|
noen som har hatt albu ut av ledd...?
|
noen som har hatt albu ut av ledd...?
17/01/2009 16:33
|
lph
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
og kanskje veit når jeg kan forvente å legge henda på sykkelstyret igjen?
ingen fraktur. 1 uke etter nå, kvitt gipsen, smertefri, har skinne som kan tas av og på, men bevegeligheten er kraftig redusert og armen ser fortsatt ut som en stor gul squash m blå flekker.
skal ikke hoppe rundt i skogen, men skulle gjerne visst hvor lenge jeg må belage meg på å vente før jeg kan sykle til jobb, f.eks..
for den saks skyld - hvis noen kan gi gode råd om hva som er bra og hva som ev er for mye tøying/bevegelighetstrening så er jeg takknemlig for det! strekker meget forsiktig noen ganger om dagen men bruker handa så mye som praktisk mulig.
|
|
|
Re: noen som har hatt albu ut av ledd...?
[Re: lph]
17/01/2009 16:55
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har hatt armen "delvis" ut av ledd (hva nå enn det betyr). Ble ikke gipset, kun lett bandasjert, så er nok ikke helt sammenlignbart
Men, husker det gikk overaskende fort før jeg kunne sykle rolig på asfalt. Tok derimot lang tid (to mnd) før jeg turde å sykle terreng, mye fordi armen var såpass mye svakere enn normalt at jeg ikke stolte på den.
Trente meg opp igjen med push-ups i slynger (på knærne). Det er bra for stabilitsmuskulator og lett å regulere motstand ved å endre høyden på slyngene. Trente lite bevegelighet annet enn de første ukene etter at hevelsen var gått ned, og har ikke hatt noe problemer med albuen siden.
|
|
|
[Re: Mmar]
17/01/2009 17:18
|
Martinkg
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vær sikker på at du har trent nok stabilitet før du begynner å bruke armen mye. En kamerat av meg fikk skuldra ut av ledd, og han gadd ikke trene noe særlig stabilitet. Måtte slutte med sport fordi armen hoppa ut av ledd hele tida, selv når han snudde seg i søvne om natta =/ Så som sagt, vær sikker på at du er klar før du belaster armen!
|
|
|
17/01/2009 17:49
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
For ca to og et halvt år siden gikk jeg over styret, landet med strak albue og fikk overstrekk, dvs at den ble bøyd "motsatt vei". Ingen brudd, men en del av brusken i leddet løsnet. Vet ikke om dette er helt sammelignbart, men armen var helt ubrukelig i mange uker. Jeg kunne ikke en gang sitte på en sykkel. Etterhvert forsvant smerten når jeg holdt i styret, men jeg kunne bare bruke rulle eller spinningsykkel. Heldigvis var dette i vintersesongen.
Jeg manglet flere grader på å kunne strekke albuen helt ut, og jeg ble fort sliten i støttemuskulaturen når jeg satt på rulla. Da våren kom og utsesyklingen startet, ble jeg enda fortere sliten.
Jeg fikk time hos en lege på Ullevål, som er spesialist på albueskader, tidligere landslagsspiller i håndball Stein Tyrdal. (Albueskader er visstnok spesielt utbredt blandt håndballkeepere). Han ga meg et trenings- og tøyingsprogram, som jeg fulgte i to måneder. Det hjalp betraktelig!
I dag er jeg 99% frisk. På ritt blir jeg imidlertid sliten i armen hvis jeg holder på holken hele rittet. Derfor bruker jeg barends for å variere vridningen i albueleddet.
Konklusjon: Selv om skadene kanskje ikke er helt sammelignbare, er jeg svært enig med Martinkg i at du bør bruke tid på å øke bevegeligheten og styrke støttemuskulaturen. Jeg kan se om jeg finner Tyrdals øvelser på nettet.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
17/01/2009 18:44
|
lph
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
ja! veldig glad for ev link til øvelser. er så greit å vite litt om hva man bør og ikke bør gjøre.
|
|
|
18/01/2009 08:06
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Fikk albuen ut av ledd inni skauen bak Ullevållseter for 4 år sida, dro den på plass på stedet. Lagde et fatle av 2 slanger og sykla ned til legevakta, fikk gipslaske (gipsskinne og bandasje) som jeg hadde på i 4 uker. Begynte å sykle landevei iløpet av et par uker, men venta et par måneder med klatring, svømming og terrengsykling. Det tok over et år å få tilbake full beveglighet og smertefrihet, men idag er den som før. Albuen er på ingen måte like ustabil som skuldra (albuen er et hengsleledd), så det er om å gjøre å komme igang med normal bruk så fort som mulig for å unngå å miste muskulatur. Så fort hevelsen er gått ned og smertene ikke er uholdbare er det bare til å begynne å belaste. Lykke til, T
|
|
|
[Re: Ynot]
18/01/2009 09:44
|
lph
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
oi dærsken :-0 dro den på plass sjøl, det var imponerende! jeg må innrømme at jeg vurderte det fordi jeg var redd for at sener og slikt lå og ble slitt helt forjævlig, men orket ikke fordi det gjorde så hinsides vondt og jeg var hentbar m ambulanse. lurer fortsatt på om det hadde gått bedre om jeg hadde fått den på plass m en gang eller ikke, drt gikk 2 1/2 t før den kom på plass. men jeg fikk jo av den gipslasken etter 1 uke og har nå åpen gips i en uke til, så kanskje det ikke er så gærnt. takk!
Redigert av lph; 18/01/2009 09:45.
|
|
|
18/01/2009 18:11
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Finner ikke øvelsene på nettet - jeg kan heller beskrive dem (fra hukommelsen) her: Bruk manualer på 0,8-1 kg.
1. Hold vekten i hånda omtrent som en stafettpinne. Støtt hele underarmen på f.eks en bordkant. Vri hånda mot venstre og opp igjen. 10-15 repetisjoner.
2. Som over, men vri mot høyre og opp igjen.
3. Hold vekten midt i hånda. Støtt fremdeles hele underarmen på underlaget. Håndbaken opp. Slipp ned og trekk opp til vannrett.
4. Som over, men håndbaken ned. Trekk opp og slipp ned til vannrett.
Kjør 10-15 reps x 3 daglig.
Hvis du ikke klarer å strekke albuen like mye ut som den uskadde, bør du i tillegg strekke litt litt til slutt:
Legg albuen på f.eks armlenet på stolen du sitter i, slik at underarmen kommer ut over kanten når du strekker armen. Hold vekta i hånden (ca 1 kg) mens du strekker albuen så langt det går. Prøv å slappe av, og hold i 30 sekunder. Ta en kort pause og gjenta 3-5 ganger.
Lykke til!
|
|
|
[Re: Tgabriel]
18/01/2009 20:28
|
lph
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
kult - dette er til dels de samme øvelsene som finnes i "training for climbing". særlig nr 3 kjenner kroppen min godt :-) har manualer, starter imorra! sånn litt forsiktig ihvertfall. tuuusen takk.
|
|
|
20/01/2009 10:45
|
lph
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Slenger på en liten oppdatering, i tilfelle noen andre skulle ville søke opp dette en gang: 10 dgr siden fallet, 3.dje dagen med "skinne" (glassfibergips klippet opp på langs som jeg kan ta av ved behov). Jeg er nesten like stiv hver gang jeg tar av gipsen, men etter litt forsiktig sveiving med armene kommer det seg, og kan rette ut ganske mye. Inn mot biceps er mye dårligere, men der er det opplagt hovent i leddet fortsatt. Trener på ergometersykkel 20-30 min hver dag + styrke, og klarer å holde en stund på styret med bøyd arm - smertefritt men kjenner at jeg skal være forsiktig. Har begynt så smått med tøyeøvelsene over, foreløpig uten vekt. Det holder ;-) for de sinna blå senene på innsiden av underarmen.
Største utfordringen er å ikke dø av kjedsomhet på ergometersykkelen. Har musikk på øret, og prøver å klemme ut "bare en sang til"... :-P
Igjen takk for gode tips!
-Laila
|
|
|
20/01/2009 17:35
|
Terskel
Entusiast
|
Entusiast
Hei! Har ikke hatt albuen ute av ledd, men brudd i albueleddet (intraartikulær caput radi fraktur) Vil anbefale deg å få en fysioterapirekvisisjon av fastlegen din så snart som mulig. Ofte tar det tid å få den første timen hos fysio'n. Slik at hvis du først tenker fysio ved evt. opptreningsproblemer vil det ta tid å komme i behandling. Går derimot alt greit er det jo bare å trappe ned/avslutte fysio. Du får sikkert noen innspill her på forumet hvilke institutt som er gode på albuer. PS Snart ett år siden min skade, og leddutslaget er en god del dårligere (strekk og bøy). Bruddet er fint, men det er leddkapselen som er problemet.
Øyvind
|
|
|
[Re: Terskel]
20/01/2009 20:15
|
lph
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Godt poeng! Will do. Tror Nimi er tingen, siden jeg jobber på Majorstua og tar banen overalt for tida okke som.
|
|
|
20/01/2009 20:18
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
oi dærsken :-0 dro den på plass sjøl, det var imponerende! jeg må innrømme at jeg vurderte det fordi jeg var redd for at sener og slikt lå og ble slitt helt forjævlig, men orket ikke fordi det gjorde så hinsides vondt og jeg var hentbar m ambulanse. lurer fortsatt på om det hadde gått bedre om jeg hadde fått den på plass m en gang eller ikke, drt gikk 2 1/2 t før den kom på plass. men jeg fikk jo av den gipslasken etter 1 uke og har nå åpen gips i en uke til, så kanskje det ikke er så gærnt. takk! Så lenge ingen beinpiper stikker ut av huden kan du så å si aldri gjøre skaden verre ved å forsøke å rette ut et brudd eller en luksasjon, og skaden på sener og muskulatur blir mye mindre ved å få tingene på plass fort. Jo lengre feilstillingen står, jo mer hevelse blir det og jo mer kontrakturer får du i muskulaturen, og dermed blir det vanskligere å reponere seinere. Å reponere i felten gjøres enklest ved å strekke ut leddet eller bruddet (ofte må det endel krefter til), sener, bånd, muskulatur, og ledd vil som regel smette tilbake til sin naturlige plass om det blir strukket langt ut, det er alltid verdt et forsøk(bortsett fra hofter...) . I mitt tilfelle tok kameraten min tak i håndleddet mitt og vi lente oss i hver vår retning og det kom et lite knepp og albuen kunne bøyes igjen. Hevelsen kom etter et kvarters tid og bevegelsen blei etterhvert dårligere. Rå rtg var det et lite brudd i olecranon/hengslen, men ikke noe stort. Mistenker du brudd ute i felten gjelder det å spjelke med det du har for hånden etter at du har reponert. Du trenger absolutt ikke fysioterapi ved en ukomplisert luksasjon, han kommer sannsynligvis bare til å gi deg de samme øvelsene som tGabriel har gjort. Instruksjonsvideor finner du nok evt lett på nett. God bedring! T
|
|
|
20/01/2009 20:22
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
luksasjon kontrakturer reponere
Ikke for å være frekk, men for oss vanlige dødelige - finnes det norske ord for slikt?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
20/01/2009 20:26
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
luksasjon = å få noe ut av ledd kontraktur = refleksmessig statisk sammentrekking av muskulaturen reponere = dra brudd eller luksasjon på plass
sorry, blir litt miljøskadd vett`u.. T
|
|
|
21/01/2009 10:58
|
lph
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ynot: bra info og flott illustrasjon! Jeg hadde altså humerus helt ute og kjente selv beinkulen på enden utenfor albuespissen (olecranon?). Den smatt for så vidt fort på plass når de først tok tak og dro.
|
|
|
21/01/2009 11:50
|
gare
More than words
|
More than words
Så lenge ingen beinpiper stikker ut av huden kan du så å si aldri gjøre skaden verre ved å forsøke å rette ut et brudd eller en luksasjon, T
Skal vi være ørlite forsiktige med lårbeinsbrudd, eller hva tenker du om det? (i den grad det faktisk lar seg gjøre å grovreponere et lårbeinsbrudd, man klarer det neppe på egen hånd)
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
21/01/2009 21:50
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Så lenge ingen beinpiper stikker ut av huden kan du så å si aldri gjøre skaden verre ved å forsøke å rette ut et brudd eller en luksasjon, T
Skal vi være ørlite forsiktige med lårbeinsbrudd, eller hva tenker du om det? (i den grad det faktisk lar seg gjøre å grovreponere et lårbeinsbrudd, man klarer det neppe på egen hånd) Du har helt rett, har aldri hørt om noen som har dratt ut et lårbeinsbrudd i felten, og det gjør nok så vondt at en ikke får lov til å nærme seg. Lårarterien går nærme beinet og du har et stort væskerom der.. Det som står over gjelder for ankler/legg, knær(dytte kneskåla på plass), fingre, håndledd, underarmer, albuer, og skuldre så lenge det ikke er åpning i huden og så langt det går mtp. smerte. Ved mistanke om brudd må det selvfølgelig stabiliseres med bandasje(ledd), spjelk(rette-/rørknokler), og/eller fatle (overarmsbrudd). Er det åpning i huden og beinpiper må man stoppe blødning og fiksere lemmet i den posisjonen det er, evt. vaske/skylle, og komme seg til nærmeste operasjonsstue asap. De fine anatomiske tegningene kommer fra Gray`s anatomy og du finner de på http://www.bartleby.com/107/ eller en.wikipedia.org T
|
|
|
23/01/2009 23:49
|
freeair
Ringrev
|
Ringrev
Skal vi være ørlite forsiktige med lårbeinsbrudd, eller hva tenker du om det? (i den grad det faktisk lar seg gjøre å grovreponere et lårbeinsbrudd, man klarer det neppe på egen hånd) Du har helt rett, har aldri hørt om noen som har dratt ut et lårbeinsbrudd i felten, og det gjør nok så vondt at en ikke får lov til å nærme seg. Lårarterien går nærme beinet og du har et stort væskerom der.. Det som står over gjelder for ankler/legg, knær(dytte kneskåla på plass), fingre, håndledd, underarmer, albuer, og skuldre så lenge det ikke er åpning i huden og så langt det går mtp. smerte. Ved mistanke om brudd må det selvfølgelig stabiliseres med bandasje(ledd), spjelk(rette-/rørknokler), og/eller fatle (overarmsbrudd). Er det åpning i huden og beinpiper må man stoppe blødning og fiksere lemmet i den posisjonen det er, evt. vaske/skylle, og komme seg til nærmeste operasjonsstue asap. De fine anatomiske tegningene kommer fra Gray`s anatomy og du finner de på http://www.bartleby.com/107/ eller en.wikipedia.org T Det er nesten riktig at man kan sette det meste på plass selv, men det er litt farlig å si at man ikke kan gjøre skaden verre. Det er ikke noe poeng i å drive på på egenhånd hvis det er mulig å få behandling innen de første par timene. Jeg kan ikke se for meg noe sted i Oslomarka for eksempel der dette skulle være nødvendig. Med unntak av fingre og kanskje ankler. Åpne brudd skal på sykehus umiddelbart. Disse kan minst like gjerne forsøkes reponert. Infeksjonen er et faktum uansett om man reponerer eller ikke. Man kan drite i å skylle med mindre man er sikker på at man har helt rent vann. Dekk heller med noe tørt. Brudd i lårbenet er veldig viktig å reponere fordi det kan blø farlig mye over kort tid. Det er ikke riktig at man kan ødelegge pulsåren i låret ved å reponere. Den ligger kun inntil benet helt nede ved kneet. Grunnen til at disse bruddene blør er at selve benvevet er veldig godt sirkulert. Lår reponeres ved å sette strekk på benet. Dette får du lov til fordi det ofte er god smertelindring. Har selv gjort dette på et par terrengsyklister i marka. Brudd i overarmen skal man være mer forsiktig med. Albuebrudd for eksempel skal IKKE reponeres i felt. Her ligger det nemlig årer og nerver helt inntil benet og disse kan skades. Har du albuen ute av ledd kan den fint reponeres, men det er umulig å vite på forhånd om det er brudd eller ikke. Derfor skal den altså IKKE reponeres. Skuldre skal ikke settes på plass av urutinerte med mindre det er veldig langt til lege. De settes vanligvis heller ikke på plass av lege før det er tatt røntgen. Det viktigste når noe er knukket er å få det i strekk og immobilisert/spjelket. Og så komme seg til legevakten! Jeg mener altså følgende: Veit du ikke hva du driver med: Ring 113 og forklar ståa. De vil stort sett kunne fortelle deg hva du skal gjøre/ikke gjøre.
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
[Re: freeair]
24/01/2009 08:59
|
lph
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har du albuen ute av ledd kan den fint reponeres, men det er umulig å vite på forhånd om det er brudd eller ikke. Derfor skal den altså IKKE reponeres. Det var igrunnen nøyaktig det ambulansegutta sa. Så da skal jeg slutte å lure på hva om/hvis/atte og konsentrere meg om å få tilbake bevegeligheten. Det går litt i rykk og napp, fra å være veldig stiv til å få ganske godt utslag ved forsiktig og tålmodig tøying. Jaja. Det er nå tredje legen på rad som ser meg dypt inn i øynene og stresser at dette vil ta Laaang Tiiid, så de mener det vel. Og fullt sykkelforbud fortsatt. Men det er lenge til våren.
|
|
|
24/01/2009 11:47
|
freeair
Ringrev
|
Ringrev
Det vil ta laaang tid. Det viktigste er at du følger opp og gjør den treningen du får beskjed om, og litt til. Ikke overbelaste, men være tålmodig med progresjonen. Du skal være glad ambulansegutta hadde peil. Hadde en sykkelkompis begynt å dra i den, kunne du mistet funksjonen dersom der var et brudd. I verste fall...
Redigert av freeair; 24/01/2009 11:48.
Cove Bikes Nuke Proof
|
|
|
|
|