Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Meta 5.30 oppfrisking?

Meta 5.30 oppfrisking? #668951 22/01/2009 20:19
emja Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Etter 2 år med mye stigøy og minimalt med stell trenger min 2006 Meta 5.30 litt oppmerksomhet.

Drivverket begynner å bli klart for utskifting og jeg lurer på å lette sykkelen litt mer også. Er grønn på sykkeldeler så satser på kompetent støtte fra forumet.

Vurderer skifte til XT krank og frikrans, av mangel på bedre fantasi.
Noen som vet hva som er rett bredde på kranklagre til Metaen så jeg ikke bestiller feil?

Jeg er en lettvekter (>60kg) så jeg innbiller meg at jeg kan bruke relativt lette deler uten å risikere katastrofe ved en tur i downhill-løypa.

Har noen forslag til gode, lette deler jeg kan bytte til? Noe brukt som egner seg?
Tenker på stem, styre, setepinne, og sete først og fremst, men utelukker ikke nye hjul og bremser om det er noen kupp der ute...
Sykkelen veier nå ca. 13,8kg med Nobby Nic 2.4, det kunne vært fint å nærme seg 12-tallet på badevekta.
Kan legge inn bilde og spec når jeg finner ut hvordan...

Ellers lurer jeg på å trekke hel strømpe til begge girene, har noen erfaringer med dette på Meta, anbefalt klamring/stripsing etc?

Hayes-bremsene er heller ikke lenger helt som nye, tror stemplene er trege. Hva slags olje kan jeg smøre opp disse med?

Takker for alle innspill!
Even

Vedlegg commencal 5.30.jpg
Re: Meta 5.30 oppfrisking? [Re: emja] #668997 22/01/2009 21:29
R
Raymond Poosz Offline
Medlem
Medlem
R
skal du bytte til xt så passer det utenpåliggende lageret til de fleste rammer

jobber hos bikeshop.no
Re: Meta 5.30 oppfrisking? [Re: Raymond Poosz] #669401 23/01/2009 16:22
heinrich Offline
Besatt
Besatt
xt krank er gull. Denne har 68mm krankhus så bare kjøp den vanlige av de nyeste xt'ene (fra www.chainreactioncycles.com - billig og br) og det blir gull. Xt gir osv er og greit, men mens du sparer en del vekt på en xt kassett sparer du vel ingenting merkbart på skifterne/bakgiret. Skal du spare vesentlig vekt må du nok kjøpe nye hjul, feks hope pro 2 foran og bak med mavic 819 eller 719 felger og (super)comp eiker, evt noe ztr greier som som regel er lett og fint. Koster vel ca 2500 for paret nå alt er sagt og gjort plus minus

kjører du den plush og fin kan du og gå over til sdg i beam med i fly sete for mye spart vekt, om noe lavere komfort (jævlig vondt å få den slått på innsiden av låret, ellers ok). Paret koster vel 450 pluss moms på crc.

styre/stem, lykke til å finne noe billigere/lettere enn dette i bang for buck, dog styret kunne vært litt bredere imo.

http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=23385

om stemplene er trege kan det være en ide å lufte de, eventuelt smøre de med dertil egnet olje. Tror ikke det er noe spes som er fy eller bra der.

Moderator  support