BV 202 er det beste beltekjøretøyet det norske forsvaret har. Framkommeligheten er overlegen BV 206. 202 mangler bare to ting som 206 har fått: stor nok hytte til å ta med mer enn én passasjer og doble drivhjul.
Med kun ett drivhjul er det umulig å la en 202 dra seg selv opp en bakke med tau rundt beltet. Beltet vrir seg og tauet faller av. Dette unngår man med doble drivhjul, som 206 har.
Men kul video. Det så ut som det var større risiko for å skade seg på vei opp på beina enn på vei ned på sykkel. :-)
bv202 har bensinmotor ,imens bv206 har dieselmotor og automatgir... nesten like morro å kjøre BV206 som en sikkelig terrengsykkel...
Det er sant når jeg får sjekket historieboka godt. Ikke tok vi bare DH, jaggu meg tok vi ikke rundbane også. Du blir dermed junior førstemester Jeg blir senior førstemester
Rune:-) Jeg er i forum modus i dag da jeg er hjemme med en liten junior som har spydd rundt i hele huset fra klokken 05 i dag
Det er sant når jeg får sjekket historieboka godt. Ikke tok vi bare DH, jaggu meg tok vi ikke rundbane også. Du blir dermed junior førstemester Jeg blir senior førstemester
Rune:-) Jeg er i forum modus i dag da jeg er hjemme med en liten junior som har spydd rundt i hele huset fra klokken 05 i dag
Hehe, ja når vi først hadde tatt turen til Raufoss så var det jo like greit å ta med seg tittelen i begge disiplinene...
BV 202 er det beste beltekjøretøyet det norske forsvaret har. Framkommeligheten er overlegen BV 206. 202 mangler bare to ting som 206 har fått: stor nok hytte til å ta med mer enn én passasjer og doble drivhjul.
Med kun ett drivhjul er det umulig å la en 202 dra seg selv opp en bakke med tau rundt beltet. Beltet vrir seg og tauet faller av. Dette unngår man med doble drivhjul, som 206 har.
Med fare for å spore av tråden, det slepetrikset lærte ikke vi på beltevognkurs, hva går det ut på? legger tauet rundt hele beltet og knytter stramt?
Og fra en som aldri har prøvd 202, men kjørt seg mye og ofte fast i våt løssnø med 206: Hva er det som gjør 202 bedre i terreng? Har den diffsperrer? Grovere beltemønster?
edit - fastkjøringa skjedde kun med tung slep, dvs at vogna skulle trekke nærmere ett tonn snø med seg. Uten slep syns jeg ikke 206'en hadde noen særlige terrengmessige svakheter utover at den velta fra tid til annen=P
Redigert av ventle; 15/01/200911:40.
mvh Helge
Re: Til dere som fortsatt er i tvil...
[Re: ventle]
#66491215/01/200911:42
wow! Sinnsyk kjøring på det føret, respect man. De dekka ser ut som piggsvin - skulle gjerne sett et nærbilde. Hjemmelagd er vellagd, ser det ut til :-)
[Re: OLedward]
#66493215/01/200912:10
Jeg har for øvrig klart å kjøre en BV202 i grøfta på tilsvarende føre. Er ikke så veldig bra grep med belter heller når det er skøyteis... Godt at toppfarten til 202'en bare er 35 km/t(hvis jeg huskre korrekt).
Jacob NOTS #432
"How hard can it be?"
[Re: Jacob]
#66496615/01/200913:05
Hadde vel ikke akkurat gått sakte med rattkjelke her heller. Litt rim for styringa sin skyld hadde gjort susen. Når snøen kommer - er det da bratt nok for snowracer? Hvor langt er det?
Var ute og tråkka et par timer på vei på tirsdag var det vel. Har Extreme 294 på treningssykkelen. Holdt på å tryne og måtte sette ned en fot i første sving. Var null grep i forhold til de hjemmelagde utfordekka jeg somregel har brukt i vinter. Kul film!
Hadde vel ikke akkurat gått sakte med rattkjelke her heller. Litt rim for styringa sin skyld hadde gjort susen. Når snøen kommer - er det da bratt nok for snowracer? Hvor langt er det?
Det er langt. Og til tider passe bratt, iallefall når man bruker den som transportklatring på sommeren. "Isveien" som Svenn har filmet er drøye 200 høydemeter fordelt på ca 2 km. Hvis man er ivrig og aker heeeeelt ned til Solberg Spinneri får man 200 høydemeter til, på grusvei og asfalt :-D
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
[Re: bik3man]
#66497815/01/200913:26
Den veien er vemmelig å guffen å klatre...mest fordi den er kjedelig. Tar ikke så innmari med tid, men ekke no gøy. Det som venter på toppen er dog verd alt kjas og mas i klatringa.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: RazeFaze]
#66497915/01/200913:29
Nå har både jeg og Hole anskaffet 4wd og bakkeklaring, så man skal ikke se bort fra at det kan bli en del shuttle-runs der til sommeren!
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
#66499815/01/200913:51
Dere går mot strømmen angående biler. Får disse kanskje billig om dagen? Hva for merke? Jostein må ha seg en Mercedes Gelenderwagen. Det var det han ble fraktet rundt i som yngre. Husker ikke om det var V8 bensin? 2,5 liter på mila med snill kjøring:-)
Jostein trenger ikke Gelendewagen, siden pappan hans fortsatt kjører rundt med den V8'ern (riktignok Diesel) :-)
Nei, gutta i bunnen av Aron har kjøpt seg hver sin snusfornuftige Subaru. Og hva som er medstrøms og motstrøms har vi alltid gitt beng i.
KO
#66500915/01/200914:04
hehe... prøvde en Wrx før jeg handlet Rune, men ble litt skuffa. Den går jo greit, men slitsomt og ganske trist inni.. Har nok blitt for glad i høy torque på lavt turtall...
Og faderns G-wagen 400Cdi går på 1.2 i snitt til info...!
Forøvrig fornøyd med Outback diesel... klinker lett opp til Nerdammen, men det gikk ikke på søndag. Piggfritt og stålis går aldri bra...lirket meg ned igjen med hjertet halsen.
Faktisk hadde vi en tradisjon i jula der vi akte fra toppen og helt ned til bebyggelsen i solbergelva, vell å merke etter noen timer rundt bålet med pils og gløgg. Det var også morro, men ikke helt trygt kanskje... Med optimale forhold er det bare enkelte partier som ikke bratt nok til å ake.
Rattkjelke hadde gått som ei kule der oppe nå, det samme gjelder med spark. Jeg vurderte en stund, gammel bandyspiller som jeg, å teste skøyter ned der.
Det er stort sett perfekte forhold for det meste med meier...
Med fare for å spore av tråden, det slepetrikset lærte ikke vi på beltevognkurs, hva går det ut på? legger tauet rundt hele beltet og knytter stramt?
Du knytter den ene enden av tauet i et av drivhullene midt på belstet og den andre enden i et dertil egnet ankringspunkt. Så er det bare å gi gass, la beltet spinne (som det sikkert gjør, siden du har gått til det skrittet å beltevinsje deg opp) så tauet legger seg rundt og strammes. Det blir som å legge ned ekstra veigrep, egentlig. Grunnen til at dette ikke funker på 202 er jo at beltet ikke er like stabilt, så tauet vil gli til siden og gli av beltet.
Quote:
Og fra en som aldri har prøvd 202, men kjørt seg mye og ofte fast i våt løssnø med 206: Hva er det som gjør 202 bedre i terreng? Har den diffsperrer? Grovere beltemønster?
edit - fastkjøringa skjedde kun med tung slep, dvs at vogna skulle trekke nærmere ett tonn snø med seg. Uten slep syns jeg ikke 206'en hadde noen særlige terrengmessige svakheter utover at den velta fra tid til annen=P
BV 202 har lavere tyngdepunkt og grovere belter. Den har muligens også bredere belter, men det vet jeg ikke sikkert.
Når man først snakker om BV 206 synes jeg denne var kul:
Men bare hør på svenskene, så skjønner du at 202 er best :-)
#66512615/01/200917:03
Njaaaa, det er vel ikke "gladsak" nok til å passe i Norge Rundt, det er vel mer en typisk Norge i dag-sak siden den ikke involverer en 80-åring som kjører dressin og har en tam rev som følgesvenn(z.b)