkel, så må Tmork introdusere deg til enda en dyr interesse, nemlig sykkelmekking. ;-)
Hva med å plukke opp det strøkne Demo 7 rammesettet til Stian for 7000,- og begynne der. I tillegg plukker du opp en RockShox Totem Coil på tilbud og du er igang. Start din egen byggetråd der du ber om hjelp til å finne alle delene og du skal se du får mange gode tips fra menigheten. Samle alle delene og invitere Årvoll-banden på middag i bytte mot sykkelbygging, så får du deg en lekker rigg.
(Hvis jeg hadde startet med det nevnte rammesettet så hadde min Highline havnet under 30k. Sånn for å se hvilke komponenter du kan velge.)
Demo 7 ja.. Det er pen ramme det.... Hadde jeg vært i mediumsegmentet hadde jeg ikke engang vurdert nytt. Kjøp brukt og bruk de pengene du sparer på en tur til et sykkelmekka som f.eks Whistler.
Demo 7 ja.. Det er pen ramme det.... Hadde jeg vært i mediumsegmentet hadde jeg ikke engang vurdert nytt. Kjøp brukt og bruk de pengene du sparer på en tur til et sykkelmekka som f.eks Whistler.
Høyr høyr!! Den der støttar eg fullt ut! To-tre veker i whistler gjer mykje meir for både sykkeldugleik og sykkelglede enn det å gå frå freeridesykkel (demo7) til fullblods utfor:)
Meeeen... Dersom eg kunne smekke 30k på bordet i dag, (og ikkje hadde DH rigg frå før), så hadde nok eg ikkje nølt så alt for lenge med å legge inn eit bud på 30blank gå for denne:
Hvis du er i medium-segmentet, så finner du flere flotte DH-sykler i bruktforumet.
Ja, det hade vart flott, men jeg er ikke helt sikker på om jeg virkelig er medium. Jeg er sån medium i total kroppslengde (175 på en fin dag), men mestparten av lengden er nede i beina mine. Kort rygg og korte armer, dvs jeg trenger kort vei fra sete til styre. Jeg har small på stisykkeln min og hadde small på leiesykkeln i Hafjell forrige sommer. Jeg var innom BaB og såg på Eirik sin Sunday Elite som han selger. Den er medium og føltes alt for lang. Men Iron Horse kanske lager litt store rammer?
Sorry, men denne rammen ser helt feil ut, som om to rammer er satt sammen. Helt vilt! Liksom, hvo mange stag kan man få plass med? Men Sunn-rammen er PEN!!! Hadde vart flott å få seg en bra og pen ramme til fint pris og sen bygget seg en jernhest. Eller, jeg hadde servert mange middager til folk med de riktige mekkekunskapene, som sen hadde bygget den til meg...Hrmmm.
Tur att åpningshelga i Hafjell er først i juni. Dette kommer ta laaaaaaang tid.
Sunn er virkelig pen. Men den hvite Exo:n og brune Evo:n (Ja, den er brun. Trodde förste den var sort, men brun er mye penere!) er 2008-modeller virker det som. Det står 2008 i nettadressen og når man sjekker 2009-katalogen deres har de 3 Radicalmodeller. En metallicröd Finest og Evo og Exo som kan fås i svart/hvit eller röd/hvit.
Specen er annerledes også.
Jeg må nesten ta og sende en mail till disse sunn-guttene og spörre om pris på 2009-variantene. Og hva beste strategien er når man bor i Norge. Sportson-butikken i Stockholm selger kun direkte fra butikk.
Er det noen som hvet noe om Sunn? For meg er det ett helt ukjent merke.
Jeg hadde ikke fått med meg at det hadde kommet nye modeller. Men de var fine de også!
Hvis du skal kjøpe brukt, er kanskje verdt å merke seg at 2007 modellene hadde problemer med kjedestagene, men at dette ble fikset på 2008 modellen. Det er flere brukere på nolltid.se-forumet som har Sunn, og det er via det forumet at jeg har kjennskap til dette merket. Det går jo an å spørre om ting der.