Jeg synes det er litt "bom" med språkbruken og terminologien her. Raegerer på ordet "hogst" og forsåvidt "trefelling??" Hva i all verden??. Litt viktig å benevne dette rett. Er det noe vi som sykler mye på sti IKKE liker så er det å hogge ned trær (=hogst) Henviser til Trones-tråden og den depressive fase enkelte av oss var når skogen ble massakrert av hogstmaskina flere steder.. Vi i glad i hvert og ett tre som står både i Børsåsen og Trones og ellers i Verdal/Leanger. Slike danner et tak over stier som gjør disse lett fremkommelig for alle syklister, joggere, orienteringsløpere på treningstur og søndagsturgåere, spesielt vinters tid. Snø legger seg på greinene, i tillegg til at det blir høyere temp. under barskog slik at sne ikke legger seg så fort. Rotsystemet trekker til seg fukt slik a slike stier blir tørre og fine i fuktige perioder. Skog er et kriterium for å sykle på stier om vinterern!! Å ha med seg ei greinsag (noe jeg gjør i perioder) i sekken for å fjerne kvister og store greiner som sperrer turstier har da ingenting med hogst å gjøre! 90 % er som oftest også så råtne at man kan brekke de vekk fra stia. Dette gjøres i beste mening slik at folk skal komme seg frem, enten det er med sykkel eller joggesko, og for å oppretholde en passasje som det har tatt mange tiår å etablere. 9 av 10 greiner jeg har fjerna er fra løvtrær som sperrer stier, disse er ikke nødvendigvis vindfall men også greiner som blir trampa ned av krøtter. Jeg er villig til å vise grunneier hva jeg har fjerna på stiene, så det er bare å ta kontakt. Er ellers helt enig i det Håkon skriver her.
Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Det er mulig at jeg har fått tak i en bakfot, for jeg forstod det slik at noen av Dere hadde snakket med grunneier ved en tidligere anledning. Jeg kommer ikke på hvem. Hvis dette nå ikke viser seg å stemme så må noen hive seg rundt og få til en kontakt. Samarbeid er veien å gå.
Dette stemmer ikke. Det er ingen av oss som sykler i Børåsen som har fellt trær.
Støttes. Når det gjelder vindfall av litt større trær, så har vi nok tatt oss til rette. Dette er trær som har sperret stier i et år, og det har vært liten interesse for å nyttiggjøre seg disse. Falt vel under "Dagmar" i romjula i fjor?! Ser at noen grunneiere i løpet av sommeren har tatt vare på sitt vindfall, dette gjelder spesielt lett tilgjengelig vindfall på toppen i nærheten av skogsveier. Men de vanskelig tilgjengelig i åkernedkjøringen har ingen orket å ta. Samme med de som ligger i Djupvika nedkjøringa. Der synes jeg tidsfristen har gått ut. Det ligger maaaange trær i åsen, ikke bare på tvers av våre deilige stier. Det er nok å ta av! Det er et sabla virrvarr av grunneiere i åsen, så det blir en sabla jobb å opprette kontakt med alle.
Det er en rekke grunneiere, men ta en telefon til Ole Petter og forklar hvorfor vindfallet blir kappet opp. Da blir det fredelig for alle parter. I dag skaper aktiviteten irritasjon hos noen grunneiere. Det er faktisk annen manns eiendom vi leker oss på uansett om den ikke er inngjerdet og merket opp. Børsåsen er et fantastisk lekeområde for unge og voksne. La det fortsette slik.
Det er en rekke grunneiere, men ta en telefon til Ole Petter og forklar hvorfor vindfallet blir kappet opp. Da blir det fredelig for alle parter. I dag skaper aktiviteten irritasjon hos noen grunneiere. Det er faktisk annen manns eiendom vi leker oss på uansett om den ikke er inngjerdet og merket opp. Børsåsen er et fantastisk lekeområde for unge og voksne. La det fortsette slik.
Støttes.
Ski baby! Erik S. Hynne
Re: Børsåsen, the hjuletour 2012!
[Re: gikke]
#153379513/12/201219:24
Trær og kvister til side. Vår mangeårige tradisjon må holdes i hevd. Lørdag 22 desember kl 1100. Oppmøte på Østborg. Vi får ta en håndsopprekning i dagene fremover.
Ski baby! Erik S. Hynne
#153384013/12/201221:50
Trær og kvister til side. Vår mangeårige tradisjon må holdes i hevd. Lørdag 22 desember kl 1100. Oppmøte på Østborg. Vi får ta en håndsopprekning i dagene fremover.
Første hand i været!
Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
#153396014/12/201211:12
Jeg kommer. Regner med det blir "rast" ved Gapahuken. Noen av oss Levangsbyggen kan vel bringe opp en pose tennved dagen før som vi setter ifra oss på en egnet plass.....
Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Noen som har planlagt sykling denne helgen? Mulig en tur lørdag eller søndag, fortrinnsvis mens det er lyst. Kan ikke neste lørdag dessverre :-( Bare "for the record", jeg har heller ikke felt noen trær.
Jeg har fått en åpning klokken 14. Er det mulig? Mest motivert for Børsåsen egentlig. Har ca to timer ledig, så det blir mest effektivt med den kjente åsen. Robert er med. Kult om du kan Asmund! Har skaffet inton 1100lumen så lys er på plass.
Christian Claus Jomar Geir Bo diddley Jensi Håkon ?
Jomar (aka Robert) kan dessverre ikkje bli med på hjuletouren. Hjartet høyrar sine heimlandstonar og dreg sørover for jula den laurdagen. God tur til de som deltek.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Har nettvakt i avisa den formiddagen. Hadde vært artig å dratt ut for å lage en annerledes julereportasje. Får se hva sjefen vil. Men kommer garantert hvis ambulansen også kommer.....
Reiser bort på juleferie etterpå. Geilo. Litt friluftsmuligheter der, tror jeg...
Har nettvakt i avisa den formiddagen. Hadde vært artig å dratt ut for å lage en annerledes julereportasje. Får se hva sjefen vil. Men kommer garantert hvis ambulansen også kommer.....
Reiser bort på juleferie etterpå. Geilo. Litt friluftsmuligheter der, tror jeg...
Bilde av syklister som drikker akevitt.....Tror ikke du finner en bedre reportasje enn det.
Jeg er selvfølgelig med. Noen må bare oppklare en sak for meg, jeg trodde Hjuletouren var på Trones? Ellers er alle forberedelser i boks (eller egentlig i aluminiumsfolie).
Geir B
[Re: gbrig]
#153452716/12/201213:40
Jeg er selvfølgelig med. Noen må bare oppklare en sak for meg, jeg trodde Hjuletouren var på Trones? Ellers er alle forberedelser i boks (eller egentlig i aluminiumsfolie).
Hjuletouren trives over alt og kan opptre hvor som helst. I år altså på Børsåsen, som den også forøvrig var for noen år siden. Da deltok hele to stk.