Heisann. Min 6 år gamle stålKelly begynner å miste litt fjær og er blitt litt matt i pelsen. En nylakkering er på trappene. Jobben skal gjøres av http://barzadesign.it/html/home_new.htm så akkurat den biffen er grei. Jeg er mer interessert i tips og innspill om hvordan sykkelen skal se ut. Sykkelen ser slik ut i dag: Mobilbilde tatt på julaften. Kom gjerne med stilpolitiske ankepunkter.
Den grå lakken med metallic har desverre begynt å flasse rundt kranken og andre steder og må av. Jeg har en rett stålgaffel som vil lakkeres i samme slengen for å matche. Selv om dette er en moderne racer - 2002-modell så tenker jeg å gi den et skikkelig klassisk utseende. En ulv i fåreklær liksom. Sykkelen veier som oppsatt med nye grønne Michelin-dekk og ny grønn Fizik-styretape ganske nøyaktig 8 blank. Sykkelen brukes om ferie-treningsmaskin i Italia og vil nok bli brukt i Eroica pluss Lombardiet Gran Fondo i september. Den kommer nok også til å være med opp Mortirolo, Gavia, Stelvio og Ghisallo flere ganger i løpet av vår og sommer. Planen nå er å lakkere den i Merckx-oransj med blått panel og det hele. Eller blir dette feil da det ikke er en Merckx? Jeg vil la det blå panelet stå åpent eller evt sette på Kelly-dekaler som jeg har liggende. Se lekkert eksempel på Merckx-oransj:
Etter nylakkeringen vil nok styretapen og dekkene byttes til noe mindre skrikende, men samtidig så matcher de fint med de grønne Quattro-pedalene. Til Erioca vil sykkelen også bli utstyrt med en Kelly 1" stålstem og en Deda-styre med klassisk bøy. Det som står på nå er Syntace-stem med shim og Bontrager xxx-lite-styre.
Som retro-bøg er jeg selvsagt svak for klassisk orange, men blir det ikke litt feil? (du har forsåvidt allerde påpekt det).
Jeg valgte BRG til min, og hadde store tanker om hvite felt, men pris/tid/vanskeligheter gjorde at den ble helgrønn, nå tror jeg i og for seg ikke at alle må ha grønn sykkel, men på racer er jo aldri rødt med hvite felter galt:)
Klassisk orange med blå paneler blir jo nesten som å lakke den i celeste(så lenge det verken er en Merckx eller Bianchi mener jeg).
Jeg ville tenkt hardt på rødt med hvite paneler, eller hva med en herlig frekkas i helvitt? Ikke det lureste valget kanskje, med mindre du er ekstremt glad i å vaske.
Gios-blått er jo også en herlig og klassisk farge, og man går kanskje ikke like mye i feil-farge-i-forhold-til-en-klassiker-fella?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Lakkering av nyklassiker - Innspill?
[Re: gare]
#65807830/12/200815:07
Jeg må si meg enig med gare her. Å legge den så tett opp mot Merckx synes jeg er å dra det litt langt.
Ensfarget (bortsett fra dekalpaneler) synes jeg er veien å gå. Klassisk sett synes jeg den bør være i en mørk farge, og lander igjen på det samme som gare - rødt. Svarte paneler og en svart-i-rød ramme rundt dem hadde gjort seg. Kanskje gaffelen kan være svart? Kanskje ikke?
Med Eurus-hjulene vil den skjære i klassikkerøyner uansett. Men det synes jeg bare er kult. Vi snakker om å hedre de klassiske uttrykk, ikke kopiere dem, gjør vi ikke?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Lakkering av nyklassiker - Innspill?
[Re: Hæ?]
#65810030/12/200815:34
Ser den med Merckx oransj, men det skal jo sies at Merckx-oransj ikke har noe med merket Merckx å gjøre, men alt å gjøre med Eddys sykkelkarriere. De oransje Molteniracerne var laget av: De Rosa, Colnago, Casati m.fl på 70-tallet.
Rødt er helt klart et alternativ:
Men jeg ønsker egentlig å være litt på den vågale siden snarere enn å spille helt safe.
Helt rødt er jo fint, men gjør seg kanskje ekstra bra med kontrastmuffer:
DeRosas sølv og gull er jo også utrolig lekkert:
Colnago har jo også en Master X-Light i Merckx-oransj: http://www.colnago.com/masterITA.html men den blå PRZA er kanskje enda lekrere, men for forbundet med Colnago?
Hva med å gå for klassiske Kelly-farger, f eks Kelly-oransje med grønne paneler eller omvendt? Da kan ingen si at du prøver å få den å se ut som noe annet enn en Kelly, samtidig som du får den klassiske looken.
Re: Lakkering av nyklassiker - Innspill?
[Re: Dan]
#65810930/12/200815:47
British Racing Green er fargen du skal ha på denne sykkelen. Nothing else will do! Den skal kunne matche de originale Kelly-oransje dekalene på en mesterlig måte.
Bildet er ikke fra Lille Julaften. Da syklet jeg bakkedrag 6 x 200 høydemeter med fine serpentiner. Siden julaften har jeg drevet med dette: , dette: og dette:
To dager med heis og en dag uten på fjellet rett bortenfor her. Alt innen en radius av 7 mil fra de bare og tørre veiene med 10-15 grader i tolvtiden. I morgen blir det 12 mil på veien igjen. Begivenhetsrik jul, men nå handlet det altså om lakkering.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Lakkering av nyklassiker - Innspill?
[Re: Dan]
#65814030/12/200816:49
Jeg kan ikke Kelly, la det være klart. Likevel; hvis det er slik at Kelly er en nyklassiker, bør vel rett og slett den nye lakken velges ut fra at ramma fortsatt skal se ut som en Kelly? Dan sitt innspill lenger oppe får min stemme:
Sitat: Dan
Hva med å gå for klassiske Kelly-farger, f eks Kelly-oransje med grønne paneler eller omvendt? Da kan ingen si at du prøver å få den å se ut som noe annet enn en Kelly, samtidig som du får den klassiske looken.
Thomas
Re: Lakkering av nyklassiker - Innspill?
[Re: ThB]
#65814330/12/200816:56
Tror egentlig oransje og grønt blir litt mye sammen på ramma. Kelly-Chrome-green var jo egentlig drømmen da jeg kjøpte ramma
Skikkelig giftig, på en original og ganske stram måte:
Men vanskelig å gjøre noe veldig klassisk av. Men jeg synes egentlig at når du sitter med pene Kelly-merker så er det nesten for galt ikke å gå for renhet isteden for paneler og nyklassisisme.
Sitat: larsb
Kobber/bronse metallic med et kremhvitt panel på underrøret med logene i tror jeg ville bli fint.
Det ville bli pent, men det wilier bli like galt som å lakke sykkelen i Bianchi-celeste.
Re: Lakkering av nyklassiker - Innspill?
[Re: Dan]
#65817230/12/200817:53
Tror ikke jeg har oransje Kelly-merker. Bare svarte og hvite. Og nå sitter jeg i Italia ute av stand til å sjekke. Dermed kan jeg ikke basere meg på en dekalfarge. Ramma må funke med eller uten dekaler. BRG synes jeg rett og slett er for kjedelig, uten at noen skal føle seg støtt av den grunn. Det blir for mørkt og trist og forsvinner fort i dårlig lys. Lyseblått, rødt, oransj, himmelblått står igjen. Men jeg kom på at Barza har lakkert karbonracere i helkrom før. Kanskje det kunne vært noe? Flere bilder her: http://www.passione-bici.de/service/bildergalerie/lpr/
Tror det blir oransje gitt. Den første Kellyen min var jo oransje så da blir denne lakkert i litt samme stilen. Hvitt panel bare på seterøret som på De Rosas Neo Primato. Prøver også å få oransje-fargen i metallic hvis ikke Stefano Barzoghi legger på alt for mye på prisen for det.
Men selv synes jeg at hvis man skal har ett bord, så burde den vere på downtuben... Vet ikke hvorfor da, det er bare meg.
Litt enig, en tom downtube ser rart ut, og en downtube-logo uten panel, men panel på seterøret blir enda rarere. Særlig som vel de store dekalene du har er laget for downtuben. På et seterør trenger man dekaler hvor bokstavene er stablet på hverandre på høyden synes jeg.
Jeg tror det kan bli veldig pent med en enkel panel, kanskje med bare en svart kant i samme bredde som Kelly-tekstkanten, med svart-hvit Kelly-logo på.
Når det gjelder metallic eller ikke så er metallic generelt penere, men med rett trøkk i oransjefargen så er det ikke nødvendig.
Re: Lakkering av nyklassiker - Innspill?
[Re: Dan]
#65843031/12/200812:26