Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kriterier for å sykle i Elite-klasse?

Kriterier for å sykle i Elite-klasse? #665597 16/01/2009 12:31
M
martin88 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
Jeg er en ganske fersk når det gjelder sykkelritt (drammensrittet og birken i 08), men er veldig klar for mer trening og flere ritt i 2009. Lurte derfor på følgende:
- Hvordan er nivået i Elite-klassen? Hvor langt har jeg igjen med Birken på 3.17?
- Hva skal til for å få lov til å melde seg på i Elite? (lisens, medlem klubb, seeding???)

Takker for alle svar

M-

Re: Kriterier for å sykle i Elite-klasse? [Re: martin88] #665622 16/01/2009 13:08
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Her står det om hvilke regler som gjaldt i fjor:
http://www.birkebeiner.no/ritt/index.php?kat=81

Utdrag:
- Deltakere til eliteklassene og/eller juniorklassene må ha gyldig lisens utstedt av det Nasjonale Sykleforbund tilknyttet UCI. Denne må vises ved registrering. Hvis lisensen ikke kan benyttes som identifikasjon, så må annen identifikasjon medbringes.

Deltakere i eliteklassen må stille i drakt godkjent av NCF.

- Birkebeinerrittet følger samme system som Norgescup maratonritt i 2008. Se mer info her: http://www.sykling.no/t2.asp?p=61127

- Kvalifisering for menn (både Jr. og Sr):
Ryttere som er rangert topp 300 på elitelisten på her :last ned PDF eller Excel per 11. august er også kvalifisert til eliteklassene i Birkebeinerrittet og kan melde seg på frem t.o.m tirsdag 26. august kl. 12:00.

Nivået i eliteklassen finner du ved å se på resultatlisten på Birkebeineren sin hjemmeside. Personlig mener jeg at du bør kjøre på godt under 3 timer (årets forhold) for å ha noe glede av å starte i eliteklassen.

Den største utfordringen med å starte i eliteklassen er den brutale startehastigheten. Du bør kunne kjøre opp til Skramstad på ca 26 minutter uten å være å ha vært for mye over terskel. Hvis ikke blir du kjørt fra med en gang, eller du er ferdig på Skramstad.

Om du kjørte på 3.17 i år så vil jeg si at veien fram til eliten er temmelig lang, men langt fra umulig. Det kommer jo mye ann på trening og talent.

Re: Kriterier for å sykle i Elite-klasse? [Re: KenR] #665690 16/01/2009 15:57
J
jordan Offline
Fersking
Fersking
J
Vil ikke si at veien til elite er utrolig lang:) For tre år siden så syklet jeg på 3:19, også bestemte jeg meg for å prøve litt norgescup og sånt året etterpå, gikk ikke sånn superbra, men var gøy. Klarte å kvalifisere meg til elite (var ikke så vanskelig i 2007, nye regler nå om elite og sånt.. Nå får man tiden sin i både aldersklassen og eliteklassen så nå er elite mer aktuelt for de som er gode, men ikke supergode)

Vil si at hvis du ikke har trent så mye og har kjørt på 3:17 så er det verdt å prøve seg på norgescup. Husk å tren en del da;) Ikke bli alt for skuffet første gangen, for det vil gå dårlig!

Kjør på!

Asker CK
Re: Kriterier for å sykle i Elite-klasse? [Re: jordan] #666783 19/01/2009 09:10
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Husk også at hvis du er god teknisk så kan det hende du sykler relativt sett bedre i et ordentlig terrengritt enn i grusrittet Birken. Mange terrengsyklister kan være gode i terrenget uten å ha flatefarten som kreves i Birken. Akkurat som det er flere syklister som er gode i Birken, men som sliter i de mer tekniske og hektiske terrengrittene på sti.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kriterier for å sykle i Elite-klasse? [Re: sykkeloyvind] #666952 19/01/2009 13:36
olechr Offline
More than words
More than words
Hvor gammel er du? Hvis du er født i 88, så er det bare og bænge på. Prøv deg litt i noen sportsklasse ritt som feks i scott cup. Går det bra bli med i elite klassen. Ingen skam å prøve. Er verken noen som ler eller mobber deg hvis det skulle gå dårlig ;-)

Den som intet våger intet vinner.

Selv startet jeg med litt sportsklasse ritt og første gang jeg kjørte mot elite var i Grenserittet og jeg ble nr 5 totalt. Så er absolutt mulig. Men bli med på mange ritt er det mn blir god av.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kriterier for å sykle i Elite-klasse? [Re: olechr] #666963 19/01/2009 14:02
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det var 34 stk i eliteklassen som brukte 3 timer eller mer i fjor (av 141), og av disse var det 10 som brukte 3.17 eller mer. Så det kan ikke være sååå langt fram til du kan prøve eliten. Jeg synes "eliten" høres spennende ut jeg også, men min største frykt er starttempoet; det går styggfort, og når man trenger minst en time på å få i gang kroppen kan det bli litt av en utfordring.

...men når jeg ser at f.eks. Aslak Mørstad og Ola Kjøren brukte over 3 timer, så faller alle drømmer i grus... :-)

Re: Kriterier for å sykle i Elite-klasse? [Re: Øyvind V] #666978 19/01/2009 14:21
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
...og det var to store felt som kom seg såvidt innunder 3 timer, mange av disse har normalt kjørt i turklassen.

Et eksempel; to konkurrentkompiser kjørte grenserittet på 2.33. Den raskeste av disse (som slo kompisen med hele 10 sek) stilte for første gang i elite på Birken (2.58) andremann kjørte i tur. Denne gangen ble det 25 sek mellom dem (samme rekkefølge).

Re: Kriterier for å sykle i Elite-klasse? [Re: Øyvind V] #666987 19/01/2009 14:35
ThB Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Øyvind V
Det var 34 stk i eliteklassen som brukte 3 timer eller mer i fjor (av 141), og av disse var det 10 som brukte 3.17 eller mer. Så det kan ikke være sååå langt fram til du kan prøve eliten. Jeg synes "eliten" høres spennende ut jeg også, men min største frykt er starttempoet; det går styggfort, og når man trenger minst en time på å få i gang kroppen kan det bli litt av en utfordring.

...men når jeg ser at f.eks. Aslak Mørstad og Ola Kjøren brukte over 3 timer, så faller alle drømmer i grus... :-)

Resultatlister skal man ikke lese seg blind på. Det kan være alskens grunner til at de to du nevner ikke kom under tre timer. Og de som brukte 3.17 eller mer, falt vel antakelig av lenge før Skramstad. Da er det plutselig ikke mange å kjøre sammen med lenger. Disse kunne sikkert ha hengt med til langt bedre tider med et mer normalt starttempo i aldersklasse.

Thomas
Re: Kriterier for å sykle i Elite-klasse? [Re: Oystein L] #666988 19/01/2009 14:35
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg vet det har blitt sagt før, men jeg husker det ikke (finner det ikke i farten heller), og så er det jo relevant for trådstarter i tillegg: Er det NC-poeng som gjør at man kommer inn på lista? Og NC-poeng får man ved å kjøre NC-ritt så fort at man får poeng?

Og kommentar til ThB over: Helt enig. Det ligger sikkert mange ukjente faktorer bak de forskjellige resultatene. Noen sakker vel betraktelig av på tempoet dersom de merker at det ikke blir noen topp-plassering også, kan jeg se for meg.

Re: Kriterier for å sykle i Elite-klasse? [Re: Øyvind V] #667006 19/01/2009 15:24
olechr Offline
More than words
More than words
Nå er det heller ikke bare birken som teller da. Mange av de som sykler fort på Birken kan man kjøre rundt å selge pølser i tekniske ritt og omvendt. Så blir feil å bare se på hva som skjer i Birken.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.

Moderator  support