|
Oppdal åff pist
|
Oppdal åff pist
11/01/2009 21:59
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Hei
Har notert meg at det er flere her på forumet som har Oppdal som nærmeste skisted- så tenkte derfor å høre litt med dere om uttaforløypekrusing.
Skal til Oppdal nå til helgen- og trenger å vite hvilket område jeg bør leke i, noen beskrivelser av fine linjer etc.
Problemet mitt er at skreddingsebomsene mine er i Hemsedal- så jeg vil unngå de verste stedene. Har fått med meg at det nå før helgen var stor skredfare- men hvis det finnes noen slake flanker eller bakker de ikke prepper vil jeg gjerne ha tips.
Og-- jeg står på brett så gjerne ikke de verste traversene :-)
|
|
|
Re: Oppdal åff pist
[Re: SiljeKH]
12/01/2009 10:57
|
rexiplex
Ringrev
|
Ringrev
Tipper du kan kose deg lenge i Ådalen, der er det mange muligheter. Ellers kan det være ganske moro i skaret fra toppen av Fjellheisen i Stølen. Løypekart Have fun - go mad!
-Ola Martin
|
|
|
[Re: rexiplex]
12/01/2009 11:17
|
taggen
Entusiast
|
Entusiast
Er du tidlig pån så kan du ta toppheisen i Vangslia. Da kan du boltre deg på hele venstre side av heisen.
---------------------------------------------------- Scott Spark Expert 29`2012 GT Pantera med ymse utstyr Scott speedster 30
|
|
|
12/01/2009 12:00
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Foreslår: - Dalen øst for Stølen. (Ta fjellheisen helt til toppen, kjør dalen helt ned til bunns. Nede i skogen kan du velge mellom flere daler om alle tar deg til bunns) - Ådalen (fint, men blir fort oppkjørt) - Vangslia, på Østsiden ned mot elven. Ta Transportløypa Vangslia-Ådalen og ta av ned til høyre. Om du vil kan du kjøre skogen helt ned til elva, men da kan det hende det blir litt kjeitete på vei tilbake når du kjører brett. - Hovden østside + skogen ned mot Sletvold. Med brett må du rusle litt østover fra toppen av Hovden. Hold østover og ned i dalen, så runder du rundt Hovden på østsiden til du treffer transportløypa mellom Stølen-Hovden. Kjør denne litt mot Hovden og ta ned i skogen mot Sletvold. Der finner du en heis som tar deg tilbake til transportløypa. Kjør til Hovden og gjenta <smil>
Den siste en en av de bortgjemte perlene i Oppdal, her kan du finne pudder selv når det er hardt og vindblåst i resten av anlegget.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
12/01/2009 12:14
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
- Hovden østside + skogen ned mot Sletvold. Med brett må du rusle litt østover fra toppen av Hovden. Hold østover og ned i dalen, så runder du rundt Hovden på østsiden til du treffer transportløypa mellom Stølen-Hovden. Kjør denne litt mot Hovden og ta ned i skogen mot Sletvold. Der finner du en heis som tar deg tilbake til transportløypa. Kjør til Hovden og gjenta <smil>
Den siste en en av de bortgjemte perlene i Oppdal, her kan du finne pudder selv når det er hardt og vindblåst i resten av anlegget.
Det er vel denne som kalles "Paradis"? Og ikke uten grunn...
|
|
|
[Re: Øyvind V]
12/01/2009 12:18
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Paradis kjører du ikke uten skredutstyr ved usikre forhold, noe som vel var forutsetningen til trådstarter.
mvh OveR
|
|
|
[Re: OveR]
12/01/2009 13:45
|
TorRU
Fersking
|
Fersking
Enig "Paradis" krever skredutstyr, men jeg tror 'DemoSkier' beskriver åket ned bak Paradis-henget. Dette er mindre bratt og mindre utsatt.
Desverre for brettkjørere krever mye av den fineste frikjøringen i Oppdal en del traversering.. Mange gode tips er nevnt, i tilegg er det verdt å nevne det såkalte Solhenget. Det er henget nedenfor (og ovenfor)transportløypa Vangslia-> Ådalen. Lett adkomst og ofte fin snø. Er toppheisen i Vangslia åpen kan henget forlenges med å traversere ut helt i fra toppen og østover.
Får håpe føret bedrer seg til helga. I helga som gikk var det "knallhardt-med-klumper-oppå" i løypa "isholke-stuegulv" utenfor.
Tor
|
|
|
[Re: TorRU]
12/01/2009 13:48
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Japp, det var dalen på baksiden av Paradis jeg prøvde å forklare. I Paradis kjører man med søker/stang/spade....
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
12/01/2009 13:51
|
bik3man
More than words
|
More than words
I Paradis kjører man med søker/stang/spade.... ... og kompis.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
[Re: bik3man]
12/01/2009 17:16
|
PålS
Entusiast
|
Entusiast
Paradis er en klassiker, ellers kan også Hovden mot Vangslia være OK om vinden har vært riktig. Heisen til topps i Hovden, hold så langt opp som mulig på skiers right (fortsett videre rett frem når selve løypen svinger mot venstre) og fortsett å traversere til du får et søkk i ryggen til høyre. Høyre her, og du burde etterhvert se Vangslia og returløypen til Hovden. Kan også ta til venstre ved nevnte søkk og kjøre forsiden av Hovden, men dette er skog og mer kronglete og det er greit å være litt kjent. Har ofte bra snø lenge etter at Ådalen, Paradis etc er oppkjørt. Vestsiden av Stølen kan også funke...
Forøvrig kan du jo prøve å smiske litt med gutta på VPG og høre om de har skredutstyr til låns så du får testet Paradis, hyggelige folk, de samme som står bak 7 blåner (Lifelink, 4frnt etc.). Er det bra forhold er de garantert i bakken uansett, og gutta har definitivt fått opp øynene for freeride og DH på sykkel, så da har du en icebreaker der.
Pål
|
|
|
[Re: PålS]
12/01/2009 17:55
|
spilleth
Entusiast
|
Entusiast
Oppdal er jo fyllt med off pist perler så det er bare å glede seg. Likevel foreslår jeg at du tar med søker, stang og spade. Har vært mange skred i oppdal både i Paradis, Ådalen og Vangslia. Du kan jo sjekke om du kan låne utstyr, men om du står alene er du jo likelangt. Vet ikke om VPG kan leie ut noe utstyr. Du kan jo sjekke
Steder med mindre skredfare (men ikke trygt likevel) -Ådalen på skiers left (fin flanke som veldig mange kjører) -Skogen rundt Stølen og den er spesielt fin på skiers right for heisen.
En annen gang får du få med deg kinnpiken som er en klassiker, men dog krever utstyr og masse traversering.
|
|
|
12/01/2009 18:07
|
Oddeman
Ringrev
|
Ringrev
Pga av varme, regn og vind fra torsdag var alt blitt knallhardt da vi var der på lørdag. Eneste som var OK å kjøre var via Vangslia ned mot dalen mellom Vangslia og Ådalen. I tillegg var Ådalen helt OK. Disse stendene får tiltransportert snø med vinden. Stølen kjører jeg bare for å nå Kinnpiken, men det var ikke aktuelt. Tipper det er samme forhold der også.
Evt. nysnø som måtte komme vil ha svært dårlig feste, så obs på skredfare i så fall.
Selv om det var hardt på lørdag skal det ikke mye til før det er supre forhold igjen.
------------------ I don't believe a word
|
|
|
|
|