Hallo!
Etter å ha lest litt om forskjellige lykter som koster mer enn gromme sykkelkomponenter, fikk jeg lyst til å lage meg mine egne lykter. Jeg tenkte meg litt om, og dro en tur på biltema for å handle litt komponenter til lyktene.
Jeg kjøpte:10 m rød 0,75mm kabel 20 kr
10 m sort 0,75mm kabel 20 kr
2x 12v trykkbryter 10A 30 kr
2x Halogenpære 12v, 50W 25 kr
20 m el-tape sort 10 kr
25 stk. kabelsko 2,8mm 20 kr (brukte kun 8 stykker)
25 stk. kabelsko 6,3mm 20 kr (brukte kun 6 stykker)
10 stk. flatstift 6,3mm 23 kr (brukte kun 4 stykker)
100 stk. åpne-lukke strpis, 30 cm 109 kr (brkute kun 4 stykker)
100 stk. vanlige strips 25cm 50 kr (brukte kun 6 stykker)
1 stk. Urge fra coka cola co. 15 kr (drikkes på vei ut av butikken)
3 forskjellige
batterier:12v 10Ah, 3,3 kg 250 kr
12v 4,5Ah, 1,2 kg 130 kr
12v 1,2Ah, 0,6 kg 85 kr
Lader:6/12v mc lader 90 kr
Dette ble da totalt med det mellomste batteriet på 1,2 kg:
380 kr for to lykter. som er 1/10 av den prisen man betaler for en god lykt i butikk.
Det skal sies at jeg hadde to bokser med lokk som passet perfekt til de to halogenpærene. jeg har også brukt biter av en sykkelslange og litt superlim. Og noen biter av en folieform for å lage reflekterende skjerm over lampene.
Prosessen:Her er det jeg brukte + at jeg har brukt litt sort gaffateip og en sølvfolie form.

Pæra mi passet akkurat i den boksen jeg hadde(flaks for meg). biltemas 12v halogenpærer er 47mm i diameter bak den "kanten" rundt pæra. slik at et rør med indre diameter 47mm vil passe pæra perfekt.
En god avbiter tang, kniv, dremel, godt å drikke og tid er kjekt å ha når man skal lage seg lamper.
Først freste jeg hull i lokket til boksen med dremelen, og klippet til en ring av en sykkel slange som pakning for å gjøre det tett.

Jeg brukte også litt elektriker teip på gjengene til boksen for å gjøre den også litt mer tett.
Så borret jeg et stort og et lite hull i bunn av boksen, et til bryteren og et til å få ledningene ut av boksen igjen. Deretter monterte jeg kablesko på nødvendige steder, og teipet litt her og der.

Nå er allt sammen koblet i en krets. Den svarte ledningen går fra -polen på batteriet, til bryteren. Derifra går den til den ene tilkoblingen på pæra. Den røde ledningen går fra pæra og til +polen på batteriet. Og selvfølgelig glemte jeg jo sikring, den skal sitte så nærme +polen på batteriet som mulig.

Her ser du superlimet som tetter rundt bryteren.

Teip får man aldri nok av, dette skal tette rundt uttaket til ledningene.

Her er lykta nesten ferdig.
Siste finish på lykta her, pæra var så sterk at den lyste igjennom plastikken til boksen. derfor måtte jeg til med litt tykk teip. En strips rundt korken med en sølfoliefatbit imellom lager en skjerm som skal skjerme ansiktet mitt for lys hvis jeg lener meg fremover.

Det var det. jeg laget to slike. de skal testes så snart jeg får muligheten.
De er ikke spessielt tunge heller, jeg veide dem til 150 gr ferdig, med 2m ledning, uten batteri.
En test kommer siden.
Bendik