Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Å velge klubb er ingen spøk!

Å velge klubb er ingen spøk! #659296 04/01/2009 16:14
Marius Jørgensen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Å velge klubb er ingen spøk!

Så har jeg kommet dit hen at det er naturlig å melde seg inn i en sykkelklubb. Jeg har nivåmessig kommet såpass langt at jeg endelig føler meg komfortabel med å sykle sammen med andre (hehe..), og har lite lyst til å betale en stabel med engangslisenser i 2009. Andre fordeler med klubbmedlemskap er det sosiale i form av fellestreninger, og at man forsikringsmessig er dekket under trening (så vidt jeg har forstått).

Men nå da? Hvilken klubb skal jeg velge? Jeg har syklet ”aktivt” i halvannen sesong, tipper jeg pr. dato har en terskelwatt på ca. 335, er 34 år, bor i Oslo og har ambisjoner om å blande meg inn i nedre halvdel av eliten i år eller senest neste år. Mitt fokus er vel hovedsakelig landevei, selv om jeg fikk litt smaken på ”terreng light” etter å ha investert i en brukbar hardtail og ha stilt opp i et lite ”terrengritt light” på tampen av 2008.

Jeg ser for meg at jeg kan ha mest nytte av en klubb med medlemmer som vet å pushe hverandre, innehar mye konkurranseinstinkt og generelt går inn under kategorien selvpinere. I tillegg er det veldig fint om klubben kan informere, opplyse og følge opp sine medlemmer når det gjelder sesongplanlegging og hvordan konkurranser i Norge på aktivt nivå i det hele tatt foregår – For på det punktet er jeg rimelig forvirret og svært ”grønn”. Norgescup, Veterancup, Kvalifisering, Nissancup, Seeding, Eliteklasse, Kalascup etc, etc? Og hva når man (av merkelige årsaker) er dansk statsborger på toppen av det hele? Slike ting syns jeg er veldig vanskelig å finne ut av på egen hånd.

Når jeg prøver å finne ut av slikt og de forskjellige klubbene i Norge på NCF sine sider (www.sykling.no), så mister jeg jo rett og slett motet. Bare å finne fram til hvilke klubber som fins i Oslo er jo en pine. Nå har jeg trykket på linkene ”for utøvere”, ”klubber og kretser”, ”Oslo Cyklekrets”, ”linker”, ”klubben online” og ”klubbguiden” uten å komme noe videre. Nå holder jeg til vanlig på med blant annet brukervennlighet på nett, og innfor dette området er det svært mange sykkelrelaterte sider som kunne trengt en del hjelp… Uansett, ved hjelp av min venn, Google, har jeg så langt funnet fram til følgende klubber lokalisert i Oslo: Rye, Frikransen, IK Hero, Sagene IF sykkel, IF Frøy og OSI Sykling.

Noe jeg også har funnet ut, er at Sportsklubben Rye har en svært markant sykkelklubb her i Olso. Men både i ritt hvor jeg har sett denne gjengen, og ut fra deres nettsider kan det virke som om dette er en ren lagtempo-klubb. Tar man en titt på deres hjemmesider, er faktisk diskusjonsforumet deres inndelt hvilket ”interne Rye-lag” du skal sykle Trondheim-Oslo. All respekt for de som ønsker å sykle i akkurat samme gruppe som de trener sammen med hele året, men jeg syns det er mer spennende å konkurrere i fellestart enn i et av de lagspesifikke ”togene” som starter med fem minutters mellomrom. Andre ting som slår meg når jeg surfer rundt på Ryes nettsider er at om jeg fra deres startside (www.sportsklubbenrye.no), trykker på bildelinken ”tren med oss” til høyre så kommer jeg til en artikkel fra februar 2007, og velger jeg heller hovedkategorien ”Sykkel” og deretter ”Informasjon” kommer jeg også til et innlegg som straks er to år gammelt. Trykker jeg heller på linken ”Nyheter” kommer jeg til en side som med all tydelighet bygger opp under min oppfating av at Rye kun er opptatt av det jeg ser på som ”lagtempo” (Overskriftene til de siste artiklene på denne siden er som følger: Spinning med L40, Rye 15-timerslaget 2009, Påmelding til styrkeprøven har åpnet, infomøte Rye 15 og Expresslaget 2009).

Jeg ser at flere klubber nå i januar legger slagplaner og har fellesmøter, så jeg føler at et klubbvalg begynner å haste. Jeg ville sette stor pris om det er noen som har noen anbefalinger til hvordan jeg bør gå fram for å finne ”mitt lag”, eller tipse om ressurser som kan oppklare litt rundt mysteriet ”sykling på aktivt nivå i Norge”. Kanskje du har vært gjennom det samme, eller er medlem av et ”Oslo-lag” og kan komme med noen anbefalinger?

På forhånd takk for innspill!

Sykling, løping, meg og mitt: mkj.no
Re: Å velge klubb er ingen spøk! [Re: Marius Jørgensen] #659336 04/01/2009 17:41
olechr Offline
More than words
More than words
Rye har også en gruppe som sykler aktivt i Norges cup.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Å velge klubb er ingen spøk! [Re: Marius Jørgensen] #659356 04/01/2009 18:09
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Det er riktig observert at Rye er svært fokusert på Trondheim-Oslo, og at gruppene er organsisert etter ambisjonene i Styrkeprøven. Fordelen med dette er at man stort sett trener med folk som er på ca samme nivå, og dersom man har god progresjon så kan man begynne å trene med en bedre gruppe. Eller vice versa. Men gruppene er på ingen måter "låst", og folk trener også på tvers av gruppene. En av hovedgrunnen til at man sykler i disse lagene er sikkerhet. For å sykle fort og trygt i lagtempo er det viktig at alle ryttere kjenner og er trygge på hverandre.

Selv om man trener i et "Trondheim-Oslo"-modus så oppfordres det gjerne til å sykle mer fellestarter i Rye. Klubben tok feks dobbeltseier i fjorårets Jotunheimen Rundt, så det er ryttere der som kan mer enn laaaang-laaaang lagtempo. I tillegg, som Ole Christian nevner, så har klubben en egen NC-gruppe. Dersom du også vil trene terrengsykkel, så er det egne teknikktreninger for sti ol, samt langturer på grus. Terrengtreningene er ikke organisert i faste grupper slik landeveistreningen er.

Det er også greit å merke seg at Rye er mer enn en sykkelklubb, det er en sportsklubb. Det betyr at du i Rye også vil finne ivrige og habile løpere, triatleter og langrennsløpere, om dette skulle være av interesse.

Jeg har selv vært medlem i Rye er års tid, og trives godt i klubben. Jeg er småaktiv både på landeveien, i terrenget, på ski og prøver å løpe litt. Men du bør vel kanskje ha ambisjoner om å sykle Trondheim-Oslo eller Lillehammer-Oslo for at Rye skal være den ultimate landeveisklubben for deg. Klubben har ambisjoner om å kjempe i toppen av Lillehammer-Oslo i år (laget Lille40), kanskje dette kunne være noe for deg?

La Rye ta over for NCF og gi oss et Terrengforbund [Re: KenR] #659443 04/01/2009 19:43
Ynot Offline
Besatt
Besatt
En liten Off-topic brannfakkel siden det handler om Spk. Rye:

I T-O konkurrerer 90% av utøverne om en individuell bestetid, kun de 50 beste utøverne deltar ("reelt")i en lagkonkurransen.

Likevel starter alle bakover i feltene etter klubbtilhørighet.
Det er til slutt blitt slik at skal du få en god tid i T-O er det en stor fordel å være medlem i en (den ene) store klubben.
Er du på samme formnivå, men medlem av Holmestrand cykleklubb kan du regne med 1-2 timer dårligere tid fordi dere bare 8 klubbkamerater til å dra lassett i feltet og ikke 45.

Jeg veit at T-O er et mosjonsritt, men er det ikke litt urettferdig at man konkurrerer individuelt, men får resultat etter hvem man starter med, og at hvis jeg vil ha ny p.b. så bør jeg bli med i Rye. Dette tømmer små og lokale sykkelklubber for medlemmer.

Forøvrig er det en unødvendig profesjonalisering av amatøridrett å tillate privat langing i et ritt som har så mange og godt plasserte matstasjoner, og utøverne får dermed også forskjellige (og urettferdige) konkurransebetignelser.
Unødvendig trafikk medfører fare for utøverne og irritasjon for alle andre som tilfeldigvis kjører strekket den dagen.

Mine forslag:
Man etablerer et seedingsystem slik som i terrengsykling og lar folk starte gruppevis etter nivå.
Privat langing tillates bare for de 10 beste elitelagene.

Alternativet er vel at alle "Landis-ene" blir med i Rye, vi legger ned NCF, og får et eget Terrengforbund ;-)
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: La Rye ta over for NCF og gi oss et Terrengforbund [Re: Ynot] #659452 04/01/2009 20:11
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Ynot

I T-O konkurrerer 90% av utøverne om en individuell bestetid, kun de 50 beste utøverne deltar ("reelt")i en lagkonkurransen.

Det er til slutt blitt slik at skal du få en god tid i T-O er det en stor fordel å være medlem i en (den ene) store klubben.
Er du på samme formnivå, men medlem av Holmestrand cykleklubb kan du regne med 1-2 timer dårligere tid fordi dere bare 8 klubbkamerater til å dra lassett i feltet og ikke 45.

Jeg veit at T-O er et mosjonsritt, men er det ikke litt urettferdig at man konkurrerer individuelt, men får resultat etter hvem man starter med, og at hvis jeg vil ha ny p.b. så bør jeg bli med i Rye. Dette tømmer små og lokale sykkelklubber for medlemmer.

Forøvrig er det en unødvendig profesjonalisering av amatøridrett å tillate privat langing i et ritt som har så mange og godt plasserte matstasjoner, og utøverne får dermed også forskjellige (og urettferdige) konkurransebetignelser.
Unødvendig trafikk medfører fare for utøverne og irritasjon for alle andre som tilfeldigvis kjører strekket den dagen.

Mine forslag:
Man etablerer et seedingsystem slik som i terrengsykling og lar folk starte gruppevis etter nivå.

Alternativet er vel at alle
"Landis-ene" blir med i Rye, vi legger ned NCF, og får et eget Terrengforbund ;-)
T

Nå har jeg aldri syklet T-O, så jeg aner ikke hvordan starten og diverse andre ting er organisert, men dette er vel hverken NCF eller Ryes ansvar? Dette bør du ta opp med arrangøren.

Re: La Rye ta over for NCF og gi oss et Terrengforbund [Re: KenR] #661261 08/01/2009 09:14
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Hvis du bor nord-øst i Oslo er kanskje Ceres et alternativ. Lillestrøm-basert, oppmøte på Kjeller.

Re: La Rye ta over for NCF og gi oss et Terrengforbund [Re: KenR] #661268 08/01/2009 09:28
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: maxminus
I tillegg, som Ole Christian nevner, så har klubben en egen NC-gruppe.

Kamikaze-gruppen?
Bra nok kondis til å henge med, urutinert nok til å velte konstant.

Re: La Rye ta over for NCF og gi oss et Terrengforbund [Re: KenR] #661295 08/01/2009 10:03
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ynot

Mine forslag:

Alternativet er vel at alle
"Landis-ene" blir med i Rye, vi legger ned NCF, og får et eget Terrengforbund ;-)
T

Nå har jeg aldri syklet T-O, så jeg aner ikke hvordan starten og diverse andre ting er organisert, men dette er vel hverken NCF eller Ryes ansvar? Dette bør du ta opp med arrangøren.

Oslo Cykle Krets, tenker jeg.

Her velter det fram [Re: kjerts] #661301 08/01/2009 10:08
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: kjerts
I tillegg, som Ole Christian nevner, så har klubben en egen NC-gruppe.

Kamikaze-gruppen?
Bra nok kondis til å henge med, urutinert nok til å velte konstant.

Kjære Kjerts.

Det der er ei ganske grov generalisering av ei gruppe. Eg har sykla to sesongar i Rye NC, sikkert 50 startar, inkludert for eksempel Ringerike GP. Eg har vore nedi med rumpa ein liten gong i karrieren, midt inne i ein gaterittvelt forårsaka av ein heilt annan klubb. Rye hadde eit stort lag i fjor og ryttarar som kanskje mangla rutinen til å ta steget inn i 150 manns store felt.

Det er mange ryttarar som utgjer ein potensiell fare i NC-feltet, og velt er sjølvsagt noko alle hatar. Eg vil sei, sjølvsagt heilt subjektivt, at Rye fekk ufortent rykte for å stå for velt i 08. Med 10-15 Rye-trøyer i feltet var det lett å skulda på oss så lenge nokon av oss var i nærheten av velten. Rye sin styrke på lange ritt (Trondheim-Oslo) har nettopp vore fokus på teknikk og lagkøyring.

Kjerts, du har vel sjølv vore med å tapa for Rye på eit langt lagtemporitt. Der Byggkjøp (og ikkje for å rippa opp i noko, men kanskje til og med du) rota bort vinnarsjansen blant anna med uryddig køyring og velt.

mvh
Tore

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: La Rye ta over for NCF og gi oss et Terrengforbund [Re: thasle] #661316 08/01/2009 10:27
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde Byggkjøp, eller byggtrim som vi kalte oss, stilt i NC med like mange cowboys hadde det nok blitt minst like mye tull, ja. Det betyr ikke at absolutt alle som har syklet for de er uegnet for NC, men veldig mange, og det vet de forhåpentligvis selv. Det er forståelig at det er fristende å være med når så mange NC-ritt går i nærområdet til Rye, og kondisjonen er ok.

Generaliseringen var ment litt spøkefullt, men det er vel nettopp fordi dere stiller med så utrolig mange at ryktet etablerte seg lett. Det hjelper ikke ryktet at 7 av 15 sykler pent.

Re: La Rye ta over for NCF og gi oss et Terrengforbund [Re: kjerts] #661329 08/01/2009 11:17
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig

En, to - DISKUTER!

Re: La Rye ta over for NCF og gi oss et Terrengforbund [Re: kjerts] #661385 08/01/2009 12:34
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Hadde Byggkjøp, eller byggtrim som vi kalte oss, stilt i NC med like mange cowboys hadde det nok blitt minst like mye tull, ja. Det betyr ikke at absolutt alle som har syklet for de er uegnet for NC, men veldig mange, og det vet de forhåpentligvis selv. Det er forståelig at det er fristende å være med når så mange NC-ritt går i nærområdet til Rye, og kondisjonen er ok.

Generaliseringen var ment litt spøkefullt, men det er vel nettopp fordi dere stiller med så utrolig mange at ryktet etablerte seg lett. Det hjelper ikke ryktet at 7 av 15 sykler pent.

Det er heilt greit, for ordens skuld har me redusert NC-gruppa til 7 ryttere for 2009... Det kjedelege med slike rykter at det tar 7 dagar å skaffa og 7 år å bli kvitt.

Lukke til med oppkøyringa til sesong, så møtes me vel i ein mørk løypetrase i slutten av april.

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: La Rye ta over for NCF og gi oss et Terrengforbund [Re: thasle] #661388 08/01/2009 12:41
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
7 ryttere med like drakter, barberte legger og uten avtrykk av storskiva på leggen? Høres bra ut :-)

Re: La Rye ta over for NCF og gi oss et Terrengforbund [Re: kjerts] #661514 08/01/2009 17:48
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
7 ryttere med like drakter, barberte legger og uten avtrykk av storskiva på leggen? Høres bra ut :-)

Er barberte legger obligatorisk for å kunne sykle sikkert i et felt?

Re: La Rye ta over for NCF og gi oss et Terrengforbund [Re: KenR] #661545 08/01/2009 18:56
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Er barberte legger obligatorisk for å kunne sykle sikkert i et felt?

Nei, verken hårete legger, ulike drakter eller storskiveavtrykk er det som gjør dem vinglete.

Re: La Rye ta over for NCF og gi oss et Terrengforbund [Re: kjerts] #661708 08/01/2009 22:28
Marius Jørgensen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Ehm.. Så da blir det Rye da altså?

Sykling, løping, meg og mitt: mkj.no
Re: La Rye ta over for NCF og gi oss et Terrengforbund [Re: Marius Jørgensen] #661750 09/01/2009 07:11
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Marius Jørgensen
Ehm.. Så da blir det Rye da altså?

Som sagt, Rye er en flott klubb, men du bør kanskje ha ambisjoner om å sykle Styrkeprøven (T-O eller L-O) om du skal finne deg helt til rette i klubbstrukturen. Nå er det ingen representanter for de andre Oslo-klubben som har meldt seg, så da blir jo valget ditt eventuelt basert på litt ensidig info. Lykke til med valget!

Moderator  support