|
Lefty Gaffel
|
Lefty Gaffel
06/01/2009 15:26
|
Fireblade
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har akkurat bestilt ny sykkel. En Cannondale Rush med Lefty Speed Carbon demper. Cannondale anbefaler "reset" av nålelager i demper hver 25/10 time, avhengig av bruk. Reset av nålelager innebærer ikke så mye arbeide, men intervallene må vel i praksis kunne økes noe. Hvilke erfaringer har dere som har leftygaffel?
Tom B.
|
|
|
Re: Lefty Gaffel
[Re: Fireblade]
06/01/2009 16:52
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg kjøpte en gammel, brukt Lefty i sommer, og den hadde såvidt meg bekjent ikke hatt noen "reset" av nålelagre. Har også hatt 2 Headshok-er, og aldri rørt noen reset av nålelagre. Tror ikke du skal ta så ille på vei med å drite i det. Det er visstnok noen symptomer som sier om du må kjøre reset, da.
Uansett, gratulerer med ny trille på vei! Cannondale og Lefty blir aldri feil, det:-) Hva skal du bruke den til?
(og der var jeg ca. tusen)
|
|
|
06/01/2009 18:00
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Når du får top-out klunking, så må du banke ut nålelagrene. Alternativt så måler du totallengden, og ser at den har blitt kortere. Min erfaring er at du merker at vandringen blir mindre når det er på tide å gjøre noe. Hvis du da måler lengden, så ser du om det stemmer. Tør ikke å si noen om tidsintervall, men hvis jeg syklet 'hardt' så måtte jeg raskere på igjen. Masse fine tråder om dette på mtbr-forumet, sjekk "hot topics" øverst.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
[Re: daktari]
06/01/2009 20:19
|
ventle
Besatt
|
Besatt
reset av nålelager tar nøyaktig den tiden det tar å skru av topcapen og skru den på igjen, +/- 10 sekunder eller noe. Omtrent som å olje kjedet. Som daktari sier kan du enkelt måle lengden på gaffelen for å se om det er nødvendig.
Har ikke rukket å bruke min egen lefty så mye enda, men den manglet i hvertfall ett par cm på lengden når jeg mottok den. Denne er tre år gammel, men jeg mistenker at forrige eier ikke har vært veldig ivrig med servicen på disse årene...
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
06/01/2009 21:07
|
Fireblade
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det gikk i den rettningen jeg trodde og håpet, at det er ikke noe stort pes med reset av nålelagrene. Venter til jeg ser en endring i gaffellengden. Regner med at jeg får litt erfaring etter at sykkeln blir tatt i bruk. Uansett, gratulerer med ny trille på vei! Cannondale og Lefty blir aldri feil, det:-) Hva skal du bruke den til? Begynte å sykle først i fjor og har brukt en Scott Scale hardtail til nå. Bruker vel den et par måneder frem til den verste vinteren er over. Håper på enda mer morro ute i skauen. Kommer også til å sykle en del ritt: Farrisrunden, Terrengstyrken, Grenserittet ++++ reset av nålelager tar nøyaktig den tiden det tar å skru av topcapen og skru den på igjen, +/- 10 sekunder eller noe. Du tar ikke lufta ut av demper??
Tom B.
|
|
|
06/01/2009 21:24
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Har hatt min Lefty max 140 et halvt år -resatt en gang. Merk deg omtrent hvor knastene på dekket står når den er resatt og helt ute, sjekk regelmessig og hvis den ikke når denne posisjonen bør den resettes!
Behovet for resetting avhenger av hvordan du stiller demperen. Jeg liker smooth demping, og kjører med minimum forspenning (preload) av fjæra, i denne settingen har lagrene lettere for å komme ut av posisjon, og man må påregne resetting. Dersom man kjører fjæra med hardere forspenning, som ofte er vanlig på de kortere Leftyene til XC, er sjansen for at du trenger regelmessig resetting vesentlig mindre.
(Orker ikke mer skriving nå, men hvis noen vil vite hvorfor, så tar vi det i morgen!)
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
06/01/2009 21:38
|
Fireblade
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Merk deg omtrent hvor knastene på dekket står når den er resatt og helt ute, sjekk regelmessig og hvis den ikke når denne posisjonen bør den resettes! Bra tips for hurtig sjekk
Tom B.
|
|
|
06/01/2009 22:07
|
ventle
Besatt
|
Besatt
reset av nålelager tar nøyaktig den tiden det tar å skru av topcapen og skru den på igjen, +/- 10 sekunder eller noe. Du tar ikke lufta ut av demper?? Har lefty max med stålfjær, ingen luft å tappe ut (ei heller nødvendig å spenne ned fjæra). Hvis dette er nødvendig på lefty speed skal jeg gå med på at det tar litt lengre tid...
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
07/01/2009 11:51
|
Martin B
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
er det bare jeg som syns det er litt rart å kalle en lefty en gaffel? det er jo bare en pinne, liksom. Da er det jo en spisepinne mer enn en gaffel?
lefty chopstick, lissom?
;-) joda, jeg er visst i det humøret i dag.
|
|
|
[Re: Martin B]
07/01/2009 12:12
|
KTL
Besatt
|
Besatt
er det bare jeg som syns det er litt rart å kalle en lefty en gaffel? det er jo bare en pinne, liksom. Da er det jo en spisepinne mer enn en gaffel?
lefty chopstick, lissom?
;-) joda, jeg er visst i det humøret i dag. Nei, du er ikke alene om det! Jeg prøver å unngå å skrive det så langt mulig... Den er jo strengt tatt bare et fjærbein...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
07/01/2009 12:35
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Chris Doddman hos Cannondale som har designet Lefty kaller den for The Lefty Strut, altså stag på norsk.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
07/01/2009 13:00
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Fjærbeinet på bil kalles strut på engelsk -altså fulltreff!
|
|
|
07/01/2009 13:37
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Titus´ Racer X HL-baserte bakdemperdesign er blitt omtalt som "a modified MacPherson strut rear end":  Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
07/01/2009 19:11
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
(Elle) MacPhersons struttende bakende?
Fra spøk til revolver - det trikset med å merke seg hvor høy dekk-knastene står på staget er bra - hva med å merke med tusj også, slik som med smøresonen på ski?
Jeg måtte forøvrig resette nlelagrene ofte. Min lefty hadde fjær, så jeg kan ikke fremgansgmåten på luftfjærede Leftyer.
|
|
|
07/01/2009 21:21
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Jeg måtte forøvrig resette nlelagrene ofte. Mener å huske fra en nylig tråd på mtbr at dette kan skyldes behov for å smøre opp kulebanene (den delen som er tilgjengelig under mansjetten)?
mvh Helge
|
|
|
08/01/2009 07:33
|
KTL
Besatt
|
Besatt
...det trikset med å merke seg hvor høy dekk-knastene står på staget er bra - hva med å merke med tusj også, slik som med smøresonen på ski? Tusj eller tape funker sikkert fint på de med kortere fjæringsvei, men på min 140 er det en kant på luftfilter-gummien som passer bra med knastene på dekket! Jeg måtte forøvrig resette nlelagrene ofte. Min lefty hadde fjær, så jeg kan ikke fremgansgmåten på luftfjærede Leftyer. Nysgjerrig: Hvilken Lefty var dette? Hvordan hadde du justert forspenningen på fjæra?
|
|
|
08/01/2009 19:39
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
godt poeng, KTL. Jeg hadde Lefty Max alu SPV 2005, egenhendig bygget om til TPC og demontert 2-3 ganger i tillegg for service. Nesten null i forspenning. Hadde titan-fjær på SPVen, men måtte tilbake til stål på TPC. Opplevde at en full helg i Hafjell krevde resetting. Ikke slik at den hadde klunking, men at vandringen krøp med et par cm. Det vanskelig med demontering/gjenoppbygging er å smøre nålelagre og nålelagerbanene med passe tregt/glatt fett. Kan hende det ble litt lite eller feil? Mine lagerbaner virket å være like tykke alle sammen, men de leveres angivelig i forskjellige toleranser. Opplevde gaffelen som veldig plush, men faktisk ikke så løs som Cdale anbefaler. Det skal være slik at når inner og ytter er sammen, uten demper eller fjær montert, så skal inner gli ut av ytter med en vekt ca 2-4 lbs på toppen. Mer her , innlegg datert oktober 2006 av Craig (mendoncyclesmith). Det finnes enda mer kunnskap også...
|
|
|
08/01/2009 22:01
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Min 140 Max FFD viste tegn til "migrering" da jeg kjørte med praktisk talt null forspenning. Tror problemet da ligger i at nålelagrene blir avlastet når demperen er helt ute -typisk i litt røft terreng der man tidvis har luft under hjula. Dermed sklir lagernålene noen mm når man treffer bakken igjen. Min har ikke vist tegn til dette etter at jeg strammet fjæren et par runder. Dårlig smurt, vil lagerrullene fort kunne skli, kan være at for mye fett også kan gi problemer(?).
Har sett disse rebuild-linkene -vi er ikke alene om åikke kunne la ting være i fred :-) Lagerbanene brukes til å ta opp maskineringstoleranser i lagersporene, og skal vel i teorien være parvis like tykke, i praksis vil vel alle sporene bli like dype, slik at alle fire blir like (avh. av maskineringsmetode).
Bruker 2.5W-olje i min nå, da er den akkurat så soft som jeg vil ha den!
|
|
|
|
|